PDA

View Full Version : Bouwers enzo?



Wimvdb
8 maart 2006, 19:59
Hey , ik speel nu een jaartje of 3 gitaar, ben begonnen met electrische gitaar, speel ik nog steeds trouwens( heb een fender deluxe usa strat gehad, maar die was echt nog boven mijn niveau ), ik ga nu zaterdag achter een oscas schmidt hollow body, gitaar goed genoeg naar mijn niveau, mooie clean ect ect... maar bon.

Zoals ik al zei heb ik dus tot nu toe jaren electrische gitaar gespeeld , dus ook met goede gitaren ( maar ik vind het verschil in prijs nogal groot, je kan met een 200 € gitaar die goed afgesteld staat evenveel als een Fender ofzo )
Nu sinds nieuwjaar had ik voor de leute een Jack and danny 12 string gekocht, en was meteen verkocht aan het akoestisch geluid. Dan via een ruil een fender stratacoustic verkregen, klinkt voor geen meter tot je hem inplugged ! goed geluid ! maar de actie op die gitaar is ook redelijk hoog dusja. verder heb ik een goedkope klassieke studiegitaar. Dus ook niet je-van-het.

Waar wil ik nu toe komen ( moeilijke bevalling :satisfie: ) , in september ga ik wsch een vakantiejob doen, dus ga ik ongeveer 1000 € vrij hebben , die ik waarschijnlijk ga besteden aan een akoustische gitaar. Ik heb nu rondgekeken, en een gibson zit er dus duidelijk niet in. Taylor en takamine valt nog te doen. maar nu had ik toch de vraag :

Een elektrische gitaar kan je wsch laten bouwen voor zo'n 1000 €, is dit bij een akoustische ook zo ? of liggen de prijzen hier meteen hoger? Zijn er bouwers in de benelux waarbij ik eventueel online een prijsaanvraag kan doen ? is zo'n 1000€ redelijk voor een zelfbouw ?

Wat ik zoek is:
een oversized body ( elvis achtig ) OF een gewone body met singlecut
Block inlays
( Liefst afneembare ) Pick up
Mag een beetje kitch zijn
Goede klank natuurlijk

Over houtsoorten enzo heb ik redelijk weinig verstand... Mahonie vind ik leuk bij electrisch , maar wat voor akoustisch ?

De sound die is zoek is zo'n redelijk typische singer/songwriter sound. Beetje akkoorden , ook getokkel , mischien zelfs akoustische solo's ...

Iemand die mij kan helpen op een van of al mijn vragen ?

Mattia
8 maart 2006, 22:07
Hey , ik speel nu een jaartje of 3 gitaar, ben begonnen met electrische gitaar, speel ik nog steeds trouwens( heb een fender deluxe usa strat gehad, maar die was echt nog boven mijn niveau ), ik ga nu zaterdag achter een oscas schmidt hollow body, gitaar goed genoeg naar mijn niveau, mooie clean ect ect... maar bon.

Zoals ik al zei heb ik dus tot nu toe jaren electrische gitaar gespeeld , dus ook met goede gitaren ( maar ik vind het verschil in prijs nogal groot, je kan met een 200 € gitaar die goed afgesteld staat evenveel als een Fender ofzo )
Nu sinds nieuwjaar had ik voor de leute een Jack and danny 12 string gekocht, en was meteen verkocht aan het akoestisch geluid. Dan via een ruil een fender stratacoustic verkregen, klinkt voor geen meter tot je hem inplugged ! goed geluid ! maar de actie op die gitaar is ook redelijk hoog dusja. verder heb ik een goedkope klassieke studiegitaar. Dus ook niet je-van-het.

Waar wil ik nu toe komen ( moeilijke bevalling :satisfie: ) , in september ga ik wsch een vakantiejob doen, dus ga ik ongeveer 1000 € vrij hebben , die ik waarschijnlijk ga besteden aan een akoustische gitaar. Ik heb nu rondgekeken, en een gibson zit er dus duidelijk niet in. Taylor en takamine valt nog te doen. maar nu had ik toch de vraag :

Een elektrische gitaar kan je wsch laten bouwen voor zo'n 1000 €, is dit bij een akoustische ook zo ? of liggen de prijzen hier meteen hoger? Zijn er bouwers in de benelux waarbij ik eventueel online een prijsaanvraag kan doen ? is zo'n 1000€ redelijk voor een zelfbouw ?

