PDA

View Full Version : M'n amp is vandaag omgedonderd...



Metfuk
7 maart 2006, 23:03
Een komisch moment vandaag tijdens het spelen was toen mijn Marshall MG100 combo omviel.
Ik had hem in de speelruimte schuin tegen een kast aangezet (om mezelf beter te kunnen horen) en de vloer was van hout dus het zat er dik in. (tsja, als je een nummer als Damage Inc speelt..)
Ik had het eerst niet door maar toen zag ik ineens grappige gezichten van de andere muziekanten en toen ik achterom keek lagtie op z'n plaat.

Er is gelukkig niks kapot. Hij viel namelijk op de footswitch stekker + plug en het leek eerst alsof de kabel gescheurd was, maar dat was gelukkig niet het geval.

Iemand anders een (leuk) verhaal over z'n apparatuur? Deel het met ons allen! :D

SimonS
7 maart 2006, 23:23
volgens mij heb ik een ander gevoel voor humor dan jij...

Balthazar
7 maart 2006, 23:27
was laatst grof metal aan het maken met mijn band in de oefenruimte en toen ik een genadeloze solo in wilde zetten liep ik met mijn stonede harses richting mijn midipedaal maar helaas ik stapte mis, struikelde en kom mijn evenwicht gelukkig nog corrigeren door tegen mijn amp aan te leunen. helaas viel die vervolgens helemaal stil. na een kwartier lang gevloek en gezoek naar wat er aan de hand was deed hij het opeens weer. ik vond het zelf niet echt grappig maar de rest van de band kwam niet meer bij...

Rwin
7 maart 2006, 23:28
dat je niet hoorde dat je geluid veranderde toen ie omviel... ik neem aan dat de verandering van speaker-stand voor een heel ander freq-spectrum zorgde...?

DarknessAwaits
7 maart 2006, 23:54
Ik moet zeggen dat ik nou niet echt blij zou zijn als mijn amp om mocht donderen.

Maar dat is dan mede omdat er direct een gat in de vloer zit van de 20 (?) kilo die er zojuist vanaf een meter hoog op gestuiterd heeft, naast het feit dat ik niet zeker zou zijn van de staat van de versterker zelf...

Maar lache idd... moet vaker gebeuren, ik voorspel een rage!

Punt
8 maart 2006, 00:17
Ik had vroeger een Marshall AVT275 en toen ik daarmee de trap afliep liet de leuning los en donderde ik en de combo de houten trap af.
Ik kwam halverweg tot stilstand, de combo viel met een mooie tussenduik halverwege de 12 treden van de trap helemaal naar benden alwaar het front eraf viel.

Afgezien van een gekraakte hoek van de combo was alles ok, hij speelde gewoon nog. Dat hoef ik met m'n huidige buizentop niet te proberen :)

chennie
8 maart 2006, 02:57
was bezig de laatste hand te leggen aan mn recto nabouw 2x12 cab of iets in de late uren en zag dat ik enkele bouwtechnieken, of eigenlijk finishing touch technieken ook kon toepassen op mn zelfbouw head kast van mn mesa recto.
Daarvoor moest ik de chassis van de amp eruit halen en om dat te doen moet eerst het handvat worden verwijdert. Ik dacht ik draai die schroeven er vast half uit, dan kan ik morgen alles snel doen, het was ver na middernacht.
Aldoende ging ik dit doen en ging ik slapen. De dag erna pak ik mooi mn amp op, aan het handvat, met de half uitgedraaide schroeven. Kablam, handvat breekt af ! Oeps ....


Pluspunt: mesa's zijn erg zwaar en het handvat brak al af voordat ik hem nog maar een cm de lucht in had, stel je voor dat ik hem een meter of wat de lucht in had!

Minpunt: nieuwe handvat bestellen, inmiddels al de order geplaatst bij het welbekende webwinkel van onze welbekende forum medelid.

almarvk
8 maart 2006, 08:40
Crunch kanaal in trappen om je solo te boosten terwijl die een stuk zachter staat dan het andere kanaal is ook niet grappig...

hoofd
8 maart 2006, 09:11
Tijdje terug had ik me amp bij Dirk_Hendrik gebracht om 'm te laten fixen, en na een weekje kon ik die ook weer ophalen. Dus ik erheen, met me pa, want ik was te lui om met OV te gaan, en pa heeft een dikke Landrover :D. Anyway, amp opgehaald, achterin de auto gezet, wij weer richting huis...neemt m'n pa een rotonde net iets te fucking hard en m'n Maranello stuitert de auto rond! Gelukkig was er niks mis mee, anders had ik weer meteen rechtsomkeert kunnen maken richting D_H.

