PDA

View Full Version : gitaar van 1000 euro of 4000?



kornelius
13 maart 2006, 08:26
Hoi,

stel je hebt een keer wat geld te besteden, dus je kan een keer, zeg 4000 euro uitgeven. Of jebent (zoals ik) wat aan het sparen en wilt een beetje weten wanneer je er bent met sparen.
Dan kan je een goede gitaar kopen van 1000 euro en nog wat leuks gaan doen of 4000 uitgeven voor een hele mooie gitaar. Is die dan volgens jullie ook echt beter? Behalve dan dat ie mooier is en dat je je vrienden kan vertellen wat voor exotische houtsoorten er in zitten dan, maar gewoon qua geluid en bespeelbaarheid?
Ik ga tegen die tijd wel van alles uitproberen maar ben wel benieuwd naar de meningen. Ik heb het trouwens over western gitaren.

arjanb01
13 maart 2006, 08:42
Hoi,

stel je hebt een keer wat geld te besteden, dus je kan een keer, zeg 4000 euro uitgeven. Of jebent (zoals ik) wat aan het sparen en wilt een beetje weten wanneer je er bent met sparen.
Dan kan je een goede gitaar kopen van 1000 euro en nog wat leuks gaan doen of 4000 uitgeven voor een hele mooie gitaar. Is die dan volgens jullie ook echt beter? Behalve dan dat ie mooier is en dat je je vrienden kan vertellen wat voor exotische houtsoorten er in zitten dan, maar gewoon qua geluid en bespeelbaarheid?
Ik ga tegen die tijd wel van alles uitproberen maar ben wel benieuwd naar de meningen. Ik heb het trouwens over western gitaren.

ik zou voor 2000 euro een gibson LP tweedehands kopen en met een leuke meid op vakantie gaan voor de rest van het geld ! 8-) Niet dan ?

zx81
13 maart 2006, 09:20
Of een Gibson LP studio, die koop je nieuw onder de 1000 euro, als je een beetje zoekt. Zijn gewoon Les Pauls, maar dan zonder binding. Dan heb je nog geld voor een leuke buizenversterker, een effectpedaaltje en de vakantie met de mooie meid.
Het punt is dat het geen zin heeft om een dure gitaar te kopen, als je zelf het verschil niet merkt. Het oude advies blijft nog steeds het beste: ga gewoon in een winkel op een heleboel gitaren spelen, en koop degene die je het meest aanspreekt. Zelf heb ik ooit een 2e hands Studio verkozen boven een nieuwe Standard, omdat de studio beter aanvoelde.

arjanb01
13 maart 2006, 09:23
Of een Gibson LP studio, die koop je nieuw onder de 1000 euro, als je een beetje zoekt. Zijn gewoon Les Pauls, maar dan zonder binding. Dan heb je nog geld voor een leuke buizenversterker, een effectpedaaltje en de vakantie met de mooie meid.
Het punt is dat het geen zin heeft om een dure gitaar te kopen, als je zelf het verschil niet merkt. Het oude advies blijft nog steeds het beste: ga gewoon in een winkel op een heleboel gitaren spelen, en koop degene die je het meest aanspreekt. Zelf heb ik ooit een 2e hands Studio verkozen boven een nieuwe Standard, omdat de studio beter aanvoelde.

opmerkelijk, want die studio heb ik OOIT in mn begintijd niet verkozen en het werd toen een Strat !!! Kan je het je voorstellen ? En nu speel ik dus een gibson LP standard en die voelt toch beter aan naar mn gevoel, ook qua geluid. Er zitten ook andere Humbuckers (de klassieke burstbuckers, en die zitten niet in de LP Studio).

zx81
13 maart 2006, 10:41
opmerkelijk, want die studio heb ik OOIT in mn begintijd niet verkozen en het werd toen een Strat !!! Kan je het je voorstellen ? En nu speel ik dus een gibson LP standard en die voelt toch beter aan naar mn gevoel, ook qua geluid. Er zitten ook andere Humbuckers (de klassieke burstbuckers, en die zitten niet in de LP Studio).
In mijn studio zitten nu P94's. LP bark, with added bite.
Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat elke gitaar anders klinkt, en dat een duurdere gitaar niet per se beter is. De standard die jij hebt is misschien veel beter dan de standards die hier in de winkel stonden. Misschien is mijn studio veel beter dan degene die jij getest hebt.
Jij liep tegen een andere vraag aan dan ik. Mijn probleem was: de goed klinkende/spelende studio of de matige standard? Jouw probleem was destijds: de goed klinkende/spelende Strat, of de matige Studio?

arjanb01
13 maart 2006, 10:43
In mijn studio zitten nu P94's. LP bark, with added bite.
Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat elke gitaar anders klinkt, en dat een duurdere gitaar niet per se beter is. De standard die jij hebt is misschien veel beter dan de standards die hier in de winkel stonden. Misschien is mijn studio veel beter dan degene die jij getest hebt.
Jij liep tegen een andere vraag aan dan ik. Mijn probleem was: de goed klinkende/spelende studio of de matige standard? Jouw probleem was destijds: de goed klinkende/spelende Strat, of de matige Studio?

Idd, de ene studio is de andere niet.... vanaf 2002 zijn de gibson lp standards, STANDAARD uitgerust met de burstbuckers (dus de 57-ers) en die klinken echt goed ! mss iets voor jouw ? :hippie:
Zeker in combi met die mesa subway rocket die je hebt ! Dodelijke combi ! :rockon:

waayer
13 maart 2006, 10:53
Jongens, de topicstarter heeft niet veel aan jullie discussie over Gibsons met vette humbuckers terwijl hij op zoek is naar een acoustische gitaar. :stop:

gertdm
13 maart 2006, 11:18
Gitaren, prijzen etc....Feit is natuurlijk wel dat een gitaar van rond de € 2000 / 2500 qua houtsoorten en constructie top moet zijn. Prijzen daarboven zijn meestal door het inlegwerk, de versiering zeg maar en soms ook omdat er erg zeldzame houtsoorten gebruikt worden.
Persoonlijk vind ik € 4000 voor een gitaar veel. Mijn max kigt op € 3200 en dat kost zowel mijn Breedlove C5 (zie nieuw topic met n kort videofragment) als ook mijn Taylor LKSM-12.
Beiden zijn topgitaren met een verschrikkelijk mooi geluid en het zijn gitaren die bij mij passen qua speelstijl en sound. Het gevoel met die gitaren is meer dan goed.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je ermee doet. Veel op de buhne of juist alleen maar thuis spelen.
Er zijn zoveel zaken die een keuze beinvloeden....

Eigenlijk zou ik als ik jou was gewoon gitaren uitproberen en daarbij letten op kwaliteit, geluid, uitstraling, gevoel van je erbij etc....daarna het prijskaartje bestuderen :)

Persoonlijk hou ik ook niet zo van een heel bos aan gitaren. IK wil altijd grote kwaliteit. Op dit moment heb ik drie gitaren en een 5string banjo....
Alle instrumenten zijn veel waard en spelen fantasties.De functionaliteit is ook groot. Het maakt het voor mij ook niet moeilijk om het instrument te kiezen dat ik nodig heb voor een compositie: De Taylor is er voor de 12string nummers...een Zwier semi bariton voor de nummers in lage C stemmingen en de Breedlove voor D stemmingen en hoger...

Kortom: als je voor minder geld iets goeds vindt ( en waarom ook niet bv een gebruikte gitaar?) dan hou je misschien ook nog wat over voor andere leuke dingen :)

Tristan
13 maart 2006, 16:07
Wat betreft akoestische gitaren ben ik pas geleden echt de schok van mijn leven tegengekomen. Ik was bij Dijkman in Amsterdam (was daar nog nooit geweest) een beetje aan het ouwehoeren met die verkoper en wat versterkers en gitaren gecheckt, zegt hij ineens "ken je Blueridge gitaren?", dus ik zo van nee, is dat leuk dan...
Wij naar boven... Hij stouwt mijn handen vol met Martins en Santa Cruz bakken en daarna die Blueridge en ik schrok me dood, die was (bijna) net zo goed, maar koste maar 500 euro, echt belachelijk gewoon.
Meer van die dingen gecheckt en de meeste waren echt zwaar okee, veel beter dan Crafters/Yamaha en al die andere spullen. Furch schijnt ook heel goed te zijn, maar is dan wel iets duurder. Verder hoor ik ook goede verhalen over Larrivee, maar die zijn dan weer iets duurder.
Volgens mij is Palmguitars in Amsterdam de importeur van die Blueridge gitaren en die gast heeft ook zijn eigen winkel, dus als je in de buurt bent van Amsterdam zou ik het zeker eens checken...

Droffie
13 maart 2006, 17:32
Hoi,

stel je hebt een keer wat geld te besteden, dus je kan een keer, zeg 4000 euro uitgeven. Of jebent (zoals ik) wat aan het sparen en wilt een beetje weten wanneer je er bent met sparen.
Dan kan je een goede gitaar kopen van 1000 euro en nog wat leuks gaan doen of 4000 uitgeven voor een hele mooie gitaar. Is die dan volgens jullie ook echt beter? Behalve dan dat ie mooier is en dat je je vrienden kan vertellen wat voor exotische houtsoorten er in zitten dan, maar gewoon qua geluid en bespeelbaarheid?
Ik ga tegen die tijd wel van alles uitproberen maar ben wel benieuwd naar de meningen. Ik heb het trouwens over western gitaren.

Ik heb zelf een Gibson CL-50 Supreme tweedehands gekocht bij Dirk Witte voor 2100 Euro. Nieuw was hij 4400 Euro.
het was instant liefde. Hij liet geen spaan heel van de Martins en Larivee's en Lakewoods die daan ook stonden.
De afwerking, houtsoort, de klasse..Helemaal handgebouwd en dat merk je aan de tone en aan de bespeelbaarheid.

Imo is de investering in een duurdere gitaar het waard. je krijgt er gewoon meer voor, punt...

gertdm
13 maart 2006, 17:45
Zo is het :)

Picker
13 maart 2006, 17:51
Je kunt een gitaar op twee manieren kopen:

1. zo veel mogelijk gitaar kopen voor een zo goed mogelijke prijs (meestal binnen een bepaald budget), of
2. een gitaar kopen die je gewoon graag wilt hebben als je je dat permitteren kunt.

In het tweede geval is de prijs niet zo belangrijk, mits je het betalen kunt natuurlijk. Je hebt dan een gitaar in je handen waarvan je denkt: die wil ik, kan me niet schelen wat ie kost. Dan kom je al snel in de orde van 4000 Euro. Is zo'n gitaar dat waard? Als je hem uiteindelijk gekocht hebt kennelijk wel, voor jou dan.

Overigens, als je ziet wat er allemaal bij komt kijken om bijvoorbeeld ιιn van mijn Taylors te bouwen (qua design, engineering, project management en vooral: handenarbeid in een duur land als de USA) dan verbaast het me eigenlijk nog dat ze die dingen voor zo'n 'lage' prijs aan kunnen bieden.

Het lineaire verband tussen prijs en kwaliteit gaat bij gitaren al snel verloren, zodra de prijs een beetje oploopt. Dat is met zoveel dingen zo. Toch zou ik in staat zijn honderdduizend Euro voor een gitaar te betalen als ik hem echt graag wilde hebben (en het geld had uiteraard ;-)). Maar voor bijvoorbeeld een auto zou ik nooit zoveel betalen. Het is gewoon een kwestie van passie.

bram123
13 maart 2006, 17:53
je bent een rukker met je taylors, picker.

Picker
13 maart 2006, 18:01
je bent een rukker met je taylors, picker.

Liever een rukker met Taylors dan een rukker zonder Taylors. :)

kornelius
13 maart 2006, 19:42
Bedankt, leuke reacties waar ik wat mee kan.
Op nylonsnarig gebied heb ik al de gitaar gekocht waarvan ik dacht - die wil (moet?) ik hebben. Was ook wat boven gepland budget maar goed :)

Ik heb nu qua steelstring een oude (20+) gebruikte yamaha FG340 met recent ingebouwde fishman gekocht, behoorlijk zuiver, aardige klank ondanks laminaat top en ook versterkt goed. Dus daar hou ik het nog wel eventjes op uit, en kan het steelstring spelen wat onder de knie krijgen en dan kijken we weer verder.

Maar was laatst op een akoestisch concert waar iemand (..niet picker..) een taylor speelde en dat klonk toch even anders (nog even afgezien dan van dat die vent beter speelde dan ik he). Dus dan krijg je toch weer neigingen om wat te gaan rondkijken. :D

Picker
13 maart 2006, 20:14
Inderdaad, een gitaar die net een beetje beter is dan jijzelf werkt erg stimulerend...

Eko
13 maart 2006, 20:53
Ik heb er 2 op m`n verlanglijst staan. Een ColeClark FL3. Ik heb een FL1AC , maar die 3 is zo mooi. Al was het maar voor aan de muur. Altijd goed.
2e is een Gibson SJ 185 Bluesking. Pracht stuk materiaal met zeer veel liefde omgebouwd tot een bluesgitaar die acoustoelectrisch prachtig z`n werk doet. Bij de laatste is de meerdelige hals zo mooi gezaagd en afgewerkt dat je bijna door de trapleuning heen kijkt ,zo diep zit de glans er op.
Beide top of the line , maar qua karakter zeer verschillend. Alleen in prijs niet.

kornelius
13 maart 2006, 21:40
Coleclark nooit van gehoord. Wel mooie gitaren zo te zien. It aint over until the fat lady sings..

Daniλl_san
13 maart 2006, 22:20
Coleclark wordt gemaakt door oudmedewerkers van Maton. Ze zijn voor azichzelf begonnen en wat veranderingen aangebracht in de bouw van de gitaren. Ze klinken wel eenbeetje als Maton.

grayfink
14 maart 2006, 07:10
Het lineaire verband tussen prijs en kwaliteit gaat bij gitaren al snel verloren, zodra de prijs een beetje oploopt. Dat is met zoveel dingen zo. Toch zou ik in staat zijn honderdduizend Euro voor een gitaar te betalen als ik hem echt graag wilde hebben (en het geld had uiteraard ;-)). Maar voor bijvoorbeeld een auto zou ik nooit zoveel betalen. Het is gewoon een kwestie van passie.

Bij toename van kwaliteit neemt de prijs exponentieel toe kun je wel stellen.
Als je dan een bouwvakker bent, die met een gezin moet rondkomen van 1400€, moet je wel erg veel passie hebben om 4000€ uit te geven voor een gitaar.
Het hangt dus ook van je inkomen af.
Wel is het zo, dat als je een gitaar koopt die het net niet is, dan blijf je je ergeren.
Die paar 100€ meer daarentegen ben je zo weer vergeten.
Maar goed, dit zijn afwegingen die ieder voor zichzelf moet maken.

arjanb01
14 maart 2006, 08:02
Bij toename van kwaliteit neemt de prijs exponentieel toe kun je wel stellen.
Als je dan een bouwvakker bent, die met een gezin moet rondkomen van 1400€, moet je wel erg veel passie hebben om 4000€ uit te geven voor een gitaar.
Het hangt dus ook van je inkomen af.
Wel is het zo, dat als je een gitaar koopt die het net niet is, dan blijf je je ergeren.
Die paar 100€ meer daarentegen ben je zo weer vergeten.
Maar goed, dit zijn afwegingen die ieder voor zichzelf moet maken.

ja dan zit een gitaar van 2000 euro of meer er moeilijk in, tenzij je een jaar niet op vakantie gaat ! 8-)

Droffie
14 maart 2006, 09:21
Er wordt of gepraat over een gitaar van 1000 Euro of 4000 Euro. Er zit heel veel tussen.
Je kan globaal stellen dat 1000 Euro net effe te krap is als je een mooie massieve body wil en een spruce top. Sjieke bindings en parelmoer toets.

Ik denk dat tussen 1500 Euro en 2500 al het goeds onder de zon te vinden is.

arjanb01
14 maart 2006, 09:30
Er wordt of gepraat over een gitaar van 1000 Euro of 4000 Euro. Er zit heel veel tussen.
Je kan globaal stellen dat 1000 Euro net effe te krap is als je een mooie massieve body wil en een spruce top. Sjieke bindings en parelmoer toets.

Ik denk dat tussen 1500 Euro en 2500 al het goeds onder de zon te vinden is.

helemaal mee eens ! heb een MM luke 2 en een Gibson LP standard beide gitaren van 2000 euro of meer en hun geld meer dan waard en zullen nog veeeel meeeer waard worden !

moretel
14 maart 2006, 13:33
Ik heb vorig jaar een tweedehands alhambra western gekocht, prima gitaar voor nog geen 1000 euro en zo goed als nieuw, perfect voor dat beetje fingerpicking naast het elektrische gebeuren.
Mijn broer en een vriend bezitten mooie Taylors, maar dat zijn echte akoestische gitaristen en die halen voorlopig uit mijn alhambra ook veel meer dan ik uit hun Taylor.
Vaak passen de duurdere instrumenten toch meer bij de serieuze fingerpicker, die halen er ook uit wat er inzit.
Met een beetje uitproberen bij de juiste gitaarzaak kun je rond de duizend euro een heel behoorlijk instrument kopen.

Droffie
14 maart 2006, 14:40
Vaak passen de duurdere instrumenten toch meer bij de serieuze fingerpicker, die halen er ook uit wat er inzit.
Met een beetje uitproberen bij de juiste gitaarzaak kun je rond de duizend euro een heel behoorlijk instrument kopen.

Dat vind ik wel een beetje onzin eigenlijk. Ik doe beide maar allebeide is leuk op een goede gitaar.
Een goede strummer kan ook 't maximale uit een gitaar halen.

duckman
14 maart 2006, 17:07
helemaal mee eens ! heb een MM luke 2 en een Gibson LP standard beide gitaren van 2000 euro of meer en hun geld meer dan waard en zullen nog veeeel meeeer waard worden !

hey naamgenoot,

ik denk dat je wel verschil moet zien tussen elektrische en akoustische gitaren qua prijs.Wat mij betreft kan ikme vinden wat er hier verteld word.

Mijn droom is nog een Gibson SJ 200, maarja...

mazzel,
Arjan

Eko
14 maart 2006, 17:36
Ik heb zoals gezegd een ColeClark die al niet goedkoop was ( 1000+) , maar de FL3 is gewoon iets mooier en beter nog dan degene die ik heb. Wensen moet je houden. ik dacht ook dat dat de bedoeling van de vraagstelling was.
De Gibson is zo anders dat die er wel mooi naast zou passen. Blijft alleen een klap geld.
Bij een aantal merken kun je zeggen dat met het oplopen van de prijs de gitaar ook niet alleen mooier klinkt, maar ook gewoon mooier wordt. Sommige houtsoorten zijn slecht te krijgen of moeilijk te bewerken. Dat alles betaal je ook.

arjanb01
14 maart 2006, 19:24
hey naamgenoot,

ik denk dat je wel verschil moet zien tussen elektrische en akoustische gitaren qua prijs.Wat mij betreft kan ikme vinden wat er hier verteld word.

Mijn droom is nog een Gibson SJ 200, maarja...

mazzel,
Arjan

Hey naamgenoot,

o zeg dat dan, ik heb nog een nylonsnarige akoestische handgemaakte gitaar (handcrafted) van Yairi, een Japans merk. Bouwjaar 1976, zou dat veel opbrengen nog ? -:)
Doe em niet weg omdat het een gitaar is uit mn begintijd, dus wel emotionele waarde ! Tis ook een topgitaar omdat er een dik bovenblad (5 millimeter) op zit van een speciaal soort palissander, dus zeeeeer zeldzaam ! En een errrug warme klank, ideale concertgitaar, met grotere mensuur dan normaal !

prsguy
14 maart 2006, 20:32
In die range : doe jezelf een plezier en loop eens langs bij Casa Benelly en test eens een Collings ! Je zult me er nog dankbaar voor zijn ! :)

kornelius
14 maart 2006, 20:47
sapperdeflap die collings beginnen bij 3500 ex BTW (instapmodelletje haha).

moretel
15 maart 2006, 14:01
Dat vind ik wel een beetje onzin eigenlijk. Ik doe beide maar allebeide is leuk op een goede gitaar.
Een goede strummer kan ook 't maximale uit een gitaar halen.

Dus een gitaar van 1000 euro is niet goed ?
We hebben het hier niet over speelgoed.

arjanb01
15 maart 2006, 14:12
Dus een gitaar van 1000 euro is niet goed ?
We hebben het hier niet over speelgoed.

tuurlijk is een gitaar van 1000 euro goed maar een gitaar van 2000 euro of meer is beter. Vergelijk het met het verschil tussen een volkswagen en een ferrari !

Droffie
15 maart 2006, 14:12
Dus een gitaar van 1000 euro is niet goed ?
We hebben het hier niet over speelgoed.

Vervang goede voor duurder.

Ik was 't niet eens met je stelling dat duurdere segment gitaren voornamelijk voor serieuze fingerpickers was.
Je hebt imo wel degelijk goede gitaren onder de 1000 Euro. Ik heb ook nooit 't tegendeel beweerd.

Tristan
15 maart 2006, 20:23
Dat vind ik wel een beetje onzin eigenlijk. Ik doe beide maar allebeide is leuk op een goede gitaar.
Een goede strummer kan ook 't maximale uit een gitaar halen.

Het is nog gekker, want sommige gitaren hebben juist een karakter dat zich heel goed leent voor strummen zoals bijvoorbeeld een Gibson SJ200.
Akoestische gitaren kan je evenals elektrische gitaren indelen in groepen naar karakter. Gibson: veel strumgitaren, Martin: rauw en hard, Santa Cruz: Martin maar dan wat evenwichtiger en netter, heel veelzijdig, Taylor: geproduceerd geluid, net een akoestische gitaar door een hifi versterker, heel mooi gebalanceerd laag en hoog, weinig vies en aards midden, wat de Santa Cruz wel meer heeft, ik vind Taylors te braaf klinken.
Dit zijn natuurlijk maar mijn bevindingen, maar volgens mij is het wel zo dat iedere bouwer gewoon zijn eigen recept heeft en dat je dat hoort aan de uiteindelijke sound van de gitaar, het ene exemplaar klinkt natuurlijk nooit hetzelfde als het andere, maar toch blijft er een soort sound/karakter overeind staan.

Icarus169
15 maart 2006, 21:01
tuurlijk is een gitaar van 1000 euro goed maar een gitaar van 2000 euro of meer is beter. Vergelijk het met het verschil tussen een volkswagen en een ferrari !


Dit is niet in alle gevallen waar.
Er zullen gitaren zijn die veel duurder zijn dan andere gitaren door de afwerking en extravagante inlays, maar totaal niet beter klinken.

Je moet zoals al eerder is gezegt helemaal niet naar het prijskaartje kijken ( als je buget:1000-4000 is zou ik alleen geen gitaren van 100 euro gaan proberen... verspil je alleen veel tijd me ;))

Maar je vroeg in je topic of je een goedkopere gitaar zou kopen en van de rest op vakantie.

Een gitaar is een investering, stel dat je straks op een gitaar van 3500 euro speeld en jij weet dat die gitaar de gitaar voor jou is, dat alles is zoals het moet zijn.
En je dan een andere koopt omdat je op vakantie wilde...
Je zal dan nooit echt optimaal plezier hebben van die gitaar aangezien je altijd in je achterhoofd zal hebben dat je eigenlijk die andere gitaar had moeten kopen.
Want de vakantie is immers maar een week of wat, en een gitaar is een investering voor jaren (soms je hele leven)

Dit is hoe ik het zie.

Ga spelen en zoeken tot je de gitaar vind die bij jou past.

gertdm
16 maart 2006, 22:02
Op de website 'folkofthewoods' kun je flink grasduinen. Er staan een aantal demo's op van allerlei modellen en speelstijlen o.a. Blueridge, Breedlove, Martin....misschien helpt dat in deze 'discussie'.
http://www.folkofthewood.com/page2523.htm

even naar beneden scrollen dan...

Jammer dat de gitaristen die de modellen demonstreren niet top zijn ( en een heeft een kater volgens mij) maar het gaat om het geluid zullen we maar zeggen :)

Persoonlijk blijf ik overtuigd van het feit dat gitaren tussen de € 2000 - 3200
alles moeten hebben. Daarboven is het meer de luxe en de houtsoorten ( die overigens een gitaar niet altijd beter doen klinken, dat heb ik al te vaak ondervonden). Onder de € 2000 heb je heel goede gitaren en minder goede....
Gitaren van rond de € 1000 zijn niet slecht natuurlijk, maar nog geen top.
Daarom zou ik voor zo'n budget altijd een tweedehandse zoeken die nieuw het dubbele heeft gekost. En dan is hij nog gratis voor je gerijpt ook :)

Tristan
16 maart 2006, 22:24
Op de website 'folkofthewoods' kun je flink grasduinen. Er staan een aantal demo's op van allerlei modellen en speelstijlen o.a. Blueridge, Breedlove, Martin....misschien helpt dat in deze 'discussie'.
http://www.folkofthewood.com/page2523.htm

even naar beneden scrollen dan...

Jammer dat de gitaristen die de modellen demonstreren niet top zijn ( en een heeft een kater volgens mij) maar het gaat om het geluid zullen we maar zeggen :)

Persoonlijk blijf ik overtuigd van het feit dat gitaren tussen de € 2000 - 3200
alles moeten hebben. Daarboven is het meer de luxe en de houtsoorten ( die overigens een gitaar niet altijd beter doen klinken, dat heb ik al te vaak ondervonden). Onder de € 2000 heb je heel goede gitaren en minder goede....
Gitaren van rond de € 1000 zijn niet slecht natuurlijk, maar nog geen top.
Daarom zou ik voor zo'n budget altijd een tweedehandse zoeken die nieuw het dubbele heeft gekost. En dan is hij nog gratis voor je gerijpt ook :)

Een goede tip inderdaad om ook tweedehands te kijken, maar meestal minderen die dure gitaren niet zoveel in prijs. Ik heb al wel enkele Gibsons te koop zien staan. Ik denk dat het ook belangrijk is om je te realiseren wat voor karakter je wil en waarvoor je de gitaar gaat gebruiken, zodat je een gitaar koopt die optimaal bij je wensen aansluit. Als je weet wat voor karakter je wil, dan kan je soms ook al enkele merken uitsluiten. Bij zo'n dure gitaar zou ik wel minstens een volledig massieve gitaar verwachten en ik zou dan ook zeker het verschil tussen Palissander en Mahonie checken, ook al zijn de Palissander gitaren vaak duurder. Rio palissander is naar mijn oren eigenlijk nog een stapje beter, dus dat zou een hoge prijs van 4000 euro t.o.v. 3000 euro voor een Indiaas Palissander gitaar naar mijn idee wel rechtvaardigen, maar inlays enzo zou ik een beetje mijden. Een Martin D45 is ook niet beter dan een goed goedkoper model van Massief Palissander met getunede zangbalkjes.
Over het hele Blueridge verhaal, naar mijn idee heeft het aardig wat van het karakter van een Santa Cruz tegen een veel lagere prijs. Ik vind ze ook veel meer karakter hebben dan de meeste goedkope gitaren die uit Korea, Japan of Canada komen. Ik ben het wel met iedereen eens dat je gewoon een gitaar moet kopen die je het voor jou doet, is dat een Blueridge van 500 euro dan is dat mooi meegenomen, maar als die Santa Cruz van 3000 euro je beter bevalt en je hebt het geld te besteden, waarom dan niet. Ze dalen niet eens zo heel veel in waarde en het zijn natuurlijk allebei verschillende gitaren, maar naar mijn idee levert die Blueridge gewoon erg veel waar voor zijn geld en het heeft ook nog eens karakter, iets dat je in gitaren in die prijsklasse naar mijn idee vrijwel nooit vindt.

Icarus169
16 maart 2006, 22:31
Bedankt voor die link!

Ookal zijn de gitaristen niet super, je kan wel erg goed de verschillen in toon tussen de gitaren onderscheiden.

Goed behandelde 2de handse gitaren zijn natuurlijk altijd een perfecte uitkomst qua geld, en idd al ingespeeld.

Het enige nadeel hiervan is dat deze niet altijd van tevoren te bespelen zijn ( als je ze bijv. van marktplaats koopt)

Ik wil altijd een gitaar bespeeld hebben voordat ik hem aanschaf.

Tristan
16 maart 2006, 22:52
Bedankt voor die link!

Ookal zijn de gitaristen niet super, je kan wel erg goed de verschillen in toon tussen de gitaren onderscheiden.

Goed behandelde 2de handse gitaren zijn natuurlijk altijd een perfecte uitkomst qua geld, en idd al ingespeeld.

Het enige nadeel hiervan is dat deze niet altijd van tevoren te bespelen zijn ( als je ze bijv. van marktplaats koopt)

Ik wil altijd een gitaar bespeeld hebben voordat ik hem aanschaf.

Anders ik wel. Welke idioot gaat er nu een gitaar kopen (laat staan voor zoveel geld) zonder haar eerst flink aan de tand te voelen. De ene gitaar is de andere niet.

gertdm
16 maart 2006, 23:50
Ik.....een Breedlove :)

Maar oke....ik loop al wat langer mee :)

lostsoul
17 maart 2006, 00:13
Beetje off-topic dit....

Ik zat naar die demo's op folkofthewood te kijken en ik vroeg me af of dit: http://www.folkofthewood.com/page5529.htm een bestaand nummer is, of gewoon een dingetje van die gitarist zelf? Ik wil het graag gaan leren nml.

Iemand een idee?

gertdm
17 maart 2006, 07:08
Het is zomaar ? n dingetje om het geluid te laten horen. Hij loopt over Amineur met zijn bassen naar een D7. Pakt hier en daar ook nog hoge g (3e fret hoge E) ter afwisseling.
Het is best uit te zoeken als je goed op de vingerzetting let. :)Maar je kunt hen ook even mailen natuurlijk.

kornelius
17 maart 2006, 07:56
Hoi,
ik ga ook even fijn door die folkofthewoods scharrelen.
Ik heb trouwens al een paar keer gitaren/versterkers gekocht/verkocht via marktplaats, en ik ga altijd langs om te spelen, en mensen komen ook bij mij langs om ze te spelen, en mogen dan nog afhaken. Bij ebay wordt dat lastiger maar marktplaats gaat prima hoor.

