PDA

View Full Version : vibrato gaat nog steeds moeilijk..



Navar0x
12 maart 2006, 12:54
hee allemaal...

ik speel nu al aardig lang gitaar en kan ook best fijn en goed soleren met verschillende toonladders e.d, en heb veel dingen al onder de knie, alleen wat ik nou maar moeilijk blijf vinden is een gewonen simpele vibrato..
raar genoeg kan ik in een bend wel een mooie zuivere vibrato spelen, maar op een simpele zuivere nooit kan ik heel moeilijk die snaar zo snel naar beneden en naar boven krijgen, dan heb ik de neiging om weer een bend te maken, of de snaar alleen naar boven te drukken.. ik heb al heel veel geoefend, eerst langzaam begonnen met metronoom en steeds sneller, maar het blijft moeilijk en stroef gaan, het is lastig uit te leggen.. ook vind ik het nog lastiger om met m'n ringvinger een vibrato te creeeren.. ook al als ik mn andere vingers er voor zet in de greep gaat het fout, als je begrijpt wat ik bedoel..

Iemand nog andere tips om echte mooie zuivere vibrato's te maken?

hoofd
12 maart 2006, 13:05
oefenen met metronoom :???: Dat heb ik echt nooit gedaan voor een vibrato...geen idee hoe ik 't wel heb geoefenend.
Gebruik je wel je hele hand bij een vibrato? Als ik een heftige vibrato doe schud ik eigenlijk gewoon me hele hand...

nopster
12 maart 2006, 15:52
En je vinger wat schuin leggen en met de zijkant van je topje (van je vinger).

WICKED
12 maart 2006, 17:19
t kan zijn dat je een verkeerde techniek gebruikt...

Je kan het vanuit je vingers doen, maar je kan ook je pols gebruiken en je vingers niet het werk laten doen, je moet dan de zijkant van je wijsvinger als draaipunt gebruiken op de onderkant van de neck en een soort draai maken met je arm/pols en je vingers beweeg je niet, dat is even een tijdje oefenen voordat je het kan en door hebt.. kijk pentatonic hardcore van zakk wyldeof paul gilbert guitars from mars 1 of 2 (weetik zo net niet), daar leggen ze het goed uit.

Soul Grinder
12 maart 2006, 19:07
Je kunt ook naar video-opnames van bijvoorbeeld BB King kijken. Die man heeft een heel mooie, herkenbare vibrato techniek.

jaspie
12 maart 2006, 22:36
indd of kijk hoe hendrix het introtje van purple haze of vodoo chile speelt. Zo zag kwam ik achter de goede techniek. Ik maaf een hefboom vanuit me pols.. beetje moeilijk uit te leggen...

Analie-G
13 maart 2006, 00:06
hee allemaal...

ik speel nu al aardig lang gitaar en kan ook best fijn en goed soleren met verschillende toonladders e.d, en heb veel dingen al onder de knie, alleen wat ik nou maar moeilijk blijf vinden is een gewonen simpele vibrato..
raar genoeg kan ik in een bend wel een mooie zuivere vibrato spelen, maar op een simpele zuivere nooit kan ik heel moeilijk die snaar zo snel naar beneden en naar boven krijgen, dan heb ik de neiging om weer een bend te maken, of de snaar alleen naar boven te drukken.. ik heb al heel veel geoefend, eerst langzaam begonnen met metronoom en steeds sneller, maar het blijft moeilijk en stroef gaan, het is lastig uit te leggen.. ook vind ik het nog lastiger om met m'n ringvinger een vibrato te creeeren.. ook al als ik mn andere vingers er voor zet in de greep gaat het fout, als je begrijpt wat ik bedoel..

Iemand nog andere tips om echte mooie zuivere vibrato's te maken?