Bins
8 maart 2006, 09:26
Mn amp is een keer tijdens een optreden op een wiebelig podium van mn speaker afgedonderd. Ik schrok me de pleuris, maar hij deed het nog gewoon. Sindsdien zorg ik dat ie goed staat, en op een wiebel podium gewoon op de grond... maar dan heb je nog van die drummer-retards die tijdens het inladen je amp zo "bam" (van ong 1,5meter) op de grond laten vallen.... Ik begin steeds meer te geloven dat Mesa's "built like a tank" zijn, want hij weigerd gewoon stuk te gaan :)

De drummer heeft het incident trouwens overleefd. Het zag er zo dom uit, en hij keek zo beteuterd dat ik alleen maar kon lachen (+ dat ik zo lam als een tak was)

johantipker
8 maart 2006, 09:31
Een komisch moment vandaag tijdens het spelen was toen mijn Marshall MG100 combo omviel.
Ik had hem in de speelruimte schuin tegen een kast aangezet (om mezelf beter te kunnen horen) en de vloer was van hout dus het zat er dik in. (tsja, als je een nummer als Damage Inc speelt..)
Ik had het eerst niet door maar toen zag ik ineens grappige gezichten van de andere muziekanten en toen ik achterom keek lagtie op z'n plaat.

Er is gelukkig niks kapot. Hij viel namelijk op de footswitch stekker + plug en het leek eerst alsof de kabel gescheurd was, maar dat was gelukkig niet het geval.

Iemand anders een (leuk) verhaal over z'n apparatuur? Deel het met ons allen! :D


Een van de betere momenten:

Live opname met een christelijk koor.....allemaal mic's boven je hoofd....

ik zou een introsolo spelen.........welnu dirigente telt.......1 2 3 4....
en .........nix........volumeknop op gitaar stond dicht.......op de opname hoor je mij zachtjes........."SHIT! " zeggen.............

Vonk
8 maart 2006, 10:53
Een van de betere momenten:

Live opname met een christelijk koor.....allemaal mic's boven je hoofd....

ik zou een introsolo spelen.........welnu dirigente telt.......1 2 3 4....
en .........nix........volumeknop op gitaar stond dicht.......op de opname hoor je mij zachtjes........."SHIT! " zeggen.............

Haha die opname wil ik wel horen :seriousf:

Basseytje
8 maart 2006, 12:49
Een van de betere momenten:

Live opname met een christelijk koor.....allemaal mic's boven je hoofd....

ik zou een introsolo spelen.........welnu dirigente telt.......1 2 3 4....
en .........nix........volumeknop op gitaar stond dicht.......op de opname hoor je mij zachtjes........."SHIT! " zeggen.............

haha LOL die vind ik tot nu toe het grappigste verhaal dat ik heb gelezen

Balthazar
8 maart 2006, 13:23
had net twee dagen mijn eerste echte versterker, peavey 5150 head, en in de oefenruimte, aan het eind van de sessie, leek het me leuk om mijn death metal pedaal erop aan te sluiten. eikel die ik was, ik stopte hem in de send/return en na wat geruis en gekraak haalde ik het er maar snel weer uit. had niets in de gaten dat er echt iets kapot was totdat ik de virjdag erop in een halfvolle baroeg stond en mn 5150 voluit draaide maar niet boven een h&k transistor top uit kwam waarvan het volume maar half open stondn. eindbuizen naar de tering..

Wormaap
8 maart 2006, 13:53
Ook leuk: Je staat Iron Maiden's Aces High te coveren, en het moment suprème breekt aan: De solo. Je loopt naar je footswitch en schopt op de knop voor je 2e mastervolume, dat als een minder subtiele volumeboost ingesteld staat. *Schop* en ineens sta je een stuk harder, maar clean te spelen. Had met m'n stomme kop niet erop gelet dat ik de 2e knop (clean/hi-gain) ook inschopte.

