PDA

View Full Version : wet van Murphy of ander probleem?



ptrck
8 maart 2006, 10:04
Hallo, ben nieuw hier. Ik heb een aantal problemen met mijn pedalen, heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Heb ik gewoon domme pech of kan het wat anders zijn?

Dunlopp Crybaby Q535: Soms vlak achter elkaar, soms lange tijd niet als ik dit pedaal aan- of uitschakeld, geeft het geen signaal meer door. Behoorlijk irritant als je staat te oefenen en een ramp als je optreedt. Normaal gesproken voed ik dat ding via een adapter en daisy chain, ik heb het ook met een batterij geprobeerd of met een aparte adapter, maar het probleem blijft. Ik ben teruggeweest langs Feedback, waar ik dat ding heb gekocht. Ze hebben dat ding een kwartier lang getest (met batterij), geen problemen. Thuis de eerste dagen geen problemen, daarna weer hetzelfde...

Paar weken geleden kocht ik een RAT2 pedaal. Via adapter werkte dat ding prima. Maar als ik de batterij erin en het klepje dicht deed dan werkte het pedaal wel als het aan stond, maar de bypass werkte niet... ook geen signaal. Ik dacht dat de batterij tegen het binnenwerk aandrukt, dus dat het pedaal daarom niet werkt. Als je nl de batterij aansluit en het klepje niet dicht doet, dan werkt het pedaal prima. Omdat de winkel niet in de buurt is heb ik het pedaal ook aan mijn daisy-chain gehangen. Dat werkt voorlopig goed.

Week geleden via marktplaats een Boss CH1 pedaal gekocht. Werkt prima, echter sinds gisteren gaat dat ding op mijn crybaby lijken (besmettelijk?). Ook soms bij aan/uitschakelen geen signaal meer (wel heel zacht op de achtergrond). Gisteren heb ik ook een Boss CS3 pedaal aangesloten. Ik dacht misschien ligt het daaraan: stroomverbruik o.i.d. Geprobeerd de CH1 via een aparte adapter te voeden, probleem blijft.

Omdat dit het 3e pedaal dat problemen heeft is, begin ik te twijfelen of het een ander probleem kan zijn waar ik niet aan denk, behalve bad karma.

mijn setup:
Godin Solidac met piezo pickup -> Crybaby Q535 - Korg DT10 - CS3 - TS9 - RAT2 - CH1 - DD6 -> crap thuis versterker of oefenruimte backline versterker (Peavey/Marshall)

Ik gebruik een 1000mA gestabiliseerde adapter met one spot daisy chain. Ik gebruik liever geen batterijen omdat mijn pedalen vastzitten met klitteband.

Dirk_Hendrik
8 maart 2006, 10:08
Begrijp ik het goed dat je pedalen al deze problemen ook hebben als je ze afzonderlijk (dus maar 1 pedaal op de adapter aangesloten) hebt?

ptrck
8 maart 2006, 10:24
Ja dat klopt, ik gebruik om dit uit te testen ook een Boss adapter (200mA), om te kijken of het niet de adapter is. En ik heb het voor de RAT en de CRYBABY ook zonder de andere effecten getest.

Ik hoop niet dat het aan mijn gitaar ligt. Maar waarom zou het dan alleen bij deze 3 pedalen zijn en bij de anderen niet.

jero
8 maart 2006, 10:40
heb je al eens getest met andere kabels?

ptrck
8 maart 2006, 10:48
Ik heb al vaak andere kabels geprobeerd, maar het maakt het ook moeilijk om uit te testen omdat het probleem zich ook niet regelmatig voordoet. Soms dan wissel ik de kabels en komt het probleem niet meer voor. Dus denk ik het gevonden te hebben, hou ik de aansluitingen zo en dan na 1 dag ofzo is het weer terug. (nu heb ik het over de Wah)

Ik zal nog eens de CH1 met andere kabels proberen, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Het lijkt er dan toch op dat het 3 verschillende problemen zijn (what are the odds?)

almarvk
8 maart 2006, 10:51
Even een andere vraag: zit er op de Rat2 een 'standaard' adapter aansluiting of niet? Ik heb namelijk een 'gewone' Rat met een andere aansluiting...