Wat ik zoek is:
een oversized body ( elvis achtig ) OF een gewone body met singlecut
Block inlays
( Liefst afneembare ) Pick up
Mag een beetje kitch zijn
Goede klank natuurlijk

Over houtsoorten enzo heb ik redelijk weinig verstand... Mahonie vind ik leuk bij electrisch , maar wat voor akoustisch ?

De sound die is zoek is zo'n redelijk typische singer/songwriter sound. Beetje akkoorden , ook getokkel , mischien zelfs akoustische solo's ...

Iemand die mij kan helpen op een van of al mijn vragen ?

'Oversize' body? Je wil dus gewoon een Jumbo, neem ik aan? Lekker groot, beetje bling? Pickups, tja, je kan een Sunrise OID pakken, of een geintegreerd systeem (stoort niet als je 'm niet inplug'd, ook geen effect op het geluid ofzo).

Verder....1000 euro, daar kom je niet ver mee. Daar koop je electrisch, wat, een Stratje of een Tele mee? Zoiets? Een gitaar die een beetje bouwer met een beetje redelijke workshop binnen 2-3 volle werkdagen afheeft (qua houtbewerking), hooguit. Carved tops, mooier hout, wordt 't snel duurder, denk, en bij een akoestische gitaar gaat veel, veel meer werk zitten dan een electrische. Zelf zou ik er nog wel een voor 1000 euri bouwen voor iemand, maar ik ben een beginner, dus mijn gitaren gaan de komende jaren alleen naar vrienden, hoogstwaarschijnlijk; eerst de boel een beetje onder de knie krijgen enzo.

Wimvdb
9 maart 2006, 07:15
Dus een 'custom' gaat niet lukken ...

Dan kijk ik ( ja het is nog lang , maarja ) naar:

Furch ( Meeste modellen zijn rond de 1000€ )
Takamine
Martin
Taylor 200 series

Maarja, blijft moeilijk om eentje naar mijn specs te vinden...

Nog iemand tips voor een kitscherige jumbo? Furch ziet er wel goed uit , maar waar te testen in belgie?

gertdm
9 maart 2006, 08:29
Ik heb mijn gitaar laten bouwen bij Zwier in Vlissingen. Vantevoren budget en wensen besproken. In mijn geval had ik iets meer te besteden dan €1000,-
Maar het is ook met jouw budget prima te doen. Voordeel is dat je zelf het model bepaalt etc.
Enfin, ik kan een heel rijtje voordelen opnoemen.
:)


Een fabrieksgitaar is natuurlijk ook een optie. En ja, dan zou ik met jouw budget voor een massieve Furch gaan of wellicht een Alhambra,
En ook al gedacht aan een gebruikte gitaar? Is wat meer risico, maar als je je goed voorbereid is die Taylor / Martin misschien ook wel haalbaar.

Captain Badass
9 maart 2006, 10:40
Hey wimvdb,
je kan Furch gaan testen in Hill's Music (www.hillsmusic.be) in Brussel. Een zeer goede winkel met veel keuze trouwens. Als je niet in de buurt woont is het wel best dat je eens belt om te horen of ze binnen hebben wat je wil testen.

Twee jaar geleden zat ik in dezelfde situatie als jij. Op zoek naar een goede acoustische gitaar, liefst een jumbo, en een budget van 1000 euro. Ik heb toen gedaan wat jij ook zeker zou moeten doen, nl. heel veel gitaren gaan testen.

Even een klein relaas over mijn ervaringen van 2 jaar geleden:

Naar mijn mening ga je beter niet naar een Taylor (www.taylorguitars.com) of Takamine (www.takamine.com) in die prijsklasse. Dit zijn goede gitaren, maar de modellen die rond de 1000 euro kosten, vond ik zijn prijs niet waard.
Takamine klinkt heel goed als je ze versterkt; onversterkt miste het geluid iets. Ze klonk niet zo "vol" als de andere gitaren die ik getest heb.
Ik heb toen ook op een Taylor gespeeld, de goedkoopste die ze hadden, want dat viel binnen het budget, en die klonk ronduit slecht. Maar dan ook echt hιιl slecht. Ik kan me niet meer herinneren wat er mis mee was,maar ik weet wel nog dat ik ze na 10 minuten al terug gehangen heb. Ik heb nochtans Taylors gehoord uit hogere prijsklassen die dan weer prachtig klinken.