Dweezman
8 maart 2006, 14:41
Optreden ergens in Enschede (soïciteit ofzo), podium van ong 75 cm hoog. Marshall combo op een standaard, zodat ie wat schuin omhoog staat. Daarop een Digiteck pre-amp. Tijdens het soundchecken trilt het geheel langzaam naar achteren, en de hele standaard, incl combo en pre-amp pleuren, via de achterwand minimaal 2 meter naar beneden... Digitech kaduuk, Marshall verder in orde. Bij TAGS een nieuwe jackkabel gescoord, en effectloos gegigged...

BLOK182
8 maart 2006, 17:11
Tijdens een optreden was onze bassist behoorlijk dronken, en toen ie aan mijn kant van het podium stond en ik wilde een solo spelen, stond hij op mijn pedaalbord. Hard, zacht, wah aan, bypass aan, dan weer keihard clean, haha, hij had amper wat door en ik had de meest bizarre sounds:-p

Baker
8 maart 2006, 18:21
heb een multitone 2x12 combo.
Op een gegeven moment een extra 2x12 cabinet erbij gekocht.
1e gig dat ding mee, de hele avond blij geweest met dat ding.
Kom ik er bij het afbouwen achter dat er helemaal geen speakerkabel in de input zat... dat ding heeft de hele avond dus niet gedaan!!

En ik hoor mezelf nog zo zeggen tegen mijn mede gitarist tijdens de soundcheck: wat een laag he? en hij ook: nou inderdaad, veel mooier zo!!

Mr.Bluesbreaker
8 maart 2006, 18:29
Prachtig van die extra cab!:D
Dat heb ik in de 'beginjaren' voor zover ik daar nu niet meer in zit ook gehad.
Middelbare school, marshall 8240 via de twee line outs op oude peavey 1 keer 15 PA speakers aangesloten. Omdat dat ding hoger stond via de cabs dacht ik ook een wereldsound te hebben, tot het moment aanbrak dat ik ontdekte dat je via die line outs niets kunt aansturen. Ahum.

Anti
8 maart 2006, 20:38
tijdens optreden

heb een peavey combo met op de speaker out en london city 4x12, had nog op de combo zitten spelen dus ik rap de interne speaker uitgetrokken(om volledige output op de 4x12 te zetten) helaas vergeten fatsoenlijk af te binden (in de donkerheid en chaos) natuurlijk + en - tegen elkaar ene kortsluiting

Nozemans
9 maart 2006, 12:13
Voor studio-opnames een peperdure buizenversterker geleend: "je weet wel ongeveer hoe ie werkt"? Tuurlijk, komt goed jonge. In de studio, terwijl de drummer partijen opneemt, zelf wat met een koptelefoontje in die top proberen te spelen, kreeg het alleen niet voor elkaar er geluid uit te krijgen. Dan maar niet.

Volgende dag gitaargeluid gaan bouwen, geen geluid uit de peperdure buizentop. Helemaal niks. Vang ik opeens terloops op dat je het hele circuit kunt verneuken door op een buizentop ZONDER cab te spelen; "dat heb je toch niet gedaan he?" Ehhhhhhhhh... het zweet breekt me uit... Alles geprobeerd, geen geluid... AAAAAAAAARGH!!! Die gast bellen van wie ik 'm geleend had; nam niet op. Nog maar eens proberen, nog niks.

Na een half uur toch nog eens proberen de standby-knop de andere kant op te zetten. Wat gebeurt er: GELUID!! PERFECT!! Aaaaaaaargh, met twee technici en ikzelf op staan kijken al die tijd gedacht dat de standby-knop toch echt goed stond... Oooh jee, ik dacht ik toch behoorlijk wat ervaring had, maar een buizentop had ik toch echt nog nooit mee gewerkt. En oeioeioei, wat voelde ik me weer even klein...

