PDA

View Full Version : Hoe lang gaan je frets mee?



chloortablet
14 maart 2006, 17:15
Nu speel ik niet zo heel vaak gitaar -uurtje per dag of zo- Maar mijn ik slijt mijn frets sneller dan Paris Hilton vriendjes verslijt.
Nu zal het te maken hebben met m`n bends, en soms mijn hevige Yngwie vibrato maar toch; elke 2 jaar refretten vind ik best veel. Hoe zit dat met jullie, al eens gerefret?

Luca P
14 maart 2006, 18:03
Mijn eerste fret job kwam na een jaar of 6. En inderdaad ik vibreer niet zoveel!
:sssh:
Daar kwam nog bij dat mijn gitaar er met een vlak job redelijk goed vanaf kwam.
Ik hou mijn hart vast als de frets eruit moeten.
Lekker op een Les Paul met die opstaande randjes langs de hals binding.

http://img506.imageshack.us/img506/3186/neckbinding1mv.jpg

bram123
14 maart 2006, 19:01
ja, chloortablet, dat hangt dus af van de gitaar. vervelend antwoord natuurlijk, maar ik had dus een vintage (het merk) gitaar. en in die frets heb ik in nog geen jaar echt dikke kuilen gegraven. dingen werden ook vierkant en daardoor weer scherp. bijzonder irritant, verder was ik helemaal niet zo ontevreden over die gitaar. later een gibson gekocht, die frets zijn onvergelijkbaar veel beter en gaan dus langer mee.
daarnaast wordt hier wel eens gesteld dat oude snaren frets harder doen slijten, best mogelijk. en dan hebben we het natuurlijk nog niet over speelstijl. als je alleen wat powerchords schuift over de lage snaren dan heb je natuurlijk minder snel ergens last van dan wanneer je woest interessante bends gaat doen. waarbij ik nog wil opmerken dat dit laatste geenszins moet worden opgevat als een aanmoediging om enkel powerchords te spelen. dusss. mocht je probleem veroorzaakt worden door slecht/zacht fretdraad dan mag je ervan uitgaan dat na een goede fretjob met beter draad je langer met je frets doet. helaas zijn de gitaren waarop dit van toepassing is dan vaak weer geen fretjob waard. en dit en dat en bla die bla.

piezo
14 maart 2006, 21:19
elke 2 jaar refretten vind ik best veel.
Even voor alle duidelijkheid, heb je het over een elke 2 jaar een vlakbeurt of elke 2 jaar compleet herfretten?
Ik mag toch hopen dat je gitarenboer je niet elke 2 jaar voor een refret laat betalen als vlakken ook voldoende zou zijn geweest.
Of heb je tussentijds ook nog diverse vlakbeurten soms? Dan ben je dus čcht "heavy handed", woewieieiei.

Trocar
14 maart 2006, 21:43
Met wie/welke zaak hebben de mensen van dit forum goede ervaringen mbt frets vlakken?

bat
14 maart 2006, 22:08
Waar woon je Trocar?

MazeMouse
14 maart 2006, 22:34
Ik hak mezelf ook door menig fretjob heen maar dat heeft vast te maken met de afschuwelijk agressieve speelstijl die ik erop na houd :D
(een leraar zei ooit eens tegen me "gewoon gaan man, je doet die snaren heus geen pijn" en sindsdien krijg ik de opmerking "je hoeft er niet doorheen" dus dat zegt genoeg :D)

chloortablet
14 maart 2006, 22:46
Nee ik heb het over refretten. Was het maar waar dat vlakken genoeg was :( Het gaat trouwens om een gibson uit 71, en ja ik speel eigenlijk te lang met oude snaren. Misschien ligt het ook aan het type frets?

piezo
15 maart 2006, 07:39
Oudere gitaren hebben standaard meestal nogal hoog en dun fretdraad. Je zou inderdaad wat breder - en harder - fretdraad kunnen proberen. De gewone medium voorlopig dan, geen superjumbo's.

Harm
15 maart 2006, 07:53
Ligt zeker aan het soort frets wat op de gitaar ligt, over het algemeen zijn de fretten van de Gibsons lekker vlak en toch wel aardig dacht ik... hmmm...

Ik heb maar 2 gitaren die toe zijn aan een beurt voor herfretten, waarbij ik bij beide twijfel of het met vlakken niet kan...
Maar ik denk dat ik eerder te hard met de rechterhand de snaren beroer dan met mijn linkerhand de fretten mishandel... Ik speel van alles maar heb weinig gedonder met de fretten...

Waarschijnlijk heb ik er de laatste jaren minder last van omdat gewoon te veel gitaren heb waar ik op speel! Hahahaha, lang leve GAS!

taylor
15 maart 2006, 11:20
ik oa een 75 strat waar de originele nog opzitten ,fender frets slijten over het algemeen vrij snel,ook op die gitaar is er weinig fret of zelfs fretboard(rosewood) over.maar het heeft wel wat zeker voor slide gitaar.

het tis niet zo dat die onbespeelbaar is/wordt.

piezo
15 maart 2006, 11:44
Mijn oude Tele kan ook čcht niet nog eens gevlakt worden, dus voordat er helemáál geen origineel fretdraad meer opzit zal ik hem (Tele's zijn kérels, Strats zijn dámes :) :sssh: ) dan toch ook maar als slide gitaar gaan gebruiken. Temeer daar de DeArmond die ik daarvoor altijd gebruikte nu weer synth-gitaar gaat worden.

Trocar
17 maart 2006, 14:53
Waar woon je Trocar?

Sorry, ik was vergeten dat ik die vraag had gesteld!

Omgeving Arnhem/Nijmegen is voor mij goed te doen.

[edit: dit was mijn vraag]
Met wie/welke zaak hebben de mensen van dit forum goede ervaringen mbt frets vlakken?

taylor
18 maart 2006, 10:57
www.haarguitars.nl