Makkelijkste is dus gewoon te beginnen met eerst grote bendings te maken en dan proberen om de mooie bends dus kleiner en kleiner te maken totdat je je gewenste vibrato hebt. Wel goed ontspannen en probeer om alleen uit je vongers de vibrato te maken. pols etc ontspannen.......

meul
15 maart 2006, 14:26
pfoei, je hebt het nu over ongeveer het moeilijkste en meest persoonlijke dat er is. iemand hier haalt b.v bb king aan. inderdaad een herkenbare vib, maar persoonlijk vind ik hem hyper irritant. Ik weet dat je dit niet hoort te zeggen, maar...Fuck't. violisten en chellisten leerden vroeger een vibrato spelen door een denkbeeldige bal onder hun hand te denken. eigenlijk is dit de meest zuivere vibrato maar ook in de rock minder effectief. eigenlijk is het meer een tremolo wanneer je de snaar van boven naar beneden beweegd. zakk wilde is hier een mooi voorbeeld van een speler met een extreme Vib die bijna tremolo klinkt. als rosenberg dit doet zou het waarschijnlijk raar klinken. dus de stijl dicteerd ook een beetje de stijl van vibrato spelen

anyway, hoe goed je ook bent, een mooie vibrato maakt of breekt je in solospel. ikzelf plaats ook meer een soort tremolo de E (laag) A, D, en G beweeg ik initiel naar beneden en vanaf de B snaar omhoog.
wel heb ik min of meer perongeluk mijzelf hierin getrained omdat mijn pook afbrak :-), eigenlijk goede tip voor iedereen die basic een vibrato weer leren neerzetten.

gr,
jan

chloortablet
15 maart 2006, 14:38
Ik heb mijn vibrato geleerd door juist helemaal niet te vibrato`n maar zo toonvol moglijk noten neer te zetten. Eerst mooie tonen, dan vibrato`n.

Je zou wel kunnen proberen om heeeeeel langzaam de snaar een beetje omhoog, en weer terug te kunnen laten gaan. Om een beetje het gevoel te krijgen.

meul
15 maart 2006, 17:08
Ik heb mijn vibrato geleerd door juist helemaal niet te vibrato`n maar zo toonvol moglijk noten neer te zetten. Eerst mooie tonen, dan vibrato`n.

Je zou wel kunnen proberen om heeeeeel langzaam de snaar een beetje omhoog, en weer terug te kunnen laten gaan. Om een beetje het gevoel te krijgen.

wat is nou toonvol? op een gitaar heb je tussen de 2 frets weinig andere mogenlijkheden dan je vinger er tussen zetten. het gaat natuurlijk wel degelijk om wat je er mee doet.
en goede toon is de som der delen, het 1 staat niet los van het ander. waarom klinken jij en ik niet als hendriks of zelfs een beginner. omdat de som anders is, dit is ook niet te benoemen omdat het van enkele duidelijke maar ook ongrijpbare factoren afhankelijk is die geen leraar je kan leren of uitleggen.

gr,
jan

chloortablet
16 maart 2006, 04:23
Het maakt wel degelijk uit hoe je je vingers neerzet, en hoe je je hand houd als je je vinger neerzet. Je vinger stil houden is namelijk voor sommigen net zo moeilijk als een vibrato.

Maar om terug te komen op het juist niet vibrato`n; Vibrato zit in je vingers, maar oefen je toch met je gehoor. Heel sterk zelfs. ALs je nu maar genoeg slechte vibrato hoort, dan gaat dat vanzelf je standaard worden, als je iets maar vaak genoeg hoort dan word het vanzelfsprekend.

Eerst zorgen dat je normale noten goed kan spelen, zonder spastische vibrato`s, en dan eens proberen heel langzaam je vinger te bewegen zonder dat je echt een vibrato hoort. Langzame noten lenen zich hier het best voor. Je zal merken dat die langzame vibrato steeds meer gaat doen, je zal steeds meer controle, en sound erin krijgen. Dat kleine beetje vibrato zal je vibrato radar aanslingeren en je zal hem goed en gecontroleerd kunnen doen. Echt speel langzaam, speel zuiver, en begin klein.

taylor
16 maart 2006, 13:10
je moet ook met je toppen van je vingers spelen net als een klassieke gitarist is veel beter voor de toon.
sommige gebruiken ja hoe zeg je dat meer de vinger opzich dan alleen het topje.gelijk afleren!

meul
16 maart 2006, 16:43
Het maakt wel degelijk uit hoe je je vingers neerzet, en hoe je je hand houd als je je vinger neerzet. Je vinger stil houden is namelijk voor sommigen net zo moeilijk als een vibrato.