Bins
9 maart 2006, 13:08
Hehe, zoiets had ik ook pas: De andere gitarist uit mn band geeft ook les, en hij wilde met zn leerling even over "de grote bakken" knallen, dus of ie mijn amp/cap mocht lenen.. Geen probleem natuurlijk. Belt ie me later op "eeuh.. dude, je amp is kapot man!" Ik: *lichte hartaanval* Hij: "Er komt een onwijs brak geluid uit hoor maar" (ontzettend vies vervormd clean geluid op de achtergrond) Ik: "je weet dat je aan de volume knop moet trekken voor het gain kanaal heh?" Hij "...."
:D

thomas_houdini
9 maart 2006, 13:20
tour duitsland,
rectifier zit in case.
optreden net gedaan, drop mesa in case, ga even op case staan om te zien of alles dicht is, geen probleem...case ondertussen nog niet gesloten!
enthousiaste pa-roadie pakt mijn case van het podium van +- 1,5 meter...we horen gedonder...ik zie onze roadie met de bovenkant van mijn case in zijn handen en met de onderkant, incluus mijn mesa schuin voor zijn voeten.
even hartstilstand...later gechecked: niets aan de hand (1 socketje van m'n rectifierlamp naar de haai) alles ok!
mesa=massaal sterk :-D

SimonS
9 maart 2006, 13:49
Hehe, zoiets had ik ook pas: De andere gitarist uit mn band geeft ook les, en hij wilde met zn leerling even over "de grote bakken" knallen, dus of ie mijn amp/cap mocht lenen.. Geen probleem natuurlijk. Belt ie me later op "eeuh.. dude, je amp is kapot man!" Ik: *lichte hartaanval* Hij: "Er komt een onwijs brak geluid uit hoor maar" (ontzettend vies vervormd clean geluid op de achtergrond) Ik: "je weet dat je aan de volume knop moet trekken voor het gain kanaal heh?" Hij "...."
:D
hehe typisch, heb ik met andere mensen die op mn amp spelen ook vaak meegemaakt (Mesa Caliber .50+) Een andere gast: "shit kandie alleen maar clean dan" en draait wat aan de lead master, staat onderhand op 4, vol op 10. dus ik trek volumeknop uit. *grrrrrom* wat nou clean :)
:gitarist:

pol2711
20 maart 2006, 13:05
tja ook ik even uit mijn dak gaan en mijn gitaarkabel teekt de versterker van de tafel. hoop herrie en geen geluid meer. van alles in mijn hoofd wat er allemaal wel niet kapot aan zou zijn...bleek het een zekeringetje van 24 cent te zijn....

maar toen die versterker van de tafel viel had ik behulpzame en zorgzame bandleden ipv nietsdoende grinnekende figuren om me heen.

Predator
20 maart 2006, 13:25
Ooit Matthew Bellamy van Muse zijn versterker zien verkrachten? Paar jaar geleden op Pinkpop deed hij dit volgens mij, lachte me rot die vent is echt te gek! En maar schoppen en leunen, erop liggen en elleboogstoten geven aan die cab! Heeeeeeeeeelemaal waus!

CatchDude
20 maart 2006, 13:36
Bandje uit elkaar dus oefenruimte leeg halen en m'n marshall JTM60 combo weer mee naar huis. Volgende morgen even lekker spelen; Kabeltjes aansluiten, aanzetten op laten warmen tijdens het koffie inschenken. Gitaar gepakt, volume-pod open draaien en even gewoon een simpel Am akkoord aangeslagen.

Vervolgens de cavia's in vette paniek rillend van angst in een hoekje, de halve inhoud van de vitrinekast valt om en de buren komen kijken wat er allemaal aan de hand is; Vergeten dat alles wat enigzins volume regelt op bijna maximaal stond voor in de oefenruimte... :) Tja, daar was dat normaal...

Zo leer je dat een flatje best gehorig is en dat er heel veel cavia's in een klein hoekje geprakt kunnen worden...

Rwin
20 maart 2006, 14:22
squashed cavia verhaal


LOL! :p altijd schrikken he?

peter_heijnen
20 maart 2006, 15:45
Ik heb in ergens begin 80'ies een erg mooie 100 watt marshall club&country 2x12 combo van een studiegenoot overgenomen. De amp deed vooral dienst als cleane versterker voor mijn studie jazz in Den Haag, maar klonk in mijn oren natuurlijk pas echt goed als ie op tien ging om eens goed te "crunchen" (dat woord bestond volgens mij toen nog helemaal niet in gitaarwereld).