Voor de helft van je budget kan je ook eens naar Seagull (www.seagullguitars.com) kijken. Mooie klank, zeer vlot bespeelbaar en vooral heel goedkoop voor wat je krijgt.
Een paar maand geleden ook nog een Blueridge (http://www.sagamusic.com/catalog/products.asp?CategoryID=2&FamilyID=2&BrandID=5) getest in de prijsklasse +- 500 euro. Als je naar iets kitcherig zoekt is dit je ding. Mooi ingelegde kop, voor de meesten een beetje overdreven weliswaar. En weer voor dat geld een hele mooie klank. Veel helderder dan de seagull ( en daarmee bedoel ik niet noodzakelijk beter, gewoon totaal anders ). Het was de goedkoopste Blueridge die ik vast had en ik was eerlijk gezegd erg onder de indruk. Dat kan alleen maar goed niews zijn voor de duurdere modellen die binnen jouw budget liggen :)

Ook Furch (www.furch.cz) heb ik geprobeerd. Ik heb toen denk ik het model D-23-CR in mijn handen gehad en die paste ook net binnen het budget. Het was die gitaar die er mij van overtuigd heeft weg te blijven van de duizend-euro-gitaren van de zogenaamde "topmerken" (Martin, Taylor, Takamine,...). Twee jaar geleden was het trouwens in Hill's Music de best verkopende gitaar. Ik ben niet echt goed in het omschrijven van een geluid van een gitaar, je moet ze gewoon eens gaan testen. Zeer knap gebouwd, gewoon een mooie basic gitaar die echt wel waar voor zijn geld levert.

Verder nog Lakewood (www.lakewood.de) en Larrivee (www.larrivee.com) getest. Niet echt mijn ding, gewoon goede gitaren, maar net niet "dat". Ze zijn me dan ook niet echt bijgebleven.

Hopelijk heb je hier iets aan. Met een budget van 1000 euro heb je een hele mooie keuze hoor. Probeer zeker een Blueridge en Furch,die konden mij het meeste bekoren.
Vergeet niet dat je ook nog een goede koffer moet kopen om je investering toch wat te beschermen en een goede koffer kost wel wat geld.

Droffie
9 maart 2006, 11:49
Check deze Guild (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/22943156.html)op marktplaats. Op de kitch en prijs na voldoet ie prima aan je eisen. Rosewood body (uitgaande dat die massief is) en spruce top, Jumbo model. Misschien lul je er nog 200 euro vanaf...

Mooi ding in ieder geval.

chris c
9 maart 2006, 12:16
Deze jumbo hebben ze bij Key Music in Brussel.
http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/stockDetails.asp?cID=204&sID=1568
Ik heb die onlangs bespeeld om versterkers uit te testen. Klonk goed versterkt (op een goede versterker dan, er zijn heel grote verschillen). Op de akoestische klank heb ik niet echt gelet, maar leek wel een beetje op een Gibson jumbo : beetje droog, niet teveel bas. Op de prijs heb ik ook niet gelet maar ik denk wel dat het binnen je budget valt. Key Music heeft heel scherpe prijzen, en dikwijls kun je nog afdingen ook, tot 20 % of zo.
Maar als je daar toch in de buurt bent, inderdaad zeker eens bij Hill's Music binnengaan. Iets duurder misschien, maar een beter assortiment. Furch is super. Blueridge hebben ze daar ook.

Wimvdb
9 maart 2006, 15:47
Captain , wat heb je dan wel gekocht ?

Ik ga zaterdag naar keymusic , maar kan toch moeilijk nu al testen en doen voor slechts in oktober ofzo te kunnen kopen , eigelijk ben ik nog veeeeel te vroeg aan het kijken mja...

Ik sta trouwens ook skeptisch tegenover de goedkoopste gitaren van dure merken, dus zit ik een beetje met de handen in het haar ...

