PDA

View Full Version : Rebel Music piëzo pickup systeem



Joppnl
9 maart 2006, 16:01
Ik wil al een lange tijd een element in mijn gitaar, mag natuurlijk niets kosten en moet (ook natuurlijk) FanTasTisch klinken...:-)

iemand ervaring met dit product ?? en zo ja: hoe klinkt t?

http://www.speurders.nl/muziekinstrumenten/gitaarenbasversterkers/18489317/piezo_pickup_beter_dan_zie_reviews.html?5.4.0.0.7. 99

chris c
9 maart 2006, 17:09
Geen ervaring ermee, maar ik vraag mij af hoe je die korte plug door het staartblok van een gitaar krijgt (toch de normale plaats voor ziets). Het is blijkbaar de bedoeling dat je een gat achteraan in het zijblad van de gitaar boort :eek:

Agent_Smith
9 maart 2006, 23:23
Okee, maar afgezien daarvan? Qua klank? Anyone?

Ron Houben
10 maart 2006, 09:11
Beste Joppnl,

Een plakelement is het laatste wat je wilt gebruiken. Ze hebben geen output, waardoor je de versterker vol open moet draaien en je vrijwel onmiddelijk feedback krijgt. Doordat je het op een gitaar wilt gebruiken (= groot instrument=veel laag) zal dit heel snel gebeuren. Voor mandoline o.i.d. gaat het nog wel, daar komt bijna geen laag uit en heb je niet zo snel een probleem met feedback.
Plakelementen zijn dus niet erg praktisch. Ze kunnen soms wel o.k. klinken, omdat ze minder direct zijn dan een undersaddle piezo. Maar op hoger volume werkt het dus niet.

Wat je nodig hebt is een undersaddle element, dat is minder gevoelig voor feedback. Afhankelijk van de kwaliteit is het geluid o.k. tot erg goed.

Als je een staalsnarig instrument hebt, zou ik kijken naar een magnetisch klankgatelement (tweedehands als je niet veel geld wilt uitgeven). Dit element kan je namelijk in de winkel uitproberen. Die gaan altijd gemakkelijk in en uit je gitaar.
Heb je een nylonsnsarige gitaar, zou ik nog even doorsparen en een undersaddle piezo LATEN inbouwen. Je favoriete winkelier kan je hier wat merken en prijzen betreft mee helpen.

Ik hoop dat dit je wat verder helpt.
Groeten en succes.
Ron.

gertdm
10 maart 2006, 09:37
Ik sluit me aan bij Ron.
Op mijn 5string banjo kon een plakelement nog wel, zij het dat het veel moeite kostte de juiste plaats te vinden om hem nog redelijk te laten klinken.

Op gitaar is het 10 x niente....erg blikkerig geluid en weinig output.

Agent_Smith
10 maart 2006, 10:37
Okee, thanx!

Joppnl
10 maart 2006, 11:11
Bedankt voor de reacties!

De argumenten mbt de lagere tonen v.e. gitaar en het niet versterkt zijn en dan dus het snel rondzingen en ook de praktijkervaringen van zo'n plak-on element die ik hier hoor snijden wat mij betreft (gitaar?-)hout :-), op naar een andere keuze.

Dan denk ik dat ik voor een B-Band AST systeem kies.

Zie ik het volgende goed:?

Een AST heeft tov een piëzo e.d. het voordeel dat ie niet onder het beentje van de brug moet, die dan dus een paar mm hoger komt te liggen of je moet het laten doen en die sleuf laten verdiepen.

AST heeft een goede klank

ik wil dan kiezen voor een AST1470 met een preamp kastje in de gitaar (dat maak ik er zelf wel in), ik ben t niet altijd helemaal eens met de afstelling van de sound door een geluidsman :-)


Nog makkelijker is natuurlijk een Fishman die je in je klankgat doet (het is idd een staalsnarige dreadnought) maar een goede (Fishman Rare Earth) kast al snel 250 euro.... (de AST set 188, dus incl regelkasje).

