PDA

View Full Version : Wat een weekend... Alles kapot!



Bins
13 maart 2006, 19:05
Tjeez, vrijdag spelen in Mol (B) 3 uur in de auto (we konden het niet vinden), net op tijd, opbouwen, inpluggen.... Niks! Snoeren checken, speakersnoer er wel in? Gloeien de buizen nog? Alles leek in orde, maar toch geen sound.
Dan maar de Marshall van de vorige band even lenen (gelukkig goeie vrienden, dus no prob.) Nog steeds niks... Damn, cab dus blijkbaar kapot. Dus ook maar de cab geleend van die dude... Enfin, toch nog de show kunnen spelen.
Zaterdag moest ik weer spelen, en er zouden al cabs zijn, dus ik hopen dat mn top nog ok zou zijn. Ik moest werken, maar ik had de andere gitarist even gevraagd om de boel te testen... Top blijkt dus ook kapot. Alle buizen gloeien gewoon, maar er komt alleen heel zacht geluid uit. "Als of er een bak natte kranten in ligt" omschreef hij het... Gelukkig kon ik zaterdag ook weer een top lenen, maar tering hey, wat een gedoe.

Speaker zal wel gewoon een los draadje zijn (kan me niet voorstellen wat anders), maar mn top is denk serieus fakked. Ik ga van de week ff gewapend met wat nieuwe buizen en een zekering naar de oefenruimte. Maar omdat de buizen nog gewoon gloeiden zal er wel meer aan de hand zijn :(

Gek is wel dat ik dus 2 shows met een marshall +sd1 heb gespeeld en beide keren complimenten kreeg over mn tone. Ik zei zaterdag tegen die gast waar ik em van geleend had "zo man, klinkt lekker, wat voor model is dat?" ... "JCM 900" :) Die van vrijdag was er volgens mij ook een. Zouden de tone-goden me iets duidelijk proberen te maken? En ik maar roepen dat ik die 900's zo kut vind... Karma is a bitch.

AART
13 maart 2006, 19:06
hmm, neem hem mee naar een tech en koop een echte Mark :cooler:

Anders Destium
13 maart 2006, 19:07
Balen man!

Ik moet van de week ook mijn versterker naar de versterkerboer brengen :(

AART
13 maart 2006, 19:09
**ff testen of mijne het nog wel doet :sssh: **

Bins
13 maart 2006, 19:13
Balen man!

Ik moet van de week ook mijn versterker naar de versterkerboer brengen :(

Misschien kunnen we wel kwantumkorting krijgen :)

Anders Destium
13 maart 2006, 19:15
Ik ga waarschijnlijk vrijdag naar Adesign, dan weet je dat ;)

Tristan
13 maart 2006, 19:19
Het is altijd klote als je amp het niet doet, vooral als je moet optreden.
Ik hoor goede verhalen over Adesign, wat laten jullie allemaal bij hun doen of hebben jullie laten doen?

Negative K3 fan
13 maart 2006, 19:22
hmm versterkerboer toch wel een lucratieve business :)

Bins
13 maart 2006, 19:23
Ik ga waarschijnlijk vrijdag naar Adesign, dan weet je dat ;)

Ja ik ook, is hier om de hoek (ok, 2 hoeken). Moet je eerst een afspraak maken met die knakker?

Geronimo
13 maart 2006, 19:44
hmm versterkerboer toch wel een lucratieve business :)

Idd. Ik weet wel wat ik ga doen als ik de TV zat ben!

Negative K3 fan
13 maart 2006, 19:48
Idd. Ik weet wel wat ik ga doen als ik de TV zat ben!

we kunnen wel een gitaarforum buizen bedrijf opstarten :soul:

AART
13 maart 2006, 20:28
we kunnen wel een gitaarforum buizen bedrijf opstarten :soul:


Waar kan ik tekenen? :soul:

Helter Skelter
13 maart 2006, 20:29
net 2 amps laten retuben, totale kosten €350,-

daar heb je bijna een POD voor! ;)

Geronimo
13 maart 2006, 20:29
net 2 amps laten retuben, totale kosten €350,-

daar heb je bijna een POD voor! ;)

Damn nu weet ik weer waarom ik het zelf doe!

Geronimo
13 maart 2006, 20:30
we kunnen wel een gitaarforum buizen bedrijf opstarten :soul:

Het is een idee natuurlijk...

nicoverduin
13 maart 2006, 21:37
hmm versterkerboer toch wel een lucratieve business :)En waar baseer je dat op?:D :D :D

Anders Destium
13 maart 2006, 22:31
Het is altijd klote als je amp het niet doet, vooral als je moet optreden.
Ik hoor goede verhalen over Adesign, wat laten jullie allemaal bij hun doen of hebben jullie laten doen?

