PDA

View Full Version : [Video][Luc-O] Korte solo



Luc-O
9 maart 2006, 11:15
Hé,

Ik zat onlangs een beetje te klooien met mijn digitale camera (en mijn gitaar :D) Resultaat is dit filmpje: Lydisch gepiel á la Vai en meer 'mindless shred'. Toch wel geinig, dat Google Video.

http://video.google.com/videoplay?docid=1875494538117821635&q=%22Luc-O%22

Edit: verderop in deze thread staat nog een filmpje!

Vonk
9 maart 2006, 11:32
Jaja geen warmup... volgens mij zet iedereen die gitaarfilmpjes post eronder dat ze geen warmup hebben gedaan om eventuele fouten daar op af te schuiven ;) maar toch goed gedaan, wat boeit mij nou de kwaliteit van die camera ;)

gitaarhaantje
9 maart 2006, 11:38
DUDE echt gaaf.....:)

Maar ff een vraagje wat voor versterker is dat en kun je mischien ook de instelling geven want ik vind dat echt een lekker geluid...



Laurens

Luc-O
9 maart 2006, 11:41
Jaja geen warmup... volgens mij zet iedereen die gitaarfilmpjes post eronder dat ze geen warmup hebben gedaan om eventuele fouten daar op af te schuiven ;)

@ Vonk: Ik verzeker je dat dat in dit geval geen bullshit is. Ik zal een dezer dagen een filmpje maken mét warming-up. Het verschil zal groot zijn! Bovendien ben ik niet bang om een foutje te laten horen, houdt het menselijk...

@ Laurens: Thanks! Het is een JCM 900 hi-gain dual reverb (schakelbaar 100 of 50w), onlangs op de kop getikt op Markplaats. Hij staat hier uiteraard héél zacht en de sound vertekent ook door de camera. Ik heb er een Ibanez tubescreamer voorgezet voor wat extra 'bite'. Instelling (ongeveer): gain 7, treb 6, mid 5, bas 8. Lang geleden dat ik Marshall heb gespeeld, maar toen ik een half jaar geleden Vinnie Moore live zag met een JCM 900, een Boss DS1 en een DD3 was ik weer verkocht. Wat een sound had die gast toen, damn.

Roy K.
9 maart 2006, 13:08
That movie rocks dude!! 8-)

DivisionBell
9 maart 2006, 15:15
Echt vette sound, en goede techniekbeheersing!

Vonk
9 maart 2006, 17:23
@ Vonk: Ik verzeker je dat dat in dit geval geen bullshit is. Ik zal een dezer dagen een filmpje maken mét warming-up. Het verschil zal groot zijn! Bovendien ben ik niet bang om een foutje te laten horen, houdt het menselijk...



Hehe tis al goed, ik doe het je niet na :)

Sim-Simon
9 maart 2006, 19:15
Echt vet! Zou wel iets meer bas in je geluid mogen klinkt wel erg fel.

VHsologitarist
9 maart 2006, 19:20
Hey luc:
Je kan zien dat je goed spelen kan, super om dit zo te spelen zonder warming-up.
Lekkere stukjes. Je tone klinkt een beetje minder door de compressie maar heb de rest van je posts ook gehoord! Super de super vet!


:P

patricia
9 maart 2006, 19:58
ja mooi hoor luc!!ik als vai-fan luister hier graag naar.
nice one luc!!!

MusicManMaestro
9 maart 2006, 20:01
Lekker hoor , ik doe het je zeker niet na hoe lang ik ook aan het warming-uppen ben :satisfie:

Luc-O
9 maart 2006, 20:59
Bedankt voor de toffe reacties mensen, cool! Ik zal morgen of overmorgen in deze thread nog een ander filmpje posten (wordt momenteel geupload naar de Google-server, duurt ff) waarin ik mezelf overtref. (vind ik zelf dan). Stay tuned!

duckman
9 maart 2006, 21:08
hoi Luc,


erg knap, je hebt een goede techniek en ik doe het je niet na.
Maarja, de beste schippers staan aan wal :)
Wel had ik het gevoel dat dit ene beetje "gepiel in het luchtledige" was.
Het klonk als iemand die heel snel praat maar niets te vertellen heeft.Mis toch wat emotie en verhaallijn.Dat vind ik zo goed aan bijv. een Vai,die weet me te vangen met zijn klanken, bij dit stukje heb ik dat gevoel niet.

nogmaals, ik wil je niet afzeiken ofzo.
Ik zal eens gaan duiken in meer posts hier, pas recentelijk sounds ontdekt.

cheers,
Arjan

Bloodline
9 maart 2006, 22:03
jonge lul man.

dit raakt me gewoon !!!

Luc-O
9 maart 2006, 22:32
@ duckman: tja in principe heb je natuurlijk wel gelijk, het is ook gepiel. Maar da's af en toe ook best leuk... Voor echte songs wil ik je graag verwijzen naar mijn soundclick-pagina (zie sig). Misschien zit er iets van je gading bij!

@ Bloodline: Lol :D Ben ik blij om!

Luc-O
10 maart 2006, 11:10
Zoals beloofd, nog één:

http://video.google.com/videoplay?docid=-8727140618369557716&q=%22Luc-O%22

DarknessAwaits
10 maart 2006, 11:30
Geweldig .

bluegate
10 maart 2006, 11:54
Ziek gewoon...!:cooler:

Maar ehhh toch voor verbetering vatbaar, zorg dat er géén lichtbron
achter je zit. :D

Luc-O
10 maart 2006, 12:16
zorg dat er géén lichtbron
achter je zit. :D

Dat heb ik expres gedaan om m'n jeugdpuistjes te verhullen... :D Nee je hebt gelijk, is natuurlijk niet zo handig. Bij het eerste filmpje was het licht wel goed...

