PDA

View Full Version : 18w of 36w?



RF
10 maart 2006, 19:34
hi, na een succesvol 5e3 project heb ik de smaak van zelfbouw te pakken en mijn zinnen gezet op een vintage marshall cloon.
Ik ben me aan het verdiepen in de materie en ik twijfel een beetje tussen een 18 Watt TMB of een 36W TMB ontwerp (dubbele eindbuizen). Ik heb wat vragen:
1 heb je mening / voorkeur voor een model? en vooral waarom?
2 met welke kits of schema's heb je goede ervaringen? Weber heeft redelijke kits..? (paar aanpassingen denk ik..) Of zou je het zelf samenstellen?

Robert

chocorookie
10 maart 2006, 19:48
Mail es ff met Nik, heel behulpzaam en goed spul.
Of PM Nico hierover, hij kan je verder helpen met keuzes.

BTW. 18 watt is een toppertje.


Choc

chocorookie
10 maart 2006, 19:49
Sorry, Nik's website: http://www.ceriatone.com

RF
11 maart 2006, 13:14
Bedankt, ik ken die website, ziet er goed uit. Ceriatone is voor die 18W TMB wel duurder dan weber. Zijn complete kit is 380 zonder buizen, die van weber 325 met buizen en zelfs 400 met compleet cabinet.. Zit er veel verschil in? (behalve de eindeloze wachttijden bij weber meestal..)

Robert

RF
11 maart 2006, 13:17
Ik zie wel wat verschillen in de schema's. Die ceriatone heeft een MV geplaatst op de eerste input van het 2e kanaal.

fullorder
11 maart 2006, 13:46
Bedankt, ik ken die website, ziet er goed uit. Ceriatone is voor die 18W TMB wel duurder dan weber. Zijn complete kit is 380 zonder buizen, die van weber 325 met buizen en zelfs 400 met compleet cabinet.. Zit er veel verschil in? (behalve de eindeloze wachttijden bij weber meestal..)

Robert

het lijkt me dat je voor een weber kit aardig wat verzendkosten (laat staan douane) moet betalen. kun je zo'n ceriatone kit niet bij dr. tube kopen?

chocorookie
11 maart 2006, 14:02
Ik was er vorige week hij had er nog 3..............

chocorookie
11 maart 2006, 14:05
Oja, bij Weber kun je op dit moment 2,5 maanden wachten heb ik gehoord op je kit.

Ze lopen vrij veel achter in het verwerken van orders.

RF
11 maart 2006, 14:13
Dr. Tube? heb je daar een website van?

chocorookie
11 maart 2006, 14:39
www.drtube.nl

RF
11 maart 2006, 14:58
top! mailtje gestuurd.

Heb je ook ervaring met de 36w versie? Ik heb nog niet op een 18w gespeeld en weet ook niet wanneer deze start met oversturen, het leek me dat de 36w versie wat later opbreekt en meer druk geeft. Maar ook toon-wise hoor ik graag wat meningen enz..

Mijn referenties zijn voornamelijk oude fender amps, allen onder de 50 watt. misschien helpt dat als refenrentie qua volume,druk, en weet ik wat allemaal..

Robert

chocorookie
11 maart 2006, 16:39
Ik weet het nog niet, de 36-er is onderweg vanuit het verre oosten.

Begin er binnenkort aan.

Choc

nicoverduin
11 maart 2006, 17:21
de 36 watter zal bij dezelfde volume stand ongeveer opbreken. Alleen de eindtrap is dubbel uitgevoerd. Scheurde 18 18 watter al, dan ga je dat helemaal met de 36 watter krijgen. Je komt al heel gauw richting de EL34 eindtrappen lijkt me.

Nico

chocorookie
11 maart 2006, 22:41
D'r zijn meerdere versies van de 36-er op de markt, bij gebrek aan trafo's (nog steeds in de maak) Heb ik ff met Nik geb abbeld over de 36-er.

Zijn 36-ers zijn schakelbaar, dus 18Watt/36W switch. Al heeft ie ze nog niet goed werkend, men zit te kopbreken hoe men "veilig"kan switchen.

Weerstanden worden roodgloeiend.

De 36-er van weber is ok, maar niet spectaculair en vrijwel hetzelde "verdubbeling van EL84"concept.

