PDA

View Full Version : Topkam



Luca P
14 maart 2006, 14:20
Ik ga voor het eerst in mijn leven een topkam invijlen. Op een oude Hondo dan maar.
Alle snaren van het slachtoffer moeten een stukje dieper in de kam liggen.
Wat koop ik?
Waar? En heeft iemand een foto van het benodigde gereedschap?

fred dons
14 maart 2006, 14:43
als je het goed en duur wilt doen gebruikt je topkam vijlen (o/a verkrijgbaar bij Vox humana en StewMac.com

de goedkope versie, kleine handzaag van de praxis voor de e/a/d/ snaar
figuurzaag voor de g/b/e/ snaar
de meeste kleine normale vijlen zijn te dik voor snaargleuven maar sommige bouwpakkettenwinkels verkopen ook hele smalle vijltjes die je eventueel ook kan gebruiken (ook niet echt goedkoop)

ernieman
14 maart 2006, 19:05
Als je al een bestaande brug (topkam/topnut/nut, of hoe het ook wordt genoemd... erg verwarrend altijd) hebt , zitten er dus al sleufjes in. Je kunt die dieper maken met een vijltje. Gebruik een heel fijn rond vijltje, dat je bijvoorbeeld kunt vinden bij dick (http://www.dick-gmbh.de) of bij een goede modelbouwzaak. Mag toch niet meer dan 10 euro kosten.
Goedkoop kan ook: neem een oud mes (niet de scherpe kant gebruiken, maar de achterkant) of een ander stuk dun stevig metaal dat in de gleuf past en sla hier een schuurpapiertje rond (korrel 120/180, ligt aan hoeveel je weg moet vijlen) en vijl/schuur hiermee het sleufje dieper.

Zie wel dat je niet te diep gaat hé. Een handige regel is: De snaar indrukken tussen de 2e en 3e fret en dan mag de snaar de 1e fret net niet raken.
Als je op de juiste diepte zit, de brug een beetje afvijlen aan de bovenkant met een platte vijl zodat de snaren weer voor de helft in de gleuf liggen.

En klaar is Luca!,

Ernstjan

sickpunk
14 maart 2006, 19:19
uhm...

brug (topkam/topnut/nut, of hoe het ook wordt genoemd... erg verwarrend altijd

je brug zit onderaan hoor.... dat is niet iets wat in dit rijtje thuis hoort...
maar goed gewoon kleine vijltjes hebben mij altijd uit de brand geholpen(handig joh een papa die wel is modelbouw dingen heeft gedaan)

bram123
14 maart 2006, 19:37
jezus sickpunk, gezien de inhoud van erniemans bericht kon je denk ik wel concluderen dat ernie het verschil tussen brug en topkam weet, niet?


me and my big mouth stand corrected,... he didn't.

piezo
14 maart 2006, 21:01
Een handige regel is: De snaar indrukken tussen de 2e en 3e fret en dan mag de snaar de 1e fret net niet raken.
Ja. Ik tik dan na het indrukken lichtjes met de tip van een nagel op de snaar boven de 1e fret. Dan merk je snel of en hoeveel je nog over hebt. Ik geef ook de dikke snaren ietsje meer ruimte dan de dunne.


Als je op de juiste diepte zit, de brug een beetje afvijlen aan de bovenkant met een platte vijl zodat de snaren weer voor de helft in de gleuf liggen.
@ Ernieman:
Als je dat bij een nieuwe topkam doet, doe je dat dan als hij nog los is of na het vastlijmen?
Ik doe bij een nieuwe topkam het sleufjeswerk terwijl een paar snaren de topkam op hun plaats houden en het naderhand gladvijlen en polijsten van de hele topkam los van de hals. daarna lijm ik pas. Ik heb mezelf echter die werkwijze aangeleerd en weet eigenlijk niet of er andere/betere technieken voor zijn.

ernieman
14 maart 2006, 21:33
Nieuwe topkam doe ik als volgt:

-Topkam op maat maken. Hoogte iets hoger houden natuurlijk.
-Maten uitzetten.
-Topkam klemmen in een bankschroefje ala stewmac.
http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/1816_1lg.jpg
Dit kun je gerust namaken voor een veel goedkopere prijs. Kleine bankschroefjes heb je al vanaf 5 à 10 euro.
-Snaren licht invijlen (zodat de snaar op zijn plek blijft).
-Topkam terug op gitaar plaatsen.
-Snaren invijlen op juiste diepte (topkam wordt door snaren op plek gehouden).
-Topkam op hoogte vijlen in bankschroefje (tot snaren half in het gleufje liggen)
-Topkam terug plaatsen.

