PDA

View Full Version : nieuwe pick-ups... newbie vraagje!



Owen
14 maart 2006, 14:31
Hallo mensen!

Ik speel al weer een tijdje gitaar (13 jaar) maar heb me nooit zo bezig gehouden met pick-ups en heb er dus ook de ballen verstand van.
Een maandje geleden heb ik de fantastisch uitziende Ibanez ARX 300 (http://www.music-town.de/shop/images/artikel/popup/ibanez_arx300crs.jpg) gekocht, een heerlijk gitaartje! Het enige wat een beetje tegenvalt is de sound, die is niet zo vet als ik zou willen, vooral de brug elementen klinken een beetje iel als ik clean speel.

Ik zoek elementen om met deze gitaar een lekkere stevige rock-sound te kunnen produceren (denk bv aan Incubus of QOTSA), en die ook clean hun mannetje staan. Is push-pull nog interessant? En zou ik voor actieve elementen kunnen gaan? De hals-elementen klinken wel ok maar wellicht kan ik hier ook een flinke verbetering behalen met andere elementen? I wanna pimp my guitar!

Zoals ik zei... ben een nieuwbie op dit gebied..!

thanks
Owen

ps. check voor een indruk van de muziek de website van m'n band Ivan Drago (zie handtekening)

Mr.Bluesbreaker
14 maart 2006, 14:42
hoi Owen,

als ik het zo lees dan heb je waarschijnlijk niet zoveel output in je stock elementen zitten. Ik ken de gitaar niet die je gebruikt, wat voor pickups zitten daar in?

Je kunt je gitaar inderdaad tot op zekere hoogte 'pimpen' met bijvoorbeeld een pickup upgrade. Zoek dan bijvoorbeeld een lekkere humbucker van Seymour duncan. De bands die jij noemt hebben passieve pickups, ik denk dat je met aktieve toch een ander geluid krijgt. Plus je moet waarschijnlijk die batterij kwijt als je aktieve elementen wilt.

Echter, wat niet in een gitaar zit qua 'vetheid' krijg je er ook niet 100% uit met andere pickups. Een hele dunne essen body zal nooit de vette klank van een massieve mahoniebody geven. Wat ook van belang is in je uiteindelijke toon, is je snaardikte, en je afstelling van je elementen. Je kunt ze namelijk met de bas of treble kant dichter bij de snaren zetten of juist verder weg.

Om tot een goed antwoord voor je te komen, wat voor elementen heb je er nu in (singlecoils/HB?) en uit wat voor hout is je Ibbi 'gesneden'?

Edit: op de foto's van je bandsite zie ik een knakker met een JEM-achtig model en een met een klassieker artist achtig model. Welke ben jij?

Owen
14 maart 2006, 14:53
Hey mr bluesbreaker, thanks voor de snelle reply.

Hier wat info van de ibanez site:

neck type: Mahogany ARX set-in neck
body: Quilted Maple top on Mahogany body
neck pu: ARC1-S(H) neck pu
bridge pu: ARC2-S (H) bridge pu

Een echt licht gitaartje is het dus niet, dat was mijn ibanez RG wel, en die had dan ook een nog ieliger clean geluid.

En bij iel heb ik het vooral over de hoge tonen / hoogste 3 snaren. Ik heb m'n brug element al zo hoog mogelijk staan aan de treble kant. Verder speel ik met .011 snaren.


Haha, op die foto's ben ik de persoon met het JEM model, dat is dus die RG.
Afgelopen zaterdag heb ik m'n nieuwe gitaar voor het eerst live gebruikt, daar hebben we nog geen foto's van. Check het linkje in m'n vorige post voor een afbeelding van de gitaar. (wat issie mooi!)

edit: Ps. die andere (oranjezwarte sunburst) gitaar is inderdaad een ouwetje uit de jaren 70! De arx 300 is een reissue van de artist serie.

Mr.Bluesbreaker
14 maart 2006, 15:19
Met je gitaar zit het wel goed als ik het zo lees, mahonie body met gelijmde hals moet wel willen klinken. Je hebt het over coilsplitten (pushpull), dit is interessant als je bijvoorbeeld van een behoorlijke overdrive met je humbucker naar een clean enkelspoelsgeluid wilt gaan.
Mocht je besluiten elementen te laten vervangen, is het een kwestie van een draadje extra solderen voor push pull. (vraag me niet hoe, maar zeer eenvoudig.)