Mijn 5150 twee keer onder handen laten nemen, 1 keer omdat hij het niet meer deed (buis maakte kortsluiting, sound familiar) en 1 keer voor nieuwe buizen en biassen.



>Voor de mensen die denken rijk te worden met versterkers

Ik heb er zelf wel wat voor over om niet zelf aan mijn versterkers te hoeven prutsen en dat ze het gewoon zo goed doen als ze kunnen. Zelf klussen doe ik bij dingen die ik wel leuk vind om te doen. Er kan bij een versterker ook teveel mis gaan, dat heb ik er niet voor over. Maar als ik het laat doen dan doe ik dat wel bij iemand die ik kan vertrouwen en geen hobbyist :)

nicoverduin
13 maart 2006, 22:35
heel verstandig

andy
14 maart 2006, 00:40
Gek is wel dat ik dus 2 shows met een marshall +sd1 heb gespeeld en beide keren complimenten kreeg over mn tone. Ik zei zaterdag tegen die gast waar ik em van geleend had "zo man, klinkt lekker, wat voor model is dat?" ... "JCM 900" :) Die van vrijdag was er volgens mij ook een. Zouden de tone-goden me iets duidelijk proberen te maken? En ik maar roepen dat ik die 900's zo kut vind... Karma is a bitch.

Je weet waarschijnlijk wat voor een geluid je wilt. Ik beweer al tijden dat je uit vrijwel iedere versterker wel een sound weet te halen die je wilt. Bij de ene amp duurt het alleen wat langer dan bij de andere. :satisfie: Soms moet je de speeltechniek van jezelf wat aanpassen. Ik werd ooit een keer geconfronteerd met transistors ipv de beloofde buizen backline. Ik sloeg heel anders aan, want de amp reageerde anders. FF wennen, maar het ging wel.
Maar sowieso een rampweekeinde voor je, want niks is lekkerder dan over je eigen amp spelen.

Stitch
14 maart 2006, 07:46
Mijn 5150 twee keer onder handen laten nemen, 1 keer omdat hij het niet meer deed (buis maakte kortsluiting, sound familiar) en 1 keer voor nieuwe buizen en biassen.

huh een 5150 hoef je toch niet opnieuw te biassen als je de buizen vervangt of heb ik dat mis?

Geronimo
14 maart 2006, 10:43
huh een 5150 hoef je toch niet opnieuw te biassen als je de buizen vervangt of heb ik dat mis?

Origineel zit er geen mogelijkheid in om af te stellen. Schijnt wel handig te zijn om dat in te bouwen.

Geronimo
14 maart 2006, 10:45
En waar baseer je dat op?:D :D :D

Hehe bang voor concurrentie?

BLOK182
14 maart 2006, 10:54
Kut man Bins, dat al je spul het ineens begeeft! Lijkt me echt een ramp! Heb wel eens gehad dat mijn Engl af en toe wat sputterde (kwam ook mede door slechte stroomvoorziening) en dan hou je je hart vast, vooral omdat het het spelen zo verneukt:-) Tegenwoordig hebben we met de band altijd een reservehalfstack bij, die gesoundcheckt en al op het podium staat, mocht der wat fout gaan, zijn we in no time daarin ingeprikt:-)

almarvk
14 maart 2006, 11:07
Origineel zit er geen mogelijkheid in om af te stellen. Schijnt wel handig te zijn om dat in te bouwen.

Klopt, daar zijn wel kits voor te krijgen.

Droffie
14 maart 2006, 11:18
@Bins:
Ik heb een aantal jaren zeer veel plezier gehad van mijn JCM900 top. 2100 Mastervolume.
Ik heb nooit begrepen waarom die dingen zo gebashed worden. Meestal gebeurd dat door gasten die er nooit over gespeeld hebben. Ik had mijn JCM900 ook bij Adesign onder gebracht voor onderhoud. Hij vertelde me dat JCM900 kwalitatief zeer goede amps zijn en erg onderschat.

Neals
14 maart 2006, 12:20
Zelf heb ik een VS100 (wegens budgetredenen) en weet hier best een aardige tone uit te scheuren, met een JCM900 lukt dit mij ook!

Geronimo
14 maart 2006, 13:24
Zelf heb ik een VS100 (wegens budgetredenen) en weet hier best een aardige tone uit te scheuren, met een JCM900 lukt dit mij ook!

