PDA

View Full Version : PRS-en gaan in prijs omhoog



Wicked Willy
14 maart 2006, 12:19
Ik hoorde via mijn gitaarboer dat nieuwe PRS-en ongeveer 400 euro in prijs omhoog gaan, waarom is me een raadsel, iemand enig idee of is het een goedkope verkooptruc om me toe te laten geven aan mijn GAS?

arjanb01
14 maart 2006, 12:21
Ik hoorde via mijn gitaarboer dat nieuwe PRS-en ongeveer 400 euro in prijs omhoog gaan, waarom is me een raadsel, iemand enig idee of is het een goedkope verkooptruc om me toe te laten geven aan mijn GAS?

ook gibsons worden ongeveer 400 euro duurder, denk dat het aan de dollarkoers ligt, tenminste dat wordt mij altijd verteld. Dus ik denk niet dat het een verkooptruc is.

Cris
14 maart 2006, 13:32
Dat zeggen al die verkopers dat het aan de Dollar ligt. Maar dan zouden de gitaren juist goedkoper moeten worden.

arjanb01
14 maart 2006, 13:35
Dat zeggen al die verkopers dat het aan de Dollar ligt. Maar dan zouden de gitaren juist goedkoper moeten worden.

precies, dus ik snap het ook niet !!

Cris
14 maart 2006, 13:41
De enige reden dat ik kan bedenken dat de prijzen van gitaren omhoog zouden gaan is dat de fabricage kosten omhoog zouden gaan. Maar dan zou er niet zoveel bij moeten komen. Of het is dat de fabrikant een deal had met een één of andere materialen leverancier. Maar dat lijkt me ook sterk.

Het zal wel weer gewoon en één of andere truuk zijn van de importeurs of verkopers om extra geld uit onze zakken te kloppen, want kopen doen we het toch wel als we een bloedmooie gitaar zien.

arjanb01
14 maart 2006, 13:49
De enige reden dat ik kan bedenken dat de prijzen van gitaren omhoog zouden gaan is dat de fabricage kosten omhoog zouden gaan. Maar dan zou er niet zoveel bij moeten komen. Of het is dat de fabrikant een deal had met een één of andere materialen leverancier. Maar dat lijkt me ook sterk.

Het zal wel weer gewoon en één of andere truuk zijn van de importeurs of verkopers om extra geld uit onze zakken te kloppen, want kopen doen we het toch wel als we een bloedmooie gitaar zien.

tsja tegenwoordig wordt alles doorberekend aan de klant, energie prijzen zijn omhoog gegaan en elke tussenschakel moet IETS verdienen. Is met alles...

Gitaro
14 maart 2006, 14:25
Leuk, en het is hier al tig procent duurder dan in amerika. Dit is een leuke manier voor verkopers om te zorgen dat mensen zoals ik alles bij Thomann/whatever of uit Amerika gaan bestellen.

Cris
14 maart 2006, 17:42
Kan dat dan gewoon uit Amerika bestellen? Zonder dat als het product in Nederland arriveert er weer dikke belastingen over betaald moeten worden?

guitardude
14 maart 2006, 18:53
Kan dat dan gewoon uit Amerika bestellen? Zonder dat als het product in Nederland arriveert er weer dikke belastingen over betaald moeten worden?
Denk dat dat voornamelijk geluk is. De verkoper kan er wel een lagere waarde opzetten om de invoerbelasting te verminderen. Alleen is er een kans dat ze even de catalogus erbij pakken en daarin de waarde van je gitaar opzoeken.
Dan moet je natuurlijk bijlappen.

robert-gitarist
14 maart 2006, 18:55
400 euro duurder???
Goeie dag..Die dingen zijn al knetter duur :nervous: :nervous:
Zo ken ik nooit een vette PRS aanschaffen..want ze zijn wel erg sjiek :D

bram123
14 maart 2006, 19:12
robert doe eens wat aan die signature van je, dit vind ik echt geen porum.

Cris
14 maart 2006, 19:45
Denk dat dat voornamelijk geluk is. De verkoper kan er wel een lagere waarde opzetten om de invoerbelasting te verminderen. Alleen is er een kans dat ze even de catalogus erbij pakken en daarin de waarde van je gitaar opzoeken.
Dan moet je natuurlijk bijlappen.

Das wel crappy. Wij gitaristen hebben nooit is mazzel.

bram123
14 maart 2006, 19:47
zeg, waar denk je dat 'is' van is afgeleid?