Stratman70
10 maart 2006, 13:06
Yo Luc,

Geweldig man! Het maakt ook eigenlijk helemaal niet uit waar jij over speelt hè?! Die sound zit gewoon in je vingers man!
Beide filmpjes zijn echt geweldig, al is het geluid bij het tweede filmpje iets beter. Misschien omdat de speaker niet recht op de camera gericht is?

Tja en ik heb dan toch de eer om dit allemaal van erg dichtbij in het echt te zien zo nu en dan en zelfs samen muziek met je op te mogen nemen: een gitarist van zo'n kaliber die soms samen met mij muziek maakt. Ongelooflijk zeg!

Nogmaals helemaal geweldig, maar je maakt bij mij toch uiteindelijk altijd meer indruk met je 'rustigere' gitaarwerk. Met name je gevoel voor compositie en melodie, fraseringen, vibrato en het gevoel wat je in je spel legt.

Maar dit is natuurlijk ook altijd lekker om even te horen en zeker heel indrukwekkend!!!

Toch ga ik nu maar weer even naar Mystery Girl luisteren. ;)

Lacrimosa
10 maart 2006, 13:39
hejj vette shit man....mooie gitaar ook ;)!!

c.hultermans
10 maart 2006, 22:21
Hey Luc,

Gaaf gedaan man!!!

Lekkere feel ook jammieeeeeeeeeeeeeeeee!!!

btw, ken jij Alex vd Linde? Ook zo'n goeie Zeeuwse gitarist, ik geloof dat ie in Over the edge speelt!!

Ik wil ook wel eens zulke dingetjes met mn cammeke opnemen, hoe doe je dat en met welke software?

Groetjes uit Bergen op Zoom ;-)

Conrad

Luc-O
10 maart 2006, 22:35
Bedankt weer mensen, echt te gek!

@ Edwin: gave reactie! Van die sound klopt wel, tweede filmpje klinkt beter, juist omdat de versterker niet op de camera gericht is. Ik kijk uit naar onze volgende samenwerking!

@ Lacrimosa: thanks dude! Is eigenlijk niet zo'n hele dure gitaar, maar heb 'm 'gepimped' haha.

@ Conrad: Thanks dude! Ja ik ken Alex, inderdaad Over The Edge. Erg goed ja, maar heb nog nooit eigen werk van 'm gehoord. Wat betreft die filmpjes: ik heb het gewoon met een digitale camera gedaan, vervolgens een e-mail adres bij gmail genomen en dan kan je op www.video.google.com video's uploaden, heel simpel en werkt perfect. Geen software nodig dus. Wanneer gaan wij eens jammen?

c.hultermans
10 maart 2006, 23:45
Zoals beloofd, nog één:

http://video.google.com/videoplay?docid=-8727140618369557716&q=%22Luc-O%22


Heee nog een filmpke hehe, ik zie m nu pas ;-)

Jaja, vals spelen met een haarstiekje heeee

neee ff serieus;

Errug knap gedaan allemaal, je kunt gewoon zien en horen dat je al heel lang speelt!!!

btw, U heeft mail

Grtz,

Conrad

}-{
12 maart 2006, 15:45
0.o Dat begin klinkt erg mooi :rockon:

Basseytje
12 maart 2006, 16:06
wow jij rock echt heel erg. klinkt egt vet.

Aron Maiden
12 maart 2006, 16:29
oke ik kan je eigelijk niet afzijken, je bent waarschijnlijk een van de beste gitarist en van het forum, maarja


Ik vind dit dus echt NIET mooi!!!

Karakterloze rot solos!

}-{
12 maart 2006, 16:35
Ik houd ook nooit zo van solo's maar deze is mooi :rockon:

Aron Maiden
12 maart 2006, 16:54
ik zeg niet dat ik niet echt van solos houd,
hoewel het mij niet uitmaakt, als een nummer mooi word van een solo, dan is het natuurlijk mooier, maar als je alleen maar een solo doet in een nummer omdat je aan het publiek wil zien, hoe goed je wel niet kan spelen dan ben je heel dom bezig, muziek draait niet om techiek oid, jammer genoeg zijn er nog veel mensen die dat nog wel eens vergeten

ik hou gewoon van solos met karakter, dat hoeft niet technish te wezen,

Vonk
12 maart 2006, 17:12
Mee eens ja, ik vind het vet als er een lading melodie inzit met snelle shred erdoorheen. Begin ik weer over Iron Maiden, maar het verschil is erg duidelijk:
Murray-solo's zijn vaak van die shred-dingen, toonladders op en neer. Smith weeft er meer melodie doorheen, hij is daar langer mee bezig maar het resultaat is ernaar.

Ik ben benieuwd naar de langzamere, melodieuze en geen-raamlicht-op-de-camera filmpjes. Zonder elastiek ;)

Luc-O
12 maart 2006, 17:18
als je alleen maar een solo doet in een nummer omdat je aan het publiek wil zien, hoe goed je wel niet kan spelen dan ben je heel dom bezig, muziek draait niet om techiek oid, jammer genoeg zijn er nog veel mensen die dat nog wel eens vergeten

Bedankt voor je reactie. Maar er zijn ook veel mensen die nog wel eens vergeten dat er echt nog veel publiek is voor technisch begaafde bands/gitaristen, kijk maar naar Vai of Dream Theater, die trekken standaard een volle bak. Ik ben absoluut met je eens dat muziek niet om techniek draait en dat het een middel moet zijn en geen doel blabla. Van bijvoorbeeld een Rusty Cooley zal je mij dan ook geen cd zien kopen. Maar goed, deze discussie kan eeuwig doorgaan. Voor mij PERSOONLIJK geldt in elk geval: muziek moet me raken, en het genre doet er dan helemaal niet toe.