Een VS100 ruled ook! Zeker goed geluid voor een transistorbakkie! Ik weet niet of je een '900 Dual Reverb hebt maar dan vind ik die VS100 veel bruikbaarder.

Ik ben een van die figuren die een 900 crap vind maar dan heb ik het ook wel over die Dual Reverb meukbakken.

Negative K3 fan
14 maart 2006, 16:59
Klopt, daar zijn wel kits voor te krijgen.

ik twijfel trouwens aan het nut van het biasen van de eindtrap van de 5150, hij is natuurlijk bewust zo ontworpen en misschien dankt de 5150 zijn sound wel aan dat 'bias gedoe'.

Anders Destium
14 maart 2006, 17:14
Het karakter van de 5150 zit hem vooral in de configuratie, niet in het al dan niet biassen van buizen. Ik had trouwens verwacht dat de wijsneuzen hier het nut van biassen bij welke versterker dan ook wel zouden begrijpen. Waarom zou je het geluid van je buizen niet willen optimaliseren?

Met nieuwe buizen en gebiased klonk die van mij stukken opener en helderder, toch fijn als je toch al een shitload aan gain hebt :)

nicoverduin
14 maart 2006, 17:48
De bias discussie heb ik al een tijdje opgegeven. Zonde van de energie.

Tristan
14 maart 2006, 19:39
Toch grappig dat ze dat tegenwoordig ook in die modelingbakken stoppen dat je hem kan onderbiassen enzo, dan gaat je geluid ghostnoten, echt niet om aan te horen. Ik hoor dan toch liever een iets overgebiaste amps dan een ondergebiaste amp, maar het schijnt dat Peter Van Weelden de Marshalls ook onderbiaste voor een zekere Edward Van Halen, dus ja smaken verschillen...

nicoverduin
14 maart 2006, 20:07
lang leve de software:D :D :D :D

Negative K3 fan
14 maart 2006, 20:50
Het karakter van de 5150 zit hem vooral in de configuratie, niet in het al dan niet biassen van buizen. Ik had trouwens verwacht dat de wijsneuzen hier het nut van biassen bij welke versterker dan ook wel zouden begrijpen. Waarom zou je het geluid van je buizen niet willen optimaliseren?

Met nieuwe buizen en gebiased klonk die van mij stukken opener en helderder, toch fijn als je toch al een shitload aan gain hebt :)

ten eerste: dat lees je overal op internet, in het begin was ik ook wel een voorstander van bias mods, maar hoe meer ik erover lees hoe sceptischer ik er tegenover ben gaan staan en voordat ik het zelf heb kunnen horen blijf ik kritisch

ten tweede: jij hebt een 5150 combo, daarvan is het (bias) circuit sowieso al anders dan bij de head

ten derde: je vergelijkt oude buizen met gloednieuwe, geen wonder dat het geluid opener en helderder wordt :)

Anders Destium
15 maart 2006, 15:55
Dus omdat allemaal van die pseudo-deskundigen als jij zeggen dat iets zo is dan is het zo? Zelfs als het aantoonbare bullshit is?

nicoverduin
15 maart 2006, 16:07
ten eerste: dat lees je overal op internet, in het begin was ik ook wel een voorstander van bias mods, maar hoe meer ik erover lees hoe sceptischer ik er tegenover ben gaan staan en voordat ik het zelf heb kunnen horen blijf ik kritisch

ten tweede: jij hebt een 5150 combo, daarvan is het (bias) circuit sowieso al anders dan bij de head

ten derde: je vergelijkt oude buizen met gloednieuwe, geen wonder dat het geluid opener en helderder wordt :)Volgens mij zijn er een paar collega forumleden nu druk bezig hun hoofd te breken over het Biassen.....lijkt me toch belangrijk genoeg........

Negative K3 fan
15 maart 2006, 16:25
Dus omdat allemaal van die pseudo-deskundigen als jij zeggen dat iets zo is dan is het zo? Zelfs als het aantoonbare bullshit is?

ik zeg juist in deze kwestie dat ik terug ben gekomen van mijn eerdere mening en dat ik er sceptisch tegenover sta totdat iemand mij iets geloofwaardigs heeft aangetoond en dat is vooralsnog niet écht gebeurd. En nog iets, de door jou genoemde configuratie omvat natuurlijk ook de rustroom van de eindbuizen, een waardeoordeel daargelaten...

Geronimo
15 maart 2006, 16:31
Lijkt me toch veelzijdiger zo'n bias potmod. Je kan 'm toch altijd weer in de ouwe staat terugdraaien dan als het je niet bevalt? Ik heb ook een 5150 eindtrap en heb er een potje bijgeplakt. Ingreep van niks.