Cris
14 maart 2006, 19:54
Toch niet lopen te miereneuken om een typ fout he?

bram123
14 maart 2006, 19:57
dit is geen tiepfout, maat.

Cris
14 maart 2006, 19:58
Wie zegt dat ik je maat ben?

Maar goed. Ga ff lekker verder on topic. Of verveel je je soms?

Orpheo
14 maart 2006, 20:01
het klopt wel denk ik; de dollar staat weer megalaag (in ieder geval niet de 1.36 dollar versus 1 euro van een paar jaar geleden, eerder 1.18 dollar tegen 1 euro..) en dat kost ook wel wat. maar waarom het bij de bron, in de USA al duurder wordt, is mij een raadsel.

zeg, als je naar nashville zelf gaat, en je gaat naar de gibson-fabriek oid, kan je daar dan ook een gitaar kopen?? ik vraag me af OF t kan, en OF het scheelt...

bram123
14 maart 2006, 20:02
ik verveel me inderdaad, en dat is wellicht de reden dat ik jou ook verveel. het antwoord op de quizvraag was trouwens: 'eens'.

Cris
14 maart 2006, 20:05
het klopt wel denk ik; de dollar staat weer megalaag (in ieder geval niet de 1.36 dollar versus 1 euro van een paar jaar geleden, eerder 1.18 dollar tegen 1 euro..) en dat kost ook wel wat. maar waarom het bij de bron, in de USA al duurder wordt, is mij een raadsel.

zeg, als je naar nashville zelf gaat, en je gaat naar de gibson-fabriek oid, kan je daar dan ook een gitaar kopen?? ik vraag me af OF t kan, en OF het scheelt...

Het kan als het goed is wel, maar of het scheelt. Ik heb echt geen idee. Maar als ik zou moeten gokken. Ik denk het niet.

bram123
14 maart 2006, 20:06
het klopt wel denk ik; de dollar staat weer megalaag (in ieder geval niet de 1.36 dollar versus 1 euro van een paar jaar geleden, eerder 1.18 dollar tegen 1 euro..) en dat kost ook wel wat. maar waarom het bij de bron, in de USA al duurder wordt, is mij een raadsel.

zeg, als je naar nashville zelf gaat, en je gaat naar de gibson-fabriek oid, kan je daar dan ook een gitaar kopen?? ik vraag me af OF t kan, en OF het scheelt...

is het niet zo dat een lage dollarkoers, amerikaanse inflatie in de hand werkt?

Dick Wolkendeck
14 maart 2006, 20:08
Toen de euro steeg (en daar wat paniek over was) zijn de prijzen van USA itaren niet gedaald. De handel - importeurs en exporteurs - stak het verschil in eigen zak.

Orpheo
14 maart 2006, 20:09
is het niet zo dat een lage dollarkoers, amerikaanse inflatie in de hand werkt?


geen idee. ik ben geen econoom, sorry :)

maar volgens mij kan dat wel kloppen. ik loop t ff na (of als iemand hier economie doet/of er goed in is, mag ie t ook zeggen...)

bram123
14 maart 2006, 20:12
geen idee. ik ben geen econoom, sorry :)



gelukkig maar, ... economen. maar wat ik er altijd van begrepen heb: wanneer de dollarkoers stijgt dan is dat slecht voor de nederlandse economie, en wannneer de dollarkoers daalt dan is dat óók slecht voor de nederlandse economie.

Cris
14 maart 2006, 20:28
Toen de euro steeg (en daar wat paniek over was) zijn de prijzen van USA itaren niet gedaald. De handel - importeurs en exporteurs - stak het verschil in eigen zak.

Dat bedoel ik. Maakt niet uit wat er gebeurt. Het word voor ons alleen maar duurder.

Aron Maiden
14 maart 2006, 20:40
Dat zal wel bale zijn!
Heb nu nog geen een genoeg geld voor een leuke gibson!
Heb ik straks 2000 zijn ze weer met 400 naar boven gegaan,
niet dat ik aan het sparen ben oid, maar gewoon het idee!!

ccc
14 maart 2006, 20:47
Toen de euro steeg (en daar wat paniek over was) zijn de prijzen van USA itaren niet gedaald. De handel - importeurs en exporteurs - stak het verschil in eigen zak.

