PDA

View Full Version : Waar kun je verschillende buizen testen in je eigen amp?



ieme
12 maart 2006, 22:35
is er een winkel of amptech die een voorraad van verschillende merken buizen heeft die je in je amp kan prikken om de verschillen te horen?
Als je zelf alle merken buizen moet kopen om alleen te testen das natuurlijk niet te doen...
iemand suggesties?

drap
12 maart 2006, 22:54
is er een winkel of amptech die een voorraad van verschillende merken buizen heeft die je in je amp kan prikken om de verschillen te horen?
Als je zelf alle merken buizen moet kopen om alleen te testen das natuurlijk niet te doen...
iemand suggesties?

Je kan allicht es een mailtje sturen naar dr Tube. Als je kan uitleggen wat je zo ongeveer in hoofd hebt qua klank, dan geeft die man je goed advies en kun je ook via hem vele typen en merken buisjes bestellen. Heb ik laatst ook gedaan, omdat ik een nitwit ben op het gebied van versterkers behalve dat wat ik hoor. Ik heb nu lekkere buizen en voor een betere prijs als in de winkel. www.drtube.com om je ff op weg te helpen :D

Mitch
12 maart 2006, 23:34
Voorbuizen of eindbuizen ? Met voorbuizen heb ik wel die weg bewandeld en daardoor heb ik een dusdanig grote voorraad écht goeie oude productie buisjes van verschillende merken dat ik er best een paar kwijt wil

ieme
13 maart 2006, 09:58
Voorbuizen of eindbuizen ? Met voorbuizen heb ik wel die weg bewandeld en daardoor heb ik een dusdanig grote voorraad écht goeie oude productie buisjes van verschillende merken dat ik er best een paar kwijt wil


Hmm, ja ik denk dat ik bij de voorbuisjes begin... In mijn dragon zitten 9 buizen

Preamp:
v1 ECC 83 selected (input/ clean eq)
v2 ECC 83 selected (first and second distortion level)
v3 ECC 83 selected (third distortion level/ crunch& lead EQ)
v4 ECC 83 standard (effectspath buffer)
v5 ECC 83 standard (phase reverse stage)

Power amp:
v6 EL 34 (selected quarted)
v7 EL 34 (selected quarted)
v8 EL 34 (selected quarted)
v9 EL 34 (selected quarted)


In hoeverre kun je je sound eigenlijk veranderen met buistype?

taylor
13 maart 2006, 10:55
je bedoeld zelfde type buizen maar andere merken?hmm weinig verschil al is er natuurlijk wel kwaliteit verschil.

daar kunnen de buizenexpers je wel mee verder helpen..

ieme
13 maart 2006, 11:00
je bedoeld zelfde type buizen maar andere merken?hmm weinig verschil al is er natuurlijk wel kwaliteit verschil.

daar kunnen de buizenexpers je wel mee verder helpen..


ja daarom stel ik de vraag ook! ik weet dat verschillende merken buizen anders klinken, alleen ga ik niet voor honderden euros buizen kopen om te testen... misschien dat ze ergens testsets hebben./...

taylor
13 maart 2006, 11:09
denk dat als je gewoon een goed setje haalt dat het weinig uit maakt hoor het zijn kleine details,misschien maakt de afstelling(bias) meer uit wat dat betreft.

ik heb 3 oude marshall tops 1 met nos phillips buizen de ander heeft koch label buizen,en nog en ander met de standaard buizen er nog in de klank is ong het zelfde.geen grote verschillen ofzo

ieme
13 maart 2006, 11:11
denk dat als je gewoon een goed setje haalt dat het weinig uit maakt hoor het zijn kleine details,misschien maakt de afstelling(bias) meer uit wat dat betreft.

ik heb 3 oude marshall tops 1 met nos phillips buizen de ander heeft koch label buizen,en nog en ander met de standaard buizen er nog in de klank is ong het zelfde.geen grote verschillen ofzo


ja, ongeveer doe ik het niet voor.... ik wil gewoon verschillende sets testen omdat ze verschillende klinken!

Geronimo
13 maart 2006, 11:14
Scali had laatst toch wel een aanzienlijke verandering in het geluid van z'n 6100 weten te bereiken door het vervangen van zijn preamp buisies. Er zit toch best wat verschil tussen verschillende merken. Verschillen in versterkingsfactor en toon. De ene versterkt meer bas of hoog dan de andere, waardoor de een donkerder of helderder klinkt. Ook kan je dus met de ene buis meer scheur krijgen dan de andere doordat de een meer versterkt dan de andere. Kwestie van proberen dus, maar er kunnen dus wel degelijk verschillen in zitten.

