PDA

View Full Version : En het is geworden...... de Framus Cobra



FenderBender
12 maart 2006, 12:39
Zoals jullie misschien eerder hadden gelezen ben ik al een paar maanden bezig met de aanschaf van een nieuwe flexibele buizenamp. Na vele omzwervingen was de keuze uit ENGL, Brunetti of Framus...

Ik kreeg nou een deal door via gitaarmarkt die ik niet kon laten liggen (half jaar oud, leuk prijsje incl. flightcase), dus ik ben voor de Framus gegaan.

Tering wat een monster is dat. Hij is nog niet eens op de kwart van het volume geweest, op de helft dan zittie tegen de pijngrens aan.
Supersprankel clean en een uberbrute crunch. Met het lead kanaal moet ik nog even spelen om daar het perfecte geluid uit te krijgen. Probleem is dat ik GOD&*#$ende nog tot woensdag moet wachten om m in de oefenruimte uit te proberen.
Had bij het korte testen al wel gemerkt dat de notch knop niks voor mij is (super zoemend midscoop metal geluid, niks voor mij) en dat het lead kanaal iets zingender/vloeiender mag. misschien ga ik nog een beetje experimenteren met andere buizen om mn geliefde zingende lead eruit te krijgen.

Voorlopig doet ie mooi in de huiskamer dienst als surrogaat haardvuur (die rooie lampjes achter de grill zijn mooi man.8-))

Zodr ik m stevig aan de tand heb gevoeld (zowel alleen als in bandsetting) dan post ik meer....

Anders Destium
12 maart 2006, 13:20
Gefeliciteerd, erg fijne versterker!

pint
12 maart 2006, 16:23
gefeli

mooi ding zo'n cobra (kwijl )
veel plezier er mee

ieme
12 maart 2006, 17:10
ik heb em gister ook nog even beluisted, is niet mijn ding, daarom heb ik maar een dragon meegenomen! wel het nieuwe model!

crrrN
12 maart 2006, 17:16
Pics ;d

Feli btw.

Analie-G
12 maart 2006, 23:58
Zoals jullie misschien eerder hadden gelezen ben ik al een paar maanden bezig met de aanschaf van een nieuwe flexibele buizenamp. Na vele omzwervingen was de keuze uit ENGL, Brunetti of Framus...

Ik kreeg nou een deal door via gitaarmarkt die ik niet kon laten liggen (half jaar oud, leuk prijsje incl. flightcase), dus ik ben voor de Framus gegaan.

Tering wat een monster is dat. Hij is nog niet eens op de kwart van het volume geweest, op de helft dan zittie tegen de pijngrens aan.
Supersprankel clean en een uberbrute crunch. Met het lead kanaal moet ik nog even spelen om daar het perfecte geluid uit te krijgen. Probleem is dat ik GOD&*#$ende nog tot woensdag moet wachten om m in de oefenruimte uit te proberen.
Had bij het korte testen al wel gemerkt dat de notch knop niks voor mij is (super zoemend midscoop metal geluid, niks voor mij) en dat het lead kanaal iets zingender/vloeiender mag. misschien ga ik nog een beetje experimenteren met andere buizen om mn geliefde zingende lead eruit te krijgen.

Voorlopig doet ie mooi in de huiskamer dienst als surrogaat haardvuur (die rooie lampjes achter de grill zijn mooi man.8-))

Zodr ik m stevig aan de tand heb gevoeld (zowel alleen als in bandsetting) dan post ik meer....

hmm,dat zingende moet toch uit je vingers komen ????? :satisfie:

FenderBender
13 maart 2006, 12:10
hmm,dat zingende moet toch uit je vingers komen ????? :satisfie:

Zucht..... de beperkingen der nederlandsche taal...
Ken je dat gevoel dat je gitaargeluid zo muzikaal klinkt, dat het lijkt alsof het spelen vanzelf gaat? Dat het lijkt alsof de versterker meehelpt met spelen? Dat bedoel ik met een zingende toon.

En die heb ik er (in het kwartier dat ik m gecheckt heb :-\ ) nog niet uit het lead kanaal gekregen.
Maar goed, woensdag ga ik het beest helemaal uitwringen.

gerrekat
13 maart 2006, 12:26
gefeliciteerd!

Ik vond hem niet echt best heb hem afgelopen december uitvoerig getest maar kon mij niet erg overtuigen. Op hoog volume klonk ie OK. maar goed ik kan me voorstellen dat ie voor bepaalde doeleinden wel goed klinkt.

