PDA

View Full Version : Onbekende Laney Klipp Lead/Bass



Noid
12 maart 2006, 20:52
Vandaag kocht ik de volgende set:

http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG6185.jpg
Ik was namelijk op zoek naar een basversterker, waarmee ik in kroegen en zaaltjes mee moet kunnen komen. De versterker is van Laney... Een Klipp lead/bass. Op de achterkant staat "model A500 LB" en een "serial no 2124".
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG6181.jpg
Het ding verrast me nogal: klinkt goed, is veelzijdig voor de bas en klinkt ook nog erg vintage met gitaar. Ik dus zoeken op internet naar info over 't ding (o.a. http://www.plexipalace.com, etc)? Het lukt me gewoon niet om er maar enige info over te vinden, dit ding heeft bijvoorbeeld geen buizen:

http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG6183.jpg

Na wat krakende potmeters verholpen te hebben en het meeste stof voorzichtig weggehaald te hebben heb ik hem eens lekker getest, het ding klinkt echt lekker. Het is een apart geluid, wat me niet zo snel aan andere versterkers doet denken. Het speakerkabinet klinkt ook goed, maar stel je er verder weinig bij voor. De speakers die erin zitten zijn van Fane en ik vraag me af of het niet een set van een PA is of zo.

Maar afijn, als iemand iets meer weet over - of een link heeft m.b.t. die Laney amp, dan hoor ik het graag!

DaveItUp
12 maart 2006, 22:01
Hmm ken alleen de Klipp buizenbak. Deze nooit gezien. Op plexipalace weten ze ook niets zo te zien. Ik zou Laney mailen.

Noid
13 maart 2006, 20:38
Bedankt voor de tip: ik heb ze gemaild.

Daarnaaast nog eens flink zitten zoeken op 't internet, maar echt helemaal niks over dat ding kunnen vinden. Toch raar ... ik weet niet eens hoeveel watt dat ding heeft, en waarom er 4 outputs voor luidsprekers achterop zitten ... Daarnaast kun je hem ook nog in een keten opnemen, want er zit ook een "slave in" en een "slave out" op. Er kan ook een footswitch aan, maar of die nu is om de klipp functie aan of uit te zetten, of om te kiezen tussen de high input en de low input ga ik maar eens even testen :)

Noid
14 maart 2006, 17:59
Antwoord van Laney mogen ontvangen:

Hi there,
Thanks for your email. Unfortunately, due to its age (about 30 years!)
we no longer have the information for this amplifier.
Try MAJ electronic on 00 44 1384 278646 www.majelectronic.co.uk

Thanks,

**So that I can deal with your email as quickly as possible please
include all text from previous email when replying**

Roger Hickman
Headstock sales / Laney Technical Support

Drommels, maken die lui zulke goede versterkers dat ze makkelijk 30 jaar meegaan, hebben ze geen info meer over die dingen. Ik ga nu dus MAJ electronic die een boel oude stock van Laney en HH schijnen te hebben overgekocht benaderen. Hopelijk komt er wat uit. I'll keep you posted!

DaveItUp
15 maart 2006, 11:08
Lijkt me een onzinnig antwoord. Er staat zat info over de buizen Klipp en de Supergroup's op de website. Lui figuur daar.

Noid
22 maart 2006, 21:48
Antwoord gekregen van majelectronics:

"Hello,

The A500's were made in the mid-late 1970's. They were a simple conventional transistor based design with a distortion facility (called Klipp as on the valve amps but in reality just a simple diode clipper). We do not have any documentation or pictures about this series of amps, but we do have circuit diagrams should they become necessary to you. To scan and send the diagrams by email would cost £5 which can be paid by credit card.

Best regards,

MIke"


Het lijkt er dus helaas op dat mijn zoektocht hier ophoudt. Bizar dat er zo weinig informatie over een versterker is te vinden op het internet. Mocht iemand me nog aan verdere informatie kunnen helpen, dan hoor ik dat natuurlijk graag!

DaveItUp
23 maart 2006, 09:26
Is in principe niet bizar hoor. Er is gewoon weinig interesse in de meeste oude transistor amps. Als hij goed klinkt voor jou dan is t cool right.

scabiosa
26 februari 2013, 10:04
Sorry voor het boven halen van dit oude topic. Maar dit is zo ongeveer de ENIGE info die ik kon vinden over het hele web. Nu vraag ik mij af: hoe bevalt deze versterker?
Of zijn er nog mensen die van deze transistor KLIPP'z gehoord hebben?

Ik ben namelijk aan het uitkijken om een identieke versterker aan te schaffen als backup voor m'n lampen KLIPP, en die vind ik zo cool dat ik ook wel benieuwd ben ben naar deze lead/bass klipp.

ik zou hem vooral willen gebruiken om over te bassen. Ik vraag me af hoe lang dit beestje clean blijft, iemand een idee?
dat mag best luid gaan voor mij...:crazyhappy:

Noid
27 februari 2013, 23:39
De Laney heb ik 2009 verkocht. Reden verkoop: ik was klaar met bassen en ging weer gitaar spelen.

Ik heb de Laney een tijdje gebruikt in een band waarin de drummer een electronisch drumstel had. Alleen tijdens oefenen en niet tijdens optredens (dan leende ik een grotere ampeg set). De Laney was oke, het basscabinet (een ander dan dat PA cabinet dat op de foto in de 1e post staat) wat ik er bij gebruikte bleek later een hele slechte speaker te hebben, met een enorm laag rendement.

Voor een gewoon pop/blues/jazz bandje denk ik dat hij, met een cabinet met voldoende rendement mee moet kunnen komen. Mijn ervaring is dat in een band het volume afhangt van het volume van het drumstel. Ik vermoed dat de versterker moeite zal hebben om mee te komen als je in een band met twee gitaristen met 100 watt marshalls en een beukende drummer gaat spelen.

De klank vond ik leuk, tsja hoe kan ik het omschrijven ... niet helemaal transistor (hifi) door een bepaalde wolligheid in het geluid en de mogelijkheid om 3 frequenties te boosten (bass, midds en high). maar de klipp functie was helemaal niets, waardeloze distortion/fuzz. Tenminste dat vond ik, wellicht dat iemand anders het kan waarderen (maar zelfs dat kan ik me moeilijk voorstellen).

(check je PB voor nog wat meer info)

scabiosa
28 februari 2013, 13:02
veel dank!

anenmuzik
28 juli 2015, 22:03
alweer gaan we deze opgraven : NOID of scabiosa ik zou ook graag alle informatie vinden die julle hebben bekomen aangezien ik dit beestje nu hebt maar hij werkt totaal niet, radio toestanden , geen gitaar geluid , geen reactie van de knoppen, dit gaat een zwaar restauratie project worden.

cluseau
28 juli 2015, 22:32
alweer gaan we deze opgraven : NOID of scabiosa ik zou ook graag alle informatie vinden die julle hebben bekomen aangezien ik dit beestje nu hebt maar hij werkt totaal niet, radio toestanden , geen gitaar geluid , geen reactie van de knoppen, dit gaat een zwaar restauratie project worden.


Radio toestanden is het gevolg van hoogfreqent instraling. Gebruik je wel randaarde?

Noid
29 juli 2015, 04:09
@Anenmusik: ik heb niet meer info over de versterker dan wat er in dit topic staat. Succes met het opknappen van de versterker.