Anders Destium
15 maart 2006, 17:06
ik zeg juist in deze kwestie dat ik terug ben gekomen van mijn eerdere mening en dat ik er sceptisch tegenover sta totdat iemand mij iets geloofwaardigs heeft aangetoond en dat is vooralsnog niet écht gebeurd. En nog iets, de door jou genoemde configuratie omvat natuurlijk ook de rustroom van de eindbuizen, een waardeoordeel daargelaten...

En waar heb je geloofwaardig bewijs gevonden dat het karakter van de versterker afhankelijk is van het *niet* biassen van de buizen?

Negative K3 fan
15 maart 2006, 17:16
het gaat niet zozeer om het 'niet biasen' maar om de teringlage ruststroom zoals die te vinden is in 5150 tops, naar mijn weten zorgt dit ervoor dat de buis werkt in een niet lineair gebied en waardoor er een zekere mate van crossover distortion zal optreden. Als je dan kijkt naar bijvoorbeeld de zvex machine zou die crossover distortion best wel bruut kunnen klinken.

allemaal speculatief, misschien blijkt gewoon dat een 5150 gewoon beter klinkt als hij 'goed' in ingesteld maar voorlopdig weet ik niet wat ik ervan moet vinden

hoe denk je dat bijvoorbeeld vervorming in voorversterkers wordt 'gevormd', door de buizen in bepaalde gebieden te 'opereren' bepaal je deels de klank.

Anders Destium
15 maart 2006, 17:34
Maar wat je suggereert is dat een andere versterker met dezelfde lage ruststroom puur als gevolg daarvan ongeveer zou gaan klinken als een 5150? Dat lijkt mij persoonlijk erg onwaarschijnlijk.

Ik vind het bovendien maf dat je het opeens beweert dat je het hebt over een 5150 top terwijl we het in eerste instantie hadden over een 5150 combo. Dus hét 5150 geluid dat ook zit in de combo komt door de lage ruststroom die je bij de top vindt?

Ik kan er geen chocola van maken Neg K3.

Bins
17 maart 2006, 08:24
Even een update voor de geïnteresseerden:

Gister gewapend met buizen, zekeringen, speakerkabel en soldeerbout naar het oefenhok... Cab openschroeven, "hmm hier zit alles nog vast.. gek.." Amp even op ander (koch) cab aangesloten, doet het gewoon, maar het geluid was niet helemaal zoals het hoort. Even op de "kapotte" cab proberen, doet het ook gewoon... Wij: "???"
Blijkt dus dat die andere gitarist bij het testen in de war was. Ik heb de amp vrij "wollig en donker" ingesteld, omdat ik dat met de sd-1 weer strak trek zeg maar. De combi laag volume, geen sd-1 en koch cab deden het dus lijken op de eerder genoemde "natte krant" Wat wel opvalt is dat de amp over mn eigen cab echt 100x beter klinkt.
Wat er met die speaker aan de hand was zullen we nooit weten. Hij deed het echt niet, en ik had echt ge triple checked of alles goed ingeplugd zat... Nu doe ie het ineens weer. Het enige dat ik kan bedenken is dat, omdat alles nat (condens) uit de bus kwam, hij er ff geen zin meer had ofzo.
Anyway, ik = happy

almarvk
17 maart 2006, 08:31
Altijd mooi dat er uiteindelijk niets mee aan de hand was!! Scheelt je een boel gezeur, tijd en geld!


Volgende keer toch maar zelf de boel instellen?? ;)

Rwin
17 maart 2006, 09:23
en een flightcase eromheen om zoveel mogelijk condens te voorkomen...?

Negative K3 fan
17 maart 2006, 17:30
Maar wat je suggereert is dat een andere versterker met dezelfde lage ruststroom puur als gevolg daarvan ongeveer zou gaan klinken als een 5150? Dat lijkt mij persoonlijk erg onwaarschijnlijk.
dat suggereer ik absoluut niet en het lijkt mij idd ook behoorlijk onwaarschijnlijk :)


Ik vind het bovendien maf dat je het opeens beweert dat je het hebt over een 5150 top terwijl we het in eerste instantie hadden over een 5150 combo. Dus hét 5150 geluid dat ook zit in de combo komt door de lage ruststroom die je bij de top vindt?
uhmmm nee, ik bedoel het wat anders geen zin om uit te leggen...


Ik kan er geen chocola van maken Neg K3.

dan maak ik er wel pindakaas van erik