PDA

View Full Version : Blueridge: maak me gek!!!



Tristan
13 maart 2006, 16:24
Hee dudes en dudettes!
Een paar dagen geleden en ik langs Dijkman in Amsterdam gegaan en daar hadden ze Blueridge akoestische gitaren (Chinese makelij) en deze vond ik echt ongelofelijk goed. Ik heb ze getest t.o.v. Martins en Santa Cruz modellen en kon mijn oren niet geloven, want ze konden de competitie aan en dat terwijl ze in een prijscategorie van dik 400 tot dik 800 vallen. Ze gaven mij ook een veel beter gevoel dan al die koreaanse/japanse gitaren zoals Crafter, Takamine, Yamaha en die nieuwe Guild lijn etc.
Ze klinken als een echte akoestische gitaar met mooi laag, mooi hoog en gebalanceerd midden, dus niet alleen maar laag en hoog zoals veel van die korianen/japanners, echt een tip!
Palmguitars in Amsterdam schijnt de importeur van deze dingen te zijn en hij heeft ook zijn eigen winkeltje. Adres en alles kan je vinden op www.gitaar-nederland.nl

gertdm
13 maart 2006, 17:31
Ja ik ken ze, heb er onlangs op een gespeeld. Ze klinken goed, dat is ook mijn ervaring. De vergelijking met Santa Cruz echter gaat niet op.Is toch echt n andere klasse, in geluid en in constructie / afwerking.

Picker
13 maart 2006, 18:24
Santa Cruz is errug goed...
Heb er laatst een gespeeld, echt top. Betere gitaren bouwen wordt erg lastig. Jammer dat ik er niet meer op spelen mag...

Tristan
13 maart 2006, 19:29
Ja ik ken ze, heb er onlangs op een gespeeld. Ze klinken goed, dat is ook mijn ervaring. De vergelijking met Santa Cruz echter gaat niet op.Is toch echt n andere klasse, in geluid en in constructie / afwerking.

Ik vond die Santa Cruz gitaren niet heel veel beter hoor en de Martins al helemaal niet. Misschien zien ze er wel mooier uit, maar dat is voor mij geen probleem. Ze zijn echt veel goedkoper en ik vind dat het zeker t.o.v. hun Koreaanse en Japanse collega's veel betere gitaren zijn die zeker richting Santa Cruz en Martin gaan, inplaats van zo'n dun snerpend hoog te hebben en/of een oncontroleerbaar laag.

Tristan
13 maart 2006, 19:30
Santa Cruz is errug goed...
Heb er laatst een gespeeld, echt top. Betere gitaren bouwen wordt erg lastig. Jammer dat ik er niet meer op spelen mag...

Waarom zou je er niet meer op mogen spelen?
Dan zou ik zeker een Blueridge kopen, want die zijn niet veel minder.

evilpompie
13 maart 2006, 20:26
Ik heb ook een blueridge, zo'n 000 model, geweldig ding en dat voor maar voor 400 eurootjes.

chris c
14 maart 2006, 10:45
Picker, waarom zou jij nu niet meer op een Santa Cruz mogen spelen :confused:?? Heeft je huisarts het je verboden ? of nonkel Bob ;) ? Moet je van hem voortaan door het leven gaan als een leurder in Taylor-producten ?
Sorry als dit opdringerig overkomt, maar wie a zegt...

waayer
14 maart 2006, 10:53
Tjee Picker,

Je post alleen maar als je een nieuw speeltje hebt,mag de rest raden hoeveel Taylors je hebt.(kijk naar zijn aantal posts). Moet je nog niet verhuizen?
kasteel ofzo.

gertdm
14 maart 2006, 11:02
He mensen, laten we t netjes houden he :)

Picker is een erg goeie gitarist en in een ander topic heeft hij al uitgelegd dat het om de passie gaat....de een zal tevreden zijn met een goedkopere gitaar en een dure auto...een ander kiest voor meerdere Taylors...ik zie echt geen probleem hoor.

