PDA

View Full Version : Draadloze gitaarzender/ ontvanger



kassie
9 maart 2006, 10:50
ik vroeg mij af. Ik zie wel eens van die mooie zendertjes die professionele musici aan hun band hebben hangen. Hoeveel kost zoiets nou? ik heb spul van rond de 200 gezien maar nog niet echt duurder. zijn er nadelen? Ik heb ook draadloze microfoon zenders gezien met dezelfde input als die van een gitaar. die verzend het signaal dan naar een kastje en die zou je dan weer aan moeten sluiten op een box. zou je daar ook een gitaar op kunnen aansluiten en op het kastje dan een amp? lijkt me wel gaaf zo'n ding. Omdat ik graag rondloop, rondren en me dus een beetje gebonden voel door een kabel.

groeten Karst-Erik

Hubrecht
9 maart 2006, 11:06
Hey, ik heb zelf de Sennheiser EW-172. Deze heeft me destijds iets van 500 euro gekost ofzo. Ik vind het super voor grote podia, aangezien ik nogal wat in het rond ren en spring als daar de ruimte voor is. Wel is je tone toch altijd iets minder dan met een gewoon snoer. Voor grote podia heb ik die paar procent minder tone er wel voor over, omdat het visuele het dan zeker compenseert, alleen in kleine zaaltjes waar het niet nodig is speel ik gewoon met snoer. Ook altijd opletten met batterijen enzo.

Er is nu een nieuwe versie van de EW-172
http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/sennheiser-ew172g2_350_fffef1_75.jpg

http://www.feedback.nl/?id=55&b=121046042

deze kost 480 euro. Ik heb eigenlijk weinig ervaring met andere wireless systemen maar ik denk dat die van rond de 200 euro je sound en betrouwbaarheid van je setup niet echt ten goede zullen komen!

harrie-beton
9 maart 2006, 11:13
hier is meer over geschreven.
- zoek maar even, een zender heeft signaal verlies i.v.m. een kabel.

qwertyuiop
10 maart 2006, 14:49
hoi, ik speel zelf niet met zo'n ding, maar ik begrijp dat je er inderdaad signaalverlies en een beetje tonesuck gratis bijkrijgt. Aan de andere kant denk ik dan; live hoort w.s. niemand dat behalve jijzelf....
dus als je je toon erg belangrijk vindt, zou ik het eerst testen voordat je het koopt.
en ik heb ook begrepen dat (zoals dat zo vaak is) ook hier geldt dat des te duurder...des te beter. Dus een apparaatje van 200 euries zou ik niet doen denk ik. daar ga je je dan misschien aan ergeren.

harrie-beton
10 maart 2006, 16:31
Dreamtheater is gestopt met zender vanwege toonverlies en zij kunnen wel dure zenders betalen.

ps de gitarsist van Dreamtheater is John Petrucci :satisfie:

kassie
10 maart 2006, 17:04
ja kan klopen. alhoewel ik niet begrijp waarom je toon zou verliezen. Wel als je uit de actieradius van de zender/ontvanger stapt. Heel veel goede bands en gitaristen gebruiken wel draadloos. Denk bijvoorbeeld aan slash. En die heeft nog steeds een meesterlijke toon.

groeten karst-erik

aad
10 maart 2006, 19:23
ja kan klopen. alhoewel ik niet begrijp waarom je toon zou verliezen. Wel als je uit de actieradius van de zender/ontvanger stapt. Heel veel goede bands en gitaristen gebruiken wel draadloos. Denk bijvoorbeeld aan slash. En die heeft nog steeds een meesterlijke toon.

groeten karst-erik

Om te beginnen is de modulatie, waar je bij draadloos over spreekt nogal beperkt, dit w.s. om storing heen en weer te beperken. En natuurlijk speelt de bandbreedte een grote rol.
Aangezien draadloos bij mijn weten meestal (zoniet altijd) frequentie gemoduleerd is, is die bandbreedte nogal van belang.
Daardoor kan er dus niet te breed gemoduleerd worden en wordt je signaal dus in bandbreedte afgeknepen. Je frequentiebereik loopt bijv maar vanaf 300Hz to 3KHz.
Dan ga je dus (veel) harmonischen missen en dus een (groot) deel van je toon.

/edit
als je uit je actieradius stapt ga je signaalverlies krijgen. Een wezenlijk verschil dus.

Bram+
10 maart 2006, 19:33
Kortom: je doet het niet voor je tone, maar wel voor de vrijheid die je krijgt, het 'showelement' zeg maar. Als je een vrij statische stageact hebt (je speelt in een shoegaze-band), dan kun je het beter niet doen.

Analie-G
13 maart 2006, 00:34
Dreamtheater is gestopt met zender vanwege toonverlies en zij kunnen wel dure zenders betalen.

ps de gitarsist van Dreamtheater is John Petrucci :satisfie:

en kijk dan ook direkt naar zijn racks met gear ...hihihiih
persoonlijk vind ik ook dat als je op hele grote podia speelt, de voordelen van een wireless zekers waard zijn tov dat hele kleine beetje toonverlies....

harrie-beton
13 maart 2006, 10:36
Dreamtheater is een rockband geen dansvoorstelling


En een beetje toonverlies, ik heb het over hoorbaar toonverlies.