PDA

View Full Version : Dumble versterkers, weet iemand er iets over?



Mienmachine
10 maart 2006, 22:56
Dumble versterkers, weet iemand er iets over? Soms kom ik op het forum
tegen: een Dumble achtig geluid. Wat wordt daar precies mee bedoeld?

Kan er weinig over vinden wat voor geluid dat dan wel moet zijn.

Alvast bedankt.

zx81
11 maart 2006, 07:11
Dumble is een custom ampbuilder uit de USA. De versterker wordt helemaal op de wensen en het spel van de klant aangepast. Elke amp heeft dus een iets ander karakter, maar ze hebben allemaal het specifieke Dumble geluid. Hij kan onder meer Clapton en Santana tot z'n klanten rekenen. De enige opname waarvan ik zeker weet dat hij met een Howard Dumble gemaakt is: Magic and Loss van Lou Reed en John Cale.

Al
11 maart 2006, 09:51
Dumble versterkers, weet iemand er iets over? Soms kom ik op het forum
tegen: een Dumble achtig geluid. Wat wordt daar precies mee bedoeld?

Kan er weinig over vinden wat voor geluid dat dan wel moet zijn.

Alvast bedankt.

Zou de ultieme versterker moeten zijn..... hoewel er ook sceptici zijn. Niet veel mensen hebben überhaupt de kans gekregen op een Dumble te spelen. iHet zijn 2 kanaals medium gain amps. Worden exemplarisch gemaakt door Howard Dumble (US) en zijn zeer duur. Was ergens tussen de 10.000,= en 20.000,=. Niet iedereen komt er voor in aanmerking, je moet "auditie" doen om er een af te nemen en soms jaren wachten. Er zijn wat schema;s te vinden op het net maar die schijnen niet helemaal correct te zijn. Dumble schermt zijn amps en zichzelf af en laat klanten verklaringen tekenen dat ze met details niet naar buiten mogen komen en dat hij ze moet repareren. Voorbeelden van Dumble toon kan je vinden bij Robben Ford en Larry Carlton. Ik vind Robben Ford het meest herkenbaar, sterk articulerende toon, helder. Veel gitaristen zullen wel eens een scheve schaats gereden hebben maar ik associeer Santana meer met met Boogie en Clapton met (oud) Marshall en (tegenwoordig) Fender (tweed twin).

Al

arjanb01
11 maart 2006, 10:02
Zou de ultieme versterker moeten zijn..... hoewel er ook sceptici zijn. Niet veel mensen hebben überhaupt de kans gekregen op een Dumble te spelen. iHet zijn 2 kanaals medium gain amps. Worden exemplarisch gemaakt door Howard Dumble (US) en zijn zeer duur. Was ergens tussen de 10.000,= en 20.000,=. Niet iedereen komt er voor in aanmerking, je moet "auditie" doen om er een af te nemen en soms jaren wachten. Er zijn wat schema;s te vinden op het net maar die schijnen niet helemaal correct te zijn. Dumble schermt zijn amps en zichzelf af en laat klanten verklaringen tekenen dat ze met details niet naar buiten mogen komen en dat hij ze moet repareren. Voorbeelden van Dumble toon kan je vinden bij Robben Ford en Larry Carlton. Ik vind Robben Ford het meest herkenbaar, sterk articulerende toon, helder. Veel gitaristen zullen wel eens een scheve schaats gereden hebben maar ik associeer Santana meer met met Boogie en Clapton met (oud) Marshall en (tegenwoordig) Fender (tweed twin).

Al

Santana en Clapton spelen tegenwoordig NIET op Dumble, inderdaad is het zo dat Clapton op Fender versterkers speelt en Santana op Boogie versterkers. Welke types weet ik niet.

zx81
11 maart 2006, 10:11
Santana speelt over een combinatie van meerdere versterkers, waaronder inderdaad ook Mesa (IIc?) en Dumble (overdrive special). Op http://www.penmachine.com/musicpages/guitartone.html staat: "Dumble amps used by the likes of Stevie Ray Vaughan and Carlos Santana".
Clapton heeft er ooit een gekocht, maar was er uiteindelijk niet zo tevreden mee. Weet niet waarom.

Duane
11 maart 2006, 10:45
Er wordt ook gezegd dat versterkers als Fuchs en TWO ROCK een Dumble sound karakter hebben, maar daar is ook niet iedereen het over eens.

zx81
11 maart 2006, 10:53
Santana en Clapton spelen tegenwoordig NIET op Dumble, inderdaad is het zo dat Clapton op Fender versterkers speelt en Santana op Boogie versterkers. Welke types weet ik niet.
Nogmaals Santana: http://www.tonetubby.com/carlos.htm. Als je betere informatie hebt dan dat interview in de GP, dan hoor ik het graag. Over Clapton is alleen gezegd dat hij een Dumble heeft gekocht. Begrijpend lezen is moeilijk...

taylor
11 maart 2006, 11:02
volgens mij wordt dumble net als bv trainwrecks amps gezien in de ogen van freaks als de ultieme solo amp toch?

niet zo zeer voor de slaggitaar, prijzen zijn belachelijk.misschien zijn ze het wel waard als je bekijkt hoeveel er gemaakt zijn maar toch 25000$ voor een amp.

GuitarMaster
11 maart 2006, 19:13
Mooi voorbeeldje van de Dumble sound: http://mfile.akamai.com/3171/rm/muze.download.akamai.com/2890/us/usrm/979/102979_1_01.ram?obj=v10212

jero
11 maart 2006, 19:42
Er wordt ook gezegd dat versterkers als Fuchs en TWO ROCK een Dumble sound karakter hebben, maar daar is ook niet iedereen het over eens.