Met de zomervakantie thuis -in het katholieke zuiden des lands- was ik wel zo "verstandig" om alleen de knoppen goed open te draaien als mijn ouders niet in de buurt waren. In de praktijk kwam het er dan op neer dat ik stond te wachten tot mijn moeder de straat uitreed waarop ik mijn marshall meteen open draaide.

De buurvrouw, die eerder dat jaar weduwe was geworden, interpreteerde dit geheel anders en bracht uiteindelijk in grote vertwijfeling een klacht uit bij de pastoor: "mijn buren willen me sinds het overlijden van mijn man kwijt. Ze hebben hun zoon opdracht gegeven keihard gitaar te spelen als ze er zelf niet zijn om mij weg te pesten".

Dat een lekkere crunch zoveel ellende en zelfs verdriet kan oproepen.
Misschien houden weduwen gewoon niet van crunch?

nielsduursma
20 maart 2006, 15:58
ik speel op de gitaar + versterker van m'n overleden vader, nou die combinatie wil wel scheur/clean/crunch/lead alles :)

CatchDude
20 maart 2006, 17:01
LOL! :p altijd schrikken he?
Als je angst opzoekt in de encyclopedie zou er een foto van een cavia bij moeten staan... ;)

nicoverduin
20 maart 2006, 19:47
Ik heb in ergens begin 80'ies een erg mooie 100 watt marshall club&country 2x12 combo van een studiegenoot overgenomen. De amp deed vooral dienst als cleane versterker voor mijn studie jazz in Den Haag, maar klonk in mijn oren natuurlijk pas echt goed als ie op tien ging om eens goed te "crunchen" (dat woord bestond volgens mij toen nog helemaal niet in gitaarwereld).

Met de zomervakantie thuis -in het katholieke zuiden des lands- was ik wel zo "verstandig" om alleen de knoppen goed open te draaien als mijn ouders niet in de buurt waren. In de praktijk kwam het er dan op neer dat ik stond te wachten tot mijn moeder de straat uitreed waarop ik mijn marshall meteen open draaide.

De buurvrouw, die eerder dat jaar weduwe was geworden, interpreteerde dit geheel anders en bracht uiteindelijk in grote vertwijfeling een klacht uit bij de pastoor: "mijn buren willen me sinds het overlijden van mijn man kwijt. Ze hebben hun zoon opdracht gegeven keihard gitaar te spelen als ze er zelf niet zijn om mij weg te pesten".

Dat een lekkere crunch zoveel ellende en zelfs verdriet kan oproepen.
Misschien houden weduwen gewoon niet van crunch?
Mijn moeder er nooit over gehoord vroeger......

Tupelo
20 maart 2006, 20:16
Lachen is anders maar ik heb 3 redelijke versterkers in 6 maanden versleten ofzo. 1st. ging mijn Fender Twin er mysterieus aan, warmte probleem dat niet te herstellen was.. terwijl ik die bij een reperateur had staan heb ik een Demon versterker naar de knoppen gespeeld... opnieuw warmte probleem, ding begon spontaan te roken, was echt aan het wegsmeulen, vervolgens een 2e hands Blues Deville gekocht die 1 dag na de garantietermijn kraakte alsof de speakers naar de klote waren. Gelukkig heeft de winkel die teruggenomen.

AART
20 maart 2006, 21:26
Mijn moeder er nooit over gehoord vroeger......


Mijn moeder durft niet eens in de buurt te komen, hij gromt zo eng :chicken:

Dude
21 maart 2006, 00:00
Nee twas zo'n kankerherrie in dat klein kamertje dat ik niks merkte, we kwamen er ook al snel achter namelijk.

@ Balthazar: Mooi man!



normaal zeg ik dit niet snel....



Sukkel





Anyway, we spelen een nummer waar ik echt een schijt hekel aan heb en hij blijft ook steeds fout gaan. Ik heb dat nummer nooit foutloos gespeelt on stage, dus een paar gigs geleden de gitaar gepakt die ik voor dat nummer gebruik (omlaag gestemd) en spelen, ging retelekker, geen een foutje. Ik mezelf een veer in de reet gestoken en tegen de band opgeschept dat ik hem foutloos gespeelt had..... (ja man klonk goed zeggen ze dan nog hahaha)

Daarna pauze, kom ik er achter dat ik mn amp niet van standby had afgehaald na het switchen van gitaren... heb het maar niet tegen de band verteld.

nielsduursma
21 maart 2006, 13:52
En dat noemt mij dan een sukkel....

ik denk niet dat hij het over je "ongevalletje" heeft, en ik ben het behoorlijk met hem eens.

