PDA

View Full Version : nieuw ampje bouwen, B+ ok?



qwerty
8 maart 2006, 12:43
hoi, ik heb nog een paar trafo'tjes liggen, en daar moet maar eens wat omheen gebouwd worden.
Dit is het plan:
-cascode input stage, voor meer pentode-achtige karakteristieken,
- Dr.Z interpretatie van de baxandrall-tonestack
-gainstage met gevolgd door splitl;oad PI uit een fender 5E3
- P-P cathode biassed 6v6 output.

Nu heb ik een B= suply van 300V DC is dat ok genoeg voor een stel 6v6en?


oh, ja geheel gaat gebouwd worden in mijn oude lc15 chassis+trafo's
alles real point to point..:)

groet, jazz

H.Manback
8 maart 2006, 13:32
Het lijkt me een beetje te weinig eerlijk gezegd, maar dat is ook eigenlijk alleen gebaseerd op dat mijn single ended amp ongeveer 350 heeft zo uit m'n hoofd. Kijk anders naar de schemas van andere 6V6 push pull eindtrappen of wacht nog wat reacties af.

Gerbren
8 maart 2006, 18:08
check de datasheet, k denk t wel

nicoverduin
8 maart 2006, 18:16
Beetje afhankelijk van de stroom of die voldoende is, maar het zal wel werken. PP specs uittekenen doen jullie toch niet dus dat heeft geen zin. Hij zal wat eerder opbreken.

Nico

chocorookie
8 maart 2006, 22:51
Ik snap 'm ook niet helemaal, dus sorry dat ik reageer.


Deze trafo is nu werkend ( in bedijf) met een B+ van 300V of heeft ie een open klem van 300V t.o.v de nul?

Ik wil niets gaan afkraken, alleen maar teleurstellingen tegengaan, heb ook hardleers dingen weg kunnen gooien.

Als het het eerste is zou ik er nog mee kunnen leven maar met het 2e er niet eens aan beginnen.

Heeft ie nog andere windingen misschien? een 2e x -o -x aftakking?
Qua stroom moet jouw hoogspanning toch een mA of 130 aankunnen anders wil het wel eens gaan roken.

http://www.jogis-roehrenbude.de/Transformator.htm

pak de trafoberekeningsprogrammatje er eens bij, zoek ff uit wat jouw wattage is enz.

Anders waag er eens E60-. voor een juiste trafo aan (hammond heeft genoeg keuze).

Bedenk ook jouw OT, zeker de verhouden Z - primair t.o.v. Z - secundair in ogenschouw met de 6V6-en ----> ik denk +- 9 Watt per buis bij AB p-p 4Kohm. Let hierbij op als jouw OT primaire geen 4K is, jouw sec. verhouding ook niet zal gaan kloppen. Je moet dan gaan shiften in sec ohmage om het gewenste resultaat te krijgen. Een z.g.n. gecalculeerde missmatch.

Dan nog iets, tube rectifier of solit state? laatste geeft ongeveer 10-20% meer af. Zo ook de afvlakking met de elko's 3 x 20uF is geen luxe + verm. weerstanden om een goede anode spanning voor je pre-ampbuizen te krijgen.

Toppie dat je er aan begint maar heb deze dingen eerst op een rijtje, de rest zo te zien heb je al goed uitgedacht, no prob.

Choc

qwerty
9 maart 2006, 11:31
Trafo is 300v NA gelijkrichting; dwz B+ =300V

staat in de datasheet van 6v6 dat deze met een voltage van 250V plaat-cathode in cathode-bias 11watt zou moeten geven.

uitgangstrafo is oorspronkelijk bedoeld voor el84, maar als ik het goed heb uitgezocht wil een 6v6 een ongeveer gelijke primaire impedantie.

wil liever 6v6 ampje dan el84 ampje, en maakt niet echt uit als ie eerder opbreekt (juist mooi toch?!)


Doen, of moet ik met deze trafo's toch echt voor een 2x el84 gaan?

nicoverduin
9 maart 2006, 11:41
Die 11 watt is ook nog afhankelijk of de trafo de stroom kan leveren. Ik zou het gewoon doen. Overigens ik gebruik vaak de OT's uit een Bocama LAfayette 224 en dat zijn ook EL84 trappies...

qwerty
9 maart 2006, 12:45
dank je wel nico, ik ga het idd gewoon proberen, resultaten zal ik laten horen!

iedereen verder dank voor het advies

groeten, Jazz