...maar die discussie wordt gevoerd door mensen die waarschijnlijk nooit zelf over een Dumble hebben gespeeld. Bij Dumble denk ik ook, zoals Al, aan Ford en Carlton, en in mijn ervaring haal je die geluiden ook uit Fuchs en Two Rock.

arjanb01
11 maart 2006, 20:47
Mooi voorbeeldje van de Dumble sound: http://mfile.akamai.com/3171/rm/muze.download.akamai.com/2890/us/usrm/979/102979_1_01.ram?obj=v10212

van welke cd van robben ford is dit nr ! WAT VET !!!!!!! post ff die mp3 van dit nr. ik ben namelijk een erge fan van Robben ! Alvast bedankt ! :rockon:

alfred
11 maart 2006, 20:52
Dit is van de CD Talk to your daughter, uit 1988, zo heet het nummer ook.

arjanb01
11 maart 2006, 20:57
Dit is van de CD Talk to your daughter, uit 1988, zo heet het nummer ook.

bedankt!! Ga het meteen downloaden ! :rockon:

Jeroenvanhulsteijn
12 maart 2006, 11:53
De 1e versie van de Kitty Hawk Standard schijnt een erg goede clone te zijn van het dumble geluid. Kost veel minder maar is net zo moeilijk te krijgen. Wellicht dat daar wel schema's van op het net staan.
De Barber Burn Unit schijnt een goede impressie te geven van het Dumble geluid.
Maarja...zelf nooit een dumble gehoord.

GuitarMaster
12 maart 2006, 13:56
De 1e versie van de Kitty Hawk Standard schijnt een erg goede clone te zijn van het dumble geluid. Kost veel minder maar is net zo moeilijk te krijgen. Wellicht dat daar wel schema's van op het net staan.
De Barber Burn Unit schijnt een goede impressie te geven van het Dumble geluid.
Maarja...zelf nooit een dumble gehoord.

Idd, hier een filmpje van die burn unit, komt heel erg dicht in de buurt van de dumble sound. http://www.musictoyz.com/network/xstreamPlayer.php?loadID=barbBurn

Jeroenvanhulsteijn
12 maart 2006, 14:20
ja, Seymour Paul had het laatst over een 1-kanaals versie van de BarbEQ. Zeg maar als de oude burn unit maar dan met de mogelijkheden van de BarbEQ. Benieuwd wanneer die uitkomt.

Vroeger wel die 1e versie gehad van de Burn Unit. Erg lekker pedaal is dat.

P.S. De Barber Small Fry. Zo ging dat ding heten.

waayer
12 maart 2006, 16:18
bedankt!! Ga het meteen downloaden ! :rockon:
Kopen bedoel je toch :sssh:

arjanb01
12 maart 2006, 17:25
Kopen bedoel je toch :sssh:

ja oke, ga hem kopen natuurlijk :rockon: :hippie:

PeeVee
13 maart 2006, 18:00
Ik geloof dat zelfs al aan het verspreiden van info over Dumble circuits een risico verbonden is. Om die reden kun je op internet beter zoeken naar circuits voor 'Dumbell', 'Dumb Bell' of 'Rumble' versterkers (oid). Zie b.v. de Rumble sectie op schematicheaven.com

De eerste Dumbles zijn/waren gemodificeerde reverbloze Fenders (o.a. Showman, Bassman, Bandmaster). Hadden maar liefst 4 gainstages; feitenlijk waren gewoon de twee kanalen in serie gezet en waren de gainstages getemperd om het zaakje in de hand gehouden. Eindbuizen vaak 2x of 4x EL34. Solid state rectifier en aanzienlijk meer filtering dan stock Fender.

Ik heb er eens mee geëxperimenteerd en had zelfs wat links naar MP3's van het resultaat hierneer gezet; ging puur even om de techniek en wat voor soort effect 4 gainstages geeft. Kreeg daar eigenlijk alleen maar flauwe reacties op dus ben daar niet verder over gegaan op gitaarnet. Het project staat inmiddels alweer een tijdje in de ijskast wegens andere bezigheden.

Zo'n circuit met 4 "kalme" gainstages geeft in totaal een enorme hoeveelheid gain en wellicht nog veel meer compressie/sustain. Je krijgt dan typisch dat zingende Larry Carlton soundje; beetje fuzzig maar niet korrelig. Heel wezenlijk anders dan b.v. de vroege Boogie (en Marshall?) circuits die 3 gainstages gebruiken; dat vind ik al snel erg korrelig en fuzzig klinken. Ik hoor dat ook bij Santana, maar vind het dan wel weer gepast moet ik eerlijk zeggen.

Mijn "Dumbassman" (vond ik wel grappige samenvoeging van Dumble en Bassman) was zeker nog niet in een gigworthy state (erg "wild" b.v. qua toonregeling en ging oscileren op erg hoge gain settings e.d.) maar je kon qua zingende sustain/compressie echt wel dat Dumble / Fuchs soundje herkennen. Dat zit 'm echt wel in die vier gainstages achter elkaar. Erg hoge impedantie dus erg bewerkelijk allemaal, maar met en cathode volger er in is het effect toch anders. Ik ben nu zelf een Hotbox (afgeleid van Matchless design, ook raar trouwens met zo'n hoge uitgangsimpedantie c.q. zonder cathode volger aan het eind?!) aan het bouwen. Is origineel ook 3 gainstages op "hot" stand en een cleane preamp in "uit" stand. Wilde eigenlijk en clean en 3 gainstage en 4 gainstage mode gevolgd door (ongeacht de mode) een cathode volger, eigen tonestack en weer cathodevolger. Probleem is beetje dat dat ontwerp al 7 buisjes telde dus wil dan toch eerst gaan voor een true bypass, cleane preamp mode en overdrive/distortion met 4 gainstages, wel met eigen tonestack en dan nogmaals cathode volger aan het eind (dat zijn dan 4 buisjes totaal).