Ik speel zelf ook op duurdere instrumenten. Zoiets is een proces van jaren en het uitproberen van allerlei soorten gitaren...je blijft bezig te verbeteren..dat houdt t wel zo leuk.Bovendien, als je eenmaal op hoger nivo speelt en optredens hebt puur voor gitaarpubliek, wil je wel goed gereedschap hebben. Ik vind dat heel normaal. De een kan zich dat qua kosten allemaal eerder veroorloven dan een ander.

En over Blueridge en Santa Cruz....wacht maar tot je twee weken op een Blueridge speelt en twee weken op een Santa Cruz, als de snaren wat doffer worden, dan hoor je t verschil wel.

Blueridge maakt wel leuke gitaren voor de prijs, net als Furch.
Maar er is toch een klasse-verschil met de gitaren van Santa Cruz en Breedlove bv...

waayer
14 maart 2006, 11:05
Tuurlijk was ook maar een geintje

gertdm
14 maart 2006, 11:13
Gein is altijd goed :)

Wat veel erger is, is als iemand (en ik ken n paar van die iemanden) een hele batterij dure gitaren heeft van uiteenlopende merken en nauwelijks een noot kan spelen....ik bedoel maar.....

Tristan
14 maart 2006, 12:04
Picker, waarom zou jij nu niet meer op een Santa Cruz mogen spelen :confused:?? Heeft je huisarts het je verboden ? of nonkel Bob ;) ? Moet je van hem voortaan door het leven gaan als een leurder in Taylor-producten ?
Sorry als dit opdringerig overkomt, maar wie a zegt...

Ja, precies, dat denk ik nou ook. Zeker een endorsement met Taylor?
Taylor kan mij echt helemaal niet bekoren, geef mij dan maar die Blueridge.

kornelius
14 maart 2006, 12:13
Ja, precies, dat denk ik nou ook. Zeker een endorsement met Taylor?
Taylor kan mij echt helemaal niet bekoren, geef mij dan maar die Blueridge.

- ik vind voorlopig geen gitaarbouwer die met mij afspraken wil maken hoor, dus mocht picker dat wel hebben, gefeliciteerd!

gertdm
14 maart 2006, 12:21
Zover ik weet betekent een endorsement niet dat je dan enkel en alleen op dat bepaalde merk speelt hoor :) Het gaat dan meer om clinics en demonstraties met dat merk.
Ik heb het zelf voor Furch gedaan maar speelde daarnaast toch ook gewoon op een Lowden....
Anders zou de artistieke vrijheid toch ook wel een beetje in het gedrang komen als het op gereedschap aankomt :)

Maar t hangt af van de afspraken die je maakt. Wat ik wel weet is dat de gitaristen die ik ken met endorsements toch switchen van tijd tot tijd....
Stotzem, Peter Finger o.a.

chris c
14 maart 2006, 12:55
Maar t hangt af van de afspraken die je maakt. Wat ik wel weet is dat de gitaristen die ik ken met endorsements toch switchen van tijd tot tijd....
Stotzem, Peter Finger o.a.
Ik heb de indruk dat het ook afhangt van de reputatie van de bouwer. Hoe groter die is, hoe meer voorwaarden hij kan opleggen, omdat de gitarist zelf er ook voordeel uit trekt qua publiciteit enz.
Probeer op de site van Jacques Stotzem nog maar een spoor te vinden van zijn Avalon JS Signature model. Je moet al in de archiefbeelden duiken. Reden : contract met Martin voor een aanstaande OM Jacques Stotzem Signature model. Een signature model is natuurlijk nog iets anders dan een endorsement, misschien zijn de voorwaarden strenger.
Ik vind het wel normaal dat gitaristen op zo'n bod ingaan. Het kan wel beperkend zijn, maar tenslotte komt zo'n voorstel er alleen als die gitarist jarenlang op dat merk gespeeld heeft, en hij er dus graag op speelt. En als het zo is dat Picker het heeft klaargespeeld om een endorsement van Taylor te krijgen, gefeliciteerd !

Don Capo
14 maart 2006, 16:09
En over Blueridge en Santa Cruz....wacht maar tot je twee weken op een Blueridge speelt en twee weken op een Santa Cruz, als de snaren wat doffer worden, dan hoor je t verschil wel.


