PDA

View Full Version : Weekend: Opnames... track-by-track.. all-at-once?



PyungNamm
14 maart 2006, 09:51
Hoi,

komend weekend ga ik met m'n bandje wat nummers opnemen (een viertal staat op de planning).
Dit doen we bij de gitarist in de huiskamer, die vrij woont, dus hebben we geen last van burengeluiden enzo...
We hebben een mengtafel, mic's en 8 kanaals geluidskaart, maar zitten nu te twijfelen hoe we het beste kunnen opnemen..
Als we de drum vol willen opnemen moeten we de drum apart opnemen, met eventueel een ander instrument erbij, een andere mogelijkheid is om op de mengtafel een goede mix te maken van de drums, en die op te nemen, maar daarbij hebben we dan weer het nadeel dat er minder is af te mixen..

De sporen die we opgenomen willen hebben zijn:
Base, Snare, 3x Toms, 2x Overhead
Gitaar
Bas
Toetsen (2x Stereo = 4 kanalen)
2x Zang

Hoe zouden jullie die aanpakken, en hebben jullie nog tips voor ons?

harrie-beton
14 maart 2006, 12:23
De sporen die we opgenomen willen hebben zijn:
Base, Snare, 3x Toms, 2x Overhead
Gitaar
Bas
Toetsen (2x Stereo = 4 kanalen)
2x Zang









Moeilijk maar ik doe een poging:
[1] Neem het drumstel met 4 microfoons.
1 kickdrum
2 overhead achter de drum gemikt op hoge toms
3 overhead 2 achter de drummer gemikt op floor tom
4 close micing voor de snare

5 gitaar
6 bas
7 zang
8 toetsen mono

Later maak je overdubs met de toetsen, 2e zang en eventueel gitaar en zang en solo's.
Microfoonkeuze, microfoonplaatsing en lekker spelen is belangrijker dan sporenindeling. De eerste cd's van Jimi Hendrix zijn opgenomen op 4 sporen.

Als je een redelijke pc hebt en je de nummers goed beheerst dan kun je ook het anders doen:
Neem de drums op met 7 microfoons en de bas op 1. Ga dan op nieuwe sporen zang gitaar en toetsen erbij inspelen.
Cool edit pro of zoals het nu heet Adobe audition zou ik aanraden als software. Dit programma werkt lekker stabiel en kan vrij makkelijk 20 sporen aan. Op een zwaardere pc wel 40 sporen.

Let op dat ik met zwaardere pc een pc bedoel die minstens 1 gig ram heeft, minstens 2,5 gigahertz P4 of hoger. En een hoge interne snelheid (front side bus) en snel geheugen. En een snelle harde schijf.
8 sporen van 50 minuten is ongeveer 5 gig aan data.

cobbe007
14 maart 2006, 14:15
Hallo Pyungnamm,

Zou ik mogen weten welke soundkaart je zitten hebt?
Ik ben namelijk ook van plan om een demo te maken met onze groep en zou dit ook liefst doen met m'n pc. Heb ondertussen al een klein beetje ervaring opgedaan met adobe audition 1.5 en zou dus ook willen met verschillende sporen werken.

groeten.

harrie-beton
14 maart 2006, 14:37
Ik heet anders maar..
ik heb zelf een terratec producer phase 88. 8 in en 8 uit. werkt heel goed.
339 euro pci kaart.
Je kunt ze stapelen dus 2 kaarten en hebt 16 sporen.
Maximaal 4 kaarten.

cobbe007
14 maart 2006, 15:51
Ja, sorry voor de verkeerde benaming.

Bedankt voor de informatie. Zal het eens opzoeken op het net. Valt nog te doen van prijs vind ik.