De 36Watter van Richie is het verst en wordt gezien als DE 36 watter, men heeft 'm uitvoerig getest en werkend gebracht, gereviseerd enz enz. Deze is af.
Volgens zeggen kruist ie met z'n instelmogelijkheden door een JTM45, AC30 en een Plexi18 heen + meer headroom-/ volume.

Ik werd hierdoor nieuwsgierig en je raad het al.........., de laatste voordat de kleine komt:) (ik beloof het)

Choc

fullorder
12 maart 2006, 02:04
Welke 36 watter is dat, die van Richie?

chocorookie
12 maart 2006, 08:43
degene in de download sectie van 18watt.com. Let wel op, als je deze 1 maand geleden hebt gedownload dan moet je het nog eens een keer doen. Ze hebben 3 Maart de laatste geplaatst, ook al staat er oktober 2005.

RF
15 maart 2006, 19:27
Ik zag dat ceriatone op de TMB een mastervolume heeft en op de tremolo-versie niet, enig idee waarom? Zijn, buiten gebruik van de tremolo, er andere redenen om voor de een of de andere te kiezen. (in geluid?)

robert

nicoverduin
15 maart 2006, 19:40
De tremolo versie is gebouwd naar het origineel. De TMB en allerlei andere varianten zijn nieuwe ontwerpen op het oude ontwerp. Maar als je het echt wilt weten, moet Nik effe mailen. Dan weet je het juiste antwoord.
Nico

chocorookie
15 maart 2006, 19:49
Nee hoor, het is gewoon een ontwerpkwestie. De TMB (treble mid Bass) heeft bij Nik een MV toevoeging, bij Weber bijv. niet. De tremolo versie is de oude orginele versie welke marshall vroeger uit bracht.

Je kunt kiezen.

MV bij Nik's 18watter is vooral leuk je EL84 buizen te oversturen bij lage volume.

Tja, je kunt er ook ff met Nico, Franc en anderen over babbelen, d'r zijn er best veel op dit forum welke een 18-er hebben gebouwd.

Dus Feedback en hulp zat.

Oja, mijn favoriet, de 18 TMB + MV van Nik.

http://community.webshots.com/myphotos?action=editAlbum&albumID=444222823

Gr. Choc

RF
15 maart 2006, 20:35
Oja, mijn favoriet, de 18 TMB + MV van Nik.

http://community.webshots.com/myphotos?action=editAlbum&albumID=444222823

Gr. Choc

Dat ziet er goed uit, heb je het cabinet ook zelf gebouwd?

Ik zie dat je orange drops hebt gebruikt, bij NIk zie ik vaak 150 series mallory, heb je bewust hiervoor gekozen of gaan ze random op het board bij ceriaton? (je ziet veel verschillende caps op de foto's op de site namelijk..)

Ik baal wel een beetje dat 18w.com uit de lucht is... zit me net lekker te verdiepen in de schema's..

robert

chocorookie
15 maart 2006, 20:54
Maakt niet zoveel uit welke je gebruikt, ieder heeft z'n eigen wens/ keuze. Veel jongens bouwen met OD's of een mix met mall's. No prob's.

Anderen zoeken oude vintage condensatoren, ik bouw graag met metaalfilm weerstanden anderen weer met koolcomposiet. Tis echt puur eigen keuze.

1 Ding met de 18-er, zorg dat je de aarding precies opvolgt, 1 plekje verkeerd en je hebt zo een aardlus----> hum,ruis.

Gebruik voor je inputs afgeschermde kabels welke je aan 1 kant aard(input). Dit puur ter ruisonderdrukking.(plaats deze bekabeling zover mogelijk aan de rechterkant van het chassis

Hint, gebruik een Bussbar(aardrailtje) hierop soldeer je elk komponent welke naar aarde gaat op z'n plek waar ie hoort in het schema. aardes pre-amp rechts en verderopschuivend in het schema naar links totdat je bij de eindbuizen bent(board).

Het einde van de busbar (rechts) bevestig je weer aan een aardpunt op het chassis.

Choc

RF
15 maart 2006, 21:16
Hint, gebruik een Bussbar(aardrailtje) hierop soldeer je elk komponent welke naar aarde gaat op z'n plek waar ie hoort in het schema. aardes pre-amp rechts en verderopschuivend in het schema naar links totdat je bij de eindbuizen bent(board).

Het einde van de busbar (rechts) bevestig je weer aan een aardpunt op het chassis.

