PDA

View Full Version : Verschil tussen Western & klassieke gitaar??



Seb
31 oktober 2002, 15:13
Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke western gitaar, want dat is mij aanbevolen (Ik ben een beginner). Ik zou wel eens willen weten wat nou precies het verschil is tussen een Western en een klassieke gitaar is??Ja, de een is volledig metaal gesnaard, maar wat zijn de verschillen in speelstijl,klank?? Wat voor een muziek stijl speel je bij welke gitaar, etc.
Thanks Yall & Peace Out

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Seb op 2002-10-31 15:15 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Seb op 2002-10-31 15:15 ]</font>

guitarmusicman
31 oktober 2002, 15:36
ey seb,
Western gitaren klinken een stuk helderer dan klassieke gitaren omdat zoals je al zij ze met metalen snaren zijn. Western gitaren worden gebruikt voor rock, blues en pop liedjes evenals folk en andere soorten muziekstijlen. De klassieke gitaar heeft alleen maar nylon snaren waarvan de eerste 3 OMWONDEN zijn met staal, ook de kern van deze snaar is dus van nylon. De klassieke gitaar wordt gebruikt voor vooral fingerpicking (geen akkoorden). De Spaanse of klassieke gitaar word dus meer voor...jah, klassieke nummer gebrijkt. Je zou het trouwens best kunnen gebruiken voor akkoorden maar het is een feit dat een western hier het geschikste voor is. Daarnaast zijn spaanse, klassieke gitaren over het algemeen goedkoper omdat er op een western gitaar een veel grotere spanning staat door de stalen snaren. Hierdoor moet de constructie dus ook steviger zijn. Je hebt een goed instrument (staalsnarig) vanaf rond de 350 euro. Enkele merken die ik zeer goed vind : Seagull, Simon&amp;Patrick, Art&amp;Lutherie. Voor een spaanse heb je al een vrij goed instrument rond de 200 euro.

Ik hoop dat je zo een goed antwoord hebt en als je meer wilt weten kan je me altijd mailen of zo...of verder vragen op dit topic natuurlijk.
greetz en veel succes

P.s Sommige vinden dat je beter met een nylonsnarige kan beginnen omdat deze snaren minder pijn doen aan je vingers. Ik ben niet van deze mening en vooral niet als je pop, rock en bluesliedjes wilt spelen. Al heb je het geld en wil je dit soort muziek spelen zou ik zeker voor een staalsnarige gaan. Het is overigens niet zo dat je deze muziekstijlen NIET op een spaanse, klassieke kan spelen. Het zal naar mijn menning alleen minder 'spectaculair' klinken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2002-10-31 15:39 ]</font>

Seb
1 november 2002, 14:20
Hey Thanks a lot guitarmusicman. Ik was al van plan een western te kopen, maar nu weet ik het zeker! Ook bedankt voor de verschillende merken, ik zal er zeker opletten!!!




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Seb op 2002-11-01 14:20 ]</font>

Leen Kap
1 november 2002, 21:04
kijk eens op http://www.thestring.com voor een mooie!
Verder: http://www.marktplaats.nl Staat meestal wel een seagull op te koop.

sweet
5 november 2002, 20:17
Pas je wel op dat de snaren van een western behoorlijk zwaar spelen en in je vingers snijden? Als je begint met gitaarspelen kun je beter eerst eelt kweken door met een klassieke te beginnen.

Misschien is het zelfs wel zo dat je het spelen wel laat omdat je vingers anders steeds zo'n pijn doen. Het is wel een kwestie van doorbijten maar laat dit niet ten koste van je motivatie gaan ...

Metzy
5 november 2002, 20:28
ik heb me onlangs een western aangeschaft en vind dat de pijn in de vingers zeer goed meevalt, daarvoor moet je het zeker niet laten hoor!!!

Gazpacho
5 november 2002, 21:00
Ik heb ook heel lang getwijfeld tussen een Western en Klassiek, maar toch uiteindelijk voor klassiek gegaan. Ik denk dat het toch om techniek leren gaat, aan het begin, en bovendien ken ik iemand die van die 'mellow' sound van een klassieke gitaar toch uitstekende Funk nummers weet te maken, die beter klinken dan de heldere klanken van een Western....