Inderdaad, en speel maar eens niet in een zaak waar ze vijfduizendvierhonderdachtentwintig gitaren hebben hangen die lekker mee resoneren als je DAAR speelt, maar bespeel de Blueridge en de Santa Cruz gewoon thuis of waar je normaal speelt en besluit dan.

Boom-chick-Franky
14 maart 2006, 22:30
Hallo allemaal,
Ik heb toevallig vorig jaar op de beurs in Raalte ook een Blueridge in handen gehad.Nu ben ik maar een hobby-gitarist en was de beurs nu niet echt een geschikte omgeving om een gitaar fatsoenlijk te testen , maar het viel mij op dat ze inderdaad geweldig goed klinken , zeker voor de prijs die je er voor betaald!
Voor zo`n 800 euri heb je er zelfs een met een fishman pickup !

Tuurlijk zal er kwalitatief verschil zijn met duurdere merken , maar het geluid en de bespeelbaarheid vond ik opvallend beter dan duurdere `merkgitaren !
En bij de chinees krijg je er zelfs sambal bij !!! :satisfie:

Droffie
15 maart 2006, 13:30
Ja ik ken ze, heb er onlangs op een gespeeld. Ze klinken goed, dat is ook mijn ervaring. De vergelijking met Santa Cruz echter gaat niet op.Is toch echt n andere klasse, in geluid en in constructie / afwerking.

Tja, tis maar wat sommigen willen geloven.

Als hij gelooft dat een Chinese Blueridge net zo goed klinkt als een topmerk handgebouwde Martin, Taylor, Gibson ed. kan je daar maar beter niet op reageren. Gewoon beamen en 'm gelijk geven is het beste.

Lees maar eens wat Richwood threads door in de elek. afdeling...;)

BR160
15 maart 2006, 16:02
Hallo,

Na eerst eens een jaar of anderhalf alleen het forum te bezoeken om te lezen (ter lering ende vermaak) heb ik me nu dan toch maar aangemeld, om me toch ook eens in de discussies te mengen. Tristan en Boom-chick-Franky staan met hun opmerkingen niet alleen (zie onderstaande link van een onafhankelijke gitaartest van het blad Guitarplayer uit 2004) nu ben ik misschien een beetje bevooroordeeld daar ikzelf al een tijdje op een Blueridge BR160 speel.(wat een fantastische gitaar is dat toch)
http://www.sagamusic.com/pdf/GP-Blueridge2004.pdf

chris c
15 maart 2006, 16:21
Ik heb nooit op een Blueridge gespeeld kan er dus niets over zeggen (behalve dat ik die kopinleg erg lelijk vind), maar wel veel blaadjes gelezen en daar een paar lessen uitgetrokken. Bijv. dat ze een gitaar vrijwel nooit gaan afbreken (meestal vind je in hetzelfde blad ergens een adertentie van die bouwer, vandaar) en dat je tussen de regels moet lezen. Als ze in dit artikel zeggen dat de Martin D-28 "iets" beter klinkt dan de BR, dan kun je er zeker van zijn dat het verschil voor iemand met wat ervaring duidelijk hoorbaar is.
Maar het kan wel zijn dat de BR uitzonderlijk goed klinkt voor een gitaar van die prijs, hoor. De Chinezen beginnen er wat van te kennen, een beetje als de Japanners 20 jaar geleden.

Droffie
15 maart 2006, 16:25
Hallo,

Na eerst eens een jaar of anderhalf alleen het forum te bezoeken om te lezen (ter lering ende vermaak) heb ik me nu dan toch maar aangemeld, om me toch ook eens in de discussies te mengen. Tristan en Boom-chick-Franky staan met hun opmerkingen niet alleen (zie onderstaande link van een onafhankelijke gitaartest van het blad Guitarplayer uit 2004) nu ben ik misschien een beetje bevooroordeeld daar ikzelf al een tijdje op een Blueridge BR160 speel.(wat een fantastische gitaar is dat toch)
http://www.sagamusic.com/pdf/GP-Blueridge2004.pdf


If you can spend the dough, there is definately no substitute for a Nazareth Pennsylvania D- or 000-style guitar.

