PDA

View Full Version : Metallica Black Album geluid...wie heeft het kunnen imiteren?



Metfuk
7 maart 2006, 23:23
Hallo mensen,

Ik ben op de hoogte van de apparatuur die ze voor de opnames van dit album hebben gebruikt.
http://www.getthatsound.com/song%20pages/Metallica-Enter%20Sandman%20(98)/enter_sandman.html
en
http://www.freewebs.com/montyjay/jamesamps.html#metallica

Maar de vraag is: Is er nu ook een amp waar je hetzelfde geluid uit kunt krijgen?

Ik heb in een blad gelezen dat de Mesa/Boogie Dual Rectifier je dit geluid zou moeten kunnen geven, maar dit blad zat echter vol met onwaarheden en foutjes (veel spellingsfouten ook enzo). En voor zover ik weet gebruiken ze de Dual Rectifier nog niet zo lang...in ieder geval niet tijdens de opnames van de Black Album.

Is er hier iemand die, net zoals ik, geobsedeerd is met het Metallica 1991 geluid en dit heeft weten te imiteren?
Of heeft iemand hier exact dezelfde apparatuur (zie links bovenaan) zoals gebruikt in de opnames?

Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen in de vorm van welke amp en welke instellingen je daarvoor hebt gebruikt.

Orpheo
8 maart 2006, 00:37
Hallo mensen,

Ik ben op de hoogte van de apparatuur die ze voor de opnames van dit album hebben gebruikt.
http://www.getthatsound.com/song%20pages/Metallica-Enter%20Sandman%20(98)/enter_sandman.html
en
http://www.freewebs.com/montyjay/jamesamps.html#metallica

Maar de vraag is: Is er nu ook een amp waar je hetzelfde geluid uit kunt krijgen?

Ik heb in een blad gelezen dat de Mesa/Boogie Dual Rectifier je dit geluid zou moeten kunnen geven, maar dit blad zat echter vol met onwaarheden en foutjes (veel spellingsfouten ook enzo). En voor zover ik weet gebruiken ze de Dual Rectifier nog niet zo lang...in ieder geval niet tijdens de opnames van de Black Album.

Is er hier iemand die, net zoals ik, geobsedeerd is met het Metallica 1991 geluid en dit heeft weten te imiteren?
Of heeft iemand hier exact dezelfde apparatuur (zie links bovenaan) zoals gebruikt in de opnames?

Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen in de vorm van welke amp en welke instellingen je daarvoor hebt gebruikt.

PRECIES hetzelfde geluid is onmogelijk. dat heeft te maken met manier van recorden, type mengpaneel, etc etc, en bovenal en bovendien, vingers; tone zit voor zo'n groot deel in je vingers, niet normaal.

maar de amp van metallica op dat moment?? das een eitje: mesa markIIc+

de mark2c+is ZO anders dan de recto. die dingen zijn het mijns inziens niet waard om mesa/boogie te heten. ik heb de mark4 in huis, met EXACT hetzelfde lead kanaal als de MKIIC+, en met wat tweaken is een black album sound er zeker uit te halen. (bright uit, fat uit, presence uit. EQ aan, etc etc etc).

tis wel klote dat je met die settings eigenlijk alleen maar lekker kan raggen en beuken, en dat bv blues of classic rock er niet meer inzit. zeker niet met je EQ op de V vorm. (ik heb nu ook een compromis gesloten voor mijzelf; volgens mij kon aart er geen klap mee maar goed :D )

kortom: mark2c+ of mark4 is the way to go.

almarvk
8 maart 2006, 08:45
maar de amp van metallica op dat moment?? das een eitje: mesa markIIc+


Ik heb ze ook wel 's over Diezel's zien spelen...

Bigfoot414
8 maart 2006, 10:09
Ik geloof niet dat er anno 1991 al Diezels beschikbaar waren.
Die gebruiken ze tegenwoordig geloof ik wel steeds meer.

