PDA

View Full Version : 2x8 Ohm cabs in serie zetten



DarknessAwaits
9 maart 2006, 13:14
Het zal vast heel eenvoudig zijn, maar ik ben het spoor even bijster.

Ik heb nu in totaal 3 speakercabinets:

1x16 Ohm Bogner
2x8 Ohm zelfbouw, zegge: A en B

Ik wil ze nu tegelijk gebruiken (of dat nuttig is, is een andere discussie), en daarvoor wil ik de 2 8 Ohm cabs in serie zetten, zodat er op de versterker een totale load van 2x16 Ohm parallel wordt aangesloten -> 8 Ohm wat hij dus aankan.

Maar nu komt het: hoe moet ik het bedraden? Ik had het liefst een extra jack gehad in een van de 8 Ohm cabs (A) waar ik dan de B op kan aansluiten en zo het geheel aansluiten op de versterker.

Ter verduidelijking:
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/vrbld1.jpg

Maar ik kan maar niet visualiseren hoe die schakeling er dan uit moet komen te zien. Iemand?

SimonS
9 maart 2006, 15:02
in A een extra jackplug uitgang (dit is de doorlusuitgang). de plus van de doorlusuitgang verbinden met de plus van de jackplug ingang van A. de min van de doorlusuitgang verbinden met de min van de jackplug ingang van A. that's it.

DarknessAwaits
9 maart 2006, 15:35
in A een extra jackplug uitgang (dit is de doorlusuitgang). de plus van de doorlusuitgang verbinden met de plus van de jackplug ingang van A. de min van de doorlusuitgang verbinden met de min van de jackplug ingang van A. that's it.

Dat is parallel volgens mij.

SimonS
9 maart 2006, 15:39
oh ja ik zie dat je ze in serie wilt. nou, als je zelf kunt zien dat het paralel is, kun je ook wel zelf bedenken wat serieel is? :)

DarknessAwaits
9 maart 2006, 16:51
Ik kan wel bedenken wat serieel is, maar ik kan het niet bewerkstelligen.

SimonS
9 maart 2006, 17:21
oh oke. ik ga ff een tekening maken en online zetten...

DarknessAwaits
9 maart 2006, 17:28
thanx! 1234

SimonS
9 maart 2006, 17:31
http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/dingetje.jpg

zoiets wordt het dan. volgens mij klopt het, maar in de haast kan het ook wel fout zijn :P

DarknessAwaits
13 maart 2006, 16:35
Ik denk dat het zo moet lukken:

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/speakerserie.jpg

Of heb ik het fout?

DarknessAwaits
13 maart 2006, 19:54
*kick*

reacties aub...

Geronimo
13 maart 2006, 19:58
Maar dan moet je helemaal moeilijk moeilijk gaan doen met schakelaars en shit.

Je kan toch ook een snoer met drie pluggen maken? De sleeve van de plug 1 (voor in de versterker) --> sleeve plug 2 (cab 1). Tip plug 1 --> tip plug 3 (cab 2), en dan tip plug 2 aan sleeve plug 3.

(kan helaas geen tekeningetjes online zetten vanuit hier)

Je hebt dan een soort van kerstboomsnoer waarmee je twee cabs in serie kunt zetten.

Handig ook want dan kan je ook elk gewenst cabinet in serie zetten, en niet alleen die zelfbouw van jezelf.

Je tekeningetje klopt ook niet helemaal geloof ik.

SimonS
14 maart 2006, 02:30
http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/dingetje.jpg

zoiets wordt het dan. volgens mij klopt het, maar in de haast kan het ook wel fout zijn :P
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

nicoverduin
14 maart 2006, 06:12
Zo staan je boxen in tegenfase. Van een van de jacks moet je de polen omwisselen. Serieel is dus:

(+ amp)---> (tip jack 1)
(sleeve jack 1)--->(tip jack 2)
(sleeve jack 2)---> (- amp)

Nico

SimonS
14 maart 2006, 10:32
oh oke. Dan moet hij maar op precies de goede plaatsen gaan staan als hij gitaarspeelt ;)

DarknessAwaits
14 maart 2006, 10:35
Maar dan moet je helemaal moeilijk moeilijk gaan doen met schakelaars en shit.