Luc-O
12 maart 2006, 17:23
Ik ben benieuwd naar de langzamere, melodieuze en geen-raamlicht-op-de-camera filmpjes. Zonder elastiek ;)

Misschien maak ik nog wel eens zo'n filmpje... voor melodieuze muziek verwijs ik je graag naar mijn soundclick-site. Luister maar eens naar Evolution, Universal Dream of Mystery Girl. En wat betreft dat elastiekje: dat gebruik ik maar bij één lick. Zonder kan ook, maar mét klinkt het gewoon nog beter. Als het helpt... Marianne Timmer gebruikt klapschaatsen, in feite ook een hulpmiddel, maar is haar prestatie daarom minder?

}-{
12 maart 2006, 17:26
ik zeg niet dat ik niet echt van solos houd,
hoewel het mij niet uitmaakt, als een nummer mooi word van een solo, dan is het natuurlijk mooier, maar als je alleen maar een solo doet in een nummer omdat je aan het publiek wil zien, hoe goed je wel niet kan spelen dan ben je heel dom bezig, muziek draait niet om techiek oid, jammer genoeg zijn er nog veel mensen die dat nog wel eens vergeten

ik hou gewoon van solos met karakter, dat hoeft niet technish te wezen,

Juist daar ben ik het mee eens je kan hele goeie solo's spelen maar als dat het enigste is wat je kan dan schop je het niet ver in een band :o

Aron Maiden
12 maart 2006, 18:31
Begin ik weer over Iron Maiden, maar het verschil is erg duidelijk:
Murray-solo's zijn vaak van die shred-dingen, toonladders op en neer. Smith weeft er meer melodie doorheen, hij is daar langer mee bezig maar het resultaat is ernaar.

haha, ja mijn naam is dan wel aron maiden, maarja, dat was nog van 2004 he!, en ik heet aron dus het komt goed uit!;)

Ik hou mee van muziek zoals, Led zep, The Beatles, Hendrix, Black sabbath, David bowie, Lou reed!

Stratman70
13 maart 2006, 13:05
Juist daar ben ik het mee eens je kan hele goeie solo's spelen maar als dat het enigste is wat je kan dan schop je het niet ver in een band :o
Precies, maar aangezien dat bij Luc niet het geval is...
Hij speelt prachtige solo's, is zeer bekwaam in technische zin, maar check eens nummers als Universal Dream, Mystery Girl, maar ook wat stevigere nummers (zie zijn sig, soundclick), dan hoor je dat Luc dus niet in die categorie hoort waar jullie het nu over hadden, maar dat hij ook een uitzonderlijk talent heeft om mooie composities te maken. Dat maakt hem tot zo'n uitzonderlijk goede gitarist. Ik heb gitaristen gehoord die technisch gezien misschien beter dan hem waren, maar helaas op compositie-vlak, vergeleken Luc dus, ernstig tekort kwamen.

Dat maakt Luc tot een complete en goede gitarist!
Roy Segers vind ik ook zo'n geweldige gitarist: technisch erg sterk en waanzinng mooie nummers.
Dat soort gitaristen kom je weinig tegen. Terwijl je wel wordt doodgegooid met shredders, de één nog technischer en sneller dan de ander. "Knap hoor, ik doe het je niet na." denk ik dan. "En laat me de volgende keer eens een gave compositie horen." Denk of zeg ik er dan steevast bij. Helaas stellen ze me dan vaak teleur.
@ }-{: hoe spreek je jouw naam uit? :D

Robbert v.d. Hanenberg
13 maart 2006, 14:41
He te gek man! Top gespeeld!!

duckman
13 maart 2006, 15:13
Precies, maar aangezien dat bij Luc niet het geval is...
Hij speelt prachtige solo's, is zeer bekwaam in technische zin, maar check eens nummers als Universal Dream, Mystery Girl, maar ook wat stevigere nummers (zie zijn sig, soundclick), dan hoor je dat Luc dus niet in die categorie hoort waar jullie het nu over hadden, maar dat hij ook een uitzonderlijk talent heeft om mooie composities te maken. Dat maakt hem tot zo'n uitzonderlijk goede gitarist. Ik heb gitaristen gehoord die technisch gezien misschien beter dan hem waren, maar helaas op compositie-vlak, vergeleken Luc dus, ernstig tekort kwamen.

Dat maakt Luc tot een complete en goede gitarist!
Roy Segers vind ik ook zo'n geweldige gitarist: technisch erg sterk en waanzinng mooie nummers.
Dat soort gitaristen kom je weinig tegen. Terwijl je wel wordt doodgegooid met shredders, de één nog technischer en sneller dan de ander. "Knap hoor, ik doe het je niet na." denk ik dan. "En laat me de volgende keer eens een gave compositie horen." Denk of zeg ik er dan steevast bij. Helaas stellen ze me dan vaak teleur.
@ }-{: hoe spreek je jouw naam uit? :D


Klopt. Ik vond de eerste video wel impressive qua techniek maar niet als compositie, maar naar het luisteren naar zijn muziek op soundclicks twijfel ik daar niet aan.Er "lopen"hier een aantal top gitaristen rond en Luc-O is er een van.Hun niveau haal ik niet, of nooit....