Choc

Ik kan me even geen voorstelling van de bussbar maken, hoe ziet dat eruit? Is het zoiets als de kopere plaat achter de knoppen voor aarding?

robert

nicoverduin
15 maart 2006, 21:47
Een dik stuk koperdraad dat parallel aan de print loopt. De gesoldeerde draden houden de draad vanzelf in de lucht. En dan een kant (bij de inputs) aan massa leggen.

JoostBaksteen
15 maart 2006, 21:58
Beetje gare foto.... maar het is wel te zien (aan de 'bovenkant' van het bord dus, waar alle groene draadjes heen gaan):

http://has.tweakdsl.nl/amp/DSC02110.JPG

RF
15 maart 2006, 22:04
bedankt voor de uitleg. tja, als ik beter naar de layout van ceriatone gekeken had ik het meteen begrepen.. staat zelfs het woordje 'ground buss' bij.

kijkend naar de layout heb ik nog twee vraagjes:

Klopt het dat je 1 steraarde hebt voor de overige aardedraden? (afgezien van de OT aarde dan)

wat is die strip naast de PT? Ik zie welke draden eraan vast zitten, maar waarom zo? bij de 5E3 kiezen ze voor een andere oplossing..

Robert

RF
15 maart 2006, 22:09
hee te gek een foto, plaatjes snap ik vaak beter..

JoostBaksteen
15 maart 2006, 22:27
1) Klopt het dat je 1 steraarde hebt voor de overige aardedraden? (afgezien van de OT aarde dan)

2) wat is die strip naast de PT? Ik zie welke draden eraan vast zitten, maar waarom zo? bij de 5E3 kiezen ze voor een andere oplossing..



1: Nee, er zijn er 2, eentje aan de PT, en eentje aan die strip

2: Dat is gewoon om draadjes met elkaar te verbinden. Zelf heb ik het niet gebruikt, ik heb de draadjes 'gewoon' aan elkaar gesoldeerd en werkt ook prima.

RF
15 maart 2006, 22:37
1: Nee, er zijn er 2, eentje aan de PT, en eentje aan die strip

2: Dat is gewoon om draadjes met elkaar te verbinden. Zelf heb ik het niet gebruikt, ik heb de draadjes 'gewoon' aan elkaar gesoldeerd en werkt ook prima.


1: ach zo, in ceriatone layout gaat de buss alleen naar de input, schema van schematic heaven.com zit idd een steraarde.. bedankt.

2: helder, snap ik dat ook weer... je hebt daar ook van die mooie draaidopjes voor. plastic van buiten en een scherpe metalen schroefdraad van binnen. Die draai je zo op de verbonden draden, zit als een huis. Kan ze nergens vinden, waren altijd erg handig.

Bedankt!

JoostBaksteen
15 maart 2006, 22:55
2: helder, snap ik dat ook weer... je hebt daar ook van die mooie draaidopjes voor. plastic van buiten en een scherpe metalen schroefdraad van binnen. Die draai je zo op de verbonden draden, zit als een huis. Kan ze nergens vinden, waren altijd erg handig.

Bedankt!

Die moet je nog wel kunnen vinden hoor. Anders de 'nieuwe' versie, ziet er iets anders uit, maar je schuift de draden er dan naast elkaar in. Grijze platte dingen. Maar dat werkt alleen met grote draden. De gamma o.i.d. heeft ze meestal wel.

Zelf heb ik het gewoon gesoldeerd, krimpkaus eroverheen en klaar. Werkt ook goed.

bert k
15 maart 2006, 23:06
Dat zijn lasdoppen, dat komt uit de elektrotechniek. Ze werken goed met massief installatiedraad, maar niet zo best met flexibel meeraderig. Ik zou lekker solderen.

Geronimo
15 maart 2006, 23:12
Haha lasdoppen in een gitaarversterker, dat zou ik niet doen. Lijkt me dat die lostrillen als je een tijdje staat te blazen.

RF
15 maart 2006, 23:20
ik heb ze gebruikt met solid core draad, eerst gesoldeerd en dan dopje erop.. Is een klein dopje, passen net 2 draden in... ging prima.

krimpkousje ook prima

alles prima

Iets anders; teflon wire of cloth wire?

robert

JoostBaksteen
16 maart 2006, 08:47
cloth: makkelijker en mooier

Franc
16 maart 2006, 09:47
Voor beide is wat te zeggen hoor.
Cloth is erg makkelijk omdat je het gewoon wat terugtrekt en je kunt solderen.
Het is solid core en in vorm te buigen, dat kan makkelijk zijn, maar ook tegen je werken.
Of het tegenwoordig MAG in elektrische apparaten betwijfel ik trouwens (volgens de normen zeg maar).