Eentje laten bouwen aan 1000 € , maar wat heb je dan qua kwaliteit, klank, hout ?

gertdm
9 maart 2006, 15:51
Furch is absoluut klasse. Zie ook andere topics.
Op mijn website kun je mp3's horen. De 6 en 12 string nummers van Acoustickled zijn allemaal op Furch gespeeld.
Ik heb als 12 string nu een Taylor LKSM (nieuwprijs € 3200), maar de 12string Furch die ik had, heeft dezelfde feel. Hij was iets minder luid dan de Taylor. Maar die Furch kostte maar € 895,-
Zoals elders al geschreven heb ik een gitaarleerling met een Furch dreadnought, massief bovenblad en gelamineerde achterkant. Het geluid en bespeelbaarheid is erg goed en beter dan de Taylor ( instapmodel D) van een andere leerling

Ik ben het dan ook helemaal eens met Captain Badass....in de categorie € 1000,- kun je t beste Furch uitproberen.
Of, zoals ik al schreef tweedehands wat zoeken. Een tweedehandse Lαrrivee bijvoorbeeld. Guild is qua 6 string wat minder vind ik.

Wimvdb
9 maart 2006, 16:23
Die line 6 akoustische een goede optie ?

Wimvdb
9 maart 2006, 16:31
http://www.voxhumana.nl/furch/instrumenten/imageslarge/S22%20SR%20A.jpg

Zo eentje gaat het waarschijnlijk worden als ik hem ooit ergens kan testen en hij bevalt mij...

Nu nog bij mijn gedacht kunnen blijven :soul:

chris c
9 maart 2006, 16:50
Mooi ! Zoals gezegd is in jouw omgeving Hill's Music in Brussel de place to be als je een Furch wil proberen. Ze hebben er altijd wel op voorraad omdat ze er zelf fan van zijn. En ze halen geen gitaren in de winkel die hen niet bevallen. Vriendelijke service - ook in het Nederlands - en ze laten je rustig proberen zoveel je wil.

Captain Badass
9 maart 2006, 17:09
Captain , wat heb je dan wel gekocht ?

Zoals te verwachten een Furch :)
Ik heb model S25-SR (even uit het hoofd), de superjumbo dus. Heel mooi afgewerkt. Ze veel mooier in het echt dan op de foto's.
Het is moeilijk het geluid te beschrijven; je moet ze gehoord en vergeleken hebben met andere gitaren.
Er kan redelijk wat volume uit die gitaar komen, mocht je dat nodig hebben. Ik hou erg van de gitaar omwille van zijn veelzijdigheid. Of je nu wat akkoorden aanslaat of je bent aan het fingerpicken, ze klinkt steeds prachtig.
Ik zie dat je een tekeningetje van een model 22 gepost hebt. Als je eens naar hill's music gaat, zal je zien dat een model 23 ook nog binnen je budget valt. Op de site van vox humana staat die wel voor een 1300 euro, maar in Belgie was de prijs lager. Enfin, 2 jaar geleden toch.
Ik heb de mijne in Tsjechie gekocht met de hulp van enkele kennissen die daar wonen. De prijzen ginder liggen ginder bijna de helft lager dan in hier.
Ik heb 1000 euro betaald, inclusief een stevige geisoleerde koffer.

Wimvdb
9 maart 2006, 17:42
ik zie dat je van ninove bent , ik van Liedekerke.

Geen kans meer in dat ze nog eentje kunnen laten overkomen?

Wimvdb
9 maart 2006, 17:46
eigelijk zou ik nog niet mogen kijken , krijg je ongeloofelijke GAS van , die winkel in brussel , is dat die niet ver van keymusic? Zo ergens aan een redelijke gay winkel

Captain Badass
9 maart 2006, 17:57
Eentje laten overkomen zal niet meer lukken vrees ik. Je moet ook niks kopen voor je er eens op gespeeld hebt hoor. Ik vind ze goed, gertdm blijkbaar ook en er zijn er ongetwijfeld nog, maar misschien ligt ze jou helemaal niet.
Die winkel is inderdaad niet zover van keymusic in brussel. Gewoon een zijstraatje van de Anspachlaan in. Je kan er gemakkelijk geraken van aan het zuidstation. Het is 15-20 minuten stappen ongeveer.

chris c
9 maart 2006, 17:57
Kolenmarktstraat, een klein straatje bij de Beurs. Op 5-10 min te voet van Key Music.

gertdm
9 maart 2006, 19:18
Vergeet niet dat je ook betaalt voor de toeters en bellen zoals eventuele inleg en versieringen.

Misschien gewoon erheen gaan en die gitaar bespelen ( en liefst ook nog n paar andere :) en dan voel je t vanzelf...