Metfuk
8 maart 2006, 11:08
kortom: mark2c+ of mark4 is the way to go.

Zit er nog veel verschil tussen de mark 2 modellen? Ik bedoel, mark 2c+ ziet eruit als een upgrade van een 'gewone' of 'standaard' mark 2.

Betekend het nu dat je echt per se een 2c+ moet hebben of mag het bijv. ook een standaard mark2 zijn?

In ieder geval al bedankt voor de reacties iedereen!

wytz
8 maart 2006, 11:15
ik heb zelf geen ervaringen met verschillende mark 2s, maar heb me laten vertellen dat de verschillen enorm zijn. Kijk idd ook eens naar een oude mark 4, een triaxis of een quad! Daar kan je datzelfde geluid denk ik ook wel uit halen, en geven je wat meer mogelijkheden...

AART
8 maart 2006, 16:05
Mark IIC+ of vroege(<92/93) Mark IV.

Ik kom met mijn Mark IV (91, net als mijn oude combo, die heeft orpheo nu) heel dicht in de buurt.

Waarom oude mark IV?

De oude mark IV's hebben een lead kanaal dat identiek is aan dat van de IIC+, de nieuwere hebben een iets andere voicing.


Moet je een IIC+ hebben of is een andere ook goed?

Alleen de IIC+ zal je dat geluid geven, de rest heeft minder gain en een iets andere voicing.

Metfuk
8 maart 2006, 20:19
Mark IIC+ of vroege(<92/93) Mark IV.

Ik kom met mijn Mark IV (91, net als mijn oude combo, die heeft orpheo nu) heel dicht in de buurt.

Waarom oude mark IV?

De oude mark IV's hebben een lead kanaal dat identiek is aan dat van de IIC+, de nieuwere hebben een iets andere voicing.


Moet je een IIC+ hebben of is een andere ook goed?

Alleen de IIC+ zal je dat geluid geven, de rest heeft minder gain en een iets andere voicing.


OK, bedankt voor dat!

vasnd
8 maart 2006, 22:32
hier ff een plaatje van songbook waarin live gear staat, ik heb het verder nog nergens online gevonden, miss heb je er iets aan

http://members.home.nl/jvdalfsen/jamez%20gear.JPG

Metfuk
8 maart 2006, 23:00
Ik heb dat schema wel eens gezien.
Het lijkt van het Load tijdperk.
Ik vind het een beetje onwaarschijnlijk eruit zien. Ik bedoel...what the hell? Hetfield een whammy en wah pedaal? Als slaggitarist? Ik heb nog nooit gehoord dat ie een wah pedaal live gebruikt heeft.

Verder klopt die info over die B-bender op zijn tele ook niet, hij gebruikte dit systeem voor My Friend Of Misery.

vasnd
8 maart 2006, 23:10
jah het aantal effecten is idd te hoog, vooral omdat je ze idd nergens hoort

kirk heeft ongeveer hetzelfde plaatje maar dan minder stompboxes

NeeraDJ
8 maart 2006, 23:39
PRECIES hetzelfde geluid is onmogelijk. dat heeft te maken met manier van recorden, type mengpaneel, etc etc, en bovenal en bovendien, vingers; tone zit voor zo'n groot deel in je vingers, niet normaal.

maar de amp van metallica op dat moment?? das een eitje: mesa markIIc+

Das erg apart dat je zoiets post want dit heb ik jou meerdere malen aan je neus gehangen zelfs tijdens de rit naar de meeting nog, maar toen gingen ze het ene oor in en het andere uit. Het type mengpaneel is vaak overigens niet eens bepalend voor de sound maar voor de kwaliteit van de opnames, daar heb je vaak de daaropzittende eqs voor.


de mark2c+is ZO anders dan de recto. die dingen zijn het mijns inziens niet waard om mesa/boogie te heten. ik heb de mark4 in huis, met EXACT hetzelfde lead kanaal als de MKIIC+, en met wat tweaken is een black album sound er zeker uit te halen. (bright uit, fat uit, presence uit. EQ aan, etc etc etc).
Exact hetzelfde leadkanaal zou ik niet zeggen, maar één die erop lijkt kan nog enigzins door. Spreek jij jezelf overigens niet tegen, in de bovenstaande quote beweer je dat dezelfde sound onmogelijk te verkrijgen is en hier is die er met een beetje tweaken zeker uit te halen.