Iemand evt nog een andere suggestie?

Ron Houben
10 maart 2006, 14:44
Hallo Joppnl,

De AST is hoe dan ook, eveneens een plakelement. Weliswaar onder de brug, ín de klankkast. Maar eigenlijk klinkt die alleen maar lekker in combinatie met een UST. Een UST (bij welk merk dan ook) geeft je de basissound, met een AST, of een interne microfoon of andere sensoren, geef je die basisklank een extra kleuring. Dit om de UST wat minder direct en hard te laten klinken, wat natuurlijker dus.

Als je een gitaar onversterkt hoort, hoor je ook niet alleen maar de brug, je hoort het hele bovenblad, de reflecties tegen de zij-en achterkant. En dat geheel is wat je versterkt ook wil horen. Een dubbel systeem klinkt dus het natuurlijkst.

Wil je dit niet en wil je een enkel systeem, kies dan een goede piezo voor onder het brugzadel. Hiermee kan je in ieder geval hard spelen (als je niet hard wilt spelen, hoef je de gitaar ook niet te versterken). Een AST of ander plakelement kan misschien nog wel o.k. klinken, het is niet erg praktisch.

Gegroet,
Ron.

gertdm
10 maart 2006, 15:30
Gewoon een Fishman matrix.....altijd goed...zie ook het topic over nieuwe gitaar....ik heb er zelfs voor gekozen om deze matrix in mijn ( niet goedkope en topklasse) Breedlove te laten zetten....kost me € 160,- bij Zwier in Vlissingen inclusief afstellen en setje nieuwe snaren...:)
Mijn ervaring is dat als je n goede gitaar hebt, een simpele Fishman over PA of goede akoestiese versterker gewoon oke is.
In mijn andere 6 string heb ik een duet systeem ( dus met microfoon erbij) en dat is ook erg mooi. Vooral in combinatie met een PA...
Maar in de basis blijft elk systeem het afleggen tegen het echte akoestiese geluid ( vooralsnog).....dat is nu eenmaal zo....

Ik zou zeggen: Fishman matrix en be happy :)

Joppnl
10 maart 2006, 19:24
Wederom bedankt voor de goede raad een ieder,



Gewoon een Fishman matrix.....altijd goed...zie ook het topic over nieuwe gitaar....ik heb er zelfs voor gekozen om deze matrix in mijn ( niet goedkope en topklasse) Breedlove te laten zetten....kost me € 160,- bij Zwier in Vlissingen inclusief afstellen en setje nieuwe snaren...:)


Zou je dan een Matrix Natural I of II adviseren?

Overigens is die prijs niet verkeerd. Ik zie bij Music store Köln (hier dichterbij dan Vlissingen....:-) dat de prijs 159 is. Zonder inbouw en zonder nwe snaren!

Hoe DIK is zo'n piëzo elementje oftewel, kan ik dat er zo onderleggen (in dat geval kan ik het zelf wel monteren, heb ongeveer 1.5 rechter hand...) of moet je je brug (laten) frezen?

Ik zie wel dat de breedte van zo'n elementje 2,3 mm is maar de dikte zie ik nergens.

gertdm
11 maart 2006, 11:59
Ik ben net terug met mijn Breedlove. Sjak Zwier heeft er een Fishman matrix 1 ingezet. Ik heb em gespeeld over een Ashdown (wat een goede versterker trouwens) en over een eenvoudige Bogey....geweldig en erg natuurlijk geluid. Het karakter van mijn Breedlove blijft ook versterkt bestaan. Beter dan mijn 12string Taylor waar ook een Fishman in zit. Die mag Sjak dan ook nog onderhanden nemen.
Ik kan er later nog een microfoon bijplaatsen zodat het een duet systeem wordt. Maar eerlijk gezegd vind ik hem nu al top. Meestal speel ik toch over PA dus kan een gewone matrix eigenlijk volstaan.
:)