PDA

View Full Version : Liedje schrijven, iemand tips?



Noor
12 maart 2006, 13:02
Hoi hoi,
Ik zat gisteravond een beetje te pingelen, en er ontstond een slagje met wat simpele akkoorden, wat wel lekker klonk. Ik ging er een zanglijntje op bedenken en dat klonk ook wel leuk, dus ik dacht ik schrijf een tekst erbij.
Heeft iemand tips hiervoor? ik ben maar een gitaristisch simplistisch iemand hoor, dus heb nu dit:
Tis een 4/4
Coupletje
D, Am7, C, G
Dan vier maten A, en dan refreintje
D, Am7, C
D, Am7, C, G en weer coupletje zoals bovenstaand.
Heel simpel natuurlijk, maar toch heeft t wel wat. iemand nog ideetjes?
Kan die A daar bijvoorbeeld, of klinkt dat niet goed?

Dai
12 maart 2006, 13:03
ik heb wel ideetjes, maar die hou ik lekker voor mezelf :D

Noor
12 maart 2006, 13:04
ik heb wel ideetjes, maar die hou ik lekker voor mezelf :D
hahaha daar heb ik nie zoveul an he...he? :hippie:

waayer
12 maart 2006, 13:04
Ja hoor s p e e l t e c h n i e k e n

Noor
12 maart 2006, 13:05
Ja hoor s p e e l t e c h n i e k e n
Sorry ik wist niet dat er hier op t forum ook een sectie liedjes schrijven bestond, vandaar dat ik t hier postte.

waayer
12 maart 2006, 13:06
Is daar vaker aan bod geweest.

Anders Destium
12 maart 2006, 13:06
www.rijmwoordenboek.nl (http://www.rijmwoordenboek.nl)


Zo deed Dré het ook altijd, en die heeft me toch een partij prachtteksten geschreven! Recht uit het hart :hippie:

hoofd
12 maart 2006, 13:06
Ik verplaats 'm naar speeltechnieken, daar is de kans op offtopic reacties ook wat minder, en volgens mij zijn er al verschillende topics daar geweest over liedjes schrijven, moet je maar even zoeken.

}-{
12 maart 2006, 13:07
Het gaat toch over het liedje op de gitaar ..

Noor
12 maart 2006, 13:11
www.rijmwoordenboek.nl (http://www.rijmwoordenboek.nl)


Zo deed Dré het ook altijd, en die heeft me toch een partij prachtteksten geschreven! Recht uit het hart :hippie:

Thanx, maar ik ben int engels aant schrijven, zal wel ff googlen.
leek me wel ff tof om jullie mening over die akkoorden te horen.

}-{
12 maart 2006, 13:18
:o niet goed gelezen Sorry (a)

Noor
13 maart 2006, 09:35
Nou lekker dan, wordt ie hierheen verplaatst, en weg reacties......niemand die wat tips heeft? Meningen? Aanvullingen?

Set Wenker
13 maart 2006, 13:48
Heel simpel natuurlijk, maar toch heeft t wel wat. iemand nog ideetjes?
Kan die A daar bijvoorbeeld, of klinkt dat niet goed?

Als jij hem mooi vindt klinken, dan kan hij daar toch? Of is dat wat te simpel gedacht?

waayer
13 maart 2006, 14:11
Nou lekker dan, wordt ie hierheen verplaatst, en weg reacties......niemand die wat tips heeft? Meningen? Aanvullingen?


Het leven is zwaar buiten off topic.



:jam:

Noor
13 maart 2006, 15:28
Als jij hem mooi vindt klinken, dan kan hij daar toch? Of is dat wat te simpel gedacht?

Ja ik vind dat t wel klinkt, maar misschien dat iemand denkt van, oh als je daar zus en zo speelt is missch ook wel mooi. Ofzow....haha maar thanx!

Rude Perception
13 maart 2006, 17:38
er zijn maar 2 soorten muziek...
goede en slechte.

Zo schrijf ik ook mijn liedjes. als ik iets nieuws verzin is het altijd toeval. En meestal kijk ik de eerste keer niet eens als ik speel, maar is het puur gevoel. Laat staan dat ik nadenk over welk akkoord nu het beste kan.
LATER als het eerste begin er is, dan ga ik nadenken, en heel veel akkoorden en dingen proberen. En dan denk ik ook echt na erover.
Maar zorg dat het jou nummer blijft en ga je niet te veel laten leiden door anderen. Zelfs het 'geispireert' zijn door andere probeer ik te beperken.

hoofd
13 maart 2006, 18:11
Ja ik vind dat t wel klinkt, maar misschien dat iemand denkt van, oh als je daar zus en zo speelt is missch ook wel mooi. Ofzow....haha maar thanx!

Als je de mogelijkheid hebt om 't op te nemen is dat erg handig bij 't liedjes schrijven...als je iets terug hoort hoor je beter of 't klinkt of niet dan wanneer je 't zelf speelt. En als je denkt dat een ander akkoord misschien mooier is, dan neem je de variatie ook op en dan kan je 't makkelijk met elkaar vergelijken. Een gewoon memo-recordertje oid is dan al voldoende.