}-{
13 maart 2006, 15:28
Precies, maar aangezien dat bij Luc niet het geval is...
Hij speelt prachtige solo's, is zeer bekwaam in technische zin, maar check eens nummers als Universal Dream, Mystery Girl, maar ook wat stevigere nummers (zie zijn sig, soundclick), dan hoor je dat Luc dus niet in die categorie hoort waar jullie het nu over hadden, maar dat hij ook een uitzonderlijk talent heeft om mooie composities te maken. Dat maakt hem tot zo'n uitzonderlijk goede gitarist. Ik heb gitaristen gehoord die technisch gezien misschien beter dan hem waren, maar helaas op compositie-vlak, vergeleken Luc dus, ernstig tekort kwamen.

Dat maakt Luc tot een complete en goede gitarist!
Roy Segers vind ik ook zo'n geweldige gitarist: technisch erg sterk en waanzinng mooie nummers.
Dat soort gitaristen kom je weinig tegen. Terwijl je wel wordt doodgegooid met shredders, de één nog technischer en sneller dan de ander. "Knap hoor, ik doe het je niet na." denk ik dan. "En laat me de volgende keer eens een gave compositie horen." Denk of zeg ik er dan steevast bij. Helaas stellen ze me dan vaak teleur.
@ }-{: hoe spreek je jouw naam uit? :D

:p zie mijn sig

c.hultermans
14 maart 2006, 01:02
Klopt. Ik vond de eerste video wel impressive qua techniek maar niet als compositie, maar naar het luisteren naar zijn muziek op soundclicks twijfel ik daar niet aan.Er "lopen"hier een aantal top gitaristen rond en Luc-O is er een van.Hun niveau haal ik niet, of nooit....


absoluut mee eens!!!

Ik verheug me op de jamsessie met 'm in april..........jammehhhhhhhhhhhhhhh

Grtz,

Conrad

Luc-O
14 maart 2006, 15:06
Er "lopen"hier een aantal top gitaristen rond.Hun niveau haal ik niet, of nooit....

Zeg dat nooit! Als je zo gaat denken zal het niet lukken nee. Maar mij heeft het ook jaaaaren gekost. En techniek is echt (voor 99%) een kwestie van discipline. Oefenen, oefenen, oefenen.

@Robbert en Edwin: bedankt mannen! Ben trouwens benieuwd waar Roy, Bosch, FrankS, boudewijn etc. uithangen...

c.hultermans
14 maart 2006, 17:38
Ben trouwens benieuwd waar Roy, Bosch, FrankS, boudewijn etc. uithangen...


Die hebben nog een leven naast internet heheh ;-)

Aron Maiden
14 maart 2006, 17:52
@ Luc-O;

Hoelang speel je eigelijk al?
En toen je begon was dit zeg maar je doel?, Oke een echt doel zal niemand ooit kunnen berijken omdat je nooit klaar en uitgeleerd raakt,
Gewoon veel techniek leren, En lekker shredden?(niets op tegen hoor, alle respect)
Of had je iets anders voor ogen, Ik geef toe je speelt super goed,
Maar waar ik benieuwd naar ben is of jij ook een vette blues solo ala, hendrix, Gallagher zal kunnen spelen :)
Lijkt me tof als jij is zoiets zal posten!

Luc-O
14 maart 2006, 22:39
@ Luc-O; Hoelang speel je eigelijk al?
En toen je begon was dit zeg maar je doel?

Ik begon met klassieke gitaar toen ik negen was, en ik kan wel zeggen dat ik daar een groot deel van mijn techniek aan te danken heb. Ik werd pas echt 'serieus' rond m'n 14/15e, toen ik elektrisch begon te spelen en Vai en Satriani op TV zag tijdens de Expo in Sevilla, '92. 'Dat wil ik ook', dacht ik toen. Ben nu 28 dus ga maar na.


Maar waar ik benieuwd naar ben is of jij ook een vette blues solo ala, hendrix, Gallagher zal kunnen spelen :)

Daar kan ik heel eerlijk (en kort) over zijn: nee. Maar ik heb me er dan ook nooit op toegelegd. Ik moet ook zeggen dat ik liever 'uitblink' in één genre dan dat ik een heleboel genres een beetje kan, wat vaak het geval is bij veel zelfbenoemde 'allround'-gitaristen.

VHsologitarist
15 maart 2006, 00:12
Hey luc-0:
Ik wou je eerst vragen, waarom je gestopt bent met de klassieke gitaar, maar zag later het antwoord al staan.

Ik snap helemaal wat je bedoelt met je laatste zin:

"Ik moet ook zeggen dat ik liever 'uitblink' in één genre dan dat ik een heleboel genres een beetje kan, wat vaak het geval is bij veel zelfbenoemde 'allround'-gitaristen"


Ik doe het namelijk wel .. van alles weh ;) maar doe ik mezelf daarmee te kort denk je op professioneel gebied?
Kun je niet uitblinken in meerdere genres?


Grtz
8)

Luc-O
15 maart 2006, 09:25
Ik snap helemaal wat je bedoelt met je laatste zin:

Ik doe het namelijk wel .. van alles weh ;) maar doe ik mezelf daarmee te kort denk je op professioneel gebied?
Kun je niet uitblinken in meerdere genres?

Het is natuurlijk puur een persoonlijke kwestie, maar waar vind jij dat je zelf het beste in bent (qua stijl)? Daar zou ik me dan op toeleggen als ik jou was. En natuurlijk kan je uitblinken in meerdere genres, maar dat zijn er maar héél weinig.