FenderBender
20 maart 2006, 10:32
Ok, we zijn een week verder, en ik heb m nou 2 avonden in mn eentje kunnen checken, en één avond met band. Mijn bevindingen...............

ALGEMEEN:
Het bedieningsgemak en de mogelijkheden is één van de belangrijkste redenen voor mij om deze amp te kiezen. 3 kanalen met een schakelbare master regelbaar met midi. De midi implementatie is ronduit briljant. kies een midi program nmmr, klik het kanaal die je actief wil hebben, klik de gewenste master volume aan, klik op save........... Klaar. Werkt echt supereenvoudig.
Ik had alleen gewild dat de fxloop ook schakelbaar was. Er zit nu een GMajor in de loop met de fx mix op 100% wet, en je mist gewoon 'iets' ook al staan alle effecten uit. Maar dit is geloof ik een bekend probleem. Moet nog kijken of ik hier mee ga leven, of dat ik een andere oplossing hiervoor ga vinden.


CLEAN:
Ik gebruikte in mn band nooit veel clean. Liever een overdrive soundje met een beetje delay. Nu ik deze heb ga ik mijn tokkels weer clean doen :-)
van dit kanaal wordt ik erg blij. Een mooi, krachtig, helder clean. Die avond meteen een nummer rond een tokkel geschreven. Het cleane kanaal is praktisch niet overstuurd te krijgen, ook goed bruikbaar voor het funkier popwerk.

CRUNCH:
Een (h)eerlijk kanaal. Een hele strakke crunch, die zich ook goed gedraagd met de gitaarvolume knop op de helft. Er zit ook een Notch knop op voor de midscoop metal sounds. Grappig, maar voor mij absoluut niet bruikbaar. Ik speel ook metal, maar ik vind het geluid met de Notch aan een beetje gedateerd aandoen.
Geluid was wel lastig in de mix te krijgen. op het moment dat bij mn band de toetsen er kamerbreed ingaan, wil mn geluid nog wel eens verzuipen. Hiervoor zal ik nog flink moeten tweaken. Ik mis hiervoor wel de mid focus, zodat ik zelf de frequenties van mn mid kan bepalen.
Maar als hij goed ingeregeld staat, dan staat het ook als een huis.

LEAD:
Hier ben ik nog niet over uit. Ik ben normaal een leadgeluid gewent waarvoor mn versterker hard moet werken. lekker warm en vloeiend met veel eindbuizencompressie. Ik heb eergister een tubescreamer gekocht (mn Boss Overdive had het na 15 jaar trouwe dienst eindelijk opgegeven) Hiermee moet ik nog gaan experimenteren.

CONCLUSIE:
Over het algemeen ben ik wel tevreden, maar ik blijf kritisch. Ik ga de komende weken verder met tweaken.
Mocht mijn ultieme lead geluid niet in deze amp zitten (met of zonder hulp van de tubescreamer) dan ga ik waarschijnlijk eerst nog andere buizen proberen. Als dat niet werkt, dan moet er maar een AC30 bijkomen voor de solo's 8-).

Lock en Load
20 maart 2006, 16:28
Waarom doe je je FX-loop niet parallel gebruiken. Als je dan de G-Major "uit" zet dan krijg je een transparanter geluid dan met serieel (100% wet). Moet je de G-Major wel op kill dry zetten.

ruezzz
20 maart 2006, 16:37
Heb laatst even wat muziek op jullie site geluisterd, klinkt goed!

Als ik een inschatting maak van het sologeluid dat jij zoekt, denk ik eerlijk gezegd niet meteen aan een AC-30... maar ik kan het mis hebben.
Je moet em dan met een drive pedaal ook echt puur daarvoor instellen.
De AC-30 heeft een heel eigen karakter, maar echt flexibel is ie niet.

FenderBender
21 maart 2006, 10:58
Toch heb ik alle solo's op de cd ingespeeld op een AC30. Vol open, gaat prima. :-)

Komt geen AC30 bij hoor, ook al zou ik dat wel willen. Het geluid moet uiteindelijk uit de Cobra komen.

die tip voor de gmajor ga ik nog proberen. maar volgens mij kun je dan niet de whammy effectn gebruiken, omdat je het originele signaal er nog doorheen hoort?

Dweezman
21 maart 2006, 11:13
da's interessant: voor solo's een AC30, terwijl die toch met name om de geweldige cleans bekend staat? Why?

