PDA

View Full Version : EQ-Equalizer



DarknessAwaits
12 maart 2006, 22:47
Ik ben op zoek naar een EQ om in mijn distortionsound wat minder nadruk te leggen op bepaalde frequenties. Ik heb al geprobeerd te zoeken op het forum, maar omdat de search engine niet minder dan 3 tekens accepteerd valt het tegen.

Ik zit te denken aan een Boss GE 7 of iets in die trant. Waar moet ik op letten bij het kopen van een EQ? En zijn er echt grote kwaliteitsverschillen onderling?

Analie-G
12 maart 2006, 23:23
ik zou eerst ff goed kijken welke frequenties je wilt afzwakken/versterken en dan kijken of de Boss het heeft.....zekers een hele goeie die van Boss.....

Zou je niet liever een parametrische eq nemen ??? want sommige mooie / slechte frequenties kan je op die manier beter bewerken...
Bijv TC !!!

Sommige andere merken halen wel meer van je geluidskwaliteit af dan het er mooier maken..

DarknessAwaits
13 maart 2006, 00:51
Ik weet niet exact welke frequenties ik eraf wil halen omdat ik geen EQ heb. Beetje een vicieuze cirkel...

Maar met een parametrische eq denk ik dat je al snel een gebied meeneemt wat je eigenlijk niet zo zou willen meenemen... ik weet het eigenlijk ook niet, ik heb er echt nog geen ervaring mee. Ik weet wel dat de EQ van mij Boss gt-8 (in fx-loop) niet lekker te bedienen is en daarom ook niet echt te gebruiken.

Rewind
13 maart 2006, 12:31
Mijn ervaringen met parametrische eq's zijn juist wel goed. Je kan de te filteren frequentieband 'sweepen' tot je precies die frequentie die jij storend vind te pakken hebt. Dan kan je nog de groote van het te filteren gebied bepalen ook
dus zeg maar van een heel breed gebied dat gefilterd wordt, tot echt 1 frequentie.
Met een grafische eq kan je dat niet instellen en zal je dus ook altijd een paar frequenties naast de te filteren frequentie mee naar beneden trekken -> verlies van een deel van je geluid

ChiefRebelAngel
13 maart 2006, 12:40
inderdaad, parametrisch vergt wat meer instelling, maar is des te effectiever...
Iets zoals de BOSS PQ4, helaas zoek ik ook al effe naar eentje...

Don Olivier
13 maart 2006, 12:53
de beste eq in pedaalvorm is volgens mij d TC Electronic Dual Parametic EQ. Top pedaal die je sound niet kleurt, maar alleen maar verbeterd. Als je er een wilt hebben kan je het beste op ebay kijken

zx81
13 maart 2006, 14:22
Hier zit ik zelf al een tijdje naar te kijken: de graphic fuzz. Fuzz en equalizer in 1.
http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp?q=f&f=%2FCatalog%2F04_Distortion%2F14_Graphic_Fuzz

piezo
13 maart 2006, 14:34
De parametrische EQ mèt DI van Carl Martin is ook een aanrader.

dunnoaname
13 maart 2006, 16:20
Die graphic fuzz heb ik getest bij MP. zeeker heel lekkere fuzz/distortion, maar niet echt voor gewoon eq gebruik. dan zou je ook een mxr EQ kunnen overwegen, heb ik goede dingen over gehoord.

Cris
13 maart 2006, 16:30
Die van MXR vind ik best goed. Ik zou die is nader bekijken als ik jou was.

Xeno
13 maart 2006, 17:06
inderdaad, parametrisch vergt wat meer instelling, maar is des te effectiever...
Iets zoals de BOSS PQ4, helaas zoek ik ook al effe naar eentje...

Heb ik en functioneert goed. Zeker te verkiezen boven zo'n 7-bands graphic. Toch heb ik mijn oog laten vallen op die Carl Martin voor als ik weer eens wat te besteden heb.

DarknessAwaits
15 maart 2006, 18:36
Ik heb vandaag een Behringer EQ700 gekocht :o...

Wel leuk om eens uit te proberen, maar ik heb al wel (thuis) gemerkt dat er al snel flinke ruis aanwezig is.

Ik heb ook een 2e hands Carl Martin Eq gevonden voor €100,- tweedehands. Dat lijkt me op zich wel een goede deal aangezien ze nieuw zo rond de 220 kosten. Wat zijn de ervaringen daarmee?

vinni
15 maart 2006, 22:34
Heb zelf de MXR M108 6 bands EQ. Goed ding hoor....
T'is een EQ die doet wat-ie moet doen zonder te ruizen.