Ik lees dat je de treble kant hoog hebt staan en een dun geluid hebt. Je benadrukt als het ware dus de hogere frequenties. Schroef deze kant eens naar beneden. Is die jcm 900(?) Die ik ergens op de foto's die van jou?
Zoek eens in 'moderne versterkers' op dit model. Dit kan evt. ook bijdragen aan een wat scherp geluid. Voor een goede pickup als je wilt vervangen, je kunt het beste eerst wat samples luisteren op de site van seymour duncan of dimarzio of een van de andere 459 fabrikanten.:)
Succes!

Owen
15 maart 2006, 11:15
Tsja ik denk dat ik idd maar zoveel mogelijk rond moet gaan luisteren. Zijn er wel bepaalde 'standaard' of gerenommeerde pick-ups voor bepaalde stijlen?

Ik heb bv gehoord dat Dimarzio's vooral voor metal geschikt zijn, maar dat Slash ze ook gebruikt.

Die JCM900 is niet van mij, ik speel zelf op een marshall valvestate AVT275.

Ik zal eens proberen de treble kant omlaag te schroeven, hoewel ik bang ben dat er dan helemaal weinig signaal meer doorkomt..

kassie
6 april 2006, 11:05
slash gebruikt geen dimarzios. die gebruikt seymour duncan. type alnico 2 pro zowel in de neck als in de bridge positie. die elementen van hem zijn bijna net zo trademark als z'n les paul en z'n tophoed :)

Lacrymosa
6 april 2006, 11:13
Als ik jou was zou ik een Duncan Custom en Alnico Pro II combo van seymour duncan is proberen

pol
6 april 2006, 11:49
Ik denk dat het probleem eerder bij die valvestate ligt, die dingen klinken nu eenmaal vrij dun.
Als je echt vooruit wil gaan qua sound zou ik eerder wat amps gaan testen.

bert k
6 april 2006, 12:07
Ga eens een half uurtje op de Seymour Duncan site kijken, en vooral luisteren. Ze hebben van alle pickups samples staan, dus je krijgt uiteindelijk een goed idee wat de verschillen zijn.

Ik heb net een Seymour Duncan JB in de brug gezet van mijn Charvel. Heel blij mee. JB is behoorlijk vet, maar nog geen metal. Never modderig en duf. Ook gesplit klinkt hij geweldig.

no 1 hops
6 april 2006, 12:11
vergis je niet in de optie van het naar beneden draaien van de elementen.
als ze te dicht op de snaren zitten kunnen juist de trilling van de snaren tegenhouden.

kijk ook eens in de ruimte van de elektronica of dat er allemaal een beetje netjes uitziet.
dikke klodders soldeertin doen geen goed.
roest of corrosie ook niet
verder controleer de schakelaar even of die niet vervuild is.
het beste zou zijn dat je aan de jackuitgang even zou meten met een multimeter.
wat doet de brug, wat doet de neck aan Kohm waarden.
probeer dan ook eens te meten voor de schakelaar..
dus de draad meten op dat punt waar het elementdraad de schakelaar binnenkomt.

hoop niet dat je meemaakt dat zoals ik hetzelfde had en de voorste hummie door roest overleden was
mooie gitaar trouwens

Owen
6 april 2006, 14:30
hey thanks voor de nuttige tips! Ik ben al een tijdje aan het luisteren op de verschillende sites.. Ik vind het alleen soms moeilijk om de precieze verschillen te horen tussen elementen, en het is natuurlijk ook afwachten hoe het element in mijn gitaar zal klinken.. maar ja dat is natuurlijk altijd een gok(je).

thanks iedereen!!

pol
6 april 2006, 20:33
Ga eens een half uurtje op de Seymour Duncan site kijken, en vooral luisteren. Ze hebben van alle pickups samples staan, dus je krijgt uiteindelijk een goed idee wat de verschillen zijn.

Ik heb net een Seymour Duncan JB in de brug gezet van mijn Charvel. Heel blij mee. JB is behoorlijk vet, maar nog geen metal. Never modderig en duf. Ook gesplit klinkt hij geweldig.

JB is prima voor metal, kan wel wat dun en schel zijn in sommige gitaren.

no 1 hops
7 april 2006, 17:24
JB is prima voor metal, kan wel wat dun en schel zijn in sommige gitaren.
of zoals ik gelezen heb op een ander forum kan soms de versterker de jb niet goed aan.
http://p082.ezboard.com/fguitarsbyfenderfrm8.showMessage?topicID=2020.topi c