Ik ben trouwens niet gestopt met klassiek hoor, doe het nog wel eens. Ik wil binnenkort een keer de Allemande uit de Luitensuite in Em van Bach posten...

c.hultermans
15 maart 2006, 15:11
Het is natuurlijk puur een persoonlijke kwestie, maar waar vind jij dat je zelf het beste in bent (qua stijl)? Daar zou ik me dan op toeleggen als ik jou was. En natuurlijk kan je uitblinken in meerdere genres, maar dat zijn er maar héél weinig.




Wat ga je as zondagmiddag spelen in Goes?

Luc-O
15 maart 2006, 16:14
Wat ga je as zondagmiddag spelen in Goes?

Een ode aan BZN... :D

Nee, 5 instrumentaaltjes: The Phoenix, California Creamin', Evolution, Universal Dream en Steamy Thighs.

VHsologitarist
16 maart 2006, 09:25
Het is natuurlijk puur een persoonlijke kwestie, maar waar vind jij dat je zelf het beste in bent (qua stijl)? Daar zou ik me dan op toeleggen als ik jou was. En natuurlijk kan je uitblinken in meerdere genres, maar dat zijn er maar héél weinig.

Ik ben trouwens niet gestopt met klassiek hoor, doe het nog wel eens. Ik wil binnenkort een keer de Allemande uit de Luitensuite in Em van Bach posten...


Ikzelf vind dat ik nu behoorlijk snel vooruit ga op het gebied van flamenco.
Maar vind ni dat ik ergens in uitblink helaas. Hopelijk over een paar jaartes wel.

Ik ben trouwens wel super benieuwd naar je klassiek spel!! Allemande is een mooi stuk!!

Ben benieuwd

FrankS
17 maart 2006, 13:51
Heeyy Luc, net thuis ff je vids snel gecheckt, MAN MAN, gaaf hey!!!! :D

FrankS
17 maart 2006, 13:52
Die hebben nog een leven naast internet heheh ;-)Hahaha toch niet blijkbaar ;)

Scali
17 maart 2006, 20:07
Ik vind het erg knap gedaan.
Inderdaad jammer dat het verder 'gefiedel in de ruimte' is. Misschien de volgende keer een backingtrackje opzetten als je weer een filmpje gaat maken?
Maar er valt toch nog genoeg te genieten qua spel :)

Luc-O
17 maart 2006, 20:21
Frank en Scali: thanks!

meul
19 maart 2006, 11:28
eerste filmpje beginnetje doet me erg denken aan vinnie moore's eerste instructie vid solo. de vai vergelijking met je hoor ik niet zo.
ik vind de volgorde van je noten keus wel interessant in de 2de vid,vooral in je taps. mag ik ook wat kritiek geven? tof! :-) ik vind je artikulatie (toon) soms wat slap, maar niet altijd, misschien moet je die pook ff een jaar van je gitaar schroeven. je spel is een beetje typisch, niet constitent, het wisselt tussen gemiddeld en dan ineens een stukje killer. merkwaardig kwaliteit verschil tussen vid 1 en 2. verder denk ik dat je met je sweep iets meer aandacht moet geven aan de tussen liggende noten. zoals bij veel spelers hoor ik namelijk alleen de eerste en laatste noten in de sweep.
anyway, Je speelt natuurlijk gewoon goed gitaar!, het zit er allemaal wel! dus over een paar jaar geef je vast masterclass op het GIT ;-)

gr,
jan

Maxxas
19 maart 2006, 12:16
ik zeg niet dat ik niet echt van solos houd,
hoewel het mij niet uitmaakt, als een nummer mooi word van een solo, dan is het natuurlijk mooier, maar als je alleen maar een solo doet in een nummer omdat je aan het publiek wil zien, hoe goed je wel niet kan spelen dan ben je heel dom bezig, muziek draait niet om techiek oid, jammer genoeg zijn er nog veel mensen die dat nog wel eens vergeten

ik hou gewoon van solos met karakter, dat hoeft niet technish te wezen,

Ik lees/hoor bovenstaande wel eens vaker en vind dit wel zo'n onnozel gelul.
Kijk over smaak valt niet te twisten, ieder zijn ding maar dat muziek niet om techniek draait is gewoon gezwam. Zonder techniek kun je immers niets!
Techniek geeft je de mogelijkheid om de dingen te spelen die je wilt of die je hoort in je hoofd. Als je techniek nu maar beperkt is tot een aantal blueslickjes en in ene krijg je een ingeving voor een solo waar een sweep in zit over tig noten dan kun je toch niets? Zowel solo's met 100 noten als met 3 noten kunnen karakter en gevoel hebben. Het is maar net waar een nummer op dat moment om "vraagt". Daarnaast is het nog eens belangrijk welke noten er gekozen worden om spanning/sfeer te creëren.
Het publiek af en toe vermaken met wat "over the top" spel is ook amusement, vergeet dat niet. Als een voetballer een technisch hoogstandje laat zien staat ook iedereen te klappen en te genieten.

Luc-O, ik geniet ervan!
Was ik al maar zo ver.......

Luc-O
19 maart 2006, 12:44
Ik lees/hoor bovenstaande wel eens vaker en vind dit wel zo'n onnozel gelul.
Kijk over smaak valt niet te twisten, ieder zijn ding maar dat muziek niet om techniek draait is gewoon gezwam. Zonder techniek kun je immers niets!
Techniek geeft je de mogelijkheid om de dingen te spelen die je wilt of die je hoort in je hoofd. Als je techniek nu maar beperkt is tot een aantal blueslickjes en in ene krijg je een ingeving voor een solo waar een sweep in zit over tig noten dan kun je toch niets? Zowel solo's met 100 noten als met 3 noten kunnen karakter en gevoel hebben. Het is maar net waar een nummer op dat moment om "vraagt". Daarnaast is het nog eens belangrijk welke noten er gekozen worden om spanning/sfeer te creëren.
Het publiek af en toe vermaken met wat "over the top" spel is ook amusement, vergeet dat niet. Als een voetballer een technisch hoogstandje laat zien staat ook iedereen te klappen en te genieten.