Teflon is heerlijk solderen omdat het niet smelt, maar ja, je moet wel ff een stukje strippen.

Persoonlijk vind ik teflon er 'echter' uitzien. Dat cloth ziet er wat rommeliger uit.

Geronimo
16 maart 2006, 10:43
En waar halen jullie dat draad vandaan als mag vragen? Ik heb altijd moeite goed draad voor een redelijke prijs te vinden. De Conrad bijvoorbeeld heeft alleen maar van dat hobbydraad of je zit gelijk met van die 5 aderige VMVk installatiekabels, er zit niks tussenin.

Franc
16 maart 2006, 11:02
Je moet dan toch de ampbouwers heben denk ik, de bekende adressen.

chocorookie
16 maart 2006, 11:07
haha, dan pas komt de ping - ping om de hoek. ff cloth wire, ff dit ff dat, je raakt er aan verslaafd en je hebt een dure hobby te pakken. Zoals velen onder ons.

Geronimo, hier begint het mee, :"waar haal ik de draad vandaan".

:)

Ik zeg niet pas op, maar soldeer met mate:)

De enige die ik op dit forum ken welke z'n onderdelen 6x gebruikt, of uit andere dingen haalt is N3K, Hulde!!!

nicoverduin
16 maart 2006, 11:12
Je denkt toch niet dat ik mijn eigen versterkers bouw met nieuwe onderdelen heh? Wat denk je dat dat kost......De revibe is de eerste....

chocorookie
16 maart 2006, 11:15
Nico, laat me niet lachen........................, :)
1-tje die het donders goed weet ben jij wel.......................:)

Geronimo
16 maart 2006, 15:05
haha, dan pas komt de ping - ping om de hoek. ff cloth wire, ff dit ff dat, je raakt er aan verslaafd en je hebt een dure hobby te pakken. Zoals velen onder ons.

Geronimo, hier begint het mee, :"waar haal ik de draad vandaan".

:)

Ik zeg niet pas op, maar soldeer met mate:)

De enige die ik op dit forum ken welke z'n onderdelen 6x gebruikt, of uit andere dingen haalt is N3K, Hulde!!!

Ja ik weet het, maar als je het doet moet je het goed doen. Het liefst heb ik bijvoorbeeld ook sealed pots en dat soort dingen maarja waar haal je die nu weer vandaan hier? Ik vind het wel een van de nadelen van zelfbouw, die eindeloze zoektocht naar goeie onderdelen. Kan je een hobby op zich van maken.

matto
21 maart 2006, 09:16
hi, na een succesvol 5e3 project heb ik de smaak van zelfbouw te pakken en mijn zinnen gezet op een vintage marshall cloon.
Ik ben me aan het verdiepen in de materie en ik twijfel een beetje tussen een 18 Watt TMB of een 36W TMB ontwerp (dubbele eindbuizen). Ik heb wat vragen:
1 heb je mening / voorkeur voor een model? en vooral waarom?
2 met welke kits of schema's heb je goede ervaringen? Weber heeft redelijke kits..? (paar aanpassingen denk ik..) Of zou je het zelf samenstellen?

Robert

Na mijn succses volle 5e3 project ben ik aanhet verzamelen gegaan met allerlei onderdelen voor een Marshall JTM 45 (30 Watt) top.
Ik heb zelf een chassis gemaakt en voor de rest heb ik trafos en de originele Marshall print voor een geschikt bedrag kunnen overnemen.
De behuizing maak ik zelf en de rest van de onderdelen heb ik bij onze geachte forumvriend in Heemskerk kunnen bestellen.
De bedrading moet er nu nog in gemaakt worden.
Als ie klaar is zal ik proberen een fotoverslag te plaatsen.

RF
21 maart 2006, 19:39
Na mijn succses volle 5e3 project ben ik aanhet verzamelen gegaan met allerlei onderdelen voor een Marshall JTM 45 (30 Watt) top.
.

dat klinkt te gek. Ik heb zelf inmiddels alle spullen om een 18w TMB te bouwen besteld. de kast maak ik ook zelf..
Ik wist trouwens niet dat de JTM45 30 watt was..?
Mag ik vragen hoe je aan de trafo's bent gekomen?