Dat maakt die BR-160 natuurlijk geen vervelende gitaar...Idd een prachtding. Zeker voor dat geld, ongelovelijk...

Droffie
15 maart 2006, 16:28
Ik heb nooit op een Blueridge gespeeld kan er dus niets over zeggen (behalve dat ik die kopinleg erg lelijk vind), maar wel veel blaadjes gelezen en daar een paar lessen uitgetrokken. Bijv. dat ze een gitaar vrijwel nooit gaan afbreken (meestal vind je in hetzelfde blad ergens een adertentie van die bouwer, vandaar) en dat je tussen de regels moet lezen. Als ze in dit artikel zeggen dat de Martin D-28 "iets" beter klinkt dan de BR, dan kun je er zeker van zijn dat het verschil voor iemand met wat ervaring duidelijk hoorbaar is.
Maar het kan wel zijn dat de BR uitzonderlijk goed klinkt voor een gitaar van die prijs, hoor. De Chinezen beginnen er wat van te kennen, een beetje als de Japanners 20 jaar geleden.

Tja, kijk maar een naar pagina 4 van het artikel. Daar is de reclame ;)

gertdm
15 maart 2006, 16:36
Nogmaals, ik vind Blueridge ( ik ken ze en heb er op gespeeld) voor t geld erg goed. Bovengemiddeld zelfs.
Alleen, ik speel toch al redelijk lange tijd op top-instrumenten en ik hoor het verschil tussen een Blueridge en Santa Cruz / Lowden / Lárrivee/ Breedlove natuurlijk wel. Dat zijn nuances. Dat gaat over de diepte van het geluid, de projectie, de 'sound', het karakter, de bespeelbaarheid, het materiaal , de afwerking etc.
Blueridge heeft t voor elkaar om een, voor de prijsklasse, goede gitaar te bouwen. Fijn, want dan kan iemand met een mindere beurs een leuke / goede gitaar kopen.

Maar als ik bv mijn Breedlove naast de Blueridge zet dan hoor je toch echt het verschil. Behoorlijk zelfs...
Wat ik wel weer heel leuk van Blueridge vindt is dat ze toch een ander geluid hebben dan de Corts / Crafters cs. Kortom: eigen karakter
Dus daar hebben we een punt :)

En wat de reclame betreft....tja....reclame he :)

Tristan
15 maart 2006, 20:07
Nogmaals, ik vind Blueridge ( ik ken ze en heb er op gespeeld) voor t geld erg goed. Bovengemiddeld zelfs.
Alleen, ik speel toch al redelijk lange tijd op top-instrumenten en ik hoor het verschil tussen een Blueridge en Santa Cruz / Lowden / Lárrivee/ Breedlove natuurlijk wel. Dat zijn nuances. Dat gaat over de diepte van het geluid, de projectie, de 'sound', het karakter, de bespeelbaarheid, het materiaal , de afwerking etc.
Blueridge heeft t voor elkaar om een, voor de prijsklasse, goede gitaar te bouwen. Fijn, want dan kan iemand met een mindere beurs een leuke / goede gitaar kopen.

Maar als ik bv mijn Breedlove naast de Blueridge zet dan hoor je toch echt het verschil. Behoorlijk zelfs...
Wat ik wel weer heel leuk van Blueridge vindt is dat ze toch een ander geluid hebben dan de Corts / Crafters cs. Kortom: eigen karakter
Dus daar hebben we een punt :)
En wat de reclame betreft....tja....reclame he :)

Dat was eigenlijk precies wat ik ook merkte. Ik vind dat die Blueridge gitaren wel een bepaald karakter hebben dat veel Koreaanse soortgenoten naar mijn idee missen. Het karakter van de Blueridge gitaren neigt volgens mijn oren behoorlijk naar Santa Cruz en die vind ik ook mooi klinken (in tegenstelling tot de meeste Taylors, die mij niet zoveel doen). Natuurlijk zijn er wel verschillen, maar voor mij waren die verschillen schrikbarend klein, zeker als je het prijskaartje in acht neemt. Ik heb ze tot nu toe maar een keer getest in een muziekzaak, maar de bottomline blijft voor mij gewoon dat ze een hele prettige gitaar bieden voor een hele fijne prijs. Iets waar andere (Koreaanse en Canadese) merken naar mijn idee niet in slagen.
Ik ben hoofdzakelijk een elektrisch gitarist, dus voor mij is het goed genoeg. Het is zelfs beter dan ik zou durven hopen voor die prijs aangezien er merken zijn die veel meer kosten en mij veel minder doen...