Eens zien wat ik erover kan vinden.

harrie-beton
14 maart 2006, 16:18
Niet iedereen heeft een mengtafel met 8 sporen uit..


iets moderner is de digitale mengtafel met ingebouwde AD converter naar je pc.
Dat gaat via firewire, als je geen mengtafel hebt is dat goedkoper.
Phonic maakt deze dingen geloof ik

weinig info op gitaarnet, ik ken geengebruikers, maar het belooft veel.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=63660&highlight=firewire

499 euro! (zoek op google)

Phonic Helix Board 18 Mixer

* 18 inputs
* 8 mic.preamps, 4 stereo kanalen
* 2 subs
* 3 band eq met mid sweep
* inclusief cubase LE
* Via Firewire 16 out en 2 return

PyungNamm
14 maart 2006, 16:47
bedankt voor de tips en het nadenken tot zover :) er zitten wat nuttige dingen bij

we nemen op met een ESI ESP1010 (www.esi-pro.com)

de pc is een Pentium Dual Core processor, met 2 GB ram en 300GB harde schijf ruimte, bestaande uit 4 RAID schijven.. dus dat moet snel genoeg zijn..

harrie-beton
14 maart 2006, 17:08
heeft je mengtafel wel genoeg uitgangen voor deze audiokaart in de pc?

en dual core geeft geen snelheid winst, 99% van de software op de markt heeft het (nog) niet.

Han S
14 maart 2006, 17:25
Je kunt vanuit de mengtafel ook direct out, als je geen directe uitgangen hebt kun je de inserts als out gebruiken. Je hebt dan net zo veel uitgangen als ingangen. Je zult dan met de gain op het kanaal het volume moeten regelen maar dat werkt prima.

De grootste successen van Nat 'king' Cole, die ook nog eens geweldig goed klinken werden opgenomen op één spoor, het hele orkest met de zang direct naar mono.

De grootste successen van Frank Sinatra werden ook zo gedaan en later naar stereo wat eind jaren 50 opkwam. Begin jaren 60 kwamen de 3 en 4 sporen machines, Sgt Pepper van de Beatles werd opgenomen met een 4 sporen 1 inch Studer J37 tapemachine.

Robbie Williams heeft op een CD het nummer 'It was a very good year', waar Frank Sinatra halfweg de zang overneemt. Voor dit nummer werd de originele orkestband gebruikt welke werd opgenomen op 22 april 1965, direct naar stereo. Niettemin is dit een van de allerbeste orkestopnamen ooit.

Al die sporen is lekker makkelijk, maar je stelt er je beslissingen mee uit die je ook in een eerder stadium kunt maken. Abbey Road van de Beatles werd opgenomen op 8 sporen.

De beestachtig goede drumgeluiden van Led Zeppelin werden opgenomen met twee Beyer M160 ribbon microfoons en ook de gitaren van Jimi Hendrix werden met deze microfoon opgenomen.En die is nog steeds nieuw te koop.

Veel succes met je opnamen, mijn website is helaas in de revisie, daar heb ik een paar artikeltjes op staan waar je wat aan zou hebben, na het weekend moet ie weer online zijn is me beloofd.

AART
14 maart 2006, 17:52
Ik zou alles apart opnemen.

Eerst drums(laat gitaar of bas meespelen, liefst met koptelefoon op).

Dan neem je de bas op.

Mix deze twee.

Speel dan de gitaartracks in(drum en bass op koptelefoon).

Daarna Zang en als laatste toetsen.

Ic3gl0vE
14 maart 2006, 19:50
Han, als je tegenwoordig alles nog op bijvoorbeeld 1 of 2 sporen wilt zetten en je een moderne productie wilt maken, heb je alleen wel een hoop outboard gear nodig. Het is natuurlijk heel gaaf als het allemaal in 1 keer kan, maar de meesten gebruiken een hoop software compressors, limiters en andere FX tegenwoordig omdat je daar ook gewoon gratis goede versies van kunt krijgen (zoals bijvoorbeeld de plugins van Kjaerhus Audio)

Han S
14 maart 2006, 20:01
Ik zou alles apart opnemen.