Negative K3 fan
13 maart 2006, 18:50
Mooi voorbeeldje van de Dumble sound: http://mfile.akamai.com/3171/rm/muze.download.akamai.com/2890/us/usrm/979/102979_1_01.ram?obj=v10212

dat klinkt natuurlijk heel erg goed

maar 10.000 voor eenv ersterker is natuurlijk nonsens en je betaalt dan echt voor de naam want ik kan niet geloven dat er voor meer dan 1500 euro aan onderdelen in zit.

Chiel
13 maart 2006, 20:30
Uurloon?

Je wilt waarschijnlijk niet weten hoe lang hij bezig is geweest om tot het uiteindelijke ontwerp te komen. En misschien laat hij het wel door een chirurg solderen en is de tolex van D&G :seriousf:.

Mr.Jay
13 maart 2006, 20:39
Uurloon?
Je wilt waarschijnlijk niet weten hoe lang hij bezig is geweest om tot het uiteindelijke ontwerp te komen. En misschien laat hij het wel door een chirurg solderen en is de tolex van D&G :seriousf:.

Zijn ( steeds hogere ) prijs zal waarschijnlijk bestaan voor een deel uit het opkopen van vintage Fenderparts die hij nodig heeft en voor een heel groot deel inderdaad uit uurloon, en dan niet qua ontwerp want dat heeft ie allang natuurlijk, maar eerder het dagen- / wekenlange "tunen" voor een optimaal eindresultaat. Dus luisteren, wijzigen, opnieuw luisteren, goeie ( waarschijnlijk ook ouwe en dus dure ) caps bezorgen. Ik mag tenminste hopen dat ie voor dát geld geen ordinaire OD's gebruikt, maar goeie caps en andere parts.
Ik weet zelf drommels goed hoeveel tijd er gaat zitten in je amp steeds opnieuw bij te tunen tot een uiteindelijk tevreden resultaat, en dát is precies wat hij doet en anderen niet.

JaY

peter_heijnen
14 maart 2006, 14:15
Zijn ( steeds hogere ) prijs zal waarschijnlijk bestaan voor een deel uit het opkopen van vintage Fenderparts die hij nodig heeft en voor een heel groot deel inderdaad uit uurloon, en dan niet qua ontwerp want dat heeft ie allang natuurlijk, maar eerder het dagen- / wekenlange "tunen" voor een optimaal eindresultaat. Dus luisteren, wijzigen, opnieuw luisteren, goeie ( waarschijnlijk ook ouwe en dus dure ) caps bezorgen. Ik mag tenminste hopen dat ie voor dát geld geen ordinaire OD's gebruikt, maar goeie caps en andere parts.
Ik weet zelf drommels goed hoeveel tijd er gaat zitten in je amp steeds opnieuw bij te tunen tot een uiteindelijk tevreden resultaat, en dát is precies wat hij doet en anderen niet.

JaY

Of misschien is hij er zich zeer bewust van hoe goed zijn spullen klinken en zegt ie gewoon: graag of niet!

Ik heb afgelopen zaterdag even op een Two Rock, een Dumblekloon voor maar 3600 euro, gespeeld.
Het klonk erg erg erg mooi.

GuitarMaster
14 maart 2006, 16:15
Of misschien is hij er zich zeer bewust van hoe goed zijn spullen klinken en zegt ie gewoon: graag of niet!

Ik heb afgelopen zaterdag even op een Two Rock, een Dumblekloon voor maar 3600 euro, gespeeld.
Het klonk erg erg erg mooi.

Als je voor nog minder geld klaar wilt zijn moet je eens naar de Fuchs Lucky 7 of de Blackjack 21 kijken, kosten ongeveer 900 en 1100 euro. Vrij laag vermogen (7 en 21 watt) maar een behoorlijk geloofwaardige dumble-sound. Op de Fuchs site zijn wel wat sound-en videosamples te vinden.

vettavillenl
14 maart 2006, 17:00
Zoals al aangegeven, Dumble versterker wordt klantspecifiek gemaakt, waardoor ze een 'uniek' karakter krijgen. De beste onderdelen worden persoonlijk door Howard Dumble geselecteerd.

Hier een link naar een van de geringe interviews met Howard Dumble.
http://www.canhelpyou.com/music/AmpWizardHD.html

Negative K3 fan
14 maart 2006, 17:06
Zijn ( steeds hogere ) prijs zal waarschijnlijk bestaan voor een deel uit het opkopen van vintage Fenderparts die hij nodig heeft en voor een heel groot deel inderdaad uit uurloon, en dan niet qua ontwerp want dat heeft ie allang natuurlijk, maar eerder het dagen- / wekenlange "tunen" voor een optimaal eindresultaat. Dus luisteren, wijzigen, opnieuw luisteren, goeie ( waarschijnlijk ook ouwe en dus dure ) caps bezorgen. Ik mag tenminste hopen dat ie voor dát geld geen ordinaire OD's gebruikt, maar goeie caps en andere parts.
Ik weet zelf drommels goed hoeveel tijd er gaat zitten in je amp steeds opnieuw bij te tunen tot een uiteindelijk tevreden resultaat, en dát is precies wat hij doet en anderen niet.