(beetje off topic, I know)

ruezzz
21 maart 2006, 12:43
Aan de andere kant: Brian May... die speelde toch ook vette solos op AC-30's. Zou hij ook nog een overdrive of zoiets gebruiken?
En zou hij meerdere AC-30's voor clean en lead gebruiken? Kan haast niet anders, lijkt me.

jonesd
21 maart 2006, 12:49
brian may gebruikt een gestripte versie van de ac 30, enkel het normal kanaal en dit met een home-made treble-booster ervoor.(is trouwens terug te vinden in de vox brian may, dat schattige kleine witte ampje)

vermoed dat hij voor clean gewoon volume van gitaar mindert.

btw: ook bv lenny Kravitz, QOTSA, e.a. gebruiken ac 30 voor lead

renier
21 maart 2006, 13:44
ik gebruik mijn Crate vintage club ook voor steviger werk. en dat is qua klank 2 druppels water een AC30 (ook 12ax7/EL84). dat bel-achtige midhoog is juist wel lekker. dat snijd superlekker door de mix, en met een midboost pedaaltje gaat het helemaal als een mes door warme boter.

Rwin
21 maart 2006, 14:14
Die tip voor de gmajor ga ik nog proberen. maar volgens mij kun je dan niet de whammy effectn gebruiken, omdat je het originele signaal er nog doorheen hoort?

Klopt, de whammy/pitch en de tremelo en de EQ en de noisegate en in mindere mate de compressor en de swell etc. (alles behalve flanger,phaser reverb, delay en chorus dus) kun je eigenlijk niet goed gebruiken omdat het originele niet bewerkte signaal ook nog hoorbaar is.

FenderBender
22 maart 2006, 02:34
Heb laatst even wat muziek op jullie site geluisterd, klinkt goed!

thanx trouwens :-)

FenderBender
22 maart 2006, 10:55
Solo's op de plaat zijn ingespeeld op een AC30 met een Boss Overdrive ervoor. De AC30 hadden ze in de studio staan. Ik had/heb thuis een Vox V15 staan die ik helemaal te gek vindt klinken, dus toen ik de solo's moest inspelen was de keuze makkelijk gemaakt.

Er staat ook een solo op de plaat die echt over-de-over-de-top moest zijn. Toen hebben we een overdrive, een ART preamp, een antieke phaser en een JCM800 aan elkaar geknoop met alles op 10. De solo heb ik maar in een andere kamer ingespeeld :-) Als ik niet speelde maakte het meer lawaai dan als ik wel speelde :-/

FenderBender
24 maart 2006, 14:44
Gisteren weer geoefend en verder gegaan met de boel uitgebreid te checken.

Less is more, dat was ik even vergeten. Van de crunch en de lead kanalen de gain teruggeraaid, en dat doet een hoop goed voor mij. Het geluid komt, zeker op hoge volumes, een stuk beter tot zijn recht. De gain kanalen staan nu allebei onder de helft.

Ook zitten experimenteren met een Tubescreamertje ervoor. Errug fijn.
Op het cleane kanaal heb ik er nu een lekkere bluesy halfcrunch erbij, en mijn lead kanaal zingt nu als een nachtegaaltje.

Maar goed, ik ben er nog niet. Deze gitarist is voorlopig nog wel aant tweaken :)

Cauwie
8 mei 2006, 17:27
Heb zelf ook een Framus Cobra amp sedert vorige week. Ik was in elk geval onder de indruk van de stevige sound en articulatie van de amp, gecombineerd met de Cobra cabinet. Mag ik vragen welke midi pedaal je gebruikt? Heb je de Bias reeds aangepast? (er valt veel te lezen op harmony central.com, dat die beter klinkt met een hogere biassetting...)

Thx
Cauwie

FenderBender
10 mei 2006, 16:41
Ik gebruik er de behringer fcb1010 voor. Werkt prima. Soieso is de Cobra een nobrainer qua midi programmeren, met wat voor een midi pedaal dan ook.

Dat van de bias; dat is de eerste keer dat ik daar van hoor. Moet ook eerlijk bekennen dat ik het 'if-it-ain't-broke-don't try-to-fix-it' type gitarist ben.

Maar ik ga harmony central nog wel ff lezen wat het precies inhoudt.

Heb je de Cobra nog met andere Cabs geprobeerd? ben nmlk nog op zoek naar een cab ervoor. mn Marshall 4x12 begint na jaren trouwe dienst het toch niet helemaal meer te trekken.

