PDA

View Full Version : Preamp shootout and more



srv-man
7 maart 2006, 21:19
Aangezien mijn bandje binnenkort weer loos gaat was het tijd geworden voor some serious amp testing. Dus met z'n drieën wat preamps op een stapeltje gezet en een lekkere shootout gehouden. En gelijk ook bevestigd gekregen dat mijn nieuwe eindtrap de ultieme is voor een fatsoenlijk rack (mooi statement gelijk maar). Ok, gelijk maar even wat bling bling....

http://home.casema.nl/kroon/Preamps
http://home.casema.nl/kroon/Rack%202

Verder testgerei: 2x Mesa Thiele EV, 2x Mesa Thiele EV Roadready, 2x BagEnd
U raadt het al: wij oude mannen houden het graag compact.
Qua gitaar voornamelijk een Tyler Classic, Zion (EMG), Strat (EMG)
Referentiekader: classic rock, progrock, etc. Redelijk stevig, maar geen metal.

Clean hebben we niet lang bij stilgestaan: CAE3+ en Rover zijn het lekkerst, Soldano Caswell had ik niet veel van verwacht naar viel voorwaar niet tegen, best lekker helder, Hafler Triple Giant is clean niet veel bijzonders.

Crunch: CAE3+ (1e versie 1992) rulez! Is het Luke kanaal, gaat van lichte crunch tot retevet. Wat een punch en wat een lekker karakter. Soldano heeft wat minder gain en iets minder ballen, maar erg lekker.
Hafler heeft een heel ander karakter, een beetje de brown sound, wat donker en wat droog, maar wel erg lekker.
Rover heeft duidelijk wat minder ballen (en dan zit je al op kanaal 3).

Scheur: CAE3+: lekker rauwe scheur, wat vloeiender dan kanaal 2. Soldano klinkt veel smoother en gedistingeerder, wat minder ballen dan de CAE3+.
Hafler TG verraste volledig met een erg lekker scheur kanaal. Ik herinnerde met dat als scherp en dun, maar het zat nu tussen de CAE en de Soldano in, iets minder complex, maar met veel ballen.
Rover overtuigt wat minder, is wat minder heftig.

Eindtrap: de Rocktron Velocity Valve (Egnater design) rulez! Ik was mijn VHT2502 al lang zat (en is ook allang verkocht), de Rocktron maakt er gehakt van. Ook de aanwezige VHT2902 kon er niet tegenop.

Conclusie van de dag: de CAE kanaal 2 en 3 met Velocity Valve vond iedereen het lekkerst. Ik vond de Soldano ook erg lekker, maar beide andere heren waren minder onder de indruk.
Hafler was een meevaller, gezien de prijs best value for money en een absoluut leuke start voor een rack.
Rover is een prima ding, maar heeft niet de ballen van de andere amps. Maar in combinatie met een goede eindtrap kom je een heel eind. Als je wat minder heavy georienteerd bent is dit een perfect ding.

En de PodPro? Die viel eigenlijk niet eens tegen (qua scheur dan). Zo zie je maar wat een goede eindtrap en een paar aardige boxjes kunnen doen......

vinni
7 maart 2006, 23:13
Mooie test!

Hebben we wat aan.....

Wie waren die andere twee ouwe zakken? :)

B.t.w je hebt het over een 2502 en een 2902....maar ik zie een 2/50/2.
Vertel....!

Je had er eigenlijk mijn Trio preamp bij moeten hebben.
Had leuk geweest....

Vinni

ieme
7 maart 2006, 23:51
Ik wil zelf die CAE preamp nog wel eens testen, bij voorkeur met een VHT 2505

paulusdeBKB
8 maart 2006, 04:01
Hey SRV-man,

Shit zeg, die shoot-out had ik graag willen meemaken! Ben erg benieuwd hoe mijn Rocktron Velocity 112 speakers zich zouden hebben verhouden tot de Bag Ends en de Thieles.

Verder bijzonder informatieve post! Kan je ons iets meer vertellen over hoe de Pod het deed tov de buizen pre-amps? Ook qua clean en scheur dus...

Harm
8 maart 2006, 08:46
Mooie test!!!

Ik ben nu echt nieuwsgierig om eens een CAE3 uit te proberen! Ik vond trouwens de Rover, die ik een tijdje terug eens uitgeprobeerd heb (met een vht 2 90), wel erg lekker! Kanaal vond ik helder, kanaal 2 was de basis crunch, kanaal drie vind ik geen scheurkanaal maar is een meer british georienteerd kanaal vind ik, anders inzetbaar dan verwacht in de trap van 1 -4 ... Kanaal 4 vond ik super, geweldig om te punchen in de solos!
Het enige wat ik niet gedaan heb is bijvoorbeeld kanaal 1 met kanaal 3 (of 2 met 3)combineren om meer punch te krijgen voor de begeleiding sounds.. Heeft iemand hier ervaring mee??

Wel verassend vind ik de rocktron eindtrap! Leuk, zo leer ik weer eens wat op dit forum!

srv-man
8 maart 2006, 10:34
Bedankt voor alle reacties!

@Vinni: die andere 2 oude zakken zijn geen forumleden....Op de foto zie je een VHT 2/90/2, alle preamps zijn over beide eindtrappen vergeleken.