Wimvdb
9 maart 2006, 19:51
Kzou graag zwier ook wel een prijs vragen sowiezo , maar ja hoe begin ik daaraan als ik mail?

gertdm
10 maart 2006, 09:43
Ik zou Sjak gewoon even bellen: 0118 - 416668 ( vanuit Belgie landennummer ervoor en de 0 weglaten).
Dit is zijn website , daar kun je ook wat modellen zien die hij bouwt.
www.zwiergitaarbouw.nl

Ik moet er toevallig straks nog even zijn (hij heeft mijn Breedlove van een Fishman voorzien) en ik zal hem vragen wat hij met jouw budget zou kunnen...:)

Droffie
10 maart 2006, 10:46
Ik zou Sjak gewoon even bellen: 0118 - 416668 ( vanuit Belgie landennummer ervoor en de 0 weglaten).
Dit is zijn website , daar kun je ook wat modellen zien die hij bouwt.
www.zwiergitaarbouw.nl (http://www.zwiergitaarbouw.nl)

Ik moet er toevallig straks nog even zijn (hij heeft mijn Breedlove van een Fishman voorzien) en ik zal hem vragen wat hij met jouw budget zou kunnen...:)

Hey gert, wat kostte je dat bij Zwiers het inbouwen van de fishman?

gertdm
10 maart 2006, 11:04
Fishman inbouwen kost bij Sjak Zwier € 160,- Dan heb je een Fishman matrix, het inbouwen , de afstelling en een nieuwe set snaren. :)

Droffie
10 maart 2006, 11:16
Fishman inbouwen kost bij Sjak Zwier € 160,- Dan heb je een Fishman matrix, het inbouwen , de afstelling en een nieuwe set snaren. :)

Oh ok...Da's 100 Euro goedkoper dan bij Sacksioni.

Ik ben wel geinteresseerd in zo'n B-Band UST. Ik las in de gitarist dan Dennis van Racoon die ook gebruikt. Ik vind zijn akoustische tone erg goed.
Ik neem aan dat Zwiers die ook inbouwt.

gertdm
10 maart 2006, 14:21
Ik denk inderdaad dat die daar is ingebouwd. Sjak doet trouwens veel aan de gitaren van bekende popmuzikanten en gitaristen. Alle instrumenten van Paskal Jakobsen zijn door Sjak gebouwd. De gitarist van de Crowded Crows heeft een flying V laten bouwen bij hem.
Oeps, ik mag natuurlijk geen reklame maken....zie het maar als informeren.

Droffie
10 maart 2006, 14:41
Ik denk inderdaad dat die daar is ingebouwd. Sjak doet trouwens veel aan de gitaren van bekende popmuzikanten en gitaristen. Alle instrumenten van Paskal Jakobsen zijn door Sjak gebouwd. De gitarist van de Crowded Crows heeft een flying V laten bouwen bij hem.
Oeps, ik mag natuurlijk geen reklame maken....zie het maar als informeren.

Imo is dit geen reclame maken. Als jij Sjak Zwiers zou heten, dan wel...;)

Bedankt voor de info

Wimvdb
10 maart 2006, 20:10
laat zeker iets weten !

gertdm
11 maart 2006, 13:38
Wim, ik heb even voor je geinformeerd. Sjak bouwt gitaren vanaf € 1500,-
Je kunt dan echter wel je eigen specificaties maken zoals het model, hout uitkiezen etc etc....Zelf had ik indertijd de Santa Cruz Tony Rice als voorbeeld en daar heeft Sjak een aantal dingen van overgenomen voor mijn semi-bariton gitaar. Die sound is zo goed, uitgebalanceerd en luid....dat heb ik nog op geen enkele andere gitaar gehoord. Zoals je misschien weet heeft de Gitarist er een review aan gewijd en ook zij waren verbluft over het geluid :)
Helaas gaat mijn eerdere opmerking dat hij het voor € 1000,- al doet dus niet op. E.e.a. heeft te maken met prijzen van hout etc.
Toch blijft het m.i. een interessante optie. Mede ook omdat je alle service houdt achteraf.
Zelf heb ik indertijd gewoon mijn budget bepaald en daar is Sjak volgens afspraak binnen gebleven. Mijn Zwier heeft topkwaliteit palissander , spruce en ebony en een uitstekend duet systeem. Koffer is ook in de prijs meegenomen.