Balthazar
9 maart 2006, 01:33
lijkt de quad veel op de mesa mark series? en op welke dan? IIc? heb nu een jmp-1 maar ben ook wel op zoek naar het echt oude-metallica ( mark IIc ) en Lamb of God ( mark IV ) geluid en die marshall komt een heel eind maar is het net niet ( maar misschien ligt dat ook aan de eindversterker 50/50?

Nocki
9 maart 2006, 08:02
de Mesa Quad is een mark IIc en een mark III in 3HE gepropt. het metellica geluid ga je er zeker uit halen! ook met de studio preamp moet het kunnen of de triaxis.

de parametrische eq zal zeker ook een hoop doen!

Nocki

Raffel
9 maart 2006, 08:41
even een reactie op een eerdere post. In Unforgiven II werd/wordt zeker wel een tele met b-bender gebruikt.

Baker
9 maart 2006, 10:09
Ik heb dat schema wel eens gezien.
Het lijkt van het Load tijdperk.
Ik vind het een beetje onwaarschijnlijk eruit zien. Ik bedoel...what the hell? Hetfield een whammy en wah pedaal? Als slaggitarist? Ik heb nog nooit gehoord dat ie een wah pedaal live gebruikt heeft.

Verder klopt die info over die B-bender op zijn tele ook niet, hij gebruikte dit systeem voor My Friend Of Misery.

slaggitarist :)

Chiel
9 maart 2006, 15:06
Ik heb zeeeeeeeeeer goede resultaten kunnen behalen met mijn Tech21 Trademark 10. Is puur een oefenampje die ik bij m'n Pc heb staan om wat dingetjes te repeteren. Maar ja, 't is niet bepaald een vette stack ofzo..

Hieronder een kleine impressie waartoe hij in staat is:

Trademark10 clip (http://www.tech21nyc.com/sounds/TM10.mp3)

Gitaar met een 81EMG humbucker, EQ met niet te veel mid's en gaan! Dichter bij de sound van 'the Black album' ben ik in ieder geval niet gekomen.

marc_o
9 maart 2006, 15:22
de mark2c+is ZO anders dan de recto. die dingen zijn het mijns inziens niet waard om mesa/boogie te heten.


Ja sukkel!
Daarom heten ze ook Mesa Engineering

hahahahaha

AART
9 maart 2006, 15:56
Das erg apart dat je zoiets post want dit heb ik jou meerdere malen aan je neus gehangen zelfs tijdens de rit naar de meeting nog, maar toen gingen ze het ene oor in en het andere uit. Het type mengpaneel is vaak overigens niet eens bepalend voor de sound maar voor de kwaliteit van de opnames, daar heb je vaak de daaropzittende eqs voor.


Exact hetzelfde leadkanaal zou ik niet zeggen, maar één die erop lijkt kan nog enigzins door. Spreek jij jezelf overigens niet tegen, in de bovenstaande quote beweer je dat dezelfde sound onmogelijk te verkrijgen is en hier is die er met een beetje tweaken zeker uit te halen.


De Mark IV A(<93) heeft exact hetzelfde lead kanaal als de IIC+.

als je het niet gelooft, bel mesa maar, dan zal Mike B. het bevestigen.

Ze gebruikten op Black album trouwens ook heel veel de ADA MP 1 pre-amp.