Mr.Bluesbreaker
21 maart 2006, 14:21
normaal zeg ik dit niet snel....



Sukkel





Anyway, we spelen een nummer waar ik echt een schijt hekel aan heb en hij blijft ook steeds fout gaan. Ik heb dat nummer nooit foutloos gespeelt on stage, dus een paar gigs geleden de gitaar gepakt die ik voor dat nummer gebruik (omlaag gestemd) en spelen, ging retelekker, geen een foutje. Ik mezelf een veer in de reet gestoken en tegen de band opgeschept dat ik hem foutloos gespeelt had..... (ja man klonk goed zeggen ze dan nog hahaha)

Daarna pauze, kom ik er achter dat ik mn amp niet van standby had afgehaald na het switchen van gitaren... heb het maar niet tegen de band verteld.


:D:D
Hoe krijg je het in godsnaam voor mekaar om niet te merken dat je 0,0 geluid hebt vraag ik me dan af:D:D

Kaboemba
21 maart 2006, 19:41
Mijn humor zit in hele kleine dingen. ;)

Net als je intelligentie.

MongoSucks
21 maart 2006, 22:31
mijn cube 15 is eens van een stoel gevallen op een betonnen vloer..
nu klinkt ie leuk :D met een lekkere crunch zullen we maar zeggen

Kaboemba
22 maart 2006, 19:13
Hou je smoel dan


Ach nee laat maar, je bent het niet waard.

Dude
22 maart 2006, 20:48
:D:D
Hoe krijg je het in godsnaam voor mekaar om niet te merken dat je 0,0 geluid hebt vraag ik me dan af:D:D


Andere gitarist en ik spelen exact dezelfde partij in dat nummer

Dude
22 maart 2006, 20:48
Hou je smoel dan


nogmaals maar dan in de verkleinde vorm want dat past je beter




sukkeltje,




en nee dat had niks met je actie maar meer met je taalgebruik en stoerdoenerij te maken

Buryyourdead
25 maart 2006, 01:57
Hahaha..
wat een prachtige verhalen allemaal :P
Zelf nog nooit zo'n gekke dingen mee gemaakt met mijn amp.

Natuurlijk wel eens liggen freaken als hij het niet deed.. terwijl je perongelijk je box niet hebt aangesloten :$ :$
of dat je Noisgate uit hebt staan..

Waarom doet dat ding het nou niet ? :) hahaha

CatchDude
25 maart 2006, 16:55
Pfff, zonet m'n oude JTM60 marshall buizen combotje opgehaald uit de winkel, was gerepareerd. Ik heb een buizentop van Laney te leen gekregen zolang. Ik was wel geinteresseerd in die Laney achteraf, dus ik wilde hem vergelijken met m'n net gerepareerde combo. Afijn, die Laney top op een 4x12 cabinet aangesloten en spelen maar! Daarna wilde ik m'n marshall over de zelfde cabinet testen. Stroomkabel in stopcontact, speakerkabel van de Laney naar de Marshall, even checken of 'ie in de 16ohm hole zit, stroom aan en even warmgloeien. All lights are green, dus spelen maar... En ik hoor helemaal niets... Gitaarpods open *check* Volumes op amp open *check*. Maar nul geluid. WTF?

Ik werd natuurlijk meteen gefrustreerd. Wil naar de monteur lopen met in m'n hoofd "Hey, die reparatie van jou he?" Dus doe m'n gitaar afhangen en leun hem tegen de versterker aan. Hey, gitaarkabel zit nog in die Laney... DOH!

vester86
25 maart 2006, 17:53
auw,dan schrik je toch wel ff


maar uiteindelijk: hoe klonken ze nou ??

CatchDude
25 maart 2006, 19:56
Uiteindelijk blijft het toch m'n Marshall! Over die Cabinet klonk die echt fantastisch. Het geluid had onwijs veel body en clean klonk hij echt kristalzuiver en met de gain open lekker rocky! Die Laney klonk ook leuk hoor, maar bleef toch achter...