Heb zelf vele CM-pedalen gehad....altijd goed.
Helaas niet het EQ pedaal. Maar deze is zonder meer beter
dan die Beh...behhr.....bringer....krijg het me strot niet uit....
Vinni

DarknessAwaits
15 maart 2006, 22:50
Ja, ik weet het. Maar 't is meer om te kijken of ik op deze manier een beetje het karakter van de versterker kan temmen ipv dat het ook echt klinkt. Klinkt een beetje dubieus, dat snap ik wel :satisfie:.

Bovendien was ik ook wel erg benieuwd wat ze nu eigenlijk kunnen maken voor €19,-.

Analie-G
15 maart 2006, 23:38
Mijn ervaringen met parametrische eq's zijn juist wel goed. Je kan de te filteren frequentieband 'sweepen' tot je precies die frequentie die jij storend vind te pakken hebt. Dan kan je nog de groote van het te filteren gebied bepalen ook
dus zeg maar van een heel breed gebied dat gefilterd wordt, tot echt 1 frequentie.
Met een grafische eq kan je dat niet instellen en zal je dus ook altijd een paar frequenties naast de te filteren frequentie mee naar beneden trekken -> verlies van een deel van je geluid

en zo is dat ......!!!

piezo
16 maart 2006, 09:36
Wel volledig blijven, jullie. Om de breedte van het frequentiegebied te kunnen regelen heb je wèl een volledig parametrische EQ nodig, met Q-regelaars. De meeste parametrische EQ's zijn (maar) semi-parametrisch, zonder Q-factor. Daar staat tegenover dat een echte full-parametric EQ niet gemakkelijk in te regelen is en de betere fabrikanten - zoals Carl Martin - daarom in hun ontwerp een voor de gebruiker optimale bandbreedte kiezen.

Volgens CM is hun ding vooral bedoeld voor de podiumversterking van elektrisch-akoestische instrumenten (piezo-gitaar, contrabas e.d.) en is daarom ook tegelijk een DI-box, met een XLR- èn een a-symmetrische uitgang. (Dus ook ideaal om je basgitaar geluid te regelen vóórdat het de tafel ingaat. Dáág geluidsmannetje :sssh: )

Ik heb de Carl Martin alleen nog maar getest met een elektrische gitaar en ook daarvoor wil ik hem wel hebben. Ik denk niet dat hij true bypass is, maar zelfs ingeschakeld en met alle levels in de middenstand klinkt het ding neutraal en ruisarm. Wel met een spoortje verlies aan dynamiek, maar dat kan ook niet anders.

DarknessAwaits
16 maart 2006, 11:07
Dus waar het eigenlijk weer op neer komt met zo'n semi-parametrische eq dat het hetzelfde wordt als een grafische eq (=vooraf ingestelde bandbreedte) met een instelbare frequentie.

piezo
16 maart 2006, 11:48
Dus waar het eigenlijk weer op neer komt met zo'n semi-parametrische eq dat het hetzelfde wordt als een grafische eq (=vooraf ingestelde bandbreedte) met een instelbare frequentie.
Nou, die instelbare frequenties doen het hem juist. Dan heb je al die overbodige filterbanden niet nodig die het signaal alleen maar verkloten. Iedere extra EQ band tast namelijk de fasezuiverheid - zeg maar het natuurlijke verband tussen lagere en hogere frequenties van een klank - meer aan. Een goede semi-parametrische EQ klinkt daarom "muzikaler" en "natuurlijker" dan een grafische.

Een grafische werkt "visueel" en kun je wat gemakkelijker instellen volgens de gewoon-effe-proberen manier, met een (semi_)parametrische moet je weten wat je doet en methodisch te werk gaan.
Om een èchte full-parametrische EQ - dus mèt bandbreedteregeling - in te stellen, heb je nogal wat kennis en tijd nodig. Dáárom werkt een goede semi-parametrische met een bruikbare Q-voorinstelling juist zo fijn.

DarknessAwaits
17 maart 2006, 12:00
Gisteravond even de Behringer op m'n Koch uitgeprobeerd. Wat me opviel was hoe snel het geluid al kenmerkend veranderde zodra je maar een paar mm met een fader schoof. Wat dat beterft was de proef geslaagd.

Maar over de kwaliteit van het geluid was niets verassends te melden, ze kosten dan ook 19 euro dus dat was te verwachten. Veel ruis en slechte kwaliteit dus.

Ik ga maar eens kijken of ik met mijn Boss Gt-8 dezelfde frequentiebanden kan opsporen en zo het geluid *degelijker* kan aanpassen. Zo niet, dan komt er waarschijnlijk een Carl Martin oid.

Behringer kopen anyone? :sssh:

:seriousf:

MZM Pro
16 mei 2006, 16:40
Is die MXR ook als booster te gebruiken?

FruscianteFan
16 mei 2006, 18:05
Ik neem aan van wel, ook al zit er geen aparte volumeregelaar op.