AART
9 maart 2006, 15:58
Ja sukkel!
Daarom heten ze ook Mesa Engineering

hahahahaha



LOL

ik moet toch zeggen dat ik recto's zeer ok vind :chicken:

marc_o
9 maart 2006, 16:07
Absoluut, vette bakken

Balthazar
9 maart 2006, 22:26
gebruikten ze die ada voor clean? of voor distortion? en waarom zouden ze voor die ada kiezen als ze ook mesas hebben? of sloten ze die ada aan op die mesa?

NeeraDJ
10 maart 2006, 02:10
De Mark IV A(<93) heeft exact hetzelfde lead kanaal als de IIC+.

als je het niet gelooft, bel mesa maar, dan zal Mike B. het bevestigen.

Ze gebruikten op Black album trouwens ook heel veel de ADA MP 1 pre-amp.
Ik geef eerlijk toe dat ik niet zeker weet of ik ooit een <93 Mark IV heb gehoord, maar het zou met erg apart lijken als wat je post waar is. Immers gaan originele of zelfs getrashte Mark IIC+ amps al voor prijzen waar je makkelijk een high end boutique amp voor kunt kopen in de winkel, die trend heb ik me niet rond de Mark IV zien ontwikkelen terwijl die juist veelzijdiger hoort te zijn. Dit kan uiteraard ook door gebrek aan info komen over die pre 93 MKIVs

marc_o
10 maart 2006, 09:11
Ik geef eerlijk toe dat ik niet zeker weet of ik ooit een <93 Mark IV heb gehoord, maar het zou met erg apart lijken als wat je post waar is. Immers gaan originele of zelfs getrashte Mark IIC+ amps al voor prijzen waar je makkelijk een high end boutique amp voor kunt kopen in de winkel, die trend heb ik me niet rond de Mark IV zien ontwikkelen terwijl die juist veelzijdiger hoort te zijn. Dit kan uiteraard ook door gebrek aan info komen over die pre 93 MKIVs


Dit is een vreemd antwoord NeeraDJ, dat is hetzelfde als vreemd vinden dat een marshall TSL niet veeel duurder is dan een Plexi uit de 60-er jaren....immers, met die TSL kun je meer.

Schaarste en vermeende mojo maken zulke zaken duur, dat moet jij ook weten natuurlijk.

Metfuk
10 maart 2006, 11:40
gebruikten ze die ada voor clean? of voor distortion? en waarom zouden ze voor die ada kiezen als ze ook mesas hebben? of sloten ze die ada aan op die mesa?

Voor zover ik weet was de ADA MP-1 voor distortion, die dan inderdaad over de Mesa's werden gebruikt.

Voor clean gebruikten ze de Roland JC-120 combo. (Ik vind dat cleane geluid in bijvoorbeeld de intro van Enter Sandman echt meesters)

Even over Mesa: Een Mesa Triaxis pre-amp schijnt dus ook de Mark IIc+ te bevatten. Is dit dus een mooie optie?

jw009
10 maart 2006, 11:59
James Hetfield:

"...You can recognize Marshall distortion in an instant; that's why I shied away from that [although he does combine marshalls, uses them in the entire mix. He meant not just Marshalls by themselves-MJF] and went with Mesa Boogies. I basically use the Boogie's distortion with a non-programmable studio-quality Aphex Parametric EQ to fine-tune certain frequencies, dipping out some of the midrange [note, dipping out, NOT SCOOPING-MJF]. All my speakers are Celestion Vintage 30s." Guitar Player, October 1992

en:

"My same old Mesa Boogie amps still work the best. We use a combination of things, like an ADA MP-1 preamp, but the Boogie Simul-Class II is the main part of the sound. It goes through a combination of cabinets: Boogies, which are good for clean, cutting stuff, and Marshalls with 30 watt vintage speakers for warmth. I got really good clean sounds playing Kirk's Tom Anderson strat through a Roland JC120 amp and plugging straight into the desk through an old MXR Dynacomp compressor [Think of the tone on "Nothing Else Matters"-MJF]." Guitar Player, September 1991




Main sound is gewoon uit de Mesa's gehaald dus....

