PDA

View Full Version : Halspen?



M O P
13 maart 2006, 16:57
Geachte medeforum gebruikers,

IK heb een probleem met mijn epiphone les paul. als ik clean speel over mijn versterker. Klinkt er een soort van trilling uit de gitaar. Als ik op overdrive speel is dit niet te horen, omdat er dan teveel effecten e.d. overheen zitten. Het ligt echt aan de gitaar, want als ik zonder versterker wat harder aansla, hoor ik hetzelfde geluid. Nu heb ik mijn gitaardocent gevraagd wat dit zou kunnen wezen. Waarschijnlijk de halspen zei hij. Dus ik drie schroefjes losmaken en met een imbussleutel de halspen wat aandraaien. Niet te ver zei mijn leraar, anders gaat ie anders spelen. Dit werkte, geen trilling meer. Dit was zo'n 3 maanden geleden, nu heb ik hetzelfde weer.. De halspen zat best los op zich, dus ik m wat strakker aandraaien. Daarmee word het geluid weliswaar wel wat minder, maar het houd niet helemaal op, ik blijf het horen, zelfs zonder versterker erbij. Hoe vast ik m ook draai. Weet iemand hier iets tegen? BVD.

Veekeren
13 maart 2006, 17:15
Misschien van je halspen afblijven en de brug wat hoger zetten? Heb je een hoge actie? Misschien is het een idee om er iemand die er redelijk wat verstand van heeft naar te laten kijken en hem even af te laten stellen, kost een paar tientjes maar kan je wel enorm veel plezier van hebben.

M O P
13 maart 2006, 17:21
Mijn actie is redelijk laag op mijn gitaar, dit wil ik wel graag zo houden.

Veekeren
13 maart 2006, 17:26
Ja kan er natuurlijk niet erg makkelijk over oordelen, maar die trilling kan heel goed ratelen tegen de frets zijn. Dit kan op te lossen zijn door de brug iets hoger te zetten. Probeer het, kan minder mis mee gaan dan met de halspen, die is eigenlijk bedoeld voor de bolling van de hals natuurlijk. En anders nogmaals, laat hem even afstellen.

M O P
13 maart 2006, 17:38
Ooh je bedoeld het zo! Nee, het is geen ratelen tegen de frets, ik weet wel hoe dát klinkt.;) Het is echt de halspen, vorige keer had ik precies hetzelfde, alleen nu wil het niet meer weg.

grayfink
13 maart 2006, 17:43
Je moet hem harder aandraaien die pen. Zo hard mogelijk. Zwaar gereedschap pakken.

M O P
13 maart 2006, 17:48
Ik heb hem ongeveer aangedraaid tot mijn vingers het echt niet meer konden, ze zijn er nogsteeds rood van. Maar toch hoorde ik het nog.. En hij gaat er zwaarder van spelen, merkte ik toen ik m op zn meest vast had zitten.

no 1 hops
13 maart 2006, 18:16
eigenlijk klopt het niet wat je zegt, tenminste als je eerst totaal geen spanning hebt op de halspen, en je hem iets aandraait is er op zich niets aan de hand, maar als je hem zo vast draait zoals je verteld, dan verwacht ik dat je speelproblemen krijgt omdat de hals toch reageren moet op de spanning die de pen zal geven.
persoonlijk denk ik dat die pen het helemaal niet meer doet, dat hij daar waar hij vast hoort te zitten los is, al is doorgedraait door misschien een vorige eigenaar.
draai die pen maar gerust los, als dat nog wil, want helpen doet het niet en je hals word er niet beter van.
wat je nog zou kunnen proberen is of er wijtjes, die dunnen ringetjes te krijgen zijn die om die schroefdraad passen.
dus moer eraf (als het een moer is tenminste) wat wijtjes erop , dan de moer en weer rustig aan proberen.
het kan namelijk zijn dat de pen ng wel wat meer spanning kan leveren maar dat de schroefdraad al op is en de moer gewoon niet verder meer kan.

M O P
13 maart 2006, 18:28
Ik draai hem alleen zo vast als ik kan, om te horen of het probleem er nogsteeds is. Hij speelt dan ook inderdaad anders, zoals ik al zei. Alleen om te proberen, daarna draai ik m weer losser, zoals ie behoord te staan. Ik ben de eerste eigenaar van de gitaar, ik heb hem nieuw gekocht. Wat je als laatst zegt weet ik niet, daar ga ik me ook helemaal niet aan wagen. Ik ga het mijn docent vragen de aankomende les. Maar die duurt nog een aantal dagen, dus ik hoopte het zelf te kunnen oplossen met jullie hulp. Maar toch bedankt!

Veekeren
13 maart 2006, 18:31
Je moet hem harder aandraaien die pen. Zo hard mogelijk. Zwaar gereedschap pakken.

Haha :D Liefst met de Dremel Multitool zeker. Maar jij weet in ieder geval hoe het hoort :D

RS-Rik
13 maart 2006, 18:37
hahaa grayfink = asshole

grayfink
13 maart 2006, 20:38
:seriousf:




.

Gitaro
13 maart 2006, 21:05
Hehe.

Hey M O P, uit je posts krijg ik de indruk dat je aan je halspen draait alsof het de deksel van een jampot betreft. Kan je leraar het niet voor je doen?

grayfink
13 maart 2006, 21:12
Zonder dollen: Nooit meer dan een kwart slag draaien, en dan een half uurtje laten rusten. Anders hoor je misschien:


KRAK!!



