PDA

View Full Version : beginner als zelfbouwer



marcelca
9 maart 2006, 11:08
Hallo

Ik speel nu een half jaartje elektrisch en akoustisch gitaar, ik steek hier erg veel tijd in ( zo`n twee uur per dag(minimaal) ), gelukkig lijkt dit ook vruchten af te werpen

Dit doe ik niet om perse super goed te worden maar ik vind he erg leuk om te doen

ik ben in het bezit van een London city spitfire II, deze gitaar is zeer fijn afgesteld in de winkel en speeld zeer fijn ( ook volgens andere mensen )

Mijn versterker is een VOX ad30VT

Zo nu weten jullie wat van mijn achtergrond nu komt mijn vraag

--------------------------------------------------------------------

Het lijkt me leuk om een gitaar te bouwen alleen als ik zo alles op het forum lees denk ik dat volledig bouwen nog te hoog voor mij gegrepen is...

Nu kwam ik op een site bouwpakketten tegen, denk persoonlijk dat dit voor mij als beginner wat makkelijker is en dat ik meer inzicht in de opbouw van een gitaar krijg

Zijn deze bouwpakketten slecht/goed of normaal van kwaliteit ( weet iemand dt ???? )

zou iemand kunnen vertellen of dit aan te raden is als je voor het eerst in deze richting een stap wil zetten

linkje:
http://www.bananas.com/productdetail.asp/PID_1298


Ik heb zelf wel vrij veel hobby ervaring, van modelbouw tot zelfbouw-kiteboards
Hierdoor heb ik ook redelijk veel gereedschap in mijn bezit


alvast bedankt

Mattia
9 maart 2006, 11:56
Nou, als je redelijk gewend bent aan een beetje precisiewerk (modelbouw, etc.), dan moet een gitaar echt niet te hoog gegrepen zijn. Over de Saga kits hoor ik een beetje gemengde verhalen; ze zijn wel oke, maar ook niet supergeweldig. Voor die 200 euro kun je zelf ook best wel ver komen met een strat or tele oid (misschien zelfs een carve topje; mijn eerste gitaar ooit, en tevens mijn eerste serieuze houtwerkproject, was een uitgeholde PRS-achtige met carve, dus het kan echt wel prima uitpakken.).

Als je tegen de halsbouw opkijkt, koop een kant en klare hals (vanaf 75 euro te vinden bij The String in Amsterdam, gewoon een Allparts hals), maar body maken is niet al te moeilijk.

Ik zou wel als eerste het boek 'Make Your Own Electric Guitar' van Melvyn Hiscock kopen, krijg je wat beter inzicht in hoe dat zit, en kun je beter inschatten of het nou wel of niet te moeilijk is.

oknarb180
9 maart 2006, 13:12
Hallo,

Je kunt misschien ook een slopertje van iemand op de kop tikken en proberen op te knappen/upgraden. Heb je voor weinig al de meeste onderdelen voor je gitaar. En door het uit elkaar halen en in elkaar zetten krijg je veel meer gevoel en kennis met en van het instrument en de onderdelen.

Net zoals Mattia al aangeeft, een gitaarbouwboek 'Make Your Own Electric Guitar' van Melvyn Hiscock kopen (zie ook bol.com voor scherpe prijs!).
Ik heb 't boek zelf ook en staan veel leerzame dingen in met duidelijke afbeeldingen.

Oh ja, Mattia, ik heb je een PM gestuurd

vr.gr.

Branko

Gitaarbouwer
9 maart 2006, 18:28
Het lijkt me leuk om een gitaar te bouwen alleen als ik zo alles op het forum lees denk ik dat volledig bouwen nog te hoog voor mij gegrepen is...


Tja, ik kan alleen maar adviseren: kom op de Guitar Builders Meeting in oktober 2006 :) Dan kun je in ieder geval kennis maken met gitaarbouwen. Meer daarover elders in dit forum.

marcelca
9 maart 2006, 18:41
bedankt alvast voor de tipps allemaal

eerst maar is op zoek naar het goede boek erover

G.G.
10 maart 2006, 17:03
Gewoon zelfbouwen jôh.

Maak een plan, noteer wat je wilt en struin marktplaats etc regelmatig af. Zo verzamel je alle onderdelen die je wilt hebben (eventueel ook een hals, want dat ik wat lastiger.

Alhoewel: ik ben nu met een N2 projectje bezig waarbij ik de strathals gebruik die ik op mijn 14e of 15e gemaakt heb. Dus het is te doen)

Maak tekeningen, alles op ware grote.

Daarna probeer je het juiste gereedschap te lenen, als je het niet hebt. Ga oefenen op een oud stuk afvalhout zodat je precies weet wat het gereedschap doet.

En verder, twijfel je over iets. Stop onmiddelijk, zoek hier op het forum (ben nog maar 2 dagen lid, maar heb al ontdekt dat hier heel veel te vinden is), en stel je vraag.

Het is echt te doen, zolang je over alles 3 keer nadenkt en onthoud:

2 keer meten = 1x zagen.

JoostBaksteen
10 maart 2006, 19:01
En verder, twijfel je over iets. Stop onmiddelijk, zoek hier op het forum

Dan heb ik nog een goed linkje voor je (jullie), als die nog niet bekend was: www.mimf.com (Musical Instrument Makers Forum) als je je registreert (gratis) krijg je onderin een linkje naar de library, daar staan een heleboel threads met een heleboel informatie, zeker een aanrader!