PDA

View Full Version : Shit, gitaar in vrieskou :-s



Kasper
12 maart 2006, 11:08
Gisteren moeten optreden in openlucht, waar de temperatuur tegen het vriespunt lag. Vlak voor we moesten spelen nog eens vlug gekeken of mijn akoestische gitaar nog juist stond en ik merkte dat alles bijna een halve toon hoger lag plots. Waarschijnlijk door reeds een uur in de kou te liggen (maar wel nog in een koffer).

's avonds is het materiaal terug naar het huis gevoerd van de drummer, maar nu hoor ik dat nog niets is uitgeladen :nervous: Alles heeft dus bij 0°C of zo een hele nacht buiten gelegen in de auto, waaronder mijn elektrische en basgitaar. Maar ik zit het meest in over mijn akoestische gitaar. Dat kan toch niet goed zijn voor het hout?

Straks komt de drummer alles weer afgeven. Heeft iemand tips over wat ik kan doen om de gitaar niet te gaan laten kraken/barsten of zo? Niet onmiddellijk in de warmste kamer gaan leggen misschien? Kan het kwaad voor een gitaar om een nachtje in de kou te liggen? Ik ben nu wel niet echt tevreden als ik het hoorde dat nog niets is uitgeladen :mad:

Daniël_san
12 maart 2006, 12:23
Is niet goed voor je gitaar, maar als je luchtvochtigheid goed houd en temp goed overleeft je gitaar het wel waarschijnlijk.

De reden waarom het niet goed is is omdat het hout gaat krimpen. Als dat gebeurd gaat ook het hout samentrekken waar je snare door de body gaan. (neem aan dat het een western is) Daardoor verstemd je gitaar dus.

Kasper
12 maart 2006, 12:38
Ik heb ondertussen al het advies gekregen om hem gewoon in de case te laten zitten en een tijdje te laten opwarmen (thanks iam). Ik had natuurlijk het tegenovergestelde gedaan :roll:

Nuja, zo erg zal het niet geweest zijn. Hij lijkt in goeie staat te zijn. Hij zal zijn rust gewoon nodig hebben ;)

Zoiets is wel niet om elke week te doen natuurlijk.

Picker
13 maart 2006, 18:17
Droogte is veel erger voor een gitaar dan kou, in het algemeen.

Bij extreme temperatuursverschillen nooit direct de koffer openmaken, maar eerst minstens 12 uur laten acclimatiseren.

Maar... gitaren zijn sterk hoor!

Javaca
13 maart 2006, 18:41
Gitaren zijn inderdaad sterk.
Maar het blijft uitkijken.
Het is en blijft hout, en hout werkt.
Je zal niet de eerste zijn die een barst in het bovenblad krijgt.