Mitch
13 maart 2006, 11:18
Het is finetunen. Qua eindbuizen zit er in de moderne productie niet zo vreselijk verschil, wel is er een groot verschil met oude productie qua mate van opbreken e.d., maar da's meer voor puristen/vintage freaks.
Met voorbuisjes kun je best een hoop regelen. Dat kan zowel de klank zijn als de gain karakteristiek. Ik heb bijvoorbeeld Siemens liggen die een enorme berg laag erbij geeft, Sylvania's die een enorme berg gain hebben, Mullard die de sound strakker en helderder maken, afijn.... te veel om op te noemen.
Ik wil best een volgende meeting een paar buisjes meenemen.
Het is wel een gedulsig werkje hoor. Amp afzetten, even af laten koelen om je jatten niet te branden, buisje wisselen, spelen, alle kanalen even proberen, weer uitzetten, af laten koelen..... maar het verschil is soms erg groot.
Mijn vrouw zat een keer naast de woonkamer waar ik buisjes zat te testen en die dacht bij een buizenwissel dat ik de versterker twee streepjes harder had gezet :rockon:

Geronimo
13 maart 2006, 11:19
Maar een plek waar je het kan proberen daar heb ik nog nooit van gehoord. Het enige wat je kan doen is buisies kopen en ze proberen, totdat je dus een hele berg hebt liggen, of je loopt gelijk tegen wat goeds aan als je mazzel hebt.

Lampies van 10 eu per stuk kunnen ook anders klinken. Je kan natuurlijk ook meteen NOS Telefunken's van honderden euro's kopen, dat schijnt toch top of the bill te zijn. Zelf nog nooit geprobeerd, het is mij ook te duur, maar 't schijnt dat je dan niks anders meer moet...

taylor
13 maart 2006, 11:19
wat ik dus zeg is dat je het verschil als die er al echt is nauwelijks zult horen.

maarja elke amp is anders met die van jou weet ik dus niet,misschien dat iemand anders daar meer van weet maar met mijn marshalls maakt het dus niks/weinig uit.

Geronimo
13 maart 2006, 11:24
wat ik dus zeg is dat je het verschil als die er al echt is nauwelijks zult horen.

Das dus niet helemaal waar. Ben het niet vaak met Scali eens, maar die keer had ie me wel overtuigd. Het verschil was aanzienlijk. Het ligt er maar aan welke buizen je vergelijkt.

Geronimo
13 maart 2006, 11:27
ik heb 3 oude marshall tops 1 met nos phillips buizen de ander heeft koch label buizen,en nog en ander met de standaard buizen er nog in de klank is ong het zelfde.geen grote verschillen ofzo

Nos Philips? Van die Miniwatt dingen? Daar heb ik er ook een berg van liggen en die vind ik nou ook niet echt bijzonder. Logisch dat je weinig verschil hoort. Ik hoor ook niet echt verschil tussen mijn Sovtek's en die Philips dingen. Kan met andere buizen natuurlijk anders zijn.

taylor
13 maart 2006, 11:27
ja dat ging over preamp buizen toch? er was er zelf 1 die beweerde van mesa sound naar brownsound te gaan met andere preamp buisjes ja als je dat wil geloven mij gaan dat soort dingen echt te ver.

maar goed ik kan alleen over mijn spullen spreken andere versterkers ken ik dus niet...daar zouden de verschillen beter merkbaar kunnen zijn.

taylor
13 maart 2006, 11:28
nos el34 phillips buizen

ieme
13 maart 2006, 11:30
wanneer is er weer es een meeting? mei? hmm...

Geronimo
13 maart 2006, 11:36
ja dat ging over preamp buizen toch?

Idd


er was er zelf 1 die beweerde van mesa sound naar brownsound te gaan met andere preamp buisjes ja als je dat wil geloven mij gaan dat soort dingen echt te ver.

Dat lijkt me ook maar wie weet, ik heb ook niet alles geprobeerd.



maar goed ik kan alleen over mijn spullen spreken andere versterkers ken ik dus niet...daar zouden de verschillen beter merkbaar kunnen zijn.

Precies. Ik heb ook wat verschillende buizen geprobeerd en altijd niet superveel verschil gehoord, al was er wel wat verschil, maar dat kan natuurlijk liggen aan de type buizen die ik geprobeerd heb. Als die sowieso op elkaar lijken is het verschil natuurlijk ook klein. Logisch. Maarja na drie keer 5 buisies a 20 euro stuk gekocht te hebben en je merkt weinig verschil ben je gauw geneigd te zeggen het zal wel ik hoort niks, zonde van mijn geld, ik geloof er ook niks van. Dat wil niet zeggen dat het ook zo is, ik heb misschien gewoon de verkeerde gekocht...