JaY

allemaal bullshit: prijs is gewoon vraag en aanbod. In een peavey zit minstens net zoveel R&D met nog een extra moeilijkheid voor meneer Hartley die zich ook nog eens bekommert om de portemonnee van zijn potentiele klant.

Negative K3 fan
14 maart 2006, 17:08
ok, als amps custom worden gemaakt dan zit daar natuurlijk ook een prijskaart aan, massa productie maakt het een stuk goedkoper voor peavey, maar niet per sé minder goed!

peter_heijnen
14 maart 2006, 17:27
Als je voor nog minder geld klaar wilt zijn moet je eens naar de Fuchs Lucky 7 of de Blackjack 21 kijken, kosten ongeveer 900 en 1100 euro. Vrij laag vermogen (7 en 21 watt) maar een behoorlijk geloofwaardige dumble-sound. Op de Fuchs site zijn wel wat sound-en videosamples te vinden.

Ik heb voor de Two Rock eerst op een Fuchs Overdrive Supreme 30 gespeeld. Ik ken de soundclips van Fuchs en wilde er daarom graag eentje zelf horen en voelen. Helaas vond ik de Two Rock, hoewel duurder, ook mooier.
Ik wil binnenkort ook naar Den Haag voor de Budda Superdrive 30. Misschien wel heel iets anders, maar voor de zekerheid toch ook maar even checken.

Mr.Jay
14 maart 2006, 18:27
allemaal bullshit

Harstikke fijn dat JIJ het allemaal wél weet dan.
Verrijking voor de wereld.

JaY

SteavisSmokin
14 maart 2006, 18:46
Ik mag tenminste hopen dat ie voor dát geld geen ordinaire OD's gebruikt, maar goeie caps en andere parts.

hmm.....weles fotos van een over drive special van binnen gezien? Zitten naar mijn weten gewoon sprague orange drops in...

SteavisSmokin
14 maart 2006, 18:50
hier zie je een fototje van een overdrive special:
http://www.acplink.com/images/dumble_77.jpg

SteavisSmokin
14 maart 2006, 18:52
heb overigens vernomen dat mr. robben ford en mr. dumble in dezelfde sekte zitten en dat het idee achter het maken van de dumble versterkers is om voldoende inkomen te krijgen om de sekte te kunnen financieren.

Tristan
14 maart 2006, 19:22
Of misschien is hij er zich zeer bewust van hoe goed zijn spullen klinken en zegt ie gewoon: graag of niet!

Ik heb afgelopen zaterdag even op een Two Rock, een Dumblekloon voor maar 3600 euro, gespeeld.
Het klonk erg erg erg mooi.

Wow, waar heb je die gevonden voor 3600 euro? Naar mijn weten kost die Two Rock Custom Reverb Signature 5000 a 6000 euro bij Van de Haar.

Tristan
14 maart 2006, 19:29
Als je voor nog minder geld klaar wilt zijn moet je eens naar de Fuchs Lucky 7 of de Blackjack 21 kijken, kosten ongeveer 900 en 1100 euro. Vrij laag vermogen (7 en 21 watt) maar een behoorlijk geloofwaardige dumble-sound. Op de Fuchs site zijn wel wat sound-en videosamples te vinden.

De Fuchs amps die jij noemt zijn meer getweaked naar Trainwreck amps (Ken Fisher). Ik heb deze getest en vond ze niet zo geweldig, die Komet amp van Ken Fisher vond ik een stuk beter. Het schijnt dat Yde Rosier (Teardrop amps) op basis van informatie die hij van Ken Fisher heeft gekregen zijn amps bouwt, dus ook met een soort Trainwreck ingredient.
De Overdrive Supreme van Fuchs is meer een soort Dumble kloon, maar die vond ik ook niet echt super klinken, een beetje te mat, niet helder/punchy/direct genoeg.
Volgens Erik Van de Haar is die Tripledrive Supreme niet al te best, minder goed dan de Overdrive Supreme.
Hij heeft ook nog Skrydstrup staan, dat schijnt een goede kloon te zijn van een Dumble en natuurlijk Two Rock.

Tristan
14 maart 2006, 19:32
Ik heb voor de Two Rock eerst op een Fuchs Overdrive Supreme 30 gespeeld. Ik ken de soundclips van Fuchs en wilde er daarom graag eentje zelf horen en voelen. Helaas vond ik de Two Rock, hoewel duurder, ook mooier.
Ik wil binnenkort ook naar Den Haag voor de Budda Superdrive 30. Misschien wel heel iets anders, maar voor de zekerheid toch ook maar even checken.

Waar in Den Haag hebben ze dan die Budda amps?
Ken jij misschien nog meer boutique (amp) dealers in Nederland dan Van de Haar en Gvees?

peter_heijnen
14 maart 2006, 20:04
@Tristan: ik was dus met die Overdrive Supreme bezig toen Erik voorstelde even een Two Rock aan te sluiten. Toen ik die hoorde, en ik vond de Two Rock echt mooier, vroeg ik natuurlijk wat die dan wel niet moest kosten. Ik weet dus niet meer welk type de Two Rock was, maar het getal 3600 heb ik wel onthouden. Zul je toch van de Haar moeten bellen.
(EDIT: het was een top)

Max Guitar verkoopt Budda.

http://www.budda-amps.com/menu04e_bu.htm

@Vettavillenl: bedankt voor de link naar het interview.



Howard Dumble praat in het interview ook over zijn kijk op speakerkasten.
Is er iemand die fotos heeft/weet van Dumble cabinets en dan met name van de (open-) achterkant hiervan.