Misschien ooit als ik wat meer $$ heb, dan ook een western erbij. :smile:

guitarmusicman
5 november 2002, 21:12
Neeee pijn aan je vingers..echt bijna nooit gehad!! Je begint rustig aan..en als het toch gevoelig word stop je en slaap je er een nacht over tot je vingertoppen weer hersteld zijn en dan ga je er volgende dag weer 'tegenaan'.
hoi

Qwerios
5 november 2002, 22:34
Ik heb dus ook heel recentelijk een western gekocht en ik had na 2 dagen flink last van mijn vingertoppen. Maar na een nachtje slapen gaat dat gewoon weer over. Nu duurt het al veel langer voor mijn vingers pijn gaan doen. En dat is dus allemaal met 1 week tijd.

Dus als complete gitaar-leek kan ik melden dat het me meegevallen is.

Edit; moeilijk he, typen :sad:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Qwerios op 2002-11-05 22:35 ]</font>

Seb
6 november 2002, 10:17
Bedankt allemaal voor jullie berichies. Ik was begonnen met gitaar spelen in Amerika. Ik vond de pijn aan mn vingers ook echt meevallen en na drie weken waren me vingertoppen er aan gewend. Alleen nu is al het eelt weer weg, moet weer opbouwen maar zal zeker niet ten koste gaan van het spelen.
Ik heb nog één vraagje. Wat kan ik het beste doen een tweede hands kopen of een nieuwe??Het is wel goedkoper, maar de kans dat ik geen goede koop is ook groter!!??

Holla

guitarmusicman
6 november 2002, 12:07
Het is beide een goede keus, al heb je ruim het geld zou ik nieuw kopen, maar mijn advies als je tweedehands wilt kopen : probeer de gitaar gewoon eerst nieuw in een winkel uit. Weet je al of het geluid goed is en zo. Als je deze gitaar dus ook tweedehands hebt zien staan moet je er wel natuurlijk eerst op kunnen spelen voordat je hem koopt. Al ziet de gitaar er goed uit en klinkt hij normaal kan je ook best tweedehands kopen natuurlijk. Wat wel heel belangrijk is is dat je weet welke gitaar je koopt. Daarom altijd even vergelijken met dezelfde gitaar die ook in een winkel staat..
succes!

nikeduijk
15 april 2009, 19:44
Misschien moet je dan ook even vragen waarom hij/zij de gitaar te koop heeft gezet?!

peter_heijnen
16 april 2009, 08:47
Misschien moet je dan ook even vragen waarom hij/zij de gitaar te koop heeft gezet?!
Misschien moet je je ook altijd even afvragen wat een goede reden kan zijn om een 6 jaar oud topic af te stoffen en wel mogelijk zinloos te bumpen? ;)

Hoe dan ook, welkom hier op het forum en lees anders even dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=96432) door.

jacobine
4 mei 2010, 16:38
Hey:hippie:
Ik heb een klassieke gitaar, echt een simpele met nylon snaren. Maar nu wil ik een western gitaar.
Is Richwood een goed merk?

LaurentB
4 mei 2010, 17:35
Hey:hippie:
Ik heb een klassieke gitaar, echt een simpele met nylon snaren. Maar nu wil ik een western gitaar.
Is Richwood een goed merk?

Mja, als moderator in navolging van mijn voorganger zou ik ook willen zeggen: lees dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=96432) even door.

Maar Richwood is geen spectaculair goed merk, nee.

Google eens wat gitaren binnen je budget, kijk de recensies bovenaan dit forum eens door. En ga ze dan proberen in een muziekwinkel, da's het leukste deel :)

Luca P
5 mei 2010, 09:27
Ha dit topic begon in 2002!
:dance:
En de starter Seb is met de noorderzon verdwenen lijkt wel. 3 replies gaf hij maar...
Jacobine jij blijft toch wel wat langer hoop ik?
:cheerup:

Luca P
8 mei 2010, 13:28
....mmm...
:???: