PDA

View Full Version : 0 geluid uit Powertone, help...



Anders Destium
12 maart 2006, 22:57
Hallo luitjes

Vanavond kwam ik voor een nogal vervelende verrassing te staan toen ik mijn versterker aanzette. Ik had hem op standby staan om op te warmen, maar toen ik hem aanzette kwam er geen geluid uit. Dus weer uitgezet en aangezet maar weer hetzelfde probleem. Gewoon helemaal geen reactie vanuit de speakers (het is een combo). Ik heb de footswitch gecontroleerd maar daar lag het niet aan, ook niet aan de kanalen want bij geen enkel kanaal gaf hij teken van leven.

Waar kan dit aan liggen? Alvast bedankt voor de reacties!

tillens
12 maart 2006, 23:00
Wellicht speaker snoer naar je amp losgeschoten? of soldeer los gelaten?

drap
12 maart 2006, 23:03
Hallo luitjes

Vanavond kwam ik voor een nogal vervelende verrassing te staan toen ik mijn versterker aanzette. Ik had hem op standby staan om op te warmen, maar toen ik hem aanzette kwam er geen geluid uit. Dus weer uitgezet en aangezet maar weer hetzelfde probleem. Gewoon helemaal geen reactie vanuit de speakers (het is een combo). Ik heb de footswitch gecontroleerd maar daar lag het niet aan, ook niet aan de kanalen want bij geen enkel kanaal gaf hij teken van leven.

Waar kan dit aan liggen? Alvast bedankt voor de reacties!

Tja, 't is dan ook wat anders als mijn JTM he ;) Maar ff zonder gekheid, ik heb es een keer zo iets met een Johnson versterker gehad. Het lampje brandde wel, maar zero geluid. Bleek een of ander zekeringetje te zijn

Anders Destium
12 maart 2006, 23:08
Wellicht speaker snoer naar je amp losgeschoten? of soldeer los gelaten?

Gecontroleerd, alles ziet er gewoon netjes uit tenzij het intern in de kabel is.

Als het werkelijk een zekering is dan zal dat ook wel ergens aan liggen of niet? De buizen warmen wel gewoon op als normaal, er is dus wel interne stroom. Ook de ventilator werkt.

Wat zijn buizenversterkers toch onbetrouwbare kutdingen :angry:

DarknessAwaits
12 maart 2006, 23:11
Heb je ook een Recording output op jouw Powertone? Even proberen of je daar geluid uit krijgt, dan werkt je preamp in ieder geval.

drap
12 maart 2006, 23:14
Gecontroleerd, alles ziet er gewoon netjes uit tenzij het intern in de kabel is.

Als het werkelijk een zekering is dan zal dat ook wel ergens aan liggen of niet? De buizen warmen wel gewoon op als normaal, er is dus wel interne stroom. Ook de ventilator werkt.

Wat zijn buizenversterkers toch onbetrouwbare kutdingen :angry:

Nou, waar het bij mij aan lag was dat ik gewoon te snel dat ding aan en uit had gedaan en dat een aantal keer achter elkaar. Wist ik veel, zo lang speelde ik nog geen gitaar. Maar ik neem aan dat dit niet op jou van toepassing is. Haha, ik hoop voor je dat Scali die laatste opmerking van je niet leest :D

Anders Destium
12 maart 2006, 23:20
Heb je ook een Recording output op jouw Powertone? Even proberen of je daar geluid uit krijgt, dan werkt je preamp in ieder geval.

Hoe kan ik dat testen? Ik neem aan dat ik mijn speaker jack daar niet zomaar ik kan pluggen...

DarknessAwaits
12 maart 2006, 23:21
Koptelefoon?

Anders Destium
12 maart 2006, 23:22
Nou, waar het bij mij aan lag was dat ik gewoon te snel dat ding aan en uit had gedaan en dat een aantal keer achter elkaar. Wist ik veel, zo lang speelde ik nog geen gitaar. Maar ik neem aan dat dit niet op jou van toepassing is. Haha, ik hoop voor je dat Scali die laatste opmerking van je niet leest :D

Dat maakt mij niets uit wat Scali vindt, ik heb met mijn Valvestate en modeling apparatuur nooit problemen gehad maar met buizenversterkers wel. Qua geluid is het voor mij geen vergelijk maar betrouwbaarder zijn buizenversterkers zeker niet.

Anders Destium
12 maart 2006, 23:25
Koptelefoon?

0 geluid ook.

DarknessAwaits
12 maart 2006, 23:34
Misschien een breuk in je gitaarkabel?

drap
12 maart 2006, 23:36
Ehm... staat je volumepot wel open op je gitaar? Heb ik niet zo heel lang ook es gehad. En ik maar zoeken wat er fout was aan die versterker

Analie-G
12 maart 2006, 23:44
Hoe kan ik dat testen? Ik neem aan dat ik mijn speaker jack daar niet zomaar ik kan pluggen...

aiaiaia , als je al je speaker jack wilt gebruiken om de recording output te testen, dan kunnen er zekers een hele boel dingen misgaan in jou set-up. En daarnaast moet je een buizenversterker ook iets liever behandelen dan een transitor.......dat maakt het nog geen kutding ???????????

Je behandelt je vriendin toch ook liefjes.....?? alhoewel het geen kwaad kan als ze kutdingen worden...hihihi

ff serieus : kan zekers je zekering zijn als je heel snel aan/uit schakelt....haal em er gewoon uit en kan je zien of ie doorgebrand is......

Anders Destium
12 maart 2006, 23:46
Het is niet de kabel en niet het volume van de gitaar want die heb ik allebei getest op een andere versterker. Ook een andere kabel werkte niet trouwens, het zit dus ergens in de versterker.

Ik schat zelf dat het een buis is die er mee op is gehouden, maar dan weet ik niet hoe vaak het voorkomt dat je helemaal niets meer hoort (ook geen storing).

drap
12 maart 2006, 23:49
Het is niet de kabel en niet het volume van de gitaar want die heb ik allebei getest op een andere versterker. Ook een andere kabel werkte niet trouwens, het zit dus ergens in de versterker.

Ik schat zelf dat het een buis is die er mee op is gehouden, maar dan weet ik niet hoe vaak het voorkomt dat je helemaal niets meer hoort (ook geen storing).

Maar dan zou je toch nog steeds nog wat moeten horen zei 't met een lager volume? Je zou dat dan trouwens toch ook kunnen zien als er een buis niet meer brand?

Anders Destium
12 maart 2006, 23:52
Er is er eentje die niet zo mooi brandt als de rest, hij geeft echt helemaal 0 signaal als ik hem van standby afhaal. Dat kan dus ook ergens anders aan liggen.
Ik heb in het verleden wel meegemaakt dat door een defecte buis de versterker kortsluiting maakte, maar toen ging hij gewoon niet meer aan. Dat doet hij nu nog wel...

DarknessAwaits
12 maart 2006, 23:59
Dan ga ik toch ook gokken op een zekering of iets dergelijks. Heb je 'm er al even uitgehaald?

DarknessAwaits
13 maart 2006, 00:25
Ben je gefrituurd of in slaap gevallen?

zx81
13 maart 2006, 07:04
Zulke dingen gebeuren altijd op zondag, als de versterkerboer dicht is.
Als ik jou was zou ik naar de reparateur gaan.
Als er een zekering of buis doorbrandt dan is er vaak ergens anders in de versterker iets kapot. Elke keer dat je de versterker aanzet loop je het risico dat er meer onderdelen kapot gaan.
Veel succes.

Anders Destium
13 maart 2006, 09:12
Daar ben ik ook bang voor, maar als de zekering is doorgebrand zou er geen circuit meer (mogen) zijn. Als ik de zekering straks vervang en hij brandt weer gelijk door dan schiet dat natuurlijk niet op ;)


>Darknessawaits

Ik was gaan slapen, ik zit nu ook op mijn werk (en ik ben druk bezig zoals je ziet :) ).


Ik denk dat ik toch maar ga mailen of bellen met mijn versterkerboer of met Koch.

renier
13 maart 2006, 09:45
Hallo luitjes
Waar kan dit aan liggen? Alvast bedankt voor de reacties!

ook eens gehad met mijn crate (4 x 12ax7, 4 x EL84) dacht dat het de buizen waren, maar bleek de voeding te zijn. wanneer hij zelfs niet ruist, en dat op alle kanalen doet, lijkt een fout in de voeding me het logischte.

Anders Destium
13 maart 2006, 11:00
Ik zal er vanavond nog eens naar kijken, ik vind het vreemd dat de buizen wel gaan gloeien en de ventilator het ook gewoon doet. Het kan dus de voeding van de speakers zijn waar wat mee aan de hand is, maar de recording out werkt ook niet.

Bedankt voor de reacties nogmaals!

Geronimo
13 maart 2006, 11:01
Het kan natuurlijk van alles zijn, maar ik denk idd dat het een zekeringetje is. Hier wat simpele testjes:

Komt er niks geen ruis meer uit? Ook niet als je de Mastervolume wat opendraait? Doet ie dat wel dan is je eindtrap nog goed en zit het probleem er ergens voor. Geen ruis? Je kan dan goed kijken of er nog blauwe gloed te zien is in/op je eindbuizen als je de standby switch overhaalt. Vaak is het pas goed zichtbaar in het donker. Als je geen verschil ziet tussen aan of uit, dus geen blauwe gloed, kan het zijn dat er geen hoogspanning meer is en dat er dus iets mis is in de voeding. Als het een zekering is, wat ik denk, hoeft dat niet te betekenen dat er daadwerkelijk iets kapot is, maar dat die zekering zelf het gewoon begeven heeft. Zoek die zekering op en vervang hem. Misschien moet je 'm opentrekken omdat die ergens binnenin zit. Als ie gelijk weer springt is er serieus iets aan de hand en zou ik hem als ik jou was wegbrengen. (of je moet het leuk vinden natuurlijk om het zelf te proberen natuurlijk haha)

Buizenversterkers zijn idd wat gevoeliger voor problemen dan solid state versterkers, maar als er wat kapot is is het vaak makkelijker op te lossen dan bij transistorversterkers door de simpelere opbouw ervan. Als een transistorversterker kapot gaat dan is ie vaak echt goed kapot ook en is de schade vaak veel erger. Bij een buizenbak is het vaak een onderdeeltje vervangen en gaan!

Nah succes ermee.

Geronimo
13 maart 2006, 11:06
...Het kan dus de voeding van de speakers zijn waar wat mee aan de hand is...

Haha voeding van de speakers!

De voedingstrafo heeft verschillende aftakkingen, voor verschillende spanningen voor de verschillende onderdelen in je versterker. De tak voor de gloeidraden en de fan doet het dus nog. Maar als de hoogspanning, die nodig is voor het geluid zeg maar, dus uiteindelijk ook de speakers ja (redenatie klopt ver weg nog ook) er dus uit ligt komt er dus ook geen geluid uit. Ook niet uit de recording-uit.

Anders Destium
13 maart 2006, 13:47
Een zekering zit er om de voeding te beschermen, als er een zekering uitblaast dan is dat áltijd het gevolg van een hogere spanning dan wat hij aankan. Ik ga er zelf niet van uit dat ik een probleem kan oplossen door symptoombestrijding. Het gaat mij om de reden dat die zekering er is uitgeblazen, als de interne spanning te hoog is dan brandt de volgende zekering ook door. ik heb er moeite mee om te veronderstellen dat een zekering zomaar uit zichzelf doorbrandt. Daar moet altijd een oorzaak voor zijn.

Ik heb weinig verstand van het inwendige van versterkers, dat boeit me ook absoluut niet (ik vind het belangrijker hoe ze klinken). Ik baal er gewoon van dat je er niet van opaan kunt dat hij het doet als je hem aanzet.

guhlenn
13 maart 2006, 14:00
valvestates zijn alles behalve betrouwbaar. Gewoon langs de versterker boer brengen, zeker als je totaal nisk van weet (ik sluit me bij die groep aan nl. :)

BlackSun
13 maart 2006, 14:25
Een zekering zit er om de voeding te beschermen, als er een zekering uitblaast dan is dat áltijd het gevolg van een hogere spanning dan wat hij aankan. Ik ga er zelf niet van uit dat ik een probleem kan oplossen door symptoombestrijding. Het gaat mij om de reden dat die zekering er is uitgeblazen, als de interne spanning te hoog is dan brandt de volgende zekering ook door.

Dude..test dat ding nou gewoon eens met een nieuwe zekering. Het is echt niet ongewoon dat een zekering op een gegeven moment doorbrand, zonder reden. Heb er er zoveel vervangen op mn werk afgelopen jaar.

En een zekering gaat kapot van een te hoge stroom, niet van te hoge spanning. Om maar ff te mierenneuken.

BlackSun
13 maart 2006, 14:29
valvestates zijn alles behalve betrouwbaar. Gewoon langs de versterker boer brengen, zeker als je totaal nisk van weet (ik sluit me bij die groep aan nl. :)

Wie heeft het hier over een valvestate??

Anders Destium
13 maart 2006, 14:45
Ik had het over een Valvestate, dat ik daar nooit problemen mee heb gehad.
Als jij zo vaak zekeringen hebt moeten vervangen (zonder reden), dan zou ik het op een moment toch ergens anders gaan zoeken maar dat ben ik :) Ik zal het (zoals ik al zei) vanavond even proberen als ik de goede zekering heb, ik zit nu op mijn werk dus dat wordt lastig. Dus dat drammerige "probeer dat nou eens" dat is nergens voor nodig, het kan gewoon niet sneller ;)

Ik ben wel blij met de snelle reacties, daar niet van maar op dit moment kan ik er niet zoveel aan doen!

BlackSun
13 maart 2006, 14:46
Ok, sorry had het niet gelezen van de valvestaet, en dacht dat je gewoon niet wilde geloven dat het ook gewoon aan de zekering kan liggen.

Anders Destium
13 maart 2006, 14:51
Dat hoop ik natuurlijk, dat het gewoon alleen de verzekering is! Ik heb alleen in het verleden meegemaakt dat een buis kortsluiting maakte, dan helpt een zekering vervangen niet ;)

Negative K3 fan
13 maart 2006, 16:55
als er een zekering uitblaast dan is dat áltijd het gevolg van een hogere spanning dan wat hij aankan.

neehoor :)

Anders Destium
13 maart 2006, 18:45
Meer stroom dan, stelletje wijsneuzen hier... Het is wel even tijd voor een :roll: moment, want ook met een andere zekering geeft hij net 0,0 geluid en de zekering brandde gelijk door. Die zekeringen van tegenwoordig! Ik denk dat daarmee de optie dat het aan die eerste zekering zou kunnen liggen wel min of meer teniet gedaan is.

Toch maar weer naar de versterkerboer, klotezooi.

Geronimo
13 maart 2006, 19:40
Yep. Er zit niks anders op. Klote

DarknessAwaits
13 maart 2006, 19:44
Dat is inderdaad wel behoorlijk vervelend. Je hebt ook het goede type zekering gebruikt, mss heeft hij een langzame zekering nodig?

dml
13 maart 2006, 19:53
Vreemd verhaal. Ik voel me enigszins aangesproken omdat het mijn versterker was. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, wel heb ik een keer kortsluiting in één van de eindbuizen gehad wat resulteerde in één keer een harde knal en geen geluid meer, wel bleven alle buizen branden.

Erik, heb je ook de interne zekering(en) nagekeken? Als er inderdaad kortsluiting in de eindbuizen zit, dan knalt de interne zekering er het eerst uit. Daar kun je niet bij zonder het hele chassis uit de behuizing te trekken (kwestie van losdraaien van de vier schroeven op de bovenkant).
Kijk dat eerst even na!!

