PDA

View Full Version : Probleem met gitaar aansluiten op de pc



Markie!
8 maart 2006, 01:07
Beste mensen,

Ik heb een probleem, en zoals jullie aan de titel kunnen zien heeft dit betrekking op het aansluiten van een gitaar op de pc.
Omdat ik op dit moment niet de beschikking heb over een stemapparaatje en nog niet bij machte ben om dit met mijn gehoor te doen, was ik van plan om mijn gitaar te stemmen met het programmatje "minituner". (mensen hier ervaring mee?)

Het probleem is dat mijn gitaar niet "gevonden" wordt zeg maar.
Ik heb bij de set-up alle keuze mogelijkheden geprobeerd, maar steeds gebeurde er vrij weinig. (Line, Mic etc.)

Ook heb ik de gitaar al op verschillende manieren aangesloten op de pc.
- Vanuit de gitaar rechtstreeks naar de pc m.b.v. jack-verloopstukje.
Dit heb ik geprobeerd in alle 3 de gaten van de geluidskaart, maar geen succes.
- Gitaar aangesloten op de versterker, en vanuit de headphone aansluiting een kabel laten lopen naar de geluidskaart m.b.v jack-verloopstukje. (wederom alle 3 de gaten uitgeprobeerd)

Ook heb ik in het "volume-control" menu vanalles uit liggen proberen.
Alles omhoog gezet, alles van de mute afgezet maar nog steeds gebeurt er helemaal niks.

Mensen, hoe kan dit? Kan iemand me hier mee helpen?

Mijn gitaar klinkt namelijk niet meer zo lekker en moet nodig gestemd worden.

Ik weet ook wel dat ik net zo goed een stemapparaatje kan gaan aanschaffen, maar ik wil eerst kijken of het ook kan via de pc.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,

Markie!

iwamoto
8 maart 2006, 01:45
via de pc allemaal aansluiten, dan koop je net als mij n pod xt ;)
maare, kijk, hier heb je een site http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/index.html met een goede tuner, en je leert het potdomme maar net als iedereen op gehoor :) en als je denkt dat ie helemaal goed is, gewoon ffe losse snaar plus de 7e fret erboven pakken (of eronder, hangt er vanaf hoe je erop kijkt), bij de 3e van boven, zal de 2e snaar niet met 7 klinken, maar met 6 als ik me niet vergis, naja, veel stemplezier!

bram123
8 maart 2006, 01:53
ik doe dat altijd met het vijfde vak iwamoto, en mark, koop gewoon een stemapparaat voor 2 tientjes man. anders je pc de tonen laten spelen en op gehoor je gitaar daarop stemmen.

iwamoto
8 maart 2006, 01:56
ik doe dat altijd met het vijfde vak iwamoto, en mark, koop gewoon een stemapparaat voor 2 tientjes man. anders je pc de tonen laten spelen en op gehoor je gitaar daarop stemmen.
achja, de five reverse, naja, ik weet niet welke fijner is, maar die gast moet idd niet zo cheap zijn, of een pod xt kopen, zit een tuner in he, en die is best accuraat, maar hij zegt altijd dat ik te laag zit :p

ACSlater
8 maart 2006, 02:39
twee tientjes? 12,50 zul je bedoelen. Tenminste daar heb ik er een voor gekocht bij MP in Duitsland. Een echte Collins! Werkt goed.

no 1 hops
8 maart 2006, 05:50
als je soundcard kleurcodering heeft op de ingang is groen uit, daar moet dus geen geluid in.
rood zal de microfoon wel zijn en blauw line in.
als je de mixer in windows open hebt staan dan is dit waarschijnlijk de uitgaande signalen.
je moet even via bestand of instellingen, iets wat je boven aan het schermpje vind omswitchen naar record.
daar kun je dan bepaalde kanalen aan en uit zetten.
zet je versterker wel eerst zacht en probeer via de line in.

STW
8 maart 2006, 07:09
het zou kunnen dat er kortsluiting oid ontstaat omdat je van mono naar stereo gaat
ik weet niet precies hoe
maar eerst deed mn gitaar het met zo'n jack-minijack-plug
en later niet meer (volgens mij had ik toen een andere pc.. can't remember)
toen heb ik n beetje geknipt en geplakt zodat die plug mono werd en het werkte

inmiddels plug ik mn gitaar gewoon in een preamp (al dan niet via een versterker en microfoon)

Veekeren
8 maart 2006, 08:48
Een echte op gehoor stemmende gitarist gebruikt natuurlijk de flageolettes van fret 5 en fret 7 op de hogere snaar (behalve natuurlijk van de g naar b snaar). Alleen is een stemapparaat toch wel fijn, alleen al om te voorkomen dat de stemming van je gitaar in zn geheel niet langzaam afdwaalt...

terrasbeest
8 maart 2006, 12:33
weet absoluut niet wat er verkeerd is met het menselijke oor, dus :

http://www.all-guitar-chords.com/tuner.php

of, ergens rechts onder' tune your guitar' :
http://www.fenderplayersclub.com/

Nickname
8 maart 2006, 13:02
gewoon op het gehoor doen en als je het helemaal cheap wilt aanpakken.. het schijnt dat de kiestoon van een telefoon een zuivere a is :satisfie:

Lenweë Míriel
8 maart 2006, 17:09
koop een tunertje, want dit gaat helemaal fout.
en een nieuwe geluidskaart kost meer.
en roze is trouwens altijd mic ingang maar deze is stereo, en je gitaar is mono, dit kan dus erg fout gaan. maar in principe moet het wel kunnen.

ik stem ook vaak met een stemapp. maar wat ook heel goed werkt is met een keyboard stemmen. want dan klinkt het ook goed en heb je dus niet het risco dat je stemming langzaam verandert.