Tristan
14 maart 2006, 20:13
Oh, dan was het waarschijnlijk de Custom Reverb waarover je gespeeld hebt en niet de Custom Reverb Signature, want die kost 5000 a 6000 euro, ik dacht dat Van de Haar alleen die verkocht, want die schijnt nog veel beter te zijn dan de gewone Custom Reverb, maar 3600 euro valt wel mee qua prijs.
Heb je ook al over de Skrydstrup gespeeld, want dat is ook een Dumble achtige versterker.
De Hook is ook een amp die je i.m.o. eens moet checken als je een kanaalswitching amp wil hebben, want dat is de beste die ik tot nu toe gehoord heb. Die Two Rock heb ik nog niet gehoord, maar die moet ook waanzinnig zijn, het lijkt me niet echt een vergelijk met de Fuchs Overdrive Supreme, want dat vond ik een beetje een slappe bak.
Grappig dat Max Guitars tegenwoordig Budda importeert, Erik Van de Haar heeft het eerst ook gehad, maar heeft na de eerste bestelling niets meer met ze gedaan, want hij vond ze kut, een beetje levensloos klinken. Die Budda die ik gecheckt had vond ik toen ook helemaal niets, wel leuk dat ze weer in Nederland zijn.

prsguy
14 maart 2006, 20:23
Het schijnt dat Yde Rosier (Teardrop amps) op basis van informatie die hij van Ken Fisher heeft gekregen zijn amps bouwt, dus ook met een soort Trainwreck ingredient.


De Teardrop versterkers zijn killer !!!!!!!! En Nederlands !!!!!!!!!!

En ik kan het weten, want ik speel er zelf op ! :)

peter_heijnen
14 maart 2006, 20:25
Grappig dat Max Guitars tegenwoordig Budda importeert, Erik Van de Haar heeft het eerst ook gehad, maar heeft na de eerste bestelling niets meer met ze gedaan, want hij vond ze kut, een beetje levensloos klinken. Die Budda die ik gecheckt had vond ik toen ook helemaal niets, wel leuk dat ze weer in Nederland zijn.

Ik heb een demofilmpje gezien dat ik wel goed vond klinken. Ik ga het binnenkort checken.

peter_heijnen
14 maart 2006, 20:37
De Teardrop versterkers zijn killer !!!!!!!! En Nederlands !!!!!!!!!!

En ik kan het weten, want ik speel er zelf op ! :)


En waar vinden wie die Teardrops?

Tristan
14 maart 2006, 20:38
De Teardrop versterkers zijn killer !!!!!!!! En Nederlands !!!!!!!!!!

En ik kan het weten, want ik speel er zelf op ! :)

Hee, dat is interessant! Waar zit hij eigenlijk en welk model/welke specificaties heeft jouw amp? Wat voor verschillende modellen bouwt hij?

Tristan
14 maart 2006, 20:40
Ik heb een demofilmpje gezien dat ik wel goed vond klinken. Ik ga het binnenkort checken.

Ik ben benieuwd, misschien ga ik het zelf ook wel even checken, want ik ben ook in de race voor een nieuwe amp. Tot nu toe waren de Marshall 20 watt handwired top en de Matchless Lightning combo mijn favorieten.

Negative K3 fan
14 maart 2006, 21:11
Harstikke fijn dat JIJ het allemaal wél weet dan.
Verrijking voor de wereld.

JaY

harstikke fijn dat JIJ mn hele post quote en meteen overgaat tot virtueelloopgraafwerk om mij te confronteren met de harde werkelijk van ordinaire sprague orangedrops...

edit: LennarT

MSNL
15 maart 2006, 10:32
Hee, dat is interessant! Waar zit hij eigenlijk en welk model/welke specificaties heeft jouw amp? Wat voor verschillende modellen bouwt hij?

Hallo,

Ik heb ook een Teardrop versterker. Die van mij is gebaseerd op een trainwreck (clean kanaal) en een dumble (overdrive kanaal).
De eindtrap is 50 watt EL34 .
Het overdrive kanaal is heel veelzijdig. Met een volume-knop bepaal je de 'dikte' van het geluid., met de gain-knop de oversturing en met de master het eindvolume. Bijna alles is mogelijk van dun tot heel dik en romig.

Het kleine kanaal klinkt heel warm.

Teardrop versterkers worden gemaakt door Yde Rosier. Volgens mij heeft hij modellen gebaseerd op Vox, Matchless, Fender Deluxe en Trainwreck/Dumble.
En een groot voordeel: Er kan veel op eigen verzoek worden aangepast. Zo beschikt mijn versterker over 2 schakelbare gain-standen op het drive-kanaal en heb ik een 3-kanaalsversterker.

De teardrop versterkers zijn herkenbaar door de blanke houten behuizing. Ik heb er een bijpassende speakerkast bij met 2 Greenbacks.

grt,

MSNL

Duane
15 maart 2006, 15:23
Voor de Dumble liefhebbers hahaha, staat er een op ebay nu voor een bod van 15000 dollar..:)

erwin_ve
15 maart 2006, 16:05
Heel lang geleden:hippie: toen Peter van Weelden(amp-bouwer) nog bij Dick Dijkman(gitaarbouwer) in de zaak zat had hij ook een Dumble kloon gebouwd, Van Weelden Overdrive Special oid. De versterkers die hij daar had staan(zijn eigen model en verschillende mods) waren echt killer! Stuk voor stuk top-amps, als je voor die sound wil gaan zou ik zeker eens bij hem langs gaan in Apeldoorn, zie http://www.vanweelden.com/

Negative K3 fan
15 maart 2006, 16:30
van weelden maakt sowieso amps die echt fenomenaal klinken, maar hij schijnt ook behoorlijk duur te zijn :)

Mienmachine
15 maart 2006, 17:08
Even naar die van Weelden site geweest, leuke Mp3 tjes, maar dit is totaal niet wat ik zoek, ook de Dumble niet, dat heb ik nu dus geleerd. Smaken verschillen:) toch bedankt allemaal.

