PDA

View Full Version : beste sustain



sweet
31 oktober 2002, 14:00
Ik vind sustain erg belangrijk bij een gitaar. Welke factoren zijn nou eigenlijk bevorderlijk voor de sustain? Is hollowbody beter dan solid bijvoorbeeld? Natuurlijk weet ik dat een zwevende brug (tremolo) erg slecht is, dus geen strat. En hebben dikkere snaren ook veel effect?

Lacrymosa
31 oktober 2002, 14:10
Een paar dingen:
Mahonie hout, neck through, string through, dikke snaren, scalloped fretboard, en juiste techniek, compressor, veel distortion en ga zo maar door, dan krijg je veel sustain

CheerS!!

Ibanez RuleZ
31 oktober 2002, 14:17
er zijn een hoop factoren.
1. hoe dichter het hout (of waar je body van gemaakt is) hoe zwaarder en hoe langer de sustain is. Een Gibson Les Paul is bijvoorbeeld van mahony, een zwaar, dichte soort hout, en dat merk je in de sustain. zo sijn er ook kunsstof gitaren van Nederlandse fabrikage die loodzwaar zijn, maar wel een sustain van 45 seconden heeft!
2. de dikte van de kast. hoe meer massa, hoe meer sustain, lijkt wat op het vorige punt, met het verschil dat een dikke kast van lindehout ook een behoorlijke sustain heeft.
3. verschil binnen de soort. de ene mahonyhouten kast kan heel wat minder sustain hebben dan een andere. dit heeft met de kwaliteit te maken.
3. een zwevende tremolo als een floyd rose of een wilkinson kan de sustain drukken. bij een klassieke tremolo (zoals Fender veel gebruikt) is dat niet zo, omdat die een groot raakvlak heeft met de body. Zo zou een Les Paul ook een veel grotere sustain hebben, als het wat meer contact met de body zou hebben, en niet alleen die 2 schroeven.
4. dikke snaren maken wel degelijk uit. hoe dikker de snaren, hoe langer de sustain en hoe krachtiger de noot.

ik vergeet vast nog een aantal factoren, maar dit zijn in ieder geval een aantal belangrijke

harrald

Ash ketchum
31 oktober 2002, 14:26
Een goeie versterker+goeie gitaar= sustain

Pee
31 oktober 2002, 17:55
koop een ebow of een sustainer

BLOK182
31 oktober 2002, 18:12
een goeie topkam scheelt ook iets meen ik.

Swan
31 oktober 2002, 18:19
neckthrough en stringthrough...meeste en beste verbinding tussen snaren/nek/hout

Phizer
31 oktober 2002, 18:24
ja, die catalyst gitaren schijnen een super goede sustain te hebben.... nooit op gespeeld though

Rectifier
31 oktober 2002, 18:49
Een goeie vette les paul heeft onwijs veel sustain van zichzelf

Nash
31 oktober 2002, 18:56
Catalyst gitaren zijn zeker niet onaardig moet ik zeggen. Spelen behoorlijk Fender en klinken iets all-rounder. Idd wel veel sustain met dat type materiaal waarvan die gitaartjes gemaakt worden.

gerrekat
31 oktober 2002, 19:14
Mijn USA DEANS hebben vette sustain, set neck, string-through body en mahonie met maple top, zeer vet!

Maar wat ook heel erg uitmaakt is hoe "dicht" je de elementen op je snaren zet.
Iedereen weet dat als je je elementen dichter op je snaren zet dat je output hoger wordt omdat de "trillingen" in het magneetveld beter opgepakt worden en zo een groter uitgangssignaal opgewekt wordt 9in ieder geval bij passieve elementen maar ook bij aktieve elementen speelt dit sterk).
Maar hoe dichter je de elementen op je snaren zet hoe meer de snaren "aangetrokken" zullen worden door het magnetisch veld van de elementen en dat KILLT je sustain

Negative K3 fan
31 oktober 2002, 21:23
een sustainer voor oneindige sustain :smile:

Fenisi
31 oktober 2002, 22:57
De sustain die mijn lp heeft zon 10 seconden.. echt dat de noot nog vol is dan.. da vin ik wel genoeg hoor.. anders moet je er ook zo opletten haha.. had ik eerst wel last van want speelde eerst op een akoustische van niet bijster goede kwaliteit.. dus moest ik vingersoptillen na het spelen van de toon anders klonk ik te erg door haha..

Ic3gl0vE
1 november 2002, 16:26
een Ebow zal je wel wat sustain geven (ja is al gezegd :smile:)