Luc-O, ik geniet ervan!
Was ik al maar zo ver.......

Jij hebt het begrepen! ;)

@ Meul: bedankt voor je opbouwende kritiek!

Robbert v.d. Hanenberg
19 maart 2006, 12:53
Ik lees/hoor bovenstaande wel eens vaker en vind dit wel zo'n onnozel gelul.
Kijk over smaak valt niet te twisten, ieder zijn ding maar dat muziek niet om techniek draait is gewoon gezwam. Zonder techniek kun je immers niets!
Techniek geeft je de mogelijkheid om de dingen te spelen die je wilt of die je hoort in je hoofd. Als je techniek nu maar beperkt is tot een aantal blueslickjes en in ene krijg je een ingeving voor een solo waar een sweep in zit over tig noten dan kun je toch niets? Zowel solo's met 100 noten als met 3 noten kunnen karakter en gevoel hebben. Het is maar net waar een nummer op dat moment om "vraagt". Daarnaast is het nog eens belangrijk welke noten er gekozen worden om spanning/sfeer te creëren.
Het publiek af en toe vermaken met wat "over the top" spel is ook amusement, vergeet dat niet. Als een voetballer een technisch hoogstandje laat zien staat ook iedereen te klappen en te genieten.

Luc-O, ik geniet ervan!
Was ik al maar zo ver.......

+1...heeft 't idd begrepen!

meul
19 maart 2006, 14:19
Ik lees/hoor bovenstaande wel eens vaker en vind dit wel zo'n onnozel gelul.
Kijk over smaak valt niet te twisten, ieder zijn ding maar dat muziek niet om techniek draait is gewoon gezwam. Zonder techniek kun je immers niets!
Techniek geeft je de mogelijkheid om de dingen te spelen die je wilt of die je hoort in je hoofd. Als je techniek nu maar beperkt is tot een aantal blueslickjes en in ene krijg je een ingeving voor een solo waar een sweep in zit over tig noten dan kun je toch niets? Zowel solo's met 100 noten als met 3 noten kunnen karakter en gevoel hebben. Het is maar net waar een nummer op dat moment om "vraagt". Daarnaast is het nog eens belangrijk welke noten er gekozen worden om spanning/sfeer te creëren.
Het publiek af en toe vermaken met wat "over the top" spel is ook amusement, vergeet dat niet. Als een voetballer een technisch hoogstandje laat zien staat ook iedereen te klappen en te genieten.

Luc-O, ik geniet ervan!
Was ik al maar zo ver.......

Meestal is dit de frustratie van mensen die zelf niet zo kunnen spelen.
toch zegt de geen die hier word aangepakt ook wel iets waars al vraag ik me af of hij of zij dit zelf zou kunnen onderbouwen. gezien de toon van zijn betoog. als muzikant heb je vaak een techinsche en een muzikale kick. beide zijn nodig om ver te komen. afhankelijk van je doel als muzikant kan de neiging naar ingewikkelde shit een valkuil zijn om groter publiek te bereiken. dit is geen probleem als je alleen geilt op het respect van gitaristjes voor je podium of als je geen behoefte voelt muziek wereld kundig te maken. bijna alle solo georienteede spelers zijn begonnen met de muziek om de solo heen te schrijven. er komt een moment dat het moeilijker word jezelf te blijven verassen en vaak is dat ook het moment waarop je focus verplaatst van het zijn van gitarist naar het zijn van muzikant. het is gewoon een natuurlijk proces.

J

Maxxas
19 maart 2006, 14:39
Meul, ik denk dat er een groot verschil zit tussen wat de 1 als ingewikkeld opvat en een ander niet. Met "ingewikkelde" muziek kun je net zo goed een groot publiek bereiken, het is ook maar weer net wat je groot vind of niet.
Allan Holdsworth maakt ingewikkelde muziek, toch zijn er enorm veel mensen die dat te gek vinden. Het is maar net wat je instapniveau als luisteraar is zeg maar. Het is echter complete onzin dat techniek niet van belang is. Gooi die stelling es bij een repetitie van het metropole orkest in de groep en ze draaien meteen de b*llen uit je broek.

Scali
19 maart 2006, 14:59
Wat mij betreft ben je pas ECHT een groot muzikant als je technisch hoogstaand spel en harmonische structuur zodanig kunt brengen dat het toegankelijk is voor een groot publiek.

Een aantal voorbeelden... Michael Jackson's Beat It met de onnavolgbare solo van Eddie van Halen. Enorm snel, supergrote trucendoos, en toch een wereldhit.
Of een aantal nummers van Queen. Killer Queen bv, of Bohemian Rhapsody... of Innuendo.
Dat is niet bepaald muziek met 3 akkoordjes in 1 toonsoort. Lange, ingewikkelde progressies, en dan een melodie die net zo lang is, want die volgt alles (terwijl men beweert dat je de melodie kort en herhalend moet houden, omdat anders de luisteraar het niet meer volgt). Maar moet je kijken wat een wereldhits.
Zo zijn er vast wel meer voorbeelden te noemen van 'moeilijke' muziek qua compositie danwel speeltechniek, die een gigantisch succes waren. Een aantal nummers van Toto bijvoorbeeld. Africa zit best ingewikkeld in elkaar, vooral met al die stemmen in de koortjes. Of Pamela, vind ik ook wel leuk... halverwege het refrein naar een andere toonsoort overgaan.

