PDA

View Full Version : Snaren vervangen



Markie!
12 maart 2006, 16:57
Ik heb de zoekfunctie gebruikt me niet echt iets geschikt gevonden omtrent dit onderwerp...

Ik speel sinds een tijdje electrische gitaar, namelijk een squier affinity strat waar ik toch wel erg tevreden over ben... maar dat heeft dan waarschijnlijk te maken dat ik nog nooit echt een hele dure gitaar omgehangen heb.
Nu is het voor mijn gevoel echter tijd om de snaren te vervangen.
Bij Lord Of The String heb ik me een setje Ernie Ball Super Slinky .009 snaren besteld, als ik goed geinformeerd ben liggen die op dit moment ook op mijn squier.

Ik heb echter geen idee hoe ik dit aan moet pakken.
Heb ook al de search geraadpleegd maar ook daar werd ik niet veel wijzer van.
Weet niemand van jullie een site waar meer informatie staat omtrent het verwisselen van snaren?

Alvast bedankt!

Oh ja, ik ben van plan om me een multi-effect pedaaltje aan te schaffen.
Ik zat te denken aan de Zoom GFX-1 wat me een grappig apparaatje lijkt voor die prijs.
Ik weet via dit forum dat Rupke bezitter is van de GFX-1, maar zijn ook er ook nog andere mensen die ervaring hebben met deze multifx?

STW
12 maart 2006, 17:09
er zijn (subtiel) verschillende manieren
ik steek ze door het gaatje van mn stemknop, trek ze strak en duw m ong. 4cm terug, buig m om en draaien maar
windingen doe ik onder het gaatje zeg maar
het schijnt ook t beste te zijn als je niet eerst alle snaren er af haalt, maar 1 voor 1 vervangen ivm de spanning

heb je wel eens van google gehoord trouwens? :P

Markie!
12 maart 2006, 17:14
Google zegt me inderdaad wel wat ja, ;)
Maar ik zit al met een probleem voordat ik begonnen ben, hoe moet ik die snaren bij de brug losmaken? waar moet ik aan draaien?
Klinkt allemaal dom, maar ik ben nog niet zo heel ver in de gitaar wereld.

Schunhart
12 maart 2006, 17:20
Ga anders eens naar een gitaarwinkel in de buurt, en vraag of ze het daar voor je neus willen doen, ik neem aan dat zij je dat echt wel voor kunnen doen (zoniet dan zou ik daar nooit meer komen :sssh: ) Ik denk dat dat het meer duidelijk maakt dan woorden.

iwamoto
12 maart 2006, 17:31
Ga anders eens naar een gitaarwinkel in de buurt, en vraag of ze het daar voor je neus willen doen, ik neem aan dat zij je dat echt wel voor kunnen doen (zoniet dan zou ik daar nooit meer komen :sssh: ) Ik denk dat dat het meer duidelijk maakt dan woorden.
ik heb het inderdaad ook in mn shop toen geleerd, maar meer met pointers, heb het allemaal zelf moeten doen, dan snap je het gelijk beter, het is een grappig werkje, heb het nog steeds niet helemaal onder de knie, tis maar goed dat ik een locking nut heb, want mn B heeft nu maar 2 windingen (heb er meestal 5-10)

Schunhart
12 maart 2006, 17:36
5-10 windingen? Dat vind ik vrij veel, ik deed er altijd maximaal 4, anders heb je de kans dat de snaren gaan slippen (ik heb nu locking tuners, vandaar "deed")

nielsduursma
12 maart 2006, 17:39
idd 5 tot 10 is veel te veel joh!!

Kamicolo
12 maart 2006, 18:45
probeer gewoon is 1 snaar helemaal los te draaien dat ie niet meer valt aan te slaan en dan kijk je hoe de snaar in de gitaar zit:P en ff uitvogelen hoe je de nieuwe snaar er ook zo op krijgt?

Eko
12 maart 2006, 20:59
Markie,
Als je nog niet echt ervaren bent dan even het volgende.
Je begint door de dikste snaar te vervangen. Draai boven aan de kop aan het mechaniek. Je hoort dan de toon van de snaar omlaag gaan. Blijf draaien tot de snaar los zit. Haal hem nu los. Op je gitaarbody zitten zadels waar je snaar door de body begint te gaan. Pak er vlakbij de snaar beet en duw hem terug door de body. Aan de achterkant zul je de ballend ( het eind van de snaar ) langzaam uit de body zien komen. Trek de snaar terug door de body uit de gitaar.
Zo de eerste stap is gedaan. Nu de nieuwe er op. Uit de verpakking de juiste snaar halen en afwikkelen. Het eind zonder de ballend door het gaatje achterin steken en de snaar door de gitaar heen halen. Steek hem boven in de kop door dezelfde mechaniek waar je net de snaar uit hebt gehaald. Trek hem strak en haal hem ongeveer 5 cm weer terug. Begin nu weer op te winden door aan het mechaniek te draaien. ( de tegengestelde kant van daarnet dus). Draai de snaar aan tot hij op toon is. Snaar oprekken door iets op te tillen. Weer aandraaien tot hij op toon is. Herhalen tot hij niet meer ontstemt.
Doe dit met al je snaren en Presto!

