PDA

View Full Version : is het de moeite?



goeroezeboe
13 maart 2006, 11:34
Ik heb hier nog altijd mijn eerste gitaartje, ne squier Affinity stratocaster uit China (S/N CY01118994) , staan. Der is redelijk wat mis mee (understatement van het jaar :p) maar ik speel op zich nog wel graag op ne strat en voor een nieuwe (duurdere) gitaar heb ik nu écht geen geld.

Mijn gitaartje heeft last van de volgende mankementen

- hij ontstemt gelijk zot
- De tremolo is onbruikbaar omdat de arm der niet te goei in past (veel te stroef) en wanneer je hem gebruikt ontstemt de gitaar zo mogelijk nóg sneller
- De pickups klinken simpelweg slecht
- De middelste pickup is zwaar naar de zak. De magneet is niet alleen los gekomen maar is ook nog is gebroken. Het resultaat is dat het geluid heel ontgebalanceerd is en eigenlijk gewoon onbruikbaar. Het resultaat is dus dat 3 van de 5 standen onbruikbaar zijn!

Om daar iets aan te verhelpen heb ik is gekeken op deze site (http://store.guitarfetish.com/) en daar viel mij de premium Texas strat set op. Goede kwaliteit pickups die veel verschillende klanken kunnen voortbrengen (hoop ik toch) en dat toch voor een redelijk lage prijs. Ik zou ook ne nieuwe tremelo willen & nieuwe stemmechaniekjes maar ik heb nog niet echt gekeken welke.

Nu mijn vraagjes.
- Hoe weet ik zeker dat die stemmechaniekjes & tremelo passen in mijn gitaar? Moet ik mijn stemmechaniekjes er bijvoorbeeld afhalen om te zien wat de diameter is of kan ik dat gewoon ergens aan zien?

- Zijn die mechaniekjes & tremolos op die site een beetje van een degelijke kwaliteit?

- Zijn nieuwe mechaniekjes & ne nieuwe tremolo voldoende om iets aan het ontstemmen te doen, of kan dat ook aan het hout liggen?

- Moet ik dan buiten de pickups nog iets aan de electronica vervangen? vb pots of 5 position switch. Op dit moment zijn de pickups en het ontstemmen het grote probleem, maar ik zou niet graag hebben dat ik na die vervangen te hebben mij ineens moet beginnen te ergeren aan de pots :p.

- hoe zit dat met invoerrechten + douane? Ik weet dat je op een gitaar heel wat extra moet betalen (((prijs + transport + verzekering) *1.032)+expeditiekosten)*1.21 maar hoe zit dit bij kleinere aankopen zoals dit?

- had ik dit gewoon in het algemene "elektrische gitaren" subforum moeten posten?

- zou dit (http://store.guitarfetish.com/pefisssstpif.html) passen? Op zich is mijn gitaar namelijk niet meteen moeders mooiste en door der zo ne lekker kitchy pearl pickguard op te zetten wordt het misschien nog wel wat.

- In totaal gaat het toch al snel over meer dan 100$ + verzendingskosten /douane?/invoer, op zich niet zo veel maar in deze ridgewood tijden heb je daar al een nieuwe gitaar voor! Dus is het de moeite om hier nog iets goeds van te maken of ben ik beter af met een nieuwe goedkope gitaar?

robert-gitarist
13 maart 2006, 12:40
Volgens mij als je al met al bij mekaar rekent heb je een 2de handse strat van veel betere kwaliteit etc.Squire uit China is gewoon niet al te goed van kwaliteit zeg maar in verhouding met de Japanse versies.Ik zou het dus niet doen.Ik zou door sparen en een 2de handse strat kopen.Een Fender uit Mexico of Japan of iets duurdere en oude series van Squire.

fred dons
13 maart 2006, 12:46
tremelo problemen zijn op te lossen met een goede top kam en/of nutsauce lubricant in de gleuven van de topkam te smeren
tot zover het goede nieuws

de stemmechanieken op de affinity zijn bagger (maar dat had je al gemerkt)
de tremelo is nog grotere bagger, en door de smallere spacing zul je bij iedere beter replacement tremelo nieuwe gaatjes moeten boren
de picks wilde je toch al vervangen en dan moet je eigenlijk ook de overige electronica vervangen omdat die ook bagger is
en ja dan zit je al over de prijs van een richwood die weliswaar geen supertrem heeft maar die met wat kleine aanpassingen in de topkam en een beetje nutsauce wel op stemming blijft

voor kleine beetjes onderdelen zou ik overigens sneller tonefactory.nl of rockinger.de aanraden

Mattia
13 maart 2006, 15:16
tremelo problemen zijn op te lossen met een goede top kam en/of nutsauce lubricant in de gleuven van de topkam te smeren
tot zover het goede nieuws

de stemmechanieken op de affinity zijn bagger (maar dat had je al gemerkt)
de tremelo is nog grotere bagger, en door de smallere spacing zul je bij iedere beter replacement tremelo nieuwe gaatjes moeten boren
de picks wilde je toch al vervangen en dan moet je eigenlijk ook de overige electronica vervangen omdat die ook bagger is
en ja dan zit je al over de prijs van een richwood die weliswaar geen supertrem heeft maar die met wat kleine aanpassingen in de topkam en een beetje nutsauce wel op stemming blijft

voor kleine beetjes onderdelen zou ik overigens sneller tonefactory.nl of rockinger.de aanraden