Eerst drums(laat gitaar of bas meespelen, liefst met koptelefoon op).

Dan neem je de bas op.

Mix deze twee.

Speel dan de gitaartracks in(drum en bass op koptelefoon).

Daarna Zang en als laatste toetsen.

Vaak heb je dit als enige optie omdat je te weinig sporen tegelijk kunt opnemen, maar ik voel toch meer voor Harrie's suggestie als je de ruimte hebt en de sporen om het te doen.

De 'feel' is meestal een stuk beter als mensen tegelijk spelen. Als je als gitarist of bassist op de reeds opgenomen drums moet spelen voelt dat toch anders.

Basseytje
14 maart 2006, 22:48
Ik zou alles apart opnemen.

Eerst drums(laat gitaar of bas meespelen, liefst met koptelefoon op).

Dan neem je de bas op.

Mix deze twee.

Speel dan de gitaartracks in(drum en bass op koptelefoon).

Daarna Zang en als laatste toetsen.

ik wil binnekort ook ff met een aantal mensen iets opnemen en ik denk dat ik dat ook zo ga doen omdat ik zowieso te weinig sporen heb

harrie-beton
15 maart 2006, 10:42
nog voor puyingnam,

Als je toch in een huis opneemt:
Ga met de recording gear in een andere ruimte zitten.
Zorg dat je computer is aangesloten op een neutrale stereo met goede HIFI speakers of zeer goede koptelefoon (niet te hard!) in een andere kamer - het liefst ver van de drummer en bassist af. Dan ben je sneller klaar met de microfoon plaatingen, je krijgt meteen een indruk hoe het klinkt en wordt je minder snel doof. Een gewoon drumstel is wel 95 decibel in een woonkamer.

Er zijn duizenden tips voor opname, ik noem een paar:

-niet jammen in "studio tijd", hou je bij de 4 nummers die je wilt opnemen.
-gebruik tijdens de opname niet ineens andere gitaren, effecten en versterkers.
-neem niet teveel versies van hetzelfde nummer, het mixen wordt dan alleen maar moeilijker.
-als je niet gewend bent om met koptelefoon op te nemen moet je dat oefenen of gewoon niet doen. Met een goede speaker-plaatsing en beschaafd volume zijn koptelefoons niet nodig.
-heb je een lekkere instelling van je mengtafel qua equalizer, schrijf de standen van alle knoppen op.
-compressie op alle sporen (3:1) kan in cool edit pro of audition.
-neem op zonder galm of echo tenzij echt niet anders kan. Echo en galm kun je later toevoegen. Een opgenomen foute galm krijg je er nooit meer af.
-denk aan randaarde en neem de tijd om op te nemen zonder brom. Maak desnoods een aarde draad aan de verwarming.
-neem pauzes en eet normaal. De voedingswaarde van patat is maar laag.
-Ga niet elke scheet die je opgenomen hebt uitgebreid terugluisteren. Wat mij beter bevalt is opnemen, meteen op audio cd schroeien en ieder band lid thuis luisteren. Uiteraard niet op mp3 zetten, teveel kwaliteit verlies. Afmixen kan het beste paar dagen later in een rustige kamer.
-De grootste fout die muzikanten maken is dat ze alleen luisteren naar hun eigen partijen. Je krijgt dan discussies van "bassist zegt bas harder - drummer zegt snare harder - meer toetsen - meer bas...". Luister tijdens het mixen af en toe naar een favoriete vergelijkbare cd. Hoe is de balans daar.