GunMetalBlue
10 mei 2006, 18:13
als dit 'm is :
http://www.synergystore.com/media/images/product_category/Framus-Cobra-Head.jpg

MOZES... das een mooje bak =D
dat rooie erachter, zijn dat lampjes??:)

FenderBender
10 mei 2006, 21:16
yep 8-)

als je buizen zo roodgloeiend zijn, dan gaat er iets niet helemaal goed.....
ziet er supervet uit op een podium (niet noodzakelijk, maar toch erg mooi meegenomen)

Lord Abortion
10 mei 2006, 21:32
ik heb em gister ook nog even beluisted, is niet mijn ding, daarom heb ik maar een dragon meegenomen! wel het nieuwe model!

Mag ik even vragen wat er veranderd is aan de Dragon t.o.v. de oudere modellen?

En FenderBender, welkom bij de exclusieve Framusclub. :) Ikzelf speel op een Dragon en heb ook een TubeScreamer ervoor staan (Maxon OD808) en dat werkt zeer goed. Van een brute deathmetalsound tot Vai-shred en een heerlijk clean, het kan allemaal. Ik heb wel een Rocktron Xpression in de loop hangen. Deze heb ik speciaal gekozen omdat die in bypass mode het signaal niet kleurt. Misschien wel een aanrader ... en de ingebouwde EQ in dat toestel gebruik ik om extremere sounds te maken die een Dragon normaal niet aankan. Veelzijdigheid ten top!

FenderBender
11 mei 2006, 15:10
@abortion (gezellige naam :)

Pasgeleden mn GMajor laten donderen, onherstelbaar beschadigd. KUT......

Nu vond ik het, zeker in combinatie met de Cobra, toch al een hoerig apparaat (tonesuck anyone) maar ja verkopen kan nou niet meer :-(. Wat ik echt verschrikkelijk vind van de major is dat je op 8 (geen geintje ACHT!!!) verschillende plaatsen je volume kan regelen. Terwijl ik gewoon wil dat mn signaal zo puur mogelijk blijft. uiteindelijk mn fxloop maar op 10% gezet, wat weer als nadeel had dat je de compressors ed niet kan gebruiken.

Dus jouw tip met de Xpression ga ik zeker proberen. Eigenlijk nooit van de Xpression gehoord, meteen maar ff uitzoeken. Gooi je het hele signaal door de fxloop of een gedeelte drvan?

Lord Abortion
11 mei 2006, 16:11
Het volledige signaal gaat erdoor ja. Maar als je bypass selecteert gaat het signaal niet door je AD/DA convertors, dus blijft het gewoon analoog en wordt quasi niet vervormd. En ook met je effecten aan kan je kiezen hoeveel signaal er analoog bljft.

Ik moet er wel bijzeggen dat het geen practisch toestel is om mee te werken, want de interface is behoorlijk onhandig, maar eens goed ingesteld is alles ok.

Ibanez RuleZ
11 mei 2006, 16:31
de Xpression is de opvolger van de intellifex en replifex, volgens hetzelfde concept, alleen meer aangepast aan de mogelijkheden van de concurrenten. het signaalpad wordt nog steeds gesplitst in analoog en digitaal: weinig tonesuck

harrald

vis
5 juni 2006, 16:49
ik zag dat je je cobra weer op marktplaats hebt staan. nog steeds niet tevreden over het leadkanaal?

FenderBender
6 juni 2006, 09:27
Yep, jullie houden me ook allemaal in de gaten hier :-\

Ik kwam er idd niet uit met de Framus. Het voelde ook niet lekker aan. Ik moest bijvoorbeeld echt werken bij mn solo's, terwijl dat met een goede toon vanzelf moet gaan. Ook bleef ik in het lead kanaal een 'fizzig' hoog houden. De Framus blijft een strakke nette bak, en ik kon hem destijds voor een wel heel schappelijk bedrag kopen, maar voor mij issie toch te strak en te netjes.

Ik heb m nu ingeruild (met bijbetaling) tegen een Powerball die ik een stuk brutaler en losser vindt klinken. Ik zit dan wel in een progrock/metal band, maar mn speelstijl is heel erg geënt op de blues. Dus die lossere donkere toon bevalt me wel. Hij is wel een stuk minder exclusief (toen ik m te ruil aanbood, kreeg ik al snel 6 mailtjes van mensen die een PB hadden) maar ik heb liever mijn toon dan een exclusieve versterker.