Re: trem, je zou kunnen denken aan een van de 'nieuwe' Wilkinson Vintage trems:

http://www.jhs.co.uk/Wilkinson/WV6.jpg

5+1 knife edge geeft wat meer speling, met stalen blok verkrijgbaar, en kennelijk bij velen in goed in de smaak gevallen.

worst
13 maart 2006, 15:39
ik heb zelf ook zo'n squier.

et was me eerste gitaar en na 2 jaar viel hij zowat uit elkaar.
ik heb em toen uit elkaar geschoeft en 3 jaar in de kast laten liggen....

na 3 jaar dacht ik er in eens aan dat ie nog in de kast lag. ik ben toen weer gaan bouwen...

ik heb de hals helemaal opnieuw geschuurd ook et fretboard en schoongemaakt met meubelolie.
toen heb ik een shaller brug gekocht en die erop gemonteerd, die paste precies. en een teflon kam gemonteerd.

ik heb de elementen en potmeter enzo vervangen voor een 2e hands setje single coils uit een ouwe ibanez en er een epiphone humbucker ingezet.
onder hals heb ik een heel dun stukje schuurpapier gedaan zodat de hals een stukje naar beneden wees.

speel er nu zoiezo elke dag op en dat al zo'n 3 jaar lang... klinkt en speelt egt heerlijk...ik zeg niet dat et een top gitaar is maar naar mijn idee beter dan die fender mexi strats....

dus er is wat van te maken! :)

moos
13 maart 2006, 21:23
maar naar mijn idee beter dan die feder mexi strats....

Oh ja??? Wel, mijn mexicaanse strat klinkt net zo goed als zijn duurdere amerikaanse broertjes!!!!! En geloof mij, ik heb genoeg kunnen vergelijken!

worst
14 maart 2006, 01:09
ik vin van niet....

maar daar gaat et nie om...als je een beetje aan die squier werkt dan kan et echt een lekkere gitaar worden....

pm me maar voor vragen als je wilt...

goeroezeboe
14 maart 2006, 08:08
ten eerste bedankt iedereen voor jullie antwoorden. In grote lijnen werd bevestigd wat ik gevreesd had ... tot worst aan kwam zetten met zijn geslaagde squier ombouw :p.

Ik denk dat ik toch gewoon ga doorsparen tot ik gewoon een nieuwe gitaar kan kopen. Ik zwem op dit moment alles behalve in het geld dus zelfs als het me 'maar' 150$ zou kosten is dat voor mij nog aardig wat geld. Misschien begin ik der binnen een paar jaartjes wel aan, omdat het toch wel een uitdaging is om der iets degelijks van te maken.

Ma bon, zeer hard bedankt iedereen

G.G.
14 maart 2006, 08:34
Mijn advies:

maak eerts voor jezelf heel concreet wat je nou eigenlijk wil. Ga daarna iedere dag een keertje op marktplaats.nl kijken

(ik heb gisteren 1 body, 4 bruggen, elementen en stemmechanieken op marktplaats gezet (voor hele scherpe prijzen, het lag in de weg) Binnen een uur was meer dan de helft al verkocht) Er is echt wel wat te krijgen voor eenprikkie, alleen je moet de tijdnemen er toevallig tegenaan te lopen.

Koninginnendag komt er ook weer aan. Struin gewoon de rommelmarkte af met 1 doel.......

Wat betreft hout, mocht je zelf een body of hals willen maken. Ik heb nog nooit voor hout betaald, en heb nu 3 body en 3 halzen gemaakt in de afgelopen 15 jaar. (sorry, heb wel hout gekocht = 1 ebben toets). De houtsoorten die we bij gitaarbouw gebruiken worden elders ook gebruikt en er wordt geregeld wat weggegooid, neem de tijd om daar heel goed tussen te zoeken.

Deze body heb ik van de week gebouwd:

http://img64.imageshack.us/img64/7250/image000499zq.jpg

Het hout van de body is Iroko en komt van een trappenmaker (afvalstuk dus gratis gehad).

De hals is van esdoorn (ook voor nop megekregen van een betere meubelbouwer).

Heb ook eens iemand gesproken die een floyd rose gekocht had waar het blok van ontbrak voor 25 gulden. Voor een paar blikjes bier had hij iemand bij een metaalbedrijfje bereid gevonden ff zo'n blok te frezen.

Met jouw budget kan je een hoop doen hoor, als je de tijd maar neemt om de juiste spullen voor de juiste prijs te vinden. Dat is voor mij ook juist de sport.

Dus nogmaals: maak eerst concreet wat je precies wil aan onderdelen en neem de tijd die te vinden.