PDA

View Full Version : wat is wat bij humbucker



Raytheman
12 maart 2006, 22:37
Heb 2 humbuckers die ik in een LP model wil zetten. Geen fancy schakelingen; heel gewoon per HB een volume en een tone-knop.
Nu zitten er per HB 4 draadjes en een massa aan. Een witte, een zwarte en rode en een groene. Welke van de 4 moet ik nu op het pootje van de potmeter solderen?

Alvast bedankt

Debaser
12 maart 2006, 23:21
zijn het Seymour Duncan elementen ?

tjek dat even hun site ... daar staan diverse mogelijkheden op.
je zal 2 in elk geval draden aan elkaar moeten solderen.

DarknessAwaits
13 maart 2006, 00:42
Deze is de afgelopen maand echt al vaker langsgekomen. Gebruik even de zoekfunctie of kijk bij de desbetreffende pickupproducent voor een schema.

Raytheman
13 maart 2006, 13:31
De zoekfunctie heb ik als eerste gebruikt maar dat leverde alleen vragen op over exotische schakelingen; in en uit fase enz.
Dat is dus niet wat ik bedoel..
Wat het merk van deze HB is weet ik niet. Er staat alleen een B (bridge) op de ene en een N (neck) op de andere..

piezo
13 maart 2006, 14:20
1) Meet de weerstand per 2 draadjes met een multimeter. Als je een uitslag krijgt horen ze bij dezelfde spoel. Schrijf op welke kleuren bij welke spoel horen.
2) Verbind van iedere spoel 1 draadje met 1 draadje van de andere spoel en de overige 2 tijdelijk aan de jack output. Bespeel je gitaar en meet/beoordeel het geluid. Heb je wel brom en maar heel weinig en dun gitaargeluid, dan van 1 spoel de draadjes omwisselen. Desnoods probeer je beide en vergelijk je volume en brom. Zit je element nog niet in de gitaar, dan kun je het boven de snaren van een andere gitaar houden of er een stemvork boven houden. Het dikste en luidste signaal heb je met de goede verbinding.
3) Verbind n.a.v. 2) de kleuren van het andere element net zo. Isoleer de aan elkaar gesoldeerde uiteinden en verbind van beide elementen de overige 2 uiteinden aan output/schakelaar/volumepots resp. aarde en de afscherming ook aan aarde. Wèl van beide elementen dezelfde kleuren aan output en aarde.
4)Klaar.