Eko
17 maart 2006, 10:22
Ik denk dat bij gitaren in de prijsklasse 2000+ zwaar mee gaat spelen dat de bespeler een goed idee heeft wat hij wil. Niet alleen een prima geluid , maar ook de looks. De meeste , zeer goede, houtsoorten zijn zeldzaam aan het worden. Het aantal mensen wat zich zo`n instrument kan veroorloven niet. Zie daar de reden voor de prijs.
Als ik hem kopen wil doe ik het toch. En op de prijs let ik dan minder. Hoe stom het ook klinkt.( en ik ben niet de enige)

gertdm
17 maart 2006, 10:30
Led Zeppeling of zomaar een dingetje..dat is een verschil...nou ja: zou t moeten zijn. :)

arjanb01
17 maart 2006, 10:46
Led Zeppeling of zomaar een dingetje..dat is een verschil...nou ja: zou t moeten zijn. :)

weet ik niet zeker..... geluid haal je toch meer uit je vingers. Lukather klinkt op een squiertje ook als Lukather, dus dat gaat niet altijd op !
En ik klink ook als mezelf op een goedkoop chinees dingetje ! :rockon:

moretel
17 maart 2006, 10:55
Vervang goede voor duurder.

Ik was 't niet eens met je stelling dat duurdere segment gitaren voornamelijk voor serieuze fingerpickers was.
Je hebt imo wel degelijk goede gitaren onder de 1000 Euro. Ik heb ook nooit 't tegendeel beweerd.

Ik stel helemaal niets, ik weet ook wel dat de duurdere gitaren beter zijn en verschillen en als ik het kon betalen zou ik er ook eentje kopen, maar ik zie regelmatig gitaristen op singer songwriter avonden met goede baan en dito gitaar die er weinig extra's uithalen, die zeg maar een beetje lopen te harken op een gitaar van 4000 euro, en als kenner ga je er dan even voor zitten om dan tot de conclusie te komen dat die gitaar in de handen van een "echte " speler veel beter tot zijn recht komt.
Maar ja dat is mijn mening, maar echt geen stelling.

moretel
17 maart 2006, 10:56
tuurlijk is een gitaar van 1000 euro goed maar een gitaar van 2000 euro of meer is beter. Vergelijk het met het verschil tussen een volkswagen en een ferrari !

Maakt een ferrari je ook tot een betere chauffeur dan ?

lostsoul
17 maart 2006, 11:00
kom op mensen! dit is led zeppelin! babe, I'm gonna leave you!
niet zomaar een dingetje hoor...
okee dan! bedankt.

arjanb01
17 maart 2006, 11:02
Maakt een ferrari je ook tot een betere chauffeur dan ?

tsja, als je in een minardi een GP moet rijden of in een ferrari, wel ja ! Lijkt me duidelijk.
En ook als je op een chinees ding 4 uur lang speelt, trekt ie eerder krom, dan wanneer je op een gitaar van 2000+ speelt ! Dus dat bedoel ik ermee !

Droffie
17 maart 2006, 12:05
Ik stel helemaal niets, ik weet ook wel dat de duurdere gitaren beter zijn en verschillen en als ik het kon betalen zou ik er ook eentje kopen, maar ik zie regelmatig gitaristen op singer songwriter avonden met goede baan en dito gitaar die er weinig extra's uithalen, die zeg maar een beetje lopen te harken op een gitaar van 4000 euro, en als kenner ga je er dan even voor zitten om dan tot de conclusie te komen dat die gitaar in de handen van een "echte " speler veel beter tot zijn recht komt.
Maar ja dat is mijn mening, maar echt geen stelling.

Joh het maakt mij echt niet uit maar je postte duidelijk dat volgens jou duurdere gitaren beter bij serieuze fingerpickers past. Waarom fingerpickers, kunnen flatpickers ook niet het maximale uit dure gitaren halen? Dat was mijn vraag.

Een goede discussie begint bij goed lezen...;)

gertdm
17 maart 2006, 13:25
weet ik niet zeker..... geluid haal je toch meer uit je vingers. Lukather klinkt op een squiertje ook als Lukather, dus dat gaat niet altijd op !
En ik klink ook als mezelf op een goedkoop chinees dingetje ! :rockon:


Ja, maar ik bedoel natuurlijk dat de gitarist in die demo nou niet zo super zit te spelen...dat hoor je toch ook wel hoop ik :)

Droffie
17 maart 2006, 13:38
Ja, maar ik bedoel natuurlijk dat de gitarist in die demo nou niet zo super zit te spelen...dat hoor je toch ook wel hoop ik :)

Gert; even offtopic.

Als ik bluegrass flatpicking zou willen leren, wat voor een boeken, leermeesters adviseer je me? Ragtime vind ik ook erg leuk.
Ik heb redelijk goede plectrum techniek dus ik wil geen beginnersboeken.