Negative K3 fan
15 maart 2006, 17:20
die mp3tjes op de van weelden site klinken hondslelijk en internet soundclips zeggen NIETs, maar dan ook echt niets over hoe amps zich irl verhouden

Mienmachine
15 maart 2006, 17:55
Kan best zijn,

maar ik hou niet van scheur versterkers, ik zoek het meer in de richting van clean met een randje of zoals Jimmi's Little Wing.

Geloof best dat die Dumble of van Weelden amps voor een ander het einde zijn.

Lucluc
15 maart 2006, 20:07
Je zal versteld staan van de ontzettend mooie cleane tonen van een plexi. Of ben je nog in de veronderstelling dat alleen Fender versterkers geschikt zijn om 'clean' op te spelen?

Laats heb ik bij een dubbel optreden nog mijn brownface tremolux uitgeleend. Die jongen was zeer verontwaardigd dat die niet clean bleef: 'je mailde nog dat je een Fender amp had en toen dacht ik o, mooi clean dus'. Had ie dus echt beter die 100w plexi kunnen gebruiken, maar nee, Marshall is voor het scheurwerk.... viel echt niet te overtuigen.

Tristan
15 maart 2006, 20:59
Je zal versteld staan van de ontzettend mooie cleane tonen van een plexi. Of ben je nog in de veronderstelling dat alleen Fender versterkers geschikt zijn om 'clean' op te spelen?

Laats heb ik bij een dubbel optreden nog mijn brownface tremolux uitgeleend. Die jongen was zeer verontwaardigd dat die niet clean bleef: 'je mailde nog dat je een Fender amp had en toen dacht ik o, mooi clean dus'. Had ie dus echt beter die 100w plexi kunnen gebruiken, maar nee, Marshall is voor het scheurwerk.... viel echt niet te overtuigen.

Marshall heeft gewoon een ander karakter dan Fender, dat die Marshall beter clean blijft omdat hij meer headroom heeft is logisch, maar ik zou Marshall toch niet de beste versterker noemen voor een cleane sound. Clean met een randje is anders, dat hebben ze allebei, maar clean op een Marshall vind ik altijd een compromis.
Mienmachine heeft ook echt gelijk als hij zegt dat een Dumble meer voor het Higain/Lead gebeuren is, de architectuur van die amp is er namelijk naar.
Ook kan ik begrijpen dat het zijn sound niet is, aangezien het een typisch karakter heeft. Ik ben er ook niet wild van en voor een randje vind ik het al helemaal niet geschikt.

chloortablet
16 maart 2006, 01:20
Even over extreem dure componenten:

Je kan de beste caps, en weerstanden gebruiken, maar dat levert echt hooguit 10% beter geluid op. Ik kan het enigsinds weten, want in mijn vroegere hobby highend audio, heb ik behoorlijk wat geprusts, en elke keer weer: ontwerp verslaat componenten BY FAR.
Een leuk voorbeeld hiervan is een versterker van 300.000 euro, die gewoon te bouwen is met componenten die van een schrikbarend industrieele kwaliteit zijn. De meeste reviews van die amp waren unaniem: op zeldzame hoogte kwa geluid.

Ook Mark Levinson gebruikt redelijk standaard onderdelen, maar heeft toch een paar hele goeide ontwerpen, en daarom klinken ze zo goed. -Mark levinson maakt high end audio spullen oa cd spelers van 20.000 euro-

Dus ik denk niet dat het geluid bepaald word exclusief door de onderdelen, een beetje ja, maar veel niet.

Mr.Jay
16 maart 2006, 07:42
Even over extreem dure componenten:

Je kan de beste caps, en weerstanden gebruiken, maar dat levert echt hooguit 10% beter geluid op. Ik kan het enigsinds weten, want in mijn vroegere hobby highend audio, heb ik behoorlijk wat geprusts, en elke keer weer: ontwerp verslaat componenten BY FAR.
Een leuk voorbeeld hiervan is een versterker van 300.000 euro, die gewoon te bouwen is met componenten die van een schrikbarend industrieele kwaliteit zijn. De meeste reviews van die amp waren unaniem: op zeldzame hoogte wa geluid. Ook Mark Levinson gebruikt redelijk standaard onderdelen, maar heeft toch een paar hele goeide ontwerpen, en daarom klinken ze zo goed. -Mark levinson maakt high end audio spullen oa cd spelers van 20.000 euro-
Dus ik denk niet dat het geluid bepaald word exclusief door de onderdelen, een beetje ja, maar veel niet.

Helemaal mee ONEENS ! High-end audio heeft geen moer met gitaaramps te maken. Zijn 2 totaal verschillende werelden. Je hoort in een gitaaramp wel degelijk verschil in gebruikte materiaal en kwaliteit van ELK part. Een gitaaramp is dan ook een instrument em er een bepaalde klank mee te creëeren en JUIST te kleuren en niet om een voorgeprogrammeerde ( opname ) klank zo kleuringsvrij mogelijk uit te versterken.

JaY

Mienmachine
16 maart 2006, 08:20
Geld of dure onderdelen hebben geen verband met geluid, je kunt het treffen met weinig.