ptrck
8 maart 2006, 10:57
zit een andere aansluiting op, ik heb een verloopstekkertje gekocht van one-spot, volgens mij mini-jack die ook voor electro harmonix pedalen gebruikt wordt

aad
8 maart 2006, 11:15
Ik heb al vaak andere kabels geprobeerd, maar het maakt het ook moeilijk om uit te testen omdat het probleem zich ook niet regelmatig voordoet. Soms dan wissel ik de kabels en komt het probleem niet meer voor. Dus denk ik het gevonden te hebben, hou ik de aansluitingen zo en dan na 1 dag ofzo is het weer terug. (nu heb ik het over de Wah)

Ik zal nog eens de CH1 met andere kabels proberen, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Het lijkt er dan toch op dat het 3 verschillende problemen zijn (what are the odds?)

Alleen wisselen van de kabels verplaatst het probleem alleen maar natuurlijk.
Eigenlijk lees ik uit je verhaal dat het aan je kabels zou moeten liggen.
Maar ja een test van een kwartier zegt natuurlijk ook niet zoveel als het soms wel maar vaak niet gebeurt.
Het lijkt op een slecht contact in je signaalweg (kabels). Kan een patch kabeltje zijn bijvoorbeeld, maar dit kan weer niet (denk ik) als je maar 1 effect tegelijk gebruikt want dan ga je met 1 lange kabel in en 1 lange kabel uit.

Tandarts probleem heet zoiets, als je bij de tandarts zit is je kiespijn over.

ptrck
8 maart 2006, 11:24
Tandarts probleem heet zoiets, als je bij de tandarts zit is je kiespijn over.

precies! heel herkenbaar, maar wel erg vervelend...

Bassist van mijn band opperde net dit: " misschien is de volgorde van aansluiten wel belangrijk, ze zijn namelijk serieel geschakeld, eerst zwak dan sterk, denk maar aan het kerstboom effect..."

Kan dat het zijn?

Heb ik weer, tandarts probleem & kerstboom effect. Niet de effecten die ik vooraf op mijn plank had willen hebben.

aad
8 maart 2006, 11:29
precies! heel herkenbaar, maar wel erg vervelend...

Bassist van mijn band opperde net dit: " misschien is de volgorde van aansluiten wel belangrijk, ze zijn namelijk serieel geschakeld, eerst zwak dan sterk, denk maar aan het kerstboom effect..."

Kan dat het zijn?

Heb ik weer, tandarts probleem & kerstboom effect. Niet de effecten die ik vooraf op mijn plank had willen hebben.

Lijkt me niet. Het zou kunnen dat je het geluid wat uit de volgorde komt niet mooi vind, maar kan me niet voorstellen dat je signaal kompleet wegvalt door de volgorde. OK als je heel erg overstuurt kan het gebeuren dat een versterkertrapje even totaal verzadigd wordt en dus even alleen maar DC afgeeft (is geen signaal) maar dat valt in de categorie mili-seconde. Vrijwel onmiddelijk is het er weer.

ptrck
8 maart 2006, 11:57
Lijkt me niet. Het zou kunnen dat je het geluid wat uit de volgorde komt niet mooi vind, maar kan me niet voorstellen dat je signaal kompleet wegvalt door de volgorde. OK als je heel erg overstuurt kan het gebeuren dat een versterkertrapje even totaal verzadigd wordt en dus even alleen maar DC afgeeft (is geen signaal) maar dat valt in de categorie mili-seconde. Vrijwel onmiddelijk is het er weer.

Ik denk ook niet dat dit het is, maar ik bedoelde eigenlijk de volgorde van de pedalen aan de daisy chain (niet het signaal), maar misschien bedoel jij dat ook wel.