Als je nooit snaren hebt opgezet is een stem apparaat onmisbaar. ( erna trouwens ook!). Succes

Markie!
13 maart 2006, 20:20
Harstikke bedankt Eko!
Dit is tenminste een post waar ik iets aan heb en mee verder kan!
Morgen ga ik eens beginnen met die Ernie Balls erop te gooien, hopelijk klinkt mijn gitaartje dan stukken beter!
Niemand dus ervaring met de Zoom GTX-1?
Of moet ik dit ff in een ander sub-forum plaatsen?

bat
13 maart 2006, 20:27
Overigens: zorg er (inderdaad) voor dat je niet al teveel windingen rondom het stemmechaniek krijgt, 3-4 is ruim voldoende. En: éven je snaren oprekken tijdens het erop zetten zorgt ervoor dat je daarna minder ontstemming hebt. Gewoon de snaar wat omhoog trekken tot er spanning op komt.

Markie!
14 maart 2006, 17:32
Ik ben nu bezig, maar wat bedoel je precies met 5cm terug halen?
Dus eerst strak trekken door dat oogje en dan 5cm de snaar weer eruit halen?

Ik hoop een snel antwoord zodat ik verder kan...

Bouke
14 maart 2006, 17:50
Ik ben nu bezig, maar wat bedoel je precies met 5cm terug halen?
Dus eerst strak trekken door dat oogje en dan 5cm de snaar weer eruit halen?

Ik hoop een snel antwoord zodat ik verder kan...


je trekt de snaar eerst strak door het gaatje in de tuner en dan duw je hem weer 4/5 cm terug en buig je het uiteinde een beetje om de tuner zodat de snaar en tuner een beetje houvast krijgen en dan maar draaien aan te tuner tot je snaar op spanning is.

Markie!
14 maart 2006, 22:15
Mijn dank voor jullie tips, het is allemaal goed gelukt.
Alleen is mij de hoge E snaar geknapt, omdat ik hem te hard heb aangedraaid.
Ik heb er nu gewoon mijn oude snaar weer opgezet, ga je dit merken aan het geluid als hij dalijk gestemd is?
Bestaat er niet de mogelijkheid ergens 1 losse snaar te kopen?

bat
14 maart 2006, 22:23
Mijn dank voor jullie tips, het is allemaal goed gelukt.
Alleen is mij de hoge E snaar geknapt, omdat ik hem te hard heb aangedraaid.
Ik heb er nu gewoon mijn oude snaar weer opgezet, ga je dit merken aan het geluid als hij dalijk gestemd is?
Bestaat er niet de mogelijkheid ergens 1 losse snaar te kopen?
De meeste betere gitaarzaken verkopen ook losse snaren, dus dat moet geen probleem zijn.

En die oude snaar kun je merken in klank, maar ga je zeker merken in gevoel (stroever dan de rest).

Noid
14 maart 2006, 22:29
Gefeliciteerd, leuk dat het je gelukt is! Viel het je mee? Dat je hoge E-snaar knapt had ik (en het gros van de gitaristen hier??) ook toen ik nog maar net speelde. Maar dat komt wel goed, nog een paar snaren knappen en je voelt steeds beter aan hoe je moet stemmen.

M.b.t. de oude snaar er weer op: ja, dat hoor je wel. Je moet je afvragen of je dat u zo hinderlijk vindt dat je hem daarom zult willen vervangen. Zeker toen ik nog maar net speelde was ik druk met het enigzins fatsoenlijk akkoorden te pakken enzo. Dat 1 snaar wat doffer klonk boeide me toen echt niet, dat ie wat stroever was ook niet. Overigens is de kans groot dat deze snaar binnenkort toch al gaat knappen, omdat ie ouder is en er al een keer af is geweest. Veel succes verder.

Markie!
14 maart 2006, 23:10
Ja het viel reuze mee en ik vond het zelf heel erg makkelijk.
Ik heb alleen niet zo'n windertje dus het werd op een gegeven moment een beetje zwaar voor mijn arm.

En of me die oude snaar in negatieve zin gaat opvallen, waarschijnlijk niet omdat ik nog niet in staat ben accoorden foutloos vast te pakken.
Maar voor mijn gevoel wil ik gewoon 6 frisse snaren of 6 snaren die allemaal even oud zijn, al slaat dat nergens op maar goed...

Ik zal eens kijken of ik een snaar los kan kopen bij een of andere gitaarkloot, maar hier in sittard en omstreken zitten voor zover ik weet weinig fatsoenlijke gitaarshops, maar ik zal er eens achteraan gaan.

Trouwens wel super vervelend dat ik nog niet in het bezit ben van een stemappraatje, want stemmen op gehoor en via een internet tuner heb ik al enkele malen zonder succes geprobeerd.
Lijkt me in deze fase nog onmogelijk voor mij!
Of heeft er iemand tips?

