PDA

View Full Version : geluidsverschil delay



sregor
7 maart 2006, 21:52
ff een vraagje. Ik heb een Carl martin red repeat (delay). Als ik deze aan heb samen met mijn distortion (EMMA) en een loopje speel is het geluid super. Als ik daarna mijn delay uit druk omdat ik volle akoorden wil gaan raggen is het volume opeens en stuk zachter waardoor de impact weg valt. (ik denk doordat de tonen door elkaar lopen bij delay en dus meer volume produceren). Iig, weet iemand hoe je dit op kunt lossen, zodat na het gebruik van de delay niet in een keer al je volume weg valt???

(PS als ik de echo op mij CM een stuk weg draai is het verschil een stuk minder, maar is ook het effect van delay grotendeels weg)

sregor
8 maart 2006, 00:10
Is dit een domme vraag ofzo of weet niemand het antwoord???

BartL
8 maart 2006, 00:12
Lijkt er dus op dat je delay een volume boost geeft aan de rest van je signaal. Misschien zijn er hier mensen die er meer verstand van hebben dan ik...en die je kunnen helpen :)

sregor
8 maart 2006, 00:17
Ik hoop het, thnx!

robert-gitarist
8 maart 2006, 09:44
Lijkt er dus op dat je delay een volume boost geeft aan de rest van je signaal. Misschien zijn er hier mensen die er meer verstand van hebben dan ik...en die je kunnen helpen :)

Klopt.
Ik heb de Surf Trem en die heeft ook z'n volume boost.
Irritant is het wel maar ja ik weet niet wat ik er tegen kan doen :(

fullorder
8 maart 2006, 09:59
over wat voor een versterker speel je?

aad
8 maart 2006, 11:23
ff een vraagje. Ik heb een Carl martin red repeat (delay). Als ik deze aan heb samen met mijn distortion (EMMA) en een loopje speel is het geluid super. Als ik daarna mijn delay uit druk omdat ik volle akoorden wil gaan raggen is het volume opeens en stuk zachter waardoor de impact weg valt. (ik denk doordat de tonen door elkaar lopen bij delay en dus meer volume produceren). Iig, weet iemand hoe je dit op kunt lossen, zodat na het gebruik van de delay niet in een keer al je volume weg valt???

(PS als ik de echo op mij CM een stuk weg draai is het verschil een stuk minder, maar is ook het effect van delay grotendeels weg)

1) Op zoek gaan of er een instelpotmetertje in de print van de CM zit waarmee je het uitgangsniveau kunt afregelen.

2) instelpot niet aanwezig? Zelf een instelpotje in het ding maken ergens voor je switch en in het uitgangscircuit.

3) Als dit ook geen optie is kun je ook met een A/B box en een externe potmeter (in een apart kastje) een soort "pan" achtige constructie maken of een volumepot om buitenom je volume te regelen. Hierbij kun je dan de switch in de CM niet meer gebruiken om in en uit te schakelen.

sregor
8 maart 2006, 11:54
bdankt, maar het lijkt mij, voor zowel het pedaal al ikzelf, toch echt het best als ik er zelf verder helemaal vanaf blijf!! Anders doet hij of ik het daarna zekerweten nog minder goed :)

Je hebt er niets aan...2 linker handen, behalve als je links(handig) bent

sregor
8 maart 2006, 11:56
over wat voor een versterker speel je?

Een marshall JCM2000 DSL (stack)

aad
8 maart 2006, 12:39
bdankt, maar het lijkt mij, voor zowel het pedaal al ikzelf, toch echt het best als ik er zelf verder helemaal vanaf blijf!! Anders doet hij of ik het daarna zekerweten nog minder goed :)

Je hebt er niets aan...2 linker handen, behalve als je links(handig) bent

optie 3 dus. :satisfie:

sregor
8 maart 2006, 13:06
en in lekentaal komt dat neer op??

aad
8 maart 2006, 13:13
en in lekentaal komt dat neer op??

3) Als dit ook geen optie is kun je ook met een A/B box en een externe potmeter (in een apart kastje) een soort "pan" achtige constructie maken of een volumepot om buitenom je volume te regelen. Hierbij kun je dan de switch in de CM niet meer gebruiken om in en uit te schakelen.

sregor
8 maart 2006, 13:21
haha dat heb ik ook gewoon kunnen lezen hoor. Maar aangezien ik aan optie 1 en 2 niet kan beginnen wegens een zwaar gebrek aan kennis van elektrischiteit etc, snap ik ook gewoon geen hol van wat er in optie 3 geopperd wordt als oplossing. Ik kan er ook niets aan doen.

De vraag is dus eigenlijk: wat wordt er bedoeld met optie 3 en hoe kan ik dat praktisch toepassen (soort stappenplan ofso)

aad
8 maart 2006, 14:07
haha dat heb ik ook gewoon kunnen lezen hoor. Maar aangezien ik aan optie 1 en 2 niet kan beginnen wegens een zwaar gebrek aan kennis van elektrischiteit etc, snap ik ook gewoon geen hol van wat er in optie 3 geopperd wordt als oplossing. Ik kan er ook niets aan doen.

De vraag is dus eigenlijk: wat wordt er bedoeld met optie 3 en hoe kan ik dat praktisch toepassen (soort stappenplan ofso)

even een tekeningetje:
http://img57.imageshack.us/img57/1719/delayvol3uv.th.jpg (http://img57.imageshack.us/my.php?image=delayvol3uv.jpg)
Ik wilde eigenlijk dit nog iets duidelijker uitwerken maar
dat heeft w.s. niet zoveel zin aangezien je toch niet handig bent????
No offence. :stop:;)

Wat nog niet duidelijk is aan dit tekeningetje is bijv. dat de eigenlijke in- en output (je gitaar en amp dus) niet in de box onder de delay zijn getekend.

harrie-beton
8 maart 2006, 14:53
Een overdrive pedaal zoals de EMMA die comprimeert het geluid flink.

Als je nu het delay aansluit vóór de EMMA. De emma zou dan de volume verschillen afvlakken. De feebback setting van de delay moet dan wel naar beneden denk ik.

sregor
8 maart 2006, 15:49
Ik ga t zo ff proberen!! thnx

volgorde is BTW
gitaar--> bosstu2-->aphex punchfacory compr-->RMC1-->EMMA-->bossCE5
-->delay-->bossrv5-->amp

jij zegt dus delay en EMMA omdraaien (kan dat in deze opstelling geen kwaad)

fullorder
8 maart 2006, 16:47
Een marshall JCM2000 DSL (stack)

heb je ook al geprobeerd de delay aan de send/return van je amp te hangen?

sregor
8 maart 2006, 17:03
nee, dat zegt me ook helemaal niets send/return?? is dat iets met, tussen de pre amp en eind versterker gedoe enzo? Ik zal is kijken of ik dat ook heb.

fullorder
8 maart 2006, 17:57
nee, dat zegt me ook helemaal niets send/return?? is dat iets met, tussen de pre amp en eind versterker gedoe enzo? Ik zal is kijken of ik dat ook heb.

volgens mij heeft een moderne marshall stack dat wel...