En dan waren ze pissig als mensen zelf gingen importeren...

Orpheo
14 maart 2006, 20:50
En dan waren ze pissig als mensen zelf gingen importeren...

weet jij of hamer's prijzen zijn veranderd?

Kevin-D
14 maart 2006, 21:14
gelukkig maar, ... economen. maar wat ik er altijd van begrepen heb: wanneer de dollarkoers stijgt dan is dat slecht voor de nederlandse economie, en wannneer de dollarkoers daalt dan is dat óók slecht voor de nederlandse economie.
PRECIES! LOL!

ccc
14 maart 2006, 22:58
[QUOTE=Orpheo]weet jij of hamer's prijzen zijn veranderd?[/QUOTE.]

Hamers list prijzen zijn zo'n 10 % gestegen. Als je dealers zoekt in de States, kan ik er wel een paar aanraden die heeeele goeie prijzen geven.

Orpheo
14 maart 2006, 23:05
[QUOTE=Orpheo]weet jij of hamer's prijzen zijn veranderd?[/QUOTE.]

Hamers list prijzen zijn zo'n 10 % gestegen. Als je dealers zoekt in de States, kan ik er wel een paar aanraden die heeeele goeie prijzen geven.

hmm opzich geen verkeerd idee. ik zit te kijken naar een singlecut gitaar, van ongeveer 2000 euro in sun/cherry/tobaccoburst. krijg je daar denk je een leuke hamer voor?

robert-gitarist
14 maart 2006, 23:13
robert doe eens wat aan die signature van je, dit vind ik echt geen porum.

Nee...
Zet me maar op je negeerlijst..heb je dr ook geen last van..

ccc
15 maart 2006, 08:42
[QUOTE=ccc]

hmm opzich geen verkeerd idee. ik zit te kijken naar een singlecut gitaar, van ongeveer 2000 euro in sun/cherry/tobaccoburst. krijg je daar denk je een leuke hamer voor?

http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/monel_lg.jpg



Monaco Elite
Body Type: Ivoroid bound
Top: Arched
Tuners: Chrome Schaller Tuners
Electronics: 2-Volumes, 1-Tone, 3-Way Toggle
Bridge: Tune-O-Matic
Inlays: Mother of Pearl Victory
Cap: Bookmatched Flamed Maple
Neck Joint: Dovetail Joint
Scale Length: 24 3/4"
Neck Pickup: Seymour Duncan Custom
Bridge Pickup: Seymour Duncan Custom, Custom

Dit moet te vinden zijn voor rond de 2000 euro

Probeer deze eens : ik ken de man, serieus en zeer goeie prijzen.

http://www.rocketeria.biz/page3.html

Je kan ook de Belgische weg gaan via de invoerder. Dan krijg je er nog eens levenslange garantie bovenop en geen gehassel met import.

New baltic/BDM - Lebbeke

duckman
15 maart 2006, 09:01
wauw, deze is cool:

http://rocketeria.biz/v-web/productpage/images/greenstandardfull.jpg

ccc
15 maart 2006, 09:06
wauw, deze is cool:

http://rocketeria.biz/v-web/productpage/images/greenstandardfull.jpg

Een aantal dealers gaan resoluut de custom order toer op, maar moeten dan ook ergens de standard line volgen, die gaan dan soms de deur uit voor te gekke prijzen....

Orpheo
15 maart 2006, 09:10
hamers gaan mij steeds meer en meer aanstaan! ik heb begrepen dat hamer alleen maar customshop heeft (als t gaat om de USA gitaren), net als heritage, kalamazoo, right? ik vind de kalamazoo les pauls ook heel mooi, maar hamers NET ietsje mooier (headstock, shape, behalve knoplayout)

ccc
15 maart 2006, 15:58
hamers gaan mij steeds meer en meer aanstaan! ik heb begrepen dat hamer alleen maar customshop heeft (als t gaat om de USA gitaren), net als heritage, kalamazoo, right? ik vind de kalamazoo les pauls ook heel mooi, maar hamers NET ietsje mooier (headstock, shape, behalve knoplayout)


De grootste voorraad Hamers staan hier:

http://www.willcuttguitars.com/brandall.asp?brandid=30

Alle leverbare modellen in zowat alle uitvoeringen. Zowat alles is mogelijk, zelfs een andere knob-layout. Wel zo'n wachttijd van 5 maand, voor de Improv zelfs 2 jaar....
Ik moest 5 maand wachten voor dit custom order, de enige gitaar die ik ooit nieuw kocht :
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/marinomonaco020.jpg

Kleur, ebony fretboard en bound F-holes zijn special order.