Geronimo
13 maart 2006, 11:38
nos el34 phillips buizen

Ja ok eindbuizen. Daarvan hoor je het verschil idd nog veel minder. De voorversterker heeft veel meer invloed op het karakter van het geluid natuurlijk.

Geronimo
13 maart 2006, 11:39
wanneer is er weer es een meeting? mei? hmm...

Ben ook wel benieuwd. Misschien dat ik toch ook wel ff kom.

taylor
13 maart 2006, 11:49
Ja ok eindbuizen. Daarvan hoor je het verschil idd nog veel minder. De voorversterker heeft veel meer invloed op het karakter van het geluid natuurlijk.

ja, ok je toonregeling zit in je preamp,maar zelf op van die tube sites praten ze ecc83 aan als die heeft meer distortion die is cleaner ja ik weet niet hoor...

het gaat mij allemaal een beetje ver de toon van een amp is wel wat meer afhankelijker dan preamp buisjes alleen natuurlijk.

ieme
13 maart 2006, 11:55
ja, ok je toonregeling zit in je preamp,maar zelf op van die tube sites praten ze ecc83 aan als die heeft meer distortion die is cleaner ja ik weet niet hoor...

het gaat mij allemaal een beetje ver de toon van een amp is wel wat meer afhankelijker dan preamp buisjes alleen natuurlijk.


toon van de amp is wel oké alleen wil ik wat finetune dingetjes, zoals iets meer gain (cranked up sound) op t cleane kanaal, en en wat helderder lead kanaal...

Kleine verschillen maar ik weet dat t kan omdat dit de 3e framus dragon is die ik heb en hij klinkt gewoon iets anders....

Moet ik bijzeggen dat dit wel t nieuwe model is en dat het daar ook aan kan liggen maar ik wil gewoon perfecte sound... simpel toch?

Geronimo
13 maart 2006, 12:02
het gaat mij allemaal een beetje ver de toon van een amp is wel wat meer afhankelijker dan preamp buisjes alleen natuurlijk.

Uiteraard, maar de rest vervang je niet zo makkelijk.

Geronimo
13 maart 2006, 12:06
ja, ok je toonregeling zit in je preamp,maar zelf op van die tube sites praten ze ecc83 aan als die heeft meer distortion die is cleaner ja ik weet niet hoor...

De ene buis kan meer versterking hebben, en dan overstuurt ie sneller de volgende trap, dus heb je idd meer distortion. Het kan wel degelijk.

taylor
13 maart 2006, 12:07
toon van de amp is wel oké alleen wil ik wat finetune dingetjes qoute

ja tuurlijk dat snap ik ook wel.
misschien dat het lukt met andere buizen...anders en andere amp:)



zit zelf te denken ombij maxguitars zo'n budda 45 II amp te kopen.
misschien dat ik wat spul er tegen inruil.

die heeft echt een mooi dirty "clean" rhythm kanaal.

piezo
13 maart 2006, 12:11
Is er niet ergens een site waar voor-buisjes schematisch staan gerangschikt naar eigenschappen, zodat je alvast een voorkeuze kunt maken?

Geronimo
13 maart 2006, 12:13
Is er niet ergens een site waar voor-buisjes schematisch staan gerangschikt naar eigenschappen, zodat je alvast een voorkeuze kunt maken?

Volgens mij hadden ze bij tubetown zo'n lijstje met toepassingen van verschillende buizen.

Geronimo
13 maart 2006, 12:16
Hiero: http://www.tube-town.de/info/doc/tt-tubemap.pdf

Mitch
13 maart 2006, 13:00
ja, ok je toonregeling zit in je preamp,maar zelf op van die tube sites praten ze ecc83 aan als die heeft meer distortion die is cleaner ja ik weet niet hoor...

Nee, je weet er duidelijk neit veel van, daar waren we al achter :p
Beweer dan echter niet "het verschil als die er al echt is nauwelijks zult horen
" Da's dus echt onzin.



het gaat mij allemaal een beetje ver de toon van een amp is wel wat meer afhankelijker dan preamp buisjes alleen natuurlijk.
Ja, daarom wordt ook zowel door Geronimo als mijzelf beweerd dat het een kwestie van finetunen is.

Xeno
13 maart 2006, 14:15
Is er niet ergens een site waar voor-buisjes schematisch staan gerangschikt naar eigenschappen, zodat je alvast een voorkeuze kunt maken?
http://www.tonefactory.nl/

Bij FAQ zitten wat documenten waar de buizen die ze daar verkopen beschreven worden qua klank en geschiktheid voor verschillende muziekstijlen.