PDA

View Full Version : Verschil tussen Western & klassieke gitaar??



Seb
31 oktober 2002, 15:13
Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke western gitaar, want dat is mij aanbevolen (Ik ben een beginner). Ik zou wel eens willen weten wat nou precies het verschil is tussen een Western en een klassieke gitaar is??Ja, de een is volledig metaal gesnaard, maar wat zijn de verschillen in speelstijl,klank?? Wat voor een muziek stijl speel je bij welke gitaar, etc.
Thanks Yall & Peace Out

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Seb op 2002-10-31 15:15 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Seb op 2002-10-31 15:15 ]</font>

guitarmusicman
31 oktober 2002, 15:36
ey seb,
Western gitaren klinken een stuk helderer dan klassieke gitaren omdat zoals je al zij ze met metalen snaren zijn. Western gitaren worden gebruikt voor rock, blues en pop liedjes evenals folk en andere soorten muziekstijlen. De klassieke gitaar heeft alleen maar nylon snaren waarvan de eerste 3 OMWONDEN zijn met staal, ook de kern van deze snaar is dus van nylon. De klassieke gitaar wordt gebruikt voor vooral fingerpicking (geen akkoorden). De Spaanse of klassieke gitaar word dus meer voor...jah, klassieke nummer gebrijkt. Je zou het trouwens best kunnen gebruiken voor akkoorden maar het is een feit dat een western hier het geschikste voor is. Daarnaast zijn spaanse, klassieke gitaren over het algemeen goedkoper omdat er op een western gitaar een veel grotere spanning staat door de stalen snaren. Hierdoor moet de constructie dus ook steviger zijn. Je hebt een goed instrument (staalsnarig) vanaf rond de 350 euro. Enkele merken die ik zeer goed vind : Seagull, Simon&amp;Patrick, Art&amp;Lutherie. Voor een spaanse heb je al een vrij goed instrument rond de 200 euro.

Ik hoop dat je zo een goed antwoord hebt en als je meer wilt weten kan je me altijd mailen of zo...of verder vragen op dit topic natuurlijk.
greetz en veel succes