Orpheo
10 maart 2006, 12:40
Das erg apart dat je zoiets post want dit heb ik jou meerdere malen aan je neus gehangen zelfs tijdens de rit naar de meeting nog, maar toen gingen ze het ene oor in en het andere uit. Het type mengpaneel is vaak overigens niet eens bepalend voor de sound maar voor de kwaliteit van de opnames, daar heb je vaak de daaropzittende eqs voor.


Exact hetzelfde leadkanaal zou ik niet zeggen, maar één die erop lijkt kan nog enigzins door. Spreek jij jezelf overigens niet tegen, in de bovenstaande quote beweer je dat dezelfde sound onmogelijk te verkrijgen is en hier is die er met een beetje tweaken zeker uit te halen.


ik spreek mezelf niet tegen. jij leest niet goed. ik heb t over een benadering. en for your information: t leadkanaal van de mark4, de eerste serie, is exact die van de mark2c+

Orpheo
10 maart 2006, 12:49
Ja sukkel!
Daarom heten ze ook Mesa Engineering

hahahahaha

pff, mierenneuker! :D

Nocki
10 maart 2006, 13:14
Het geluid van de Mark IIC+ is opzichzelf staand. de mark IV A en B en de triaxis hebben idd een kanaal wat gebaseerd is op de IIc+ maar is niet hetzelfde. je hebt meer kans op de benadering van de metallica sound door een mark III te pakken of een quad met 295 is mijn idee.

wat ook heel belangrijk in deze is: de speakers en combinaties.

ook heb ik gemerkt dat het spelen met de buizen in de mark IV Quad en triaxis heel veel uitmaakt.

ook al is een amp gebaseerd op een andere er zit toch een groot verschil tussen de amps. de "hype" rond de IIC+ is zeker gegrond.

de meest punchy en smooth od sound in de triaxis is voor mij lead 2 yellow. is gewoon de mark IV lead sound.

de equalizer is trouwens erg belangrijk bij mesa amps. vandaar de parametrische eq bij metallica... de eq in de triaxis is poep...

Nocki

Iceman
10 maart 2006, 13:34
Een deel van het geluid is natuurlijk ook Hetfield zelf. De man speelt zelf al erg strak, maar hij snapt ook dat minder meer is. Dus veel dubben (extra inspelen op sporen) met weinig gain.
Probeer het maar eens, de gain zo zuinig instellen dat je het eigenlijk veel te weinig vindt, dan 4 sporen opnemen en het resultaat is een dikke toon die wel dynamiek heeft.

Niet geheel onbelangrijk is compressie op alleen het laag en het mid en hoog ongemoeid laten. Multibandcompressie dus.

Overigens kom je met een Rectifier met een tubescreamer/overdrive ervoor ook een heel eind.

De Vintage30 speakers zijn ook heel belangrijk, maar dat geldt ook voor de elementen in je gitaar.

Metfuk
10 maart 2006, 15:34
Zitten die Celestion Vintage 30 speakers in de meeste Marshall cabs of slechts in enkele modellen? (JCM 800?)

jw009
10 maart 2006, 18:00
nee alleen in heel weinig maar, volgens mij maken ze ze ook niet meer want op de site vermelden ze naar de V70 speaker in hun 1960V cabinetten waar volgens mij vroeger de V30's inzaten.

Alleen de slash signature serie had v30's maar dat weet ik niet zeker meer.

AART
10 maart 2006, 18:40
Het geluid van de Mark IIC+ is opzichzelf staand. de mark IV A en B en de triaxis hebben idd een kanaal wat gebaseerd is op de IIc+ maar is niet hetzelfde. je hebt meer kans op de benadering van de metallica sound door een mark III te pakken of een quad met 295 is mijn idee.

wat ook heel belangrijk in deze is: de speakers en combinaties.

ook heb ik gemerkt dat het spelen met de buizen in de mark IV Quad en triaxis heel veel uitmaakt.

ook al is een amp gebaseerd op een andere er zit toch een groot verschil tussen de amps. de "hype" rond de IIC+ is zeker gegrond.

de meest punchy en smooth od sound in de triaxis is voor mij lead 2 yellow. is gewoon de mark IV lead sound.

de equalizer is trouwens erg belangrijk bij mesa amps. vandaar de parametrische eq bij metallica... de eq in de triaxis is poep...