Ik heb jarenlang een Sansui versterker gehad die met heel veel setjes top apparatuur is vergeleken maar was niet te verslaan, geheim, o.a. een interlink van 100,- waar ik niets van zei:) met toeval ontdekt, dat was genieten want ze snapten er niets van.

In HighEnd heb ik ook alle dure caps en trafo's gezien, ik heb ze nog steeds liggen van kilo's stuk.

Mijn beste boxen waren met een zelfbouw opvouw hoornsysteem van 12 meter, daar kon ik een concert van de Stones aardig mee benaderen, 'je zag ze over het podium lopen', vonden de buren van 20 huizen verderop ook, vandaar dat ze nu nog steeds ergens op een politie bureau staan.

Als je naar de opzet kijk van de eerste Fender versterkers waren het een aantal onderdelen van niks, de opzet toen was zo goedkoop mogelijk, en zo min mogelijk onderdelen maar met een geniale combinatie toch?

Maar elke versterker opzet heeft een schakel die te beinvloeden is om een heel ander geluid te krijgen, het kan de luidspreker zijn of ergens juist hele goedkope onderdelen.

chloortablet
16 maart 2006, 08:36
Helemaal mee ONEENS ! High-end audio heeft geen moer met gitaaramps te maken. Zijn 2 totaal verschillende werelden. Je hoort in een gitaaramp wel degelijk verschil in gebruikte materiaal en kwaliteit van ELK part. Een gitaaramp is dan ook een instrument em er een bepaalde klank mee te creëeren en JUIST te kleuren en niet om een voorgeprogrammeerde ( opname ) klank zo kleuringsvrij mogelijk uit te versterken.

JaY

Mmm, je hebt zeker een goed punt, zo had ik het nog niet bekeken.

erwin_ve
16 maart 2006, 10:42
Geloof best dat die Dumble of van Weelden amps voor een ander het einde zijn.

De versterkers en mods van zijn hand (Van Weelden) waar ik wel eens op gespeeld heb, zijn echt wel top.
In het topsegment(want daar praten we over) moet je gewoon zoveel mogelijk proberen om een goed beeld te krijgen en niet afgaan op een mp3 van 1 model.

taylor
16 maart 2006, 11:32
ik heb een amp van hem gehad was wel goed maarja typisch zo'n custom amp sound niet echt"open" of allround.

de gemode marshalls van hem vind ik ook niet zo bijzonder vriend van me had er 1 van,ieder zijn voorkeur.

maar dat was in de tijd dat de meeste nog nooit van hem gehoord hadden(voor de evh amp)daarvoor was die eigenlijk alleen bekend onder gitaristen in het pro wereldje of studio muzikanten etc.

peter_heijnen
16 maart 2006, 13:35
De Teardrop versterkers zijn killer !!!!!!!! En Nederlands !!!!!!!!!!

En ik kan het weten, want ik speel er zelf op ! :)


Ik ben nu dus benieuwd naar deze wel/niet van Dumble afgeleide versterker van Yde Rosier, alleen kan ik zowel Teardrop als Yde Rosier nergens vinden.

Weet iemand waar ik Teardrop/Yde Rosier wel kan vinden?

Negative K3 fan
16 maart 2006, 15:03
Helemaal mee ONEENS ! High-end audio heeft geen moer met gitaaramps te maken. Zijn 2 totaal verschillende werelden. Je hoort in een gitaaramp wel degelijk verschil in gebruikte materiaal en kwaliteit van ELK part. Een gitaaramp is dan ook een instrument em er een bepaalde klank mee te creëeren en JUIST te kleuren en niet om een voorgeprogrammeerde ( opname ) klank zo kleuringsvrij mogelijk uit te versterken.

JaY

alvast sorry dat ik je nu 'persoonlijk' probeer aan te vallen, maar was jij het niet die het vond dat een marshall sound prima met pedaaltjes te benaderen was???

Al
16 maart 2006, 16:53
De 1e versie van de Kitty Hawk Standard schijnt een erg goede clone te zijn van het dumble geluid.


De eerste Kitty Hawks waren Dumbles, dwz het chassis is door Dumble opgebouwd en naar Duitsland verscheept. Ik dacht dat ie er 1000 (?) gedaan had. Ook meen ik me te herinneren dat de trafo's er hier werden opgezet, die werden dus niet meegeleverd. 6 jaar geleden een op Ebay Duitsland zien staan voor 1000, DM. Daarna nooit meer gezien.

Al

Mr.Jay
16 maart 2006, 17:00
alvast sorry dat ik je nu 'persoonlijk' probeer aan te vallen, maar was jij het niet die het vond dat een marshall sound prima met pedaaltjes te benaderen was???

a) kan ik me niet voorstellen maar heb slecht geheugen dus fris het mij eens even op dan
b) wat heeft dit met bovenstaande stelling te maken ?

JaY

Al
16 maart 2006, 17:01
Zijn ( steeds hogere ) prijs zal waarschijnlijk bestaan voor een deel uit het opkopen van vintage Fenderparts JaY

Ik denk dat in de tijd dat hij die gebruikte dat niet duur is geweest. Vergeet b.v. niet dat zo'n 10 jaar geleden hier blackfaces niet zoveel deden deden qua prijs.


maar eerder het dagen- / wekenlange "tunen" voor een optimaal eindresultaat.

Daar heb je denk ik een punt. Een amp is zo goed als degene die hem getuned heeft. De rest is een beetje toeval binnen een bepaalde marge. Vaak zijn amps dus nog te verbeteren.