- nog even spammen voor line6, als je een podxt kunt lenen ergens... deze kan via USB opnemen en dat scheelt weer 2 sporen.
:)

taylor
15 maart 2006, 11:06
95 db? ligt er aan hoe hard je mept natuurlijk :)

als live zou kunnen zou ik het ook doen net wat han s zegt betere feel vaak dan track voor track(of stukje voor stukje).maarja daar moet je als band wel kunnen natuurlijk

Han S
15 maart 2006, 11:18
95 db? ligt er aan hoe hard je mept natuurlijk :)

als live zou kunnen zou ik het ook doen net wat han s zegt betere feel vaak dan track voor track(of stukje voor stukje).maarja daar moet je als band wel kunnen natuurlijk

Ik heb makkelijk lullen, ik kan 50 sporen tegelijk opnemen, maar echt hoor, alles stuk voor stuk opnemen is moeilijker dan je denkt. De home studio eigenaar is gewend om het één voor een te doen, maar als band zal het niet meevallen om er een goede groove in te krijgen, tenzij je speelt zoals je dat gewend bent.

taylor
15 maart 2006, 11:26
ja, dat weet ik wel dat stukje voor stukje niet easy is.

ik weet niet wat voor band dat is maar als ze al een geruime tijd bij elkaar zijn dan is live spelen vaak de beste feel als dat een optie is ,anders zou je bv drums kunnen opnemen met gitaar guide track die je daarna delete enzo veder bouwen.

PyungNamm
17 maart 2006, 13:03
Nou..
tot nu toe gaat alles goed..
woensdag zijn we bezig geweest om alle opnameapparatuur werkend te krijgen...

PC + Geluidskaart krijgen alles goed binnen
Mengtafel (Allen & Heath GL2200) aangesloten, subgroepen doorgestuurd naar 4-kanaals hoofdtelefoon versterker.
Verder hebben we al vaststaan in welke volgorde we de nummers gaan opnemen, welk tempo en alles, zodat daar weinig tijd in zal gaan zitten tijdens het werkelijke opnemen..

Zondagavond stoppen we weer.. dan twee weken lang afmixen en dan ergens begin april het eindproduct, zodat we een fantsoenlijke demo kunnen opsturen.... die zal ik hier dan ook wel posten als resultaat van de opname :)

bedankt voor alle tips..

Han S
17 maart 2006, 17:11
Hebben we het eigenlijk al gehad over monitoring? Bedenk dat je om je geluid goed te kunnen beoordelen tijdens tracking en mixing een paar goede monitoren nodig hebt. Niet elke willekeurige overigens goede hi fi speaker is daar voor geschikt namelijk. En veel 'studio monitoren' wekken ook weinig lustgevoelens bij me op.

Frits van Mourik
18 maart 2006, 23:56
En veel 'studio monitoren' wekken ook weinig lustgevoelens bij me op.

...en da's nou precies wat ze maar hebben te laten ook!
Kleurloos, saai misschien, maar nix toevoegen of weglaten.
Dat kloppende boutje in je broek moet je krijgen van je mix. :satisfie:

Han S
19 maart 2006, 14:20
Daar zeg je wat Frits, overigens heeft de NS10 een piek van +7 bij 1.5 k en van 100 naar 50 valt ie 10dB af.

En toch heb ik daar mixen op gemaakt die overal fantasties op klinken.

Van de week een paar van die grotere KRK's gehoord, zou ik niet mee kunnen werken, wat een boem!

Heb jij die Tannoys nog? En mix je ook nog op NS10 of heb je inmiddels wat anders?

bert k
19 maart 2006, 16:13
Ja, maar een NS10 is nooit bedoeld als referentieluidspreker. Dat ding klinkt redelijk kut van huis uit, als een boekenplankspeakertje. Maar ik ken mensen die geweldige mixen uit een koptelefoon weten te halen.

Han S
19 maart 2006, 16:22
Bob Clearmountain is degene die begon te roepen over de NS10 en idd kun je ze niet als mains gebruiken Bert, maar met de goede versterker klinken ze niet eens zo verkeerd en er is iets met die huftertjes wat je met geen enkele andere speaker hebt, iets in het laagmidden.