Han S
19 maart 2006, 15:24
Iedereen heeft zijn eigen beleving in wat voor muziek dan ook. Wat Scali noemt is treffend, Killer Queen was hun eerste hit en dat is met tapemachines opgenomen. Er kon niets ge-edit worden anders dan met het scheermes en alles wat je hoort is echt zo gespeeld en gezongen. De harmonischen in de vocals met die glijders zijn allemaal razend knap gezongen. Ook het gitaarwerk is fenomenaal.

Luc O, ik vind jou een van de beste gitaristen die ik heb mogen aanschouwen en ik zou je graag eens bezig willen zien als onderdeel van een groter geheel. Hoe je daar een hoofdrol in zult spelen. Een echt goede ritmesectie met een inventieve real drummer, een stuwende bassist die zichzelf niet het belangrijkste vindt maar alles doet in dienst van.............een of twee gitaristen voor de rest van de fundering en dan een toetsenist(e) voor de mooie vloerbedekking waar je zo lekker op kunt lopen met je blote poten.

En dan wil ik graag zien en vooral horen hoe jij de slagroom en de kersen op die heerlijke taart neerzet. Je techniek is meer dan voldoende om daar een feest van te maken.

Maar ook in de zo simpel lijkende blues is juist die ene hartverscheurende noot belangrijker dan je techniek. En die ene klap op die tom, op het juiste moment is effectiever dan die ingewikkelde drumbreak of fill.

En af en toe moet je dan heel even laten horen dat je echt goed bent, maar het geheel is belangrijk. Kijk naar een groot orkest, waar ook die hobo erg belangrijk is, geweldig vind ik dat.

Ik ga jouw video's volgen, post er zoveel mogelijk.

meul
19 maart 2006, 15:28
Meul, ik denk dat er een groot verschil zit tussen wat de 1 als ingewikkeld opvat en een ander niet. Met "ingewikkelde" muziek kun je net zo goed een groot publiek bereiken, het is ook maar weer net wat je groot vind of niet.
Allan Holdsworth maakt ingewikkelde muziek, toch zijn er enorm veel mensen die dat te gek vinden. Het is maar net wat je instapniveau als luisteraar is zeg maar. Het is echter complete onzin dat techniek niet van belang is. Gooi die stelling es bij een repetitie van het metropole orkest in de groep en ze draaien meteen de b*llen uit je broek.

hey M

Ik schreef er ook bij dat 1 en ander het afhankelijk is van je doel en het publiek dat je wilt bereiken, holsworth en mensen als scofield zijn natuurlijk wel degelijk een voorbeeld van mensen die voor het gemiddelde ongeoefend oor ontoegankelijk zijn. dit bedoel ik dus niet met groot publiek. je kan rustig stellen dat wanneer je 100 mensen spreekt 2 holdsworth zullen kennen en wedden dat deze mensen toevallig zelf gitaarspelen. het metropool zal het uiteraard (net als ik in grote lijnen) met je eens zijn. nu is het gelukkig wel zo dat deze mensen stukken spelen van componisten als mozart en bach, muzikanten die zo geniaal waren dat ze zonder enig probleem hun techniek ten dienste van de muziek stelden en niet andersom, hierdoor beleven ze ondanks de technische input in hun stukken toegankelijk. bijvoorbeeld de fuga's van bach, echt ingewikkelde shit, aan regels gebonden en hierdoor technisch moeilijk maar ook de beginende luisteraar vind dit vaak mooie muziek. maar goed, even voor de duidelijkheid ik ben het eigenlijk helemaal met je eens want zonder techniek beperk je jezelf in het uiten van je emoties op gitaar omdat je dan bepaalde dingen simpelweg niet kan vertolken door technisch gebrek. de valkuil waar ik het over had zit hem dus in het veel willen laten zien binnen de context van gebrekkige compositie. dan ervaart men het als ontoegankelijk waar een bach en mozart er moeiteloos mee wegkwamen bij groot publiek. deze valkuil geld ook voor mijzelf!

gr,
jan

Maxxas
19 maart 2006, 15:48
Maar ook in de zo simpel lijkende blues is juist die ene hartverscheurende noot belangrijker dan je techniek. En die ene klap op die tom, op het juiste moment is effectiever dan die ingewikkelde drumbreak of fill.


Goed gezegd, maar om die ene noot juist zo hartverscheurend te spelen is vaak ook nog weer meer techniek nodig dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Wtf we zijn het gewoon eens, hahaha

Meul, ik kan me ook in jouw post vinden. Een gebrekkige compositie wordt inderdaad niet sterker met oeverloos gepiel. Technisch goede gitaristen die compositorisch iets minder zijn komen vaak dan ook beter tot hun recht in een band waar wel een goede songwriter bijzit. Die kan de gitarist dan wat meer sturen zeg maar.

Han S
19 maart 2006, 16:16
Goed gezegd, maar om die ene noot juist zo hartverscheurend te spelen is vaak ook nog weer meer techniek nodig dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Wtf we zijn het gewoon eens, hahaha

Meul, ik kan me ook in jouw post vinden. Een gebrekkige compositie wordt inderdaad niet sterker met oeverloos gepiel. Technisch goede gitaristen die compositorisch iets minder zijn komen vaak dan ook beter tot hun recht in een band waar wel een goede songwriter bijzit. Die kan de gitarist dan wat meer sturen zeg maar.