En dat is niet goed...

Laat je leraar er ff naar kijken. Lijkt mij veel beter.

Basseytje
13 maart 2006, 23:17
ik d8 al er werd ineens met woorden geproken van ik draaide m door en door en door totdat hij helemaal vastzat. da ken tog niet goe zijn. en toen nog eens zware gereedschappen... arm jong dalijk heeft zijn gitaar dezelfde rug als mij opa en das niet goed ;)

no 1 hops
14 maart 2006, 05:10
als jij de eerste eigenaar bent en hem nieuw hebt aangeschaft zou ik naar de winkel gaan.
dit is een bouwfout en kun je dan door gewone afstelling niet meer wegwerken.

Otje
21 november 2007, 11:14
Geachte medeforum gebruikers, IK heb een probleem met mijn epiphone les paul. als ik clean speel over mijn versterker. Klinkt er een soort van trilling uit de gitaar. Als ik op overdrive speel is dit niet te horen, omdat er dan teveel effecten e.d. overheen zitten. Het ligt echt aan de gitaar, want als ik zonder versterker wat harder aansla, hoor ik hetzelfde geluid. Nu heb ik mijn gitaardocent gevraagd wat dit zou kunnen wezen. Waarschijnlijk de halspen zei hij. Dus ik drie schroefjes losmaken en met een imbussleutel de halspen wat aandraaien. Niet te ver zei mijn leraar, anders gaat ie anders spelen. Dit werkte, geen trilling meer. Dit was zo'n 3 maanden geleden, nu heb ik hetzelfde weer.. De halspen zat best los op zich, dus ik m wat strakker aandraaien. Daarmee word het geluid weliswaar wel wat minder, maar het houd niet helemaal op, ik blijf het horen, zelfs zonder versterker erbij. Hoe vast ik m ook draai. Weet iemand hier iets tegen? BVD. OK, dit is dan een oud topic maar dit gerammel is me vaker opgevallen bij Epi Les Pauls. Ben toch benieuwd wat nou de oorzaak is. Ja, de halspen. Maar waarom rammelt 'ie? Vaster zetten is volgens mij de oplossing niet. Ik ga 's wat rondvragen/Googelen.

G.G.
21 november 2007, 15:21
OK, dit is dan een oud topic maar dit gerammel is me vaker opgevallen bij Epi Les Pauls. Ben toch benieuwd wat nou de oorzaak is. Ja, de halspen. Maar waarom rammelt 'ie? Vaster zetten is volgens mij de oplossing niet. Ik ga 's wat rondvragen/Googelen.

Antwoord kan ik je geven: Een halspen ligt min of meer los in de hals. Er zijn verschillende types,

sommige zijn aan 1 kant verankerd in de hals met een dwarsbusje en liggen in een goot die hol is.

Sommige bestaan uit twee stangen met beide draad, (duals action)

andere uit twee platte balken waarvan er maar eentje draad heeft

en weer andere bestaan uit een U-profiel, met daarin een draadeind met in het midden een blokje metaal om een boog te creeëren.

Snaren trekken de hals hol, en de pen trekt hem bol. In dit kanaal kan speling zitten. Als de snaren de hals hol trekken, en de pen staat zonder druk in de hals, dan kan ie soms een heel klein beetje rammelen. Als je dit vind iriteren, dan kan je hem (eerst een heel klein beetje los, en daarna) ietsjes vaster draaien zodat deze klem komt te staan.

Bij mijn zelfbouwgitaren gebruik ik een dualaction trussrod. Deze heeft aan beide kanten een messing blok, en die fixeer ik met een heel klein beetje kit. Dit gaat het rammelen tegen.
Mijn halzen zijn behoorlijk dik, en dat is de overweging om een dualaction trussrod (hotrod) te nemen. Bij het fretten wil de hals nog weleens bol worden, en dan is de snaar spanning niet genoeg om de hals net dat beetje hol te maken. De halspen moet dan net dat extra beetje spanning geven, en dan gaat ie nooit ratelen.

Bij een normale dikte hals, wil de hals nog weleens te hol worden. Dan is er extra spanning, tegen de snaren in, nodig. Is de hals geheel in balans, zonder spanning op de pen, of staat de pen in exact dezelfde kromming als de hals (geheel in balans) dan kan ie gaan rammelen. Heel klein beetje bijstellen wil helpen.


Voor meer info kan je hier kijken bij een leverancier van verschillende types:

http://www.stewmac.com/shop/Truss_rods/Adjustable_truss_rods.html

Otje
22 november 2007, 09:08
Goed verhaal, dank! Leuk! Ik heb wat zitten zoeken op internet en er is genoeg te vinden over rammelende halspennen (sommige mensen gieten verdunde houtlijm in de hals om het rammelen tegen te gaan....). Wat ik nog aan je verhaal zou willen toevoegen is dat het vlakker maken van de hals (door de halspen iets strakker te zetten) het geluid van je gitaar verandert. Zelf gemerkt toen ik mijn Epi afstelde. Geluid wordt strakker.

M O P
22 november 2007, 14:07
Tegenwoordig heeft mn gitaar nergens meer last van, nadat ik mijn gitaarleraar eraan heb laten prutsen. Dankje voor het bovenstaande verhaal trouwens, interessant.