Robert

RF
21 maart 2006, 22:29
Ben aan het kijken naar el84's. Welke merken matchen lekker met de 18W?

grRobert

matto
21 maart 2006, 23:11
dat klinkt te gek. Ik heb zelf inmiddels alle spullen om een 18w TMB te bouwen besteld. de kast maak ik ook zelf..
Ik wist trouwens niet dat de JTM45 30 watt was..?
Mag ik vragen hoe je aan de trafo's bent gekomen?

Robert

Een bevriende gitarist hier bij mij in de buurt is erg gecharmeerd van van Weelden en van Mercury trafos, hij heeft een nieuwe Marshal reissue jtm 45 top en kast gekocht en deze dezelfde week nog naar van Weelden gebracht om er een turret board en trafos van mercury in te laten zetten.
De kast en het chassis met buisvoeten en potmeters heeft ie weer gebruikt en de rest heb ik van hem overgenomen(als er iemand nog ergens een goudkleurig Marshall logo heeft liggen?).
Voor mijn 5e3 project heeft hij mij destijds ook de trafo's en het chassis geleverd.
Hij vindt het ook wel zonde als relatief goede onderdelen werkeloos op de zolder liggen en een beetje financiele injectie voor allerlei ideen is natuurlijk nooit weg.

RF
25 maart 2006, 13:28
De buizen, wat raden jullie me aan voor el84's voor in de 18W TMB? (en anderen ook..) Ik heb tot nu toe alleen 6L6 versterkers gehad (en sinds kort 6V6), heb geen ervaring met el84..

Robert

chocorookie
25 maart 2006, 18:05
JJ's doen 't goed in een 18 watter, zijn ook niet zo duur. Idem voor de rectifier.

Choc

Franc
25 maart 2006, 18:09
Ik heb ook JJs voor mijn 18Watter in huis gehaald...
Alleen is de amp nog niet klaar :D

chocorookie
25 maart 2006, 21:28
Hey Franc, top dat je weer eens aan iets anders denkt dan de 100 Watt.

Kastje bijna klaar zie ik, best goed!!

Welk schema gaat het worden?


Gr. Choc

Franc
25 maart 2006, 21:32
Kan ff niets met de 100W tot ik de nieuwe trafo heb ;)

Standaard 18W circuit, waarschijnlijk met verbeterde tremolo.

Hoezo "best goed"?? ;) Bloed zweet en tranen hoor.

(sorry voor de hijack RF)

chocorookie
25 maart 2006, 21:39
No prob's Franc, had hetzelfde met m'n rooie 18watter welke als extention kwam, Puik!!!!

RF, ook sorry vanaf deze kant!

Ik kijk met lede ogen naar jullie projectjes............, blijf pics posten!

RF, ben ook benieuwd naar jouw bouw, advies: take your time!

Groetjes Choc

RF
25 maart 2006, 21:39
(sorry voor de hijack RF)


zolang er tips blijven komen is het kind blij.. :)

chocorookie
25 maart 2006, 21:41
PS RF, wat is er al in huis t.b.v. de 18-er?

chocorookie
25 maart 2006, 21:57
http://community.webshots.com/photo/444222823/2921576730068446625umEeJX#

Hieroo ff mijn binnenkant v/d 18 watter, een 1 x 12" TMB.

Tis niet alles maar 't ding klinkt als een klok, oja hard kan ie ook nog.:)

choc

RF
25 maart 2006, 22:06
PS RF, wat is er al in huis t.b.v. de 18-er?

uuh, een bankafschrift, ruim 30 pre-amp buisjes en een flinke dosis enthousiasme..

moet de spulletjes nog ontvangen dus.. en nog een paar dingetjes bestellen..

robert

bert k
25 maart 2006, 22:06
Ja, hard gaan ze zeker. Ik heb net een nieuw element in mijn gitaar geschroefd en ff getest op de 18 Watt, over een 4x12... Tering, wat brult dat...

RF
25 maart 2006, 22:11
Ja ja, klinkt als een klok, brult.. had ik al gezegd dat ik nog niet kan beginnen, dit maakt het wachten er niet beter op ;)

chocorookie
25 maart 2006, 22:18
Lol, ff geduld dan nog RF!!!