Moet wel tabs zijn, noten kan ik niet lezen...:sssh:

arjanb01
17 maart 2006, 13:40
Ja, maar ik bedoel natuurlijk dat de gitarist in die demo nou niet zo super zit te spelen...dat hoor je toch ook wel hoop ik :)

oke is waar....

gertdm
17 maart 2006, 13:45
In die range : doe jezelf een plezier en loop eens langs bij Casa Benelly en test eens een Collings ! Je zult me er nog dankbaar voor zijn ! :)


Een amerikaanse kennis van me heeft een endorsement met Collings.
Goeie gitaren...maarrrrrrr: Colling is gespecialiseerd in het kopieren van de vintage Martins. Daar zijn alle ontwerpen op gebaseerd en is ook het doel van hun verkoopmarkt.
M.a.w.: je hebt gelijk dat Collings heel goed is...maar blijft staan dat iedere gitarist moet zoeken naar de gitaar die bij hem / haar past....dat kan voor de een de Martin sound en feel zijn , maar voor de ander iets heel anders....heel toevallig gisteravond met een gitaarleerling van me een nummer doorgenomen: hij heeft een Martin OM EC signature en ik had mijn Breedlove op schoot...beiden kwalitatief goed en mooie gitaren...toch een verschil in sound en feel...:)
Qua nivo is Collings zonder meer top.....:)

Lion
17 maart 2006, 23:16
Waarom zie ik Scharpach nooit langskomen? Lekker dichtbij ook... Instapper zit rond de top van je spaarbedrag. Theessink speelt de SLAB. De foto's daarbij zijn van de SLAB van Boudewijn de Groot.
http://www.scharpach.com/

gertdm
17 maart 2006, 23:39
Gert; even offtopic.

Als ik bluegrass flatpicking zou willen leren, wat voor een boeken, leermeesters adviseer je me? Ragtime vind ik ook erg leuk.
Ik heb redelijk goede plectrum techniek dus ik wil geen beginnersboeken.

Moet wel tabs zijn, noten kan ik niet lezen...:sssh:


Doc Watson natuurlijk en Tony Rice. Maar Doc Watson is de (blinde) goeroe :)

Hier kun je ook wel wat halen denk ik o.a. bij bluegrass tabs
http://www.alltabs.com/guitar_tabs.php

Wel even Tef-reader downloaden bij de Tabledit site.

En zoek eens naar EZ folk....die hebben ook wel wat flatpicking tabs geloof ik :)
En hier: http://www.freeguitarvideos.com/guitar_lessons_fp.html

gertdm
18 maart 2006, 17:54
kom ik vandaag bij Den Dekker muziek in Kapelle (Zeeland) en daar drie Ayers bespeeld....waanzinnig goed geluid, geheel massieve handbouw....onder de €1000 Ook was er een Grand concert model met cutaway...prachtig....demo-model...van 1095 voor 550 !!

De dreadnought klonk ook erg goed en had n Fishman aan boord.

Gert

kornelius
18 maart 2006, 21:17
Ayers,

klinkt australisch,
en is het ook min of meer zie ik op de (gammele) website. Het meeste werk gebeurt blijkbaar in taiwan en vietnam, onder leiding van de australische luthiers.

gertdm
18 maart 2006, 22:01
Heel goede gitaar.....weet ik nu uit eigen ervaring....:)

gertdm
20 maart 2006, 13:13
Gert; even offtopic.

Als ik bluegrass flatpicking zou willen leren, wat voor een boeken, leermeesters adviseer je me? Ragtime vind ik ook erg leuk.
Ik heb redelijk goede plectrum techniek dus ik wil geen beginnersboeken.

Moet wel tabs zijn, noten kan ik niet lezen...:sssh:


check dit ook es effe :)

http://video.google.com/videoplay?docid=-3633509696399610868&q=bluegrass

Droffie
20 maart 2006, 13:27
check dit ook es effe :)

http://video.google.com/videoplay?docid=-3633509696399610868&q=bluegrass



Wow die gast kan spelen.

Echt gaaf. nog bedankt voor die andere links.
Ik wil me naast fingerpicken ook gaan bezighouden met flatpicken.

Picker
20 maart 2006, 18:51
Heerlijke muziek, bluegrass. Daar springt mijn hart altijd van open. Heb zelf nog een tijd in een bluegrass band gespeeld (Noontime Pickin' Bunch), gitaar en 5-string banjo, toen ik in New Mexico woonde. Daarna nog jaren geprobeerd in Nederland een bluegrass band op te richten, maar ho maar... achtergebleven land is het toch ook, qua muziek!

gertdm
21 maart 2006, 08:33
Als het om akoestiese rootsmuziek gaat zeker.....trouwens Picker...wel eens gehoord van Chamampagne Charlie? Een zeeuwse band die uitsluitend jaren 20 / 30 rootsmuziek speelt...best leuk....www.champagnecharlie.nl

Droffie
21 maart 2006, 09:47
achtergebleven land is het toch ook, qua muziek!

Mee eens. We hebben niet ιιn radio station die traditionele folkmuziek uitzendt, wel 30 in dozijn classic rock zenders waar je knettergek van wordt.
Tis al heel wat dat we in NL een fingerpick nummer als hit gehad hebben. Met dank aan Racoon zitten veel gitaristen in gitaarwinkels pogingen te doen om love you more te picken. Ik heb 't al een paar keer gehoord. Grappig.

Misschien krijgen we meer gitaristen die zich in deze muziek gaan interesseren. Zou een goede ontwikkeling zijn denk ik.

gertdm
21 maart 2006, 10:06
precies! En dan te bedenken dat ik regelmatig mails uit de USA krijg van radiostations of ik mijn cd's wil opsturen....en dan hebben we t nog maar over een gitaaralbum....daar zijn inderdaad gespecialiseerde radiostations en de algemene radiostations hebben allemaal wel airplay voor folk en aanverwanten....en wij maar denken dat we zo'n (multi) cultureel land zijn :)