Orpheo
15 maart 2006, 16:16
De grootste voorraad Hamers staan hier:

http://www.willcuttguitars.com/brandall.asp?brandid=30

Alle leverbare modellen in zowat alle uitvoeringen. Zowat alles is mogelijk, zelfs een andere knob-layout. Wel zo'n wachttijd van 5 maand, voor de Improv zelfs 2 jaar....
Ik moest 5 maand wachten voor dit custom order, de enige gitaar die ik ooit nieuw kocht :
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/marinomonaco020.jpg

Kleur, ebony fretboard en bound F-holes zijn special order.

doen ze ook rosewood halzen? zo ja, wordt hamer NOG interesssanter!

BLOK182
15 maart 2006, 16:38
[snob-mode] Damn right die prijsstijgingen, straks speelt iedere pauper nog op een echte Paul Reed Smith! [/snob-mode] ;-)

Anders Destium
15 maart 2006, 17:58
Precies!

Ik blijf lekker importeren en 2ehands kopen, héérlijk :hippie:


Bij importeren bespaar je zelfs met alle belastingen nog flink, dus...

Wicked Willy
15 maart 2006, 19:04
Voordeel is wel dat 'oude' PRS die nog bij je gitaarboer hangen goedkoper weggaan......ben al in onderhandeling over een Singlecut........yiehaa!

Anders Destium
15 maart 2006, 20:13
Succes ermee!Singlecuts ROCK :rockon:

Helter Skelter
16 maart 2006, 13:45
ik heb lang een PRS custom 24 ('91) gehad, verleden jaar verkocht en als ik ooit weer aan een PRS begin (die kans is groot) wordt het zeker een McArty, die vind ik te gek klinken

Wicked Willy
16 maart 2006, 14:45
Ik heb op het moment een Custom 22, daar ben ik echt heel erg tevreden over, supermooie sound(s), wat mij betreft een ultieme rockgitaar. Mijn Les Paul gaat plaats maken voor een SC, ik was er eerst wat sceptisch over maar na veel uitproberen van andere gitaren: PRS-en , LP Standard en Classic, maar ook Godin's, Fenders en zelfs Gretsch-en, kom ik uit bij de SC als perfecte aanvulling op mijn Custom 22, 2 super gitaren, die alle andere gitaren wat mij betreft overbodig maken (in de genres muziek die ik speel dan heh). Natuurlijk een strat of bijvoorbeeld tele erbij zou altijd leuk zijn, maar dat zouden geen gitaren zijn die voor mij als werkpaard kunnen fungeren.

Ik heb nog zitten twijfelen tussen een Mccarty en een SC, maar een SC klinkt net iets moderner......en daar hou ik wel van.

ccc
16 maart 2006, 20:19
doen ze ook rosewood halzen? zo ja, wordt hamer NOG interesssanter!


Standaard Rosewood fretboard , Ebony of Pau Ferro is upgrade.

Anders Destium
16 maart 2006, 21:22
Hij bedoelt denk ik of ze ook echte palissander nekken hebben, dit idee:


http://i20.photobucket.com/albums/b233/Anders_Destium/PRS%20McCarty%20Standard%20Rosewood%20in%20Walnut/tmwabk.jpg

Braindead
17 maart 2006, 19:13
Gaan alle USA's nu qua prijs omhoog? Hoe zit het bijv met Musicman?

Orpheo
18 maart 2006, 00:04
Hij bedoelt denk ik of ze ook echte palissander nekken hebben, dit idee:


http://i20.photobucket.com/albums/b233/Anders_Destium/PRS%20McCarty%20Standard%20Rosewood%20in%20Walnut/tmwabk.jpg

inderdaad :)

ccc
18 maart 2006, 10:39
Voor zover ik weet geen Rosewood nekken..., ik dacht dat alleen PRS die op productiemodellen zette..

Kevin-D
18 maart 2006, 10:40
Hij bedoelt denk ik of ze ook echte palissander nekken hebben, dit idee:


http://i20.photobucket.com/albums/b233/Anders_Destium/PRS%20McCarty%20Standard%20Rosewood%20in%20Walnut/tmwabk.jpg
Jezus dat ziet er sjiek uit :-|

arjanb01
18 maart 2006, 10:41
Gaan alle USA's nu qua prijs omhoog? Hoe zit het bijv met Musicman?

