PDA

View Full Version : equalizer



maarten
30 oktober 2002, 19:35
mijn reeds aangeschafte 5150 heeft maar één equalizer voor beide kanalen. NOu kun je zo dus moeilijk beide kanalen perfect afstellen. Maar zou ik dat kunnen verhelpen door bijvoorbeeld in de fxloop een equalizer te zetten en die tegelijk als ik van kanaal switch, ook aan/uit zetten...
kan die ene equalizer ongedaanmaken wat de eq van de amp deed en dan het geluid nog aanpassen? sorry voor de vage vraag maar kweet even niet anders hoe ik em moet stellen

dank
maarten

aadplagiaat
30 oktober 2002, 19:53
Kan een interessant effect zijn. Een effect inzetten en een zelffde effect gebruiken om het eerste te elimineren. Zelf denk ik dat de tweede optie de beste is, de externe eq. in de effectloop aanschakelen als de interne uit is en andersom.

Negative K3 fan
30 oktober 2002, 20:36
je kan proberen je signaal te a/b'en als je de EQ voor je preamp wilt, dat is alleen een heel geklooi. MAar je kan ook de eq in de fx loop zetten als je amp aparte fx loop voor clean en dirty heeft.

maarten
30 oktober 2002, 21:23
nee hij heeft maar één fxloop. en ik kan de interne eq niet uitscakelen.

Ik dacht t gewoon zo te doen: (bv.)

-stel lead(distortion) channel met de interne eq zo in dat die goed klinkt.

-daarna zet je rythm (clean) channel aan én de fxloop aan, je veranderd de interne eq niet, maar klooit zolang met de externe eq in de fxloop zodat je clean ook goed klinkt. (dus dat de externe in combinatie met de interne een goed geluid levert)
dus als je nu wisselt van lead naar clean, dan moet je én de channelswitch intrappen, én de fxloop aanzetten. De twee knoppen zitten vrij dicht op elkaar dus ik kan ze in een keer met een voet intrappen.


zo zou t toch moeten lukken lijkt me?
de distortion is megavet op dit ding dus daar hoef ik niks aan te veranderen alleen met de interne eq wat klooien, de clean kan daarentegen wel wat hulp gebruiken maar de clean is wel aardig, maar kan beter..
anyway thnx voor de help!

dml
30 oktober 2002, 21:42
Met een simpel EQ-pedaal als de Boss GE7 redt je het niet helemaal. Ik zou voor een parametrische EQ kiezen, dan kun je precies de freq.banden van de toonregeling van je amp opzoeken en bijstellen.

maarten
30 oktober 2002, 21:46
ik weet verder wel nog niet welke eq of wat voor een type. ik heb geen ervaring met die dingen, tis ook iets dat ik later doe. Ik moet eerst eens cabs voor erbij kopen zodat ik ook thuis kan genieten :grin:

wat is t verschil dan bij een parametrische dan?

dml
30 oktober 2002, 22:22
Bij een grafische staat de freq vast (maximaal 31 freq's) en de bandbreedte staat ook vast. Bij een parametrische kun je de bandbreedte en de freq traploos instellen, dus extreme geluiden zijn hiermee zeker te behalen.

maarten
30 oktober 2002, 22:30
zal ook wel het nodige kosten dan of niet?
t gaat me alleen maar zodat ik beide kanalen wat beter in kan stellen, en om de clean wat op te lappen..