Klotezooi.......

Anders Destium
13 maart 2006, 20:41
Ik ga die versterker niet helemaal uit elkaar halen, dan breng ik hem toch echt liever naar iemand die er wel verstand van heeft. Bovendien heb ik geen nieuwe zekeringen meer dus dat schiet toch al niet op ;) Maar voor het beeld: waar zou die zekering dan moeten zitten, of waar in de buurt? De handleiding geeft geen uitsluitsel daarover.

Jij kunt er weinig aan doen Dennis, dit soort dingen gebeuren nu eenmaal!

Han S
13 maart 2006, 21:29
Alle opties zijn al langsgekomen, trage en snelle zekeringen, het ontbreken van roosterspanning is waarschijnlijk en er zal mogelijk een buis sluiting maken waardoor die zekering er uit fikt.

Als je er geen of weinig verstand van hebt kun je zelf hoegenaamd niks doen en ben je aangewezen op de vakman, die er waarschijnlijk een andere tube instopt en een nieuwe zekering.

Dat buizenversterkers onbetrouwbaar zijn bestrijd ik, ze zijn wel gevoeliger. Bedenk dat een buis een gloeiende hekel heeft aan het in en uitschakelen van de spanning. De buizenmicrofoons in de studio staan continu aan en dat kan een buis wel 30 jaar volhouden.

Waar een buis ook slecht tegen kan is na de gig als hij nog heerlijk gloeiend heet is, opgepakt te worden en allerlei schokken en stoten ondergaan.

Hammondorgels zitten helemaal afgeladen vol met buizen en die doen het altijd, problemen komen sporadisch voor bij die apparaten.

Het is hier ook al door iemand gezegd, een buizenamp is in feite een simpel apparaat en veel kan er niet aan mankeren. Koop een klein multimetertje in de bouwmarkt waarmee je spanningen en weerstand kunt meten. Handig om je speaker en snoer door te meten en zekeringen te controleren.

Succes Erik en wanhoop niet.

Anders Destium
13 maart 2006, 21:53
Ik wanhoop niet zo snel hoor, ik baal er gewoon van dat mijn versterker het niet doet. Ik breng hem ook liever weg dan dat ik er zelf tijd aan besteed/verspil waarna hij het nog niet (goed) doet.

Ondanks dat ik een beta ben heb ik ook helemaal 0 interesse in versterkers en hoe ze verder werken. Als ik me er in zou willen verdiepen dan zou ik het zo weten allemaal, maar dat maakt het volgens mij alleen maar gevaarlijker. Liever weten dat ik dingen niet precies weet dan denken dat ik het wel precies weet, dat is namelijk veel gevaarlijker. Het enige dat me boeit is hoe ze klinken, voor de rest maakt het me niets uit hoe en wat. Ik heb ook geen zin om dingen te mollen omdat ik er te weinig verstand van heb, dan breng ik hem toch echt liever naar een vakman die wel precies weet wat hij ermee doet.

Ik heb op dezelfde manier weinig tot niets met de techniek van auto's of computers, bij gebruiksvoorwerpen wil ik gewoon dat ze het doen zonder gezeik!

Einde rant ;)

Droffie
14 maart 2006, 13:00
Hallo luitjes

Vanavond kwam ik voor een nogal vervelende verrassing te staan toen ik mijn versterker aanzette. Ik had hem op standby staan om op te warmen, maar toen ik hem aanzette kwam er geen geluid uit. Dus weer uitgezet en aangezet maar weer hetzelfde probleem. Gewoon helemaal geen reactie vanuit de speakers (het is een combo). Ik heb de footswitch gecontroleerd maar daar lag het niet aan, ook niet aan de kanalen want bij geen enkel kanaal gaf hij teken van leven.

Waar kan dit aan liggen? Alvast bedankt voor de reacties!

Hey Erik, ik wist niet dat je een Powertone had? Gefeliciteerd man met je amp! (ook al doet 't niet)