gertdm
15 maart 2006, 22:59
Een anecdote: mijn laatste cd heeft nogal wat tijd gevergd. Op n bepaald moment was ik bij Zwier gitaarbouw en we zouden naar de studio gaan.
Sjak Zwier en Paskal ( van Blof) zijn beiden eigenaar van die studio....enfin..Sjak had even wat tijd nodig en ik zat in zijn winkeltje te wachten....ik pakte een gitaar...en begon te spelen, zomaar wat.....en die gitaar was een Blueridge....het werd zo'n 'in 10 minuten compositie' ( zo een die meteen panklaar uit je vingers rolt.magie?), die heb ik ook inderdaad opgenomen diezelfde dag ( 'Sjaks place')....en...jemag t Sjak vragen....ik heb em in de studio gespeeld op Santa Cruz....maar de compositie is gemaakt op die Blueridge...en dat kwam omdat die gitaar gewoon lekker voelde en n prima klank had... :)

Tristan
15 maart 2006, 23:05
Een anecdote: mijn laatste cd heeft nogal wat tijd gevergd. Op n bepaald moment was ik bij Zwier gitaarbouw en we zouden naar de studio gaan.
Sjak Zwier en Paskal ( van Blof) zijn beiden eigenaar van die studio....enfin..Sjak had even wat tijd nodig en ik zat in zijn winkeltje te wachten....ik pakte een gitaar...en begon te spelen, zomaar wat.....en die gitaar was een Blueridge....het werd zo'n 'in 10 minuten compositie' , die heb ik ook inderdaad opgenomen diezelfde dag ( 'Sjaks place')....en...jemag t Sjak vragen....ik heb em in de studio gespeeld op Santa Cruz....maar de compositie is gemaakt op die Blueridge...en dat kwam omdat die gitaar gewoon lekker voelde en n prima klank had... :)

Mooi verhaal, dat zegt wel iets. Ik vind ze ook wel wat hebben die Blueridge gitaren, maar die Santa Cruz gitaren zijn natuurlijk ook niet mis... :)

gertdm
15 maart 2006, 23:20
Santa Cruz is top. Mijn Breedlove ook trouwens....die Blueridge, dat was n gewoon dreadnought model...maar speelde erg lekker en intuitief zette ik hem in DADGAD....wow... :)
Ach, de chinezen komen eraan? SSAng Yong en Blueridge....hindernissen te nemen, maar wel potentiele kwaliteit....

Tristan
16 maart 2006, 22:09
In welke categorie zou jij eigenlijk Breedlove scharen, is dat meer Taylor achtig of toch ook een beetje Santa Cruz/Martin achtig of misschien nog iets anders?

gertdm
17 maart 2006, 07:53
Ga eens naar http://www.folkofthewood.com/page2523.htm

en scroll naar beneden dan vind je demo's van Blueridge, Breedlove etc
De gitaristen die ze demonstreren zijn niet top en een heeft volgens mij n kater...maar oke...

Je kan dus ook de Blueridges horen en zien :)

Breedlove geluid gaat eerder richting Martin / Santa Cruz. Maar Breedlove heeft n diepere bas en mooi sprankelend hoog zonder te rinkelen (zoals Taylors doen) .
Dit is mijn Breedlove http://www.folkofthewood.com/page1633.htm

( de gitarist vind ik maar matig hoor...is niet steady in zijn rechterhand)

guitarGirlie
24 maart 2006, 13:21
Palmguitars is niet de importeur van Blueridge maar Boetzkes instruments http://www.hboetzkes.com/
Ik vind Blueridge de beste gitaren in hun prijsklasse!