Je begrijpt hoe ik het bedoel, natuurlijk heb je de techniek nodig, maar maak nooit de muziek ondergeschikt aan het technische kunnen. Dat is wat helaas een aantal mensen nog niet door hebben. Het is vreselijk interessant om dat allemaal te kunnen, maar het is de muziek waar het om gaat. Ik heb een mono plaat van de 6e van Beethoven, uitgevoerd door het Concertgebouworkest in 1956. En die plaat bezorgt me het meeste kippenvel en ik hoef je hopelijk niet uit te leggen waarom.

meul
19 maart 2006, 16:19
Goed gezegd, maar om die ene noot juist zo hartverscheurend te spelen is vaak ook nog weer meer techniek nodig dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Wtf we zijn het gewoon eens, hahaha

Meul, ik kan me ook in jouw post vinden. Een gebrekkige compositie wordt inderdaad niet sterker met oeverloos gepiel. Technisch goede gitaristen die compositorisch iets minder zijn komen vaak dan ook beter tot hun recht in een band waar wel een goede songwriter bijzit. Die kan de gitarist dan wat meer sturen zeg maar.

Jaja, cool! In basis zeggen we gewoon het zelfde!

gr,
j

Luc-O
20 maart 2006, 16:35
Luc O, ik vind jou een van de beste gitaristen die ik heb mogen aanschouwen en ik zou je graag eens bezig willen zien als onderdeel van een groter geheel. Hoe je daar een hoofdrol in zult spelen. Een echt goede ritmesectie met een inventieve real drummer, een stuwende bassist die zichzelf niet het belangrijkste vindt maar alles doet in dienst van.............een of twee gitaristen voor de rest van de fundering en dan een toetsenist(e) voor de mooie vloerbedekking waar je zo lekker op kunt lopen met je blote poten.

En dan wil ik graag zien en vooral horen hoe jij de slagroom en de kersen op die heerlijke taart neerzet. Je techniek is meer dan voldoende om daar een feest van te maken.

Wow, that's what I call an egoboost... :D Maar heb je m'n soundclick al gecheckt??

Luc-O
20 maart 2006, 16:37
want zonder techniek beperk je jezelf in het uiten van je emoties op gitaar omdat je dan bepaalde dingen simpelweg niet kan vertolken door technisch gebrek. de valkuil waar ik het over had zit hem dus in het veel willen laten zien binnen de context van gebrekkige compositie. dan ervaart men het als ontoegankelijk waar een bach en mozart er moeiteloos mee wegkwamen bij groot publiek. deze valkuil geld ook voor mijzelf!

gr,
jan

Daar zit wat in!

Han S
20 maart 2006, 16:59
Wow, that's what I call an egoboost... :D Maar heb je m'n soundclick al gecheckt??

Heb ik net gedaan, ik kom daar de jaren 80 tegen. Ik heb veel van deze muziek opgenomen en met een band gewerkt waar je mogelijk wel eens van hebt gehoord: 'Exises' met de gitarist Michel ten Siethoff. Daar doe je me sterk aan denken.

Ik vind het razend knap, maar als ik heel eerlijk mag zijn is dit niet mijn muziek. Ik luister als oude lul naar Pink Floyd, Yes en dat soort dingen. Als ik die eerste solo in Comfortably Numb hoor (voor de 5000e keer) dan nog steeds raakt dat geluid me tot op het bot. Het is uiteraard een kwestie van smaak en ik denk dat muziek spelen een ander ding is als muziek luisteren.

Jouw techniek is fenomenaal en ik hoor verassende details, het is formule 1 in muziekmaken.

Gewoon doorgaan en mooie muziek maken!

Luc-O
20 maart 2006, 18:31
Ik heb veel van deze muziek opgenomen en met een band gewerkt waar je mogelijk wel eens van hebt gehoord: 'Exises' met de gitarist Michel ten Siethoff. Daar doe je me sterk aan denken.

Die na(a)m(en) zeggen me eerlijk gezegd niks, maar ik ben nu uiteraard wel zeer benieuwd! Zou je me daar misschien wat muziek van kunnen mailen?

Han S
20 maart 2006, 18:59
Kijk maar eens of je hier wat aan hebt: http://home.planet.nl/~spectrasound/

Luc-O
20 maart 2006, 21:28
Kijk maar eens of je hier wat aan hebt: http://home.planet.nl/~spectrasound/


Daar staat jammergenoeg geen muziek op...

Han S
21 maart 2006, 12:02
Ik kan ook geen muziek van ze vinden, ik heb wel hun eerste album op vinyl en een demo. De tweede CD heb ik nooit gehoord. Michel die zich Michael noemt is een van de betere gitaristen van dit land die niettemin niet bizonder veel heeft bereikt omdat hij niet zo makkelijk is in de omgang vermoed ik.

Bloodline
21 maart 2006, 23:21
heey man over dat 2de filmpje van je, gaaf man !! gewoon goeie shit !! en toen je die bijt in de lucht deed bij zow blues lickje, schoot ik hard in de ach, moest aan mezelf denken met me flamenco zooi filmpje.

c.hultermans
22 maart 2006, 10:16
heey man over dat 2de filmpje van je, gaaf man !! gewoon goeie shit !! en toen je die bijt in de lucht deed bij zow blues lickje, schoot ik hard in de ach, moest aan mezelf denken met me flamenco zooi filmpje.


da noemen ze emotie Mendel!! ;-)

hahaha, ik kan daar over meepraten hoor!!!

LOL

btw, wie heeft er gewonnen afgelopen zondag?

Grtz,

Conrad