MM zijn ook in prijs omhoog gegaan. Een Luke kost volgens mij nu advies 2195 euro ! En ik heb em nieuw (inclusief inruil) voor 1450 euritjes kunnen kopen, weliswaar 2 jaar geleden, maar goed... goeie deal gemaakt ! 8-)

Kevin-D
18 maart 2006, 10:44
Jah dat scheelt aardig wat duiten jah :)

Braindead
18 maart 2006, 13:58
MM zijn ook in prijs omhoog gegaan. Een Luke kost volgens mij nu advies 2195 euro ! En ik heb em nieuw (inclusief inruil) voor 1450 euritjes kunnen kopen, weliswaar 2 jaar geleden, maar goed... goeie deal gemaakt ! 8-)

Goeie Deal man! Ik heb er net een Axis bij en dat ding kicks ass....
Musicman gitaren zijn gewoon echt een van de beste gitaren die er zijn.
Tenminste ook niet van die dingen die iedereen heeft. :)

arjanb01
18 maart 2006, 14:03
Goeie Deal man! Ik heb er net een Axis bij en dat ding kicks ass....
Musicman gitaren zijn gewoon echt een van de beste gitaren die er zijn.
Tenminste ook niet van die dingen die iedereen heeft. :)

zekers, zekers... aparte gitaren en niet zoals iedereen fender of gibson (hoewel ik als backup een gibbie les paul heb!). Die Luke had ik mazzel mee, was nog de enige die in de zaak stond destijds, dus voordat de prijzen omhoog gingen. Plus een strat usa als inruilobject plus dat ik een goeie klant van The American Guitarstore ben, maakt deze deal ! Maar tweedehands zijn ze ook goed te krijgen, en vaak in hele goeie staat ! Er staat nu een Luke in vintage sunburst dus mocht je die willen, hij staat op marktplaats met als vraagprijs 1475 euro, dus btje pingelen en je hebt er een mooie bij 8-) :hippie:

Helter Skelter
18 maart 2006, 14:07
Goeie Deal man! Ik heb er net een Axis bij en dat ding kicks ass....
Musicman gitaren zijn gewoon echt een van de beste gitaren die er zijn.
Tenminste ook niet van die dingen die iedereen heeft. :)


sssst, straks heeft iedereen een MusicMan, moeten we niet hebben! http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

arjanb01
18 maart 2006, 14:08
sssst, straks heeft iedereen een MusicMan, moeten we niet hebben! http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

hahaha heb je er ook al eentje ??? het blijven lekker gitaren ! houd het dus zoveel mogelijk stil ! :hippie:

Mattia
18 maart 2006, 15:28
Mjah, irritant. De zwakkere dollar zou de prijzen omlaag moeten drukken, zou je denken, maar wellicht rekenen ze op de kracht van hun naam om de verkoop te stimuleren. Economisch gaat het niet geweldig, maar luxeartikelen hebben daar (dacht ik) iets minder last van, en prijsverhogingen daarbij leiden meestal tot omzetverhoging.

Paar dingen om te bedenken; houtprijzen gaan steeds harder omhoog; ik merk dat best sterk bij figured maple tops, de afgelopen jaren, omdat houtverkopers beter de waarde van hun product op de gitaarbouwmarkt leren kennen. Palissander (indisch) is goedkoper geworden in de afgelopen 5 jaar (topkwaliteit toest kan ik voor 3-4 euro kopen, een setje voor akoestische gitaren voor 30-40 euro, goede kwaliteit), maar dat zal wel weer veranderen als de chinese fabrieken steeds meer inkopen en de Indiaase leveranciers de vraag niet meer aan kunnen.

Wat veel serieuzer is voor PRS en Co is het feit dat Honduras mahonie steeds duurder wordt, en er export restricties op zijn gekomen in veel landen in zuid amerika. Staat op de CITES lijst, appendix III, heeft dus papierwerk nodig om geexporteerd te worden (niet zoveel als Rio palissander, maar toch) als het uit Zuid Amerika komt. Plantatie spul uit Sri Lanka en dergelijk, dat mag nog wel, en per gitaar zal dat misschien uitkomen op 10-20 dollar extra aangezien het om groothandel prijzen gaat, maar toch.