Nocki

Onzin, het lead kanaal van jouw mark IV is exact hetzelfde als een IIC+ leadkanaal.

check boogie board/mesa.

liq
23 maart 2006, 10:05
Als je een Mesa Boogie Mark ll zou kopen combo daar kan je toch ook goed de metallica sound uithalen of niet ?

Orpheo
23 maart 2006, 13:28
Als je een Mesa Boogie Mark ll zou kopen combo daar kan je toch ook goed de metallica sound uithalen of niet ?

mark2cplus wel ja. of de mark4.

liq
25 maart 2006, 10:11
en wat is jullie ervaring met dual rectifiers dan kwa. sound ?

Er zou toch zeker een vette overdrive in moeten zitten.

Negative K3 fan
25 maart 2006, 11:40
en wat is jullie ervaring met dual rectifiers dan kwa. sound ?

Er zou toch zeker een vette overdrive in moeten zitten.

zeker wel, maar of je daar een black album geluid uit haalt is een tweede... ze zijn ook erg duur

AART
25 maart 2006, 11:55
zeker wel, maar of je daar een black album geluid uit haalt is een tweede... ze zijn ook erg duur

goedkoper dan een mark IV....

Orpheo
25 maart 2006, 13:53
en wat is jullie ervaring met dual rectifiers dan kwa. sound ?

Er zou toch zeker een vette overdrive in moeten zitten.

dat wel. maar de mark4/2 is ZO anders dan de recto.de recto's hebben een zeg maar, los laag, bijna flubberig, en de marks zijn ongelooflijk strak...

Philippe
25 maart 2006, 18:49
Uit een rectifier haal je meer de post-black album Metallica sound.

Michael AE
26 maart 2006, 01:35
Met mijn MKIII en MKIIc kwam/kom ik akelig dicht in de buurt, maar of het een sound is die ik ambieer...

Midscoop galore.

crrrN
28 maart 2006, 12:27
Dit is niet echt ontopic maar het is een recent metallica topic in Moderne Versterkers vandaar.

Kirk gebruikt blijkbaar sinds kort de Randall RM100 en er zijn geruchten dat er ook een sig module komt van hem.
http://img297.imageshack.us/img297/6/kirkrandall5az.jpg

chennie
28 maart 2006, 13:04
Zover ik het heb begrepen, proberen die lui van alles wat er te krijgen is. Dus voor de mensen die hun set up net zo willen hebben als waar metallica nu op speelt....ik hoop dat je een ruim budget hebt =)

RedBuell
28 maart 2006, 15:22
Zover ik het heb begrepen, proberen die lui van alles wat er te krijgen is. Dus voor de mensen die hun set up net zo willen hebben als waar metallica nu op speelt....ik hoop dat je een ruim budget hebt =)


Heb ook weleens ergens gelezen dat ze veel uitproberen.

Michael AE
28 maart 2006, 18:58
Voor eerdere albums is dit (http://www.sweetsilence.com/GearSlutzNotes.htm) wel handig.

Alle notities van Flemming Rasmussen die hij gemaakt heeft tijdens de opnames.

Metfuk
28 maart 2006, 22:05
Voor eerdere albums is dit (http://www.sweetsilence.com/GearSlutzNotes.htm) wel handig.

Alle notities van Flemming Rasmussen die hij gemaakt heeft tijdens de opnames.

Dat heb ik gezien ja!! Ziet er mooi uit.
Alleen heb ik niet zo'n verstand van al die notities.