Nogmaals bedankt voor jullie goede raad!

schizo910
14 maart 2006, 23:16
Ja het viel reuze mee en ik vond het zelf heel erg makkelijk.
Ik heb alleen niet zo'n windertje dus het werd op een gegeven moment een beetje zwaar voor mijn arm.

En of me die oude snaar in negatieve zin gaat opvallen, waarschijnlijk niet omdat ik nog niet in staat ben accoorden foutloos vast te pakken.
Maar voor mijn gevoel wil ik gewoon 6 frisse snaren of 6 snaren die allemaal even oud zijn, al slaat dat nergens op maar goed...

Ik zal eens kijken of ik een snaar los kan kopen bij een of andere gitaarkloot, maar hier in sittard en omstreken zitten voor zover ik weet weinig fatsoenlijke gitaarshops, maar ik zal er eens achteraan gaan.

Trouwens wel super vervelend dat ik nog niet in het bezit ben van een stemappraatje, want stemmen op gehoor en via een internet tuner heb ik al enkele malen zonder succes geprobeerd.
Lijkt me in deze fase nog onmogelijk voor mij!
Of heeft er iemand tips?

Nogmaals bedankt voor jullie goede raad!

De Kiestoon van je telefoon is een A. Dus de 2e snaar van boven.
Als je die A hebt dan kun je de rest van je snaren ook stemmen.
Ik neem aan dat je weet hoe, anders hier weer even vragen...

Het is trouwens wel handig als je meer dan één setje nieuwe snaren in huis hebt. Als je nu weer een snaar breekt heb je geen reserve snaren...

Markie!
15 maart 2006, 14:23
De woorden van Schizo zijn uitgekomen... Hoge E snaar geknapt!!!
Super vervelend.

Zoals jullie gelezen hebben was het snaren verwisselen geen enkel probleem op die Hoge E na.
Ik heb dus toen weer een oude erop gezet, en heb hem via de computer gestemd.
Dit werkte trouwens perfect naar mijn mening. (AP Tuner 3.06 -> aanrader)
Alleen zat die Hoge E snaar mega strak toen hij gestemd was, en ik moest super wennen aan het spelen op nieuwe snaren, die zitten was losser volgen mij.
Maar goed, onder het spelen van "wonderwall" (lekker nummer, en makkelijk voor beginners) knapte mijn snaar.

Nu moet ik dus toch opzoek naar een winkel wat losse snaren verkoopt.
Ook dat is vervelend.

Markie!
15 maart 2006, 15:06
En ja hoor!!!!!
Onder het spelen op 5 snaren knapt ook opeens de B snaar!!!!!!!!!!!!
Mensen, hoe kan dit?
Want dit is echt super vervelend!

schizo910
15 maart 2006, 15:09
En ja hoor!!!!!
Onder het spelen op 5 snaren knapt ook opeens de B snaar!!!!!!!!!!!!
Mensen, hoe kan dit?
Want dit is echt super vervelend!

Dat kan aan heel veel dingen liggen. Misschien sta je zelfs wel een octaaf te hoog gestemd als je snaren zo onder spanning staan.

Braampjes op de brug kan ook. Manier van spelen kan ook...
Ik zou je echt aanraden naar de winkel te gaan en te vragen of ze je gitaar opnieuw willen besnaren, goed opletten hoe ze het doen zodat je het de volgende keer zelf kan doen. Laat ze meteen ook even kijken of er een braampje te vinden is of iets anders is waardoor je snaren knappen.

Ik zelf hou het voorlopig nog even op onervarenheid. Niet bij de pakken neer gaan zitten nu, alle begin is moeilijk, maar niets is leuker dan gitaar spelen!

Markie!
15 maart 2006, 20:31
Heb je misschien ook wel gelijk in, maar ik blijf graag zelf kloten aan die dingen.
Ben van plan om een doosje snaren aan te schaffen en zelf uit te vinden hoe het een en ander werkt.

Kan het trouwens kwaad als ik zelf aan de zadeltjes en aan de kam ga draaien om ze de actie te verhogen of te verlagen? (en dus ook mijn lichte fretbuzz te verhelpen)

schizo910
16 maart 2006, 14:57
Heb je misschien ook wel gelijk in, maar ik blijf graag zelf kloten aan die dingen.
Ben van plan om een doosje snaren aan te schaffen en zelf uit te vinden hoe het een en ander werkt.

Kan het trouwens kwaad als ik zelf aan de zadeltjes en aan de kam ga draaien om ze de actie te verhogen of te verlagen? (en dus ook mijn lichte fretbuzz te verhelpen)


Kwaad kan het nooit, alles wat je (zonder het te slopen) versteld kan weer ongedaan gemaakt worden. Wel kan het zo zijn dat de intonatie van je gitaar niet meer klopt. Over het intoneren van gitaren is op het forum ook wel e.e.a. te vinden.

suc6

nopster
16 maart 2006, 16:42
Op deze site staat er een mooie uitleg bij verschillende soorten tuners:

http://www.goremusic.com/products/howtostring_electricstandard.html