Overigens kun je met de NS10 heel goede mixen maken als je er een subje bij hangt welke je op 60hz laat inkomen en niet te hard zet.

Er is al zo veel discussie geweest over de NS10 en ze worden niet meer gemaakt, maar ik schat dat ook Frits ze nog steeds niet kwijt wil.

Frits van Mourik
19 maart 2006, 21:21
Ik heb al jaren een haat/liefde-verhouding met die dingen.
Ze klinken absoluut kut. Ik gebruik ze dan ook niet om de klank van een instrument te beoordelen, ik gebruik ze alleen uitgebreid bij de mix om
verhoudingen te checken. Als iets op de NS10's te luid klinkt, dan ìs het
ook te luid, als je iets kwijtraakt, dan ìs het ook te zacht.
Met het gebrek aan laag moet je weten om te gaan.
Het eerste het beste Mackie-speakertje "klinkt" al beter...

Overigens, Han: je hebt vast ook nog wel op Auratones gemixt!
Da's pas echt feest, niet? De mijne staan in de kast onder 't stof.
Ik gebruik ze nog wel eens als monitortjes voor het talent, wat niet met
hoofdtelefoon op wil/kan zingen. Je kent die uitfase-truc wel.

PyungNamm
20 maart 2006, 09:45
Hoi..

opnames zijn geslaagd.. een nummer staat er nu compleet op, moet alleen nog wat aan worden afgemixed..
voor de rest word woensdag de zang van de resterende twee nummers opgenomen..

de monitoring tijdens het opnemen zelf ging met diverse hoofdtelefoons... het terugluisteren ging over twee KRK RP6 ofzo..

PyungNamm
23 maart 2006, 23:23
Hoi allemaal,

het eerste nummer staat online..

klik hier om te luisteren (http://www.purpleoak.nl/music.asp)

wat vinden jullie van de opname (en natuurlijk ook van 't nummer zelf), als je daarin meeneemt dat het ons geen cent heeft gekost?

grtn

en afwachtend op jullie (keiharde, doch rechtvaardige :P) oordeel

bert k
23 maart 2006, 23:39
Hoi,
keihard en rechtvaardig zal het zijn...:) Ten eerste, mooi liedje! Goeie vocals, mooie piano. Het wordt een beetje saai als je over de helft bent, ik mis een brug, of een verandering in het arrangement. De baspartij is erg saai, alleen grondtoontjes met weinig variatie.

De mix: goeie keus om dit sober te houden, laat het liedje het werk doen. Grootste kritiek: weer de bas, sorry... Hij staat veel te hard, zowel op mijn boxen als op de koptelefoon. Bovendien lijkt hij wel vals bij sommige noten, dat zal toch niet waar zijn?
Verder goed gedaan, complimenten!

harrie-beton
23 maart 2006, 23:42
heb 1 keer gehoord nu, lekker sfeervol en zeker voor een demo in een huiskamer prima. Ik heb slechter gehoord. Ga zo door.

Ik mis een beetje directheid in de zang stemmen en de kickdrum is te hard in verhouding met de rest. Bekkens zijn erg ver weg.

Probeer ook nog meer met het stereo beeld te doen, het is zo clean allemaal.
Weinig galm, dit nummer kan wel wat galm gebruiken.

Keep up the good work

Mocht je commerciëel denken dat is dit nummer ongeschikt, te traag en somber. Als demo moet je (vind ik) openen met een fris stampertje.

bert k
23 maart 2006, 23:59
Weinig galm, dit nummer kan wel wat galm gebruiken.
.
Haha, vond ik juist van niet :) Is dus een smaak-kwestie.

PyungNamm
24 maart 2006, 00:11
van de tips die jullie opnoemden zijn er een paar opgepakt en in nieuwe versie online gezt..

als jullie tijd over hebben kun je dus luisteren wat we ervan gebakken hebben...

t zijn kleine wijzigingen, maar ben benieuwd wat jullie er nu van zeggen