Maar goed, deze heb ik nu net een dag, dus keep posted voor de verdere bevindingen.

BLOK182
6 juni 2006, 09:55
Mij heb je inderdaad destijds ook nog gemaild toen ik mijn Powerball te koop/te ruil had staan:-) Mooi dat je toch nog een andere PB hebt gevonden!

FenderBender
18 september 2006, 17:44
Nog eens even een einde brouwen aan dit topic:

Heb zojuist een tour van 4 dagen achter de rug en ik kan u melden; de powerball mag absoluut blijven.

heerlijke zingende leads, goeie bluesy half crunch, lekkere clean en een bruut slaggeluid.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik voor de band mn slaggeluid nog niet helemaal heb, maar binnenkort gaan we met de hele band aan ons geluid sleutelen om de mix optimaler te krijgen. Met de muzieksoort die wij spelen (atmosferische progmetal) is het al snel dringen geblazen.

polysix
18 september 2006, 22:32
je hebt een versterker met een mooie clean, ik hoop dat je een mooi scheur pedaal hebt. :)

FenderBender
19 september 2006, 13:36
Nou, de powerball heeft genoeg gain voor een mensenleven hoor :-)

Hoewel, een screamertje ervoor voor het venijn.....

gerrekat
19 september 2006, 15:37
Ik speel vrij stevige metal en heb de gain op kanaal 3 van de Powerball nooit boven de 4-5 staan.

Erg vette amp, IMO veel strakker en crunchier dan een cobra.

FenderBender
19 september 2006, 16:13
heb zelf idd ook de gain net onder de helft staan. Meerdan genoeg.

Ook merk ik dat ik heel erg moet oppassen met de low switch en de depth punch. Is heel erg lekker als de helft van de band niet komt opdagen, maar verzuipt als iedereen er is.

In wat voor een soort band + setting gebruik jij je amp, en hoe staan de knoppen globaal (voor slaggeluid) gerrekat?

marc_o
19 september 2006, 21:17
Nog eens even een einde brouwen aan dit topic:

Heb zojuist een tour van 4 dagen achter de rug en ik kan u melden; de powerball mag absoluut blijven.

heerlijke zingende leads, goeie bluesy half crunch, lekkere clean en een bruut slaggeluid.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik voor de band mn slaggeluid nog niet helemaal heb, maar binnenkort gaan we met de hele band aan ons geluid sleutelen om de mix optimaler te krijgen. Met de muzieksoort die wij spelen (atmosferische progmetal) is het al snel dringen geblazen.


Atmosferische progmetal???

serieus....wat moet ik me daar nu weer bij voorstellen???

gerrekat
20 september 2006, 01:07
heb zelf idd ook de gain net onder de helft staan. Meerdan genoeg.

Ook merk ik dat ik heel erg moet oppassen met de low switch en de depth punch. Is heel erg lekker als de helft van de band niet komt opdagen, maar verzuipt als iedereen er is.

In wat voor een soort band + setting gebruik jij je amp, en hoe staan de knoppen globaal (voor slaggeluid) gerrekat?

Ik speel in een old school thrash metal band (denk ANTHRAX/SODOM/TESTAMENT) Ik geberuik voor mijn slag altijd het lo lead kanaal met de mid focus setting (mid focus doet het wel beter in een bandsetting maar bij recording prefereer ik mid open), Gain ongeveer op 4.5 mids vrij hoog (7-8) bass redelijk laag (4), depth punch uit, treble op 6, presence op 5,5

FenderBender
20 september 2006, 01:19
@Marc
Pink Floyd on steroids of Metallica on acid. Weet ik veel, luister gewoon naar een mp3: http://www.theauroraproject.com/files/Event_Horizon.mp3 B-)


@Ger
Dat van die mid focus hoog voor slaggeluid ga ik nog wel proberen. Gebruik dat eigenlijk alleen voor solo's. Hoop wel dat ik dan mn sologeluid niet teveel aantast.

FenderBender
2 oktober 2006, 11:33
Gebruik voor het slaggeluid nu idd de mid focus. Als ik in mn eentje speel dan klinkt mid open lekkerder, maar met de rest van de band erbij is die mid focus een uitkomst.

gerrekat
2 oktober 2006, 12:34
ja voor recording gebruik ik de open mode en in de band de focus, die snijdt beter door het totaal.