PDA

View Full Version : The Girl from Ipanema, wat gebeurt hier?



Joppnl
7 maart 2006, 21:36
Goeden,

vandaag een stukje theorie gelezen dat als je wilt soleren over een bepaalde accoordprogressie dat je dat bv kan doen door te kijken waarin dat stuk staat en daar de toonladder van, dat past over alle accoorden in die progressie bv:

speel Fm (4maten)-Cm (4maten) -Bbm(4maten) -Db (2maten) Eb(2maten)

en je kan hier overheensoleren met een Ab maj omdat dit stuk in die toonsoort staat. (de accoorden zijn resp vi-iii-ii-IV-V)

Goed, werkt, mooi.

Nou wilde ik hetzelfde doen met "the girl from Ipanema" maar daar kom ik niet uit.

In welke toonsoort staat het en wat zijn dan de accoorden (I, II, tm VII) in dit stuk en/ of vinden er soms wisselingen plaats in welke toonsoort het staat en zo ja, wat voor logica zit daar dan weer achter?

In het kort gaat het stuk als volgt:

gedeelte 1:

(Gmaj7) Tall and tan and young and lovely
(A7) The girl from Ipanema goes walking
(Am7) And when she passes, (Ab7) each one she passes goes (GΔ7)- ah (Ab7)

Dit stuk zou in D kunnen staan, met name gezien de A7 en aangezien de V de enige is met een gewone septiem kom je uit op D. Je krijgt in de toonladder van D dan:

Dmaj7 - Em7 - F#m7 - Gmaj7 - A7 -Bm7- C#m7b5

Gedeeltelijk klopt dit alhoewel er ook weer dingen zijn die niet kloppen zoals de Am7 en de Ab7..........

dan gedeelte 2: nog vreemder:

AbΔ7(ooh) but I watch her so Db7sadly
G#m7How can I tell her I E7love her
Am7Yes I would give my heart F7gladly
But each Bm7day, when she walks to the E7b9sea
She Am7looks straight ahead, not at D7b9me


Geen idee wat hier gebeurt, wordt er hier soms na iedere regel (met name de eerste2) van toonsoort gewisseld?

Vanwege de -Db7- in regel 1 zou ik zeggen dat die dan in Fis staat (de Db7 is dan de V)

Vanwege de -E7- in regel 2 zou ik zeggen dat die dan in A staat (de E7 is dan de V)

regel 3 zou dan in Bb staan

Het eerste accoord van deze 3 regels is dan eigenlijk een m7b5, de vii.

regel 4 en 5 geen idee.


Iemand die dit kan oplossen? Thnx!

449
18 maart 2006, 20:58
Zeker in Latin stukken vindt je vaak veel wisselingen van toonsoort.
Ook in jazz kom je dit veel tegen. Hier kom je wel vaak dezelfde hamonische verbindingen tegen, II-V-I verbindingen kom je veel tegen.
B.v. majeur II-V-I voor C is Dm-G7-Cmaj7. Voor mineur is dit D7b5-G7(b9)-Cmi.
Om te weten over welke toonladders je kunt soleren is het handig om de harmonische functies van de akkoorden te kennen.