Maar om terug te komen op het juist niet vibrato`n; Vibrato zit in je vingers, maar oefen je toch met je gehoor. Heel sterk zelfs. ALs je nu maar genoeg slechte vibrato hoort, dan gaat dat vanzelf je standaard worden, als je iets maar vaak genoeg hoort dan word het vanzelfsprekend.

Eerst zorgen dat je normale noten goed kan spelen, zonder spastische vibrato`s, en dan eens proberen heel langzaam je vinger te bewegen zonder dat je echt een vibrato hoort. Langzame noten lenen zich hier het best voor. Je zal merken dat die langzame vibrato steeds meer gaat doen, je zal steeds meer controle, en sound erin krijgen. Dat kleine beetje vibrato zal je vibrato radar aanslingeren en je zal hem goed en gecontroleerd kunnen doen. Echt speel langzaam, speel zuiver, en begin klein.

hey,

ik moet je eerlijk zeggen dat ik weinig verschil hoor op een elektirische gitaar bij verschillende plaatsingen van mijn vinger. of ik nu links of rechts van het midden tussen de fretten kies maakt ook al niets uit. ook niet zo vreemd in mijn bescheiden optiek omdat de toon gewoon pas klinkt als de snaar de fret raakt en korter of langer kan je de snaar niet maken tussen de frets. wel ben ik met je eens dat een beginner die de vibrato net heeft ontdekt snel neigt naar een spastisch vibrato en deze ook meteen inzet op elke noot die langer dan een seconde duurt. de kunst is natuurlijk het varieren in de snelheid van de vibrato en het moment waarop je hem inzet. voorwaarde hiervoor is denk ik wel het niet meer hoeven nadenken bij wat je speelt. anders is het moeilijk om buiten jezelf te gaan staan en de muziek te interpreteren. vibrato is meest onderschatte techniek en onderscheid de mannen van de jongetjes.

eigenlijk is deze hele discussie zinloos.
iemand die een vibrato nog niet beheerst speelt vaak nog niet zo lang.
als je iemand aanraad naar de vib van BB king te luisteren. zal hij dit 5 seconden doen, diep gapen en dan onmiddelijk 6 uur lang op 300 decibel de oren van de buurman gaan pijnigen met die killer riff van gilbert. en gelijk heeft ie, het komt namelijk vanzelf wel.

gr,
jan

Predator
20 maart 2006, 11:14
Een vibrato is het meest ingewikkelde dat je kunt beheersen op de gitaar vind ik. Een goede gitarist kenmerkt zich aan een goede vibrato en erger nog een goede vibrato na een bend. Je kan zo mooi en zo moeilijk spelen als je wilt maar zonder een goede vibrato klink je K L O T E. Dit heb ik ongeveer een jaar geleden ook ondervonden.

Er zijn verschillende soorten vibrato's:
Zenuwachtig - Marcel Coenen, Yngwie Malmsteen (Kunnen soms gewoon hele noten in beiden directies verschillen en de vibraties zijn schnell)
Sexy - Steve Vai (Van langzaam naar snel in draaiende bewegingen, zo heeft het oog ook wat)
Functioneel - Joe Satriani, John Petrucci (Ligt aan welk tempo er gespeeld wordt, triolen bij hoog tempo en 16en bij langzaam bijv.)
Overdreven - veel metal-gitaristen (Tijdens bijv. een squeal/harmonic midden in een riff of scheur-solo)

De makkelijkste manier vind ik gewoon het gebruiken van de wijs- of middelvinger en dan de hand ligtjes heen en weer trekken of vibreren, wat jij wilt, op een bepaald lekker klinkend tempo. Meestal erg functioneel dus maar bij ballads wil ik nog wel eens een Steve Vai imiteren.