Ik hoor nu wel af en toe een hikje bij het aan/of uitschakelen van de chorus en 2 dagen geleden had ik dat nog niet, voordat ik mijn compressor (CS3) ertussen had geplaatst. Dus ik heb nog even hier gekeken: http://www.cioks.com/assets/CURRENT%20CONSUMPTION%20TABLE.pdf maar daar snap ik helemaal niks van volgens de lijst moet mijn compressor 12volt hebben, maar volgens de verpakking, het boekje en de onderkant van het pedaal moet het echt 9volt zijn.

aad
8 maart 2006, 12:35
Ik denk ook niet dat dit het is, maar ik bedoelde eigenlijk de volgorde van de pedalen aan de daisy chain (niet het signaal), maar misschien bedoel jij dat ook wel.

Ik hoor nu wel af en toe een hikje bij het aan/of uitschakelen van de chorus en 2 dagen geleden had ik dat nog niet, voordat ik mijn compressor (CS3) ertussen had geplaatst. Dus ik heb nog even hier gekeken: http://www.cioks.com/assets/CURRENT%20CONSUMPTION%20TABLE.pdf maar daar snap ik helemaal niks van volgens de lijst moet mijn compressor 12volt hebben, maar volgens de verpakking, het boekje en de onderkant van het pedaal moet het echt 9volt zijn.

Ach het is maar een lijst. En hoe nauwkeurig is een lijst? Precies dat is afhankelijk van de mensen die die lijst maken.
Als ik jou was zou ik me in principe houden aan de spanning die op het apparaat aangegeven is. Daar staat dat niet voor niks.
Als je daar ook al aan gaat twijfelen weet je helemaal niet meer waar je moet beginnen.
Wat je dus wel moet controleren is of je adapter wel voldoende stroom kan leveren (en hierbij bedoel ik ruimschoots meer dan genoeg).
Mooie maatstaf is hierbij bijvoorbeeld 80% belasting van je voeding.
Dus tel het stroomverbruik van al je effecten bij elkaar op en kijk of dit hier in de buurt zit (van die 80%) minder verbruik mag natuurlijk maar meer (of even veel) dus absoluut niet.

Het kan ook zijn dat de spanningsregelaar in je adapter te heet wordt.
Aangezien die intern thermisch is beveiligd gaat die bij (ik denk) zo'n 125gr gewoon uit. Geen spanning meer op de uitgang. Als de temp. dan weer gedaald is doet-ie het gewoon weer.

Kijk dus naar het stroomverbruik ten opzichte van de adapter en kijk of de adapter wel vol doende koeling (vrije luchtventilatie) krijgt.

Probeer eens zonder die daisy-chain te werken? Oftewel: in zo'n geval als dit kun je alleen de oorzaak vinden door te elimineren. Dus:
Andere manier van voeden:
1) andere adapter
2) andere manier van aansluiten, dus niet de daisy-chain die je al hebt gebruikt. Je kan wel een andere gebruiken natuurlijk.
3) andere signaalkabels.

Is het probleem er nog? -> het ligt aan een pedaal.
probleem weg? 1 voor 1 terugplaatsen van de signaalkabels en als laatste de daisy-chain, die is namelijk complexer te noemen dan de signaalkabels.

Dirk_Hendrik
8 maart 2006, 14:00
CS-3 heeft last van het klassieke PSA/ACA adapterprobleem.

http://www.bossarea.com/other/aca.asp
http://www.bossarea.com/other/aca.asp

En eet daarom bij meer voorkeur een volt of 12 wattie ook aankan. Ik denk dat de 12 volt in de cioks lijst daarvandaan komt.

ptrck
8 maart 2006, 14:23
bedankt voor de tips, ik ga het gelijk vanavond proberen

Toon123
8 maart 2006, 16:44
maar volgens de verpakking, het boekje en de onderkant van het pedaal moet het echt 9volt zijn.

naar aanleiding van bovenstaande quote heb ik opgemerkt dat dit pedaal waarschijnlijk van jongere datum is en daarom waarschijnlijk geen last heeft van dat adapterprobleem.


toon,
PM me, ik kreeg het vriendelijk en terecht verzoek van een andere gebruiker mod zaken buiten topics te houden.


Groet,

Toon

Dirk_Hendrik
8 maart 2006, 19:05
Ik had een paar maanden geleden nog een nieuwe CS-3 liggen die met een PSA niet wou starten en toch echt een ACA nodig had... en dat op z'n labeltje ook zei,