Je kan toch ook een snoer met drie pluggen maken? De sleeve van de plug 1 (voor in de versterker) --> sleeve plug 2 (cab 1). Tip plug 1 --> tip plug 3 (cab 2), en dan tip plug 2 aan sleeve plug 3.

(kan helaas geen tekeningetjes online zetten vanuit hier)

Je hebt dan een soort van kerstboomsnoer waarmee je twee cabs in serie kunt zetten.

Handig ook want dan kan je ook elk gewenst cabinet in serie zetten, en niet alleen die zelfbouw van jezelf.

Je tekeningetje klopt ook niet helemaal geloof ik.

Zou je er toch een tekeningetje van willen maken als je thuis bent? Zo'n snoer lijkt me namelijk wel heel handig en bovendien zou het dan ook geen gevaar opleveren als ik niet van die schakelaars heb dat er eentje verkeerd zou kunnen staan.

@SimonS: Ik snapte je schema niet helemaal, dus heb ik het zelf nog eens geprobeerd.

@Nico: Maar hij loopt toch van de eerste 2 speakers van
+ naar -
en vervolgens van de
+ naar de -
van de 2 andere speakers.

Dan zouden ze toch in dezelfde fase moeten staan?

Geronimo
14 maart 2006, 10:37
Zo staan je boxen in tegenfase. Van een van de jacks moet je de polen omwisselen. Serieel is dus:

(+ amp)---> (tip jack 1)
(sleeve jack 1)--->(tip jack 2)
(sleeve jack 2)---> (- amp)

Nico

Heb je het nu over mijn of Simon's manier Nico? Volgens mij zit het bij mij goed toch?

Geronimo
14 maart 2006, 10:39
Zou je er toch een tekeningetje van willen maken als je thuis bent? Zo'n snoer lijkt me namelijk wel heel handig en bovendien zou het dan ook geen gevaar opleveren als ik niet van die schakelaars heb dat er eentje verkeerd zou kunnen staan.

Idd, daarom. Ik ben nu weer op 't werk dus dan maak ik vanavond efkes een tekeningetje voor je.

DarknessAwaits
14 maart 2006, 12:36
Ik had het ook al even getekend na wat worsteling en het is volgens mij redelijk evenvoudig. Alleen liep Paint Shop Pro 9 al drie keer vast dus heb ik het niet kunnen opslaan.

Ik weet alleen niet hoe ik het draad aan de pluggen moet maken, want je hebt 2 aders nodig van Amp naar Cabs en 1 extra ader voor tussen de cabs in principe dus zou je een 3 aderig speakersnoer krijgen, met een 'vertakking' in het midden. Die vertakking daar zit ik dus een beetje mee.

Geronimo
14 maart 2006, 12:56
Ik had het ook al even getekend na wat worsteling en het is volgens mij redelijk evenvoudig. Alleen liep Paint Shop Pro 9 al drie keer vast dus heb ik het niet kunnen opslaan.

Ik weet alleen niet hoe ik het draad aan de pluggen moet maken, want je hebt 2 aders nodig van Amp naar Cabs en 1 extra ader voor tussen de cabs in principe dus zou je een 3 aderig speakersnoer krijgen, met een 'vertakking' in het midden. Die vertakking daar zit ik dus een beetje mee.

Nee je moet er een soort driehoek van maken met op elke hoek een plug, je kan dan gebruik maken van enkele draden.

Zoiets zeg maar:


Amp
||
+-
/ \
/ \
/ \
/ \
+-____+-
|| ||
Cab1 Cab2


Zorg wel dat het snoer tussen de twee cabs lang genoeg is.


Dammed op een mac ziet het er toch anders uit... Handig hoor computers... Als het werkt ja.

Geronimo
14 maart 2006, 13:15
Ik heb een provisorisch tekeningetje naar je hotmailadres gestuurd.

DarknessAwaits
17 maart 2006, 14:56
Zo, ik heb net even de laatste hand gelegd aan mijn 'seriesnoer'.

Hier is de foto (http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/seriesnoer.jpg).

Helemaal rechts is de ampjack deze zit met de tip aan de meest linkse jacktip. Vanaf de linkse sleeve loopt het snoer naar de middelste tip, en vanaf daar loopt het snoer van de sleeve naar de sleeve van de ampjack.

Als het goed is klopt het zo zoals Geronimo had gezegd, en na het zelf te hebben beredeneerd ben ik ook achter de werking.

Bedankt voor de hulp!