Als de topkam mooi op maat is gemaakt (zonder spleten en kieren tussen toets en headstock etc) dan hoef je hem niet echt vast te lijmen. Hij wordt wel door de snaarspanning op zijn plek gehouden. Maar een drupje lijm kan nooit kwaad. Handig bij het snaarverwisselen dat de topkam er niet uitvalt.

Mijn manier, 1 van de 100 denk ik.

Ernstjan

PS. en Brug zit van boven. Een Kam vanonder. Althans, op een klassieke gitaar toch. Dat het in het Engels nu Bridge heet, daar kan ik ook niks aan doen... :hippie:

bat
14 maart 2006, 22:21
PS. en Brug zit van boven. Een Kam vanonder. Althans, op een klassieke gitaar toch. Dat het in het Engels nu Bridge heet, daar kan ik ook niks aan doen... :hippie:

Tsja, in Nederland hebben we het bij electrische gitaren toch meestal over de brug als we dat ding op de body bedoelen en over de topkam als we dat ding bovenaan de hals bedoelen.

Voor de rest echt top, je bijdragen!

piezo
15 maart 2006, 07:49
Afgezien van het speciale bankschroefje doe ik het ook zo. En ik heb diverse kleine bankschroefjes, dus mag er 1 kennismaken met de slijptol. :)
Ik gebruik gewone hobbylijm / Velpon voor het vastzetten van de topkam. Komt tzt weer lekker gemakkelijk los.

Mattia
15 maart 2006, 11:52
Druppeltje titebond of witte houtlijm houd zo'n ding ook goed vast, trouwens. Meer is echt onnodig. Het is meer om te zorgen dat het er niet af valt tijdens het verwisselen van snaren (als je ze tenminste eerst allemaal eraf haalt, dan).

Baffo
19 maart 2006, 18:42
Ik ga voor het eerst in mijn leven een topkam invijlen. Op een oude Hondo dan maar.
Alle snaren van het slachtoffer moeten een stukje dieper in de kam liggen.
Wat koop ik?
Waar? En heeft iemand een foto van het benodigde gereedschap?

Ik heb net deze gekocht/ontvangen
http://www.normannutfiles.com/
http://cgi1.ebay.nl/aw-cgi/eBayISAPI.dll?ViewItemWithCategory&item=7396891492 en dat werkt/bevalt heel erg goed. Binnenkort ff 2 stukken blanco bone halen voor mn beider gitaren

Mattia
19 maart 2006, 19:07
Ik heb net deze gekocht/ontvangen
http://www.normannutfiles.com/
http://cgi1.ebay.nl/aw-cgi/eBayISAPI.dll?ViewItemWithCategory&item=7396891492 en dat werkt/bevalt heel erg goed. Binnenkort ff 2 stukken blanco bone halen voor mn beider gitaren

Heh. Beetje veel praatjes (patented? Onzin. Dit wordt door velen gewoon 'thuis' gedaan, precies zo). Voor zaagjes kun je terecht bij Rockinger, redelijk goedkoop, en 'finishen' met wat schuurpapier en/of oude snaren met polijstpasta.

Baffo
19 maart 2006, 22:06
Bij Rockinger zijn de maten vrij grof qua stappen en weet ik niet of die zaagjes rond van onderen zijn. Dat patented is idd een beetje overdreven, maar anders verkoopt ie t wellicht moeilijker aan amerikanen. Either way, t werkt erg goed en snel en heb toevalligerwijs een verstelbare figuurzaag waar ze zo inpassen.

Gitaarbouwer
12 april 2006, 14:10
Bij Rockinger zijn de maten vrij grof qua stappen en weet ik niet of die zaagjes rond van onderen zijn. Dat patented is idd een beetje overdreven, maar anders verkoopt ie t wellicht moeilijker aan amerikanen. Either way, t werkt erg goed en snel en heb toevalligerwijs een verstelbare figuurzaag waar ze zo inpassen.

Ik overweeg ook om die Norman nutfiles te kopen. Lijkt me geen verkeerde keuze, ook niet qua prijs. Tot op heden zit ik steeds te prutsen met figuurzaagjes enzo, maar ik merk dat die zaagsnede héél nauw luistert. Als ik het straks in één keer goed kan doen met die vijlen, dan lijkt mij dat fantastisch.