Anders Destium
18 maart 2006, 19:27
Voor zover ik weet geen Rosewood nekken..., ik dacht dat alleen PRS die op productiemodellen zette..

Musicman gebruikt het ook, en Anderson. Fender heeft het in het verleden ook gedaan. Ik vind het super! De middelste gitaar is dezelfde als hierboven maar dan niet zo zwaar overbelicht :)

http://i20.photobucket.com/albums/b233/Anders_Destium/Group%20pictures%20Gear/PICT0018.jpg

vinni
18 maart 2006, 21:59
Over een paar jaar zijn de chinezen zo goed in constructie dat die
Amerikanen het ALLEEN nog maar van hun naam moeten hebben.
De gitarist die gaat voor kwaliteit, constructie en toon kiest dan voor een chinees.

Laast nog een Kelly gitaar beet gepakt...Eur 400 of zo...
Het moet echt niet gekker worden! Je gaat je in ene afvragen waarvoor
je nog uberhaupt dure gitaren koopt.

Zo dan......

Een McCarthy met een Rosewood neck.....
Sla ik niet af hoor.....

Vinni

Anders Destium
18 maart 2006, 22:48
De gemiddelde gitarist boeit toch ook enorm om de naam op de headstock, anders hadden Fender en Gibson op dit moment niet meer bestaan. Die merken hebben beide flinke perioden van mismanagement meegemaakt, normale merken in een andere tak van sport zouden dan al lang en breed failliet zijn om nooit meer terug te komen ;)

sregor
19 maart 2006, 02:07
mee eens. Ik betrapte mezelf er ook op. In eerste instantie wilde ik ook perse een Gib LP om de naam en alles, maar toen ik eenmaal in de winkel was ben ik uiteindelijk met een PRS naar buiten gelopen omdat ik die helemaal te gek vond spelen en klinken (ik kende dat merk toen amper. kende eigenlijk alleen fender en gibson als toppers)

Nou is PRS natuurlijk ook geen goedkoop merkje, maar ik bedoel te zeggen dat mensen zoals als ik idd snel afgaan op reguliere "namen" Jammer eigenlijk.

pint
19 maart 2006, 09:40
grr wat is het volgende wat weer duurder gaat worden door die klere amerikanen.
dank u mr bush

Veekeren
19 maart 2006, 11:11
Nou is PRS natuurlijk ook geen goedkoop merkje, maar ik bedoel te zeggen dat mensen zoals als ik idd snel afgaan op reguliere "namen" Jammer eigenlijk.

Oke, PRS is niet zo bekend als Fender en Gibson, maar is meer dan een goede 3e. Wat mij betreft valt PRS dan ook zeker niet onder de "niet-reguliere" namen hoor, volgens mij zijn er maar weinig gitaristen die PRS niet kennen.

Anders Destium
19 maart 2006, 13:02
Weinig gitaristen die al een tijdje spelen kennen inderdaad PRS niet. Mensen die beginnen met spelen of ueberhaupt geen gitaar spelen kennen vaak alleen Gibson en Fender. Net als dat wanneer je zegt dat je elektrisch gitaar speelt mensen vragen of je een Marshall versterker hebt ;)

Voor veel mensen is een Gibson Les Paul of een Fender Strat dé gitaar, dat zal denk ik altijd zo blijven. Dat zijn ook zo'n beetje de enige twee soorten gitaren die mensen die geen gitaar spelen kennen. Ik ben zelf ook begonnen op een Squier Affinity Strat :)

Braindead
19 maart 2006, 16:48
sssst, straks heeft iedereen een MusicMan, moeten we niet hebben! http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

haha, ik zal er niet meer over beginnen.

Maar over die chinese gitaren... Ik denk inderdaad dat over een tijd de chinese gitaren heel populair worden en kwalitatief ook misschien wel topproducten.
De vraag is dan alleen wat je er dan nog voor moet betalen, waarschijnlijk schieten de prijzen dan ook omhoog. ( zie ook hoe het met Takamine is gegaan). Op den duur zal china dan ook weer minder in trek raken omdat alles daar te dur wordt. mAar dat zal nog wel ff duren lijkt mij.
Het is trouwens wel zo dat je ook Ibanezen hebt die heel goed van kwaliteit zijn en ESP's maar er velen zijn die alleen voor USA gitaren gaan.
Ik ben daarop geen uitzondering....