Ik mag tenminste hopen dat ie voor dát geld geen ordinaire OD's gebruikt

OD's wel maar welke zou ik niet precies weten. Ik denk dat je met ordinair 715 bedoelt, die zullen het wel niet zijn. Ik denk eerder die oudere die je ook in de oude Fender/Rivera amps zag.

Al

Al
16 maart 2006, 17:11
De beste onderdelen worden persoonlijk door Howard Dumble geselecteerd.

Een goede ampbouwer moet dat doen. Het is wat dat betreft puur een kwestie van oud ambachtelijke materiaalkennis. Hij moet weten welke invloed verschillende parts hebben, dat als hij een amp evalueert, gelijk al een idee krijgt welke parts geoptimaliseerd kunnen worden en in welk bakje hij moet grijpen. Wat dat betreft is als je het goed wilt doen geen een amp hetzelfde.

Waar Fender m.i. met de R.I.'s, zoals b.v. de 5F6A, een beetje nat gaat is dat ze te weinig aandacht hebben geschonken aan de parts. Hierdoor klinken ze zo anders dan de originelen. De parts maken de sound.

Al

Al
16 maart 2006, 17:21
Even over extreem dure componenten:

Je kan de beste caps, en weerstanden gebruiken, maar dat levert echt hooguit 10% beter geluid op



Er bestaat m.i. niet zoiets als de beste caps. Een 'ordinaire' OD 715 kan het in een bepaalde amp uitstekend doen maar tegelijkertijd een slecht resultaat geven in een andere. Dat geldt ook voor dure componenten.

Het gaat om de balans, het eindresultaat van de hele keten, alles dus! En iemand met materiaalkennis die dat kan horen om het proces te besturen.

Het is soms net koken, beetje zout, peper, beetje mustard, beetje SM, etc.

Al

Al
16 maart 2006, 17:23
Helemaal mee ONEENS ! High-end audio heeft geen moer met gitaaramps te maken. Zijn 2 totaal verschillende werelden. JaY

Ik gebruik graag high end spul in gitaaramps. Alles met mate natuurlijk.

Al

MSNL
16 maart 2006, 17:34
Ik ben nu dus benieuwd naar deze wel/niet van Dumble afgeleide versterker van Yde Rosier, alleen kan ik zowel Teardrop als Yde Rosier nergens vinden.

Weet iemand waar ik Teardrop/Yde Rosier wel kan vinden?

Ik heb je een PM gestuurd.
Grt,
MSNL

Mr.Jay
16 maart 2006, 18:08
Ik gebruik graag high end spul in gitaaramps. Alles met mate natuurlijk.
Al

ik bedoel ook niet 'n enkel "high end" part ergens in maar het totale "high-end audio" als eindresultaat. Dát heeft niks met een gitaaramp te maken. Is voor een heel ander doel.

JaY

Tristan
16 maart 2006, 22:02
Ik ben nu dus benieuwd naar deze wel/niet van Dumble afgeleide versterker van Yde Rosier, alleen kan ik zowel Teardrop als Yde Rosier nergens vinden.

Weet iemand waar ik Teardrop/Yde Rosier wel kan vinden?

Ik weet het ook niet precies en zou het ook wel graag willen weten zodat ik ze kan uitproberen...

prsguy
17 maart 2006, 20:20
De laatste keer dat ik Yde sprak, vertelde hij me dat hij eigenlijk geen tijd meer had om nog amps te bouwen. Maar dat is al een tijdje geleden dus ik weet niet of dat momenteel nog zo is.

Misschien moet ik maar eens een demo/luistersessie organiseren... Ik zal er even over nadenken.

Mienmachine
17 maart 2006, 20:35
Prsguy, kun je beschrijven hoe je Teardrop versterker klinkt, wat is het karakter, scheur, gain, blues enz.

MSNL
18 maart 2006, 01:07
De laatste keer dat ik Yde sprak, vertelde hij me dat hij eigenlijk geen tijd meer had om nog amps te bouwen. Maar dat is al een tijdje geleden dus ik weet niet of dat momenteel nog zo is.

Misschien moet ik maar eens een demo/luistersessie organiseren... Ik zal er even over nadenken.

Een demo klinkt heel leuk. Mocht je dit organiseren, wil ik mijn Teardrop ook wel meenemen.

groet,

msnl

Mienmachine
18 maart 2006, 08:20
Ik heb een plek van 14 bij 4 meter, Ridderkerk-Zuid Holland, niet echt groot dus maar daar kunnen wel wat versterkers op een rij staan,

Vind het best om daar een dagje wat te proberen, ook pedalen e.d.

peter_heijnen
18 maart 2006, 13:37
Goed idee.

Misschien kunnen geinteresseerden zich hier melden?

MSNL
21 maart 2006, 11:01
Ik ben geinteresseerd.
Ik neem dan mijn Teardrop mee.

grt,

msnl

Mienmachine
21 maart 2006, 11:16
Ben heel benieuwd naar de Teardrop.

Als streefdatum een zaterdag in mei,

tegen die tijd is mijn Deluxe Reverb handwired door Nico Verduin wel afgebouwd gok ik.

Welke versterkers willen we nog meer horen?

Ik stuur nog wel wat mensen een PM.

peter_heijnen
21 maart 2006, 12:07
En ik wil die teardrop ook horen.

MSNL
21 maart 2006, 12:26
Ik ben ook benieuwd naar die Reussenzehn preamp!

Tristan
21 maart 2006, 12:29
Ik ben ook wel geinteresseerd.

peter_heijnen
21 maart 2006, 15:33
De Reussenzehn Blackface gaat mee.