Bij een bend ligt dit anders, zelf gebruik ik het liefst de ringvinger en ter ondersteuning de wijs- en middelvinger, dan is het een kwestie van iets over en onder de bend te liggen qua tonale hoogte. Ook weer op een bepaald tempo. Dit is moeilijker dan gewoon benden vanuit een fret lijkt mij, maar jij schijnt er dus problemen mee te hebben.

Een vibrato is iets dat gewoon direct uit je gevoel moet komen. Doe dus gewoon je ogen dicht, pak de juiste vinger en beweeg die shit!

meul
20 maart 2006, 13:12
Een vibrato is iets dat gewoon direct uit je gevoel moet komen. Doe dus gewoon je ogen dicht, pak de juiste vinger en beweeg die shit!

exact!,

gr,
jan

Predator
22 maart 2006, 14:38
Any luck yet? ...

Navar0x
23 maart 2006, 11:46
Sorry dat ik dus geen reactie heb kunnen plaatsen, de pc was kapot gegaan dus even wat gekloot met formatteren en die shit, afijn, ik heb dus wat kunnen oefenen, en het gaat steeds beter, en ik doe nu een rustige vibrato vanuit me pols, maar het gaat nu nog alleen met de uiterste zijkant van me vinger, als ik iets meer op de eerste of tweede fret zo'n vibrato wil spelen, kan dat soms nog een beetje lastig gaan, maar daar zal vast wel verandering in komen.

Ik heb alle reacties doorgelezen, en ik ben het er in ieder geval mee eens dat een vibrato echt uit je gevoel moet komen, en dat je hem op gehoor moet spelen, en ik heb ook ff wat vid's gekeken, en ik vind toch dat yngwie malmsteen, (alhoewel ik kotsneigingen krijg van die soort muziek) een toch wel effectieve vibrato heeft, en Jimi (mijn held) in sommige clips ook nog wel een mooie neerzet..

afijn, dat wordt dus oefenen, oefenen, oefenen ;)

meul
24 maart 2006, 00:50
Sorry dat ik dus geen reactie heb kunnen plaatsen, de pc was kapot gegaan dus even wat gekloot met formatteren en die shit, afijn, ik heb dus wat kunnen oefenen, en het gaat steeds beter, en ik doe nu een rustige vibrato vanuit me pols, maar het gaat nu nog alleen met de uiterste zijkant van me vinger, als ik iets meer op de eerste of tweede fret zo'n vibrato wil spelen, kan dat soms nog een beetje lastig gaan, maar daar zal vast wel verandering in komen.

Ik heb alle reacties doorgelezen, en ik ben het er in ieder geval mee eens dat een vibrato echt uit je gevoel moet komen, en dat je hem op gehoor moet spelen, en ik heb ook ff wat vid's gekeken, en ik vind toch dat yngwie malmsteen, (alhoewel ik kotsneigingen krijg van die soort muziek) een toch wel effectieve vibrato heeft, en Jimi (mijn held) in sommige clips ook nog wel een mooie neerzet..

afijn, dat wordt dus oefenen, oefenen, oefenen ;)

jimmy ook nog wel een een mooie neerzet? dit is echt een heel zwaar understatement. Hendriks is zo'n beetje de moeilijkst te kopieren speler, zo uniek, juist door zijn bendings en vibrato's. malm snijd je strot met zijn vib, ook nog is 1 van de best klinkende live spelers uit het genre vind ik persoonlijk al trek ik zijn platen ook niet :-)

gr,
jan

SBloke
24 maart 2006, 08:54
Misschien een klein puntje (wat ik volgensmij niet heb zien staan)

Je kunt in princiepe op 3 manieren een vibrato spelen:
Zoals een bend, dus je snaar opdrukken... (haaks op de hals)
maar ook evenwijdig aan de hals zonder dus op te drukken.

..en dan nog de combinatie (een beetje diagonaal)


Als ik alles hier zo lees lijkt het haast of alleen de eerste methode goed gaat maar dat is zeker niet zo... Maar ik ben het wel met de rest eens.. Op gevoel ÉN gehoor....