PDA

View Full Version : Tremelo vraagje.



rhcp_schipper
9 maart 2006, 09:49
Ik heb dus een opknapgitaarje gekocht. Alle slechte/kapotte onderdelen heb ik al vervangen.

Maar nu heb ik dus een vraagje over de tremelo( 6 punts bevesteging). Schroef je de tremelo gewoon goed strak op de body, of meot daar nog een beetje spelling in zitten?

En als je de tremelo gewoon wilt gebruiken, hoeveel veren doe je er dan in?

Alvast vreindelijk bedankt

fred dons
9 maart 2006, 10:01
dit is een klein beetje afhankelijk van welke schroeven je gebruikt, er zijn vintage trem schroeven die een inkeping hebben en diespeciaal bedoelt zijn om je trem volledig zwevend af te stellen, deze worden vrij los gezet (o/a prs en rockinger)

bij de meeste echter zitten "normale" schroeven maar die draai je ook niet helemaal strak aan, als je het onderblad van je tremelo aan de zijkant bekijkt zie je dat hij aan de kant van de schroeven iets dunner wordt (naar boven toe) dit is om je tremelo bij gebruik te kunnen kantelen, het is belangrijk dat de schroeven dermate los zitten dat dit dus nog steeds kan

fred dons
9 maart 2006, 10:02
en oh ja 3 veren is normaal

oknarb180
9 maart 2006, 10:28
Hallo,

Ik houd zelf altijd de tremolo plat op de body voor het aandraaien van de schroeven, daarna de schroeven aandraaien zodat ze voorkomen dat er "speling" in zit. Verder kun je 'm dan afhankelijk van wat je lekker vind spelen plat op de body of zwevend afstellen.

Succes

Branko

rhcp_schipper
9 maart 2006, 11:43
Hallo,

Ik houd zelf altijd de tremolo plat op de body voor het aandraaien van de schroeven, daarna de schroeven aandraaien zodat ze voorkomen dat er "speling" in zit. Verder kun je 'm dan afhankelijk van wat je lekker vind spelen plat op de body of zwevend afstellen.

Succes

Branko

En wat houd dat plat of zwevend in?

fred dons
9 maart 2006, 11:58
zwevend krijg je door de veren (iets) te ontspannen zodat de achterkant van de tremelo iets naar voren ("omhoog")komt
hier door kun je met je tremelo dus ook de toon verhogen (en wiebelen)
als de tremelo plat op de body zit (hij maakt op alle punten contact met de body) kun je je toon alleen verlagen met je tremelo
voordeel iets meer sustain, een iets andere toon, als er een snaar springt is de rest niet gelijk ontstemt, nadeel minder flexibel qua gebruik

Mattia
9 maart 2006, 12:01
En wat houd dat plat of zwevend in?

Plat: trem plate is parallel aan de body, plat ertegenaan. Je kan alleen kleine 'dives' maken, niet de hendel omhoog.

Zwevend: achterkant van de trem zweeft wat, waardoor je zowel omhoog en omlaag kan sjorren met je 'whammy bar'. Is wat gevoeliger qua stemmen, omdat de veren iets losser zitten.

rhcp_schipper
9 maart 2006, 12:03
En 3 veren is normaal voor en tremelo, en als je er meer veren instopt, is dan het enigste effect dat de tremelo zwaarder te bedienen is.

Ik denk dat ik de trem gewoon plat op de body doe. Gewoon geen gedoe. :D
Wat is de normale manier voor een tremelo op een strat van fender. Dus een gewone strat, zeg maar?

Bij deze alvast bedankt voor de goede uitleg, zo leer ik nog een wat hier :d

oknarb180
9 maart 2006, 13:01
Hallo,

Dat hangt er helemaal vanaf wat je er mee wilt doen. Als je 'm wilt gebruiken, stel 'm dan zwefend af. Is ook handig om een ietwat heftigere vibrato te creëren. Als je absoluut niet van plan bent 'm te gebruiken, kun je 'm beter vast zetten tegen evt. meebewegen en onnodig ontstemmen. Voor ruig vlieg en duikwerk (alla Vai en Satriani) kun je beter denken aan een Flod Rose tremolo.

succes en vr.gr.,

Branko

rhcp_schipper
9 maart 2006, 15:39
Dus als ik hem wil gebruiken, voor wat dan ook, dan moet ik hem zwevend afstellen?

Maar ik wil zeker niet de dingen doen die vai en satriani doen. Ik wil me tremelo gewoon een klein beetje gebruiken.

fred dons
9 maart 2006, 16:00
zelfs bij een klein beetje gebruiken (denk bijvoorbeeld aan Hank Marvin) kun je het beste zwevend afstellen
je aktie gaat bij een vintage trem overigens dan wel gelijk iets omhoog

rhcp_schipper
9 maart 2006, 16:23
Bedankt voor de uitleg, nu kan ik weer aan de gang. :D

rhcp_schipper
11 mei 2007, 16:59
Even mijn oude topic weer even omhoog halen.

Ik heb net mijn gitaar(strat) opgehaald van de muziekzaak waar hij is afgesteld.
Daar had ik gevraagd of ze de tremelo ook wouden afstellen, maar dit hebben ze niet op de manier gedaan zoals ik bedoelde(slecht communicatie van mij kant, kan gebeuren he).

Nu is mijn vraag, er zitten nu 5 veren aan de tremelo, en hij is nu zo goed als niet te gebruiken, maar ik wil de tremelo juist wel kunnen gebruiken.

Kan ik er gewoon 2 veren uithalen, zonder dat er wat gebeurt met de actie of wat dan ook?

En wat is de beste manier voor het bevestigen van de veren van de tremelo? De veren vanuit het punt waar je vast maakt recht naar de tremelo toe, of vanaf het midden van het bevestigingsding, 1 naar de rechterhoek, de andere naar de linkerhoek, en de ander naar het midden?

Alvast Bedankt voor jullie tijd.

MVG

Tim

fred dons
11 mei 2007, 17:33
hoe je de veren zet maakt weing uit, ik heb meestal 3 parallel naast elkaar , Eddie van Halen heeft er 2 in V vorm, tis was je zelf het prettigst vind
haar er gewoon 2 veren uit, als je trem teveel naar voren gaat schroef je de schroeven bij de veren wat verder in het hout