Mijns inziens worden de VHT eindtrappen wat overgewaardeerd. Ik heb een paar jaar een 2/50/2 gehad en was er zeer tevreden mee,hij klinkt duidelijk beter dan de Mesa 50/50 en Marshall varianten, persoonlijk vond ik hem ook lekkerder dan de Traveller.
Naar mijn smaak klinkt de 2/90/2 lekkerder dan de 2/50/2 (die gaat gelijk crunchen), maar als je de CAE3+/VHT 2/90/2 ergelijkt met de OD100 ben je gelijk genezen, hetzelfde geldt als je de VHT vergelijkt met de Rocktron VV.
De CAE3+/Rocktron VV combi houdt zich prima staande naast de betere buizentoppen.

Pod clean hebben we niet echt getest, dat wisten we al dat dat niet top is. Scheur klinkt eigenlijk best lekker icm een goede eindtrap, maar het verschil met alle buizenpreamps was ook wel erg duidelijk. Buizen klinken veel levendiger en prikken beter door een band heen.

Rover heb ik ook gehad. Geweldig ding, maar heeft niet de punch van de CAE en klinkt bovendien te lief voor de wat heavier rock.

Scali
8 maart 2006, 10:51
Beetje overbodige test... De CAE3+ is de beste... maar dat wisten we toch allang? :)

srv-man
8 maart 2006, 12:04
Voor mij is pas wat duidelijk als ik het zelf heb gehoord.

Wat meer specifiek: kanaal 2 van de eerste versie van de CAE3+ klinkt het best (en dit wijkt af van dat van de CAE3+SE). Kanaal 3 is ook erg super, maar toch niet zo goed als kanaal 2.

kokeleko
9 maart 2006, 18:02
Voor mij is pas wat duidelijk als ik het zelf heb gehoord.


Zo is het, dat ontbreekt er hiero nog wel eens aan.

Blij dat er nog een Egnater/Rocktron fan rondloopt.

tnijland
9 maart 2006, 19:56
Ik kan het met de review van SRV behoorlijk eens zijn. Tijdens het uitproberen viel mij destijds al op dat de CAE3+ veel beter klonk dan de CAE3+ SE maar nou is mijn speelstijl ook iets meer gericht op de bluesrock kant. Als mijn wens waarheid wordt komt er ooit nog een CAE3+ in het rack

Ook het cleane verhaal klopt als een bus. Ik heb zelf de Rover en ben super tevreden over de cleane kanalen 1 en 2. Voor helemaal clean en dynamische crunch heb ik eigenlijk nog geen betere preamp gehoord (en ik heb er heel wat geprobeerd en gehad). Grappig is wel dat ik juist het 2e kanaal er zeer goed uit vind springen.

Die Rocktron valve eindtrap kende ik overigens nog niet. Wel heb ik onlangs een Rocktron Velocity 300 Professional Touring Edition gekocht en moet zeggen dat het ontzettend goed klinkt voor een niet-buizenbak. Bijna net zo goed als m'n Simul Class 295! Aanrader.

srv-man
9 maart 2006, 20:45
Kanaal 2 van de CAE3+ is veel heavier dan kanaal 2 van de 3+SE. Luke gebruikt dat kanaal niet voor niets zoveel....

De Rocktron Velocity Valve is een volledige buizeneindtrap (2x80 W EL34 of 6L6) ontworpen door Bruce Egnater. Voor mij is Bruce wel de man nu.... :cooler:
De andere Rocktron Velocity eindtrappen wijken hier volledig van af, ik zou zo'n 300 TE ook wel eens willen horen.
De Simulclass 295 heb ik onlangs ook getest, maar ik ben er niet van onder de indruk geraakt. Misschien ook niet lang genoeg geprobeerd. Ook de Strategy 500 heb ik aan de tand gevoeld. Klonk niet slecht, maar niet per sé beter dan m'n Rocktron VV, ik heb ze overigens niet naast elkaar gehoord.

Overigens zitten er links JJ EL34L en rechts SED EL34 Winged C's in, dat maakt ook nog een wereld van verschil! De EL34L is favoriet, klinkt grootser, de SED's scheuren veel sneller.

BeeJee
9 maart 2006, 22:28
Ik sluit me helemaal aan bij tnijland. Rover kanaal 2 is bij mij ook veruit favoriet. Ik vind persoonlijk van de 4 kanalen kanaal 3 het minst goed van de Rover en 2 het beste.

tnijland
10 maart 2006, 07:35
Yep, helemaal goed!

tnijland
10 maart 2006, 07:56
Toch ben ik wel benieuwd hoe mijn preamps met een EL34 eindtrap zouden gaan klinken. Ik had destijds bijna de Traveller van Ernst erbij gekocht maar die was mij te groot en te zwaar (net als de Mesa 295 overigens).

Wordt de Rocktron VV nog steeds geleverd of wordt dat ook zo'n collectors item... Stoer ding trouwens!

Ik las nog een vraag over de Trio preamp. Deze zijn niet duur (ca 500 Euro) en klinken best goed. Wel heb ik thuis nog een Groobe Tubes Soul-O-75 EL34 klasse A en/of AB staan met twee van deze pre-amp kanalen (Clean & Scream). Clean is gewoon de perfecte Jazz sound (heel dik en veel headroom, niet te oversturen en dat zonder galm), Scream is zwaar vervormd, heel gecompressed en is goed als solo sound in te zetten. Wel zou ik een dergelijke preamp alleen in combinatie met een andere preamp willen hebben omdat het solo geluid te specifiek is. Helaas weet ik niet goed of die mooie jazz sound ook overeind blijft staan met een andere eindtrap en ben ik een beetje vergeten hoe het 2e kanaal (Mean) van de preamp klonk. Misschien heeft iemand anders deze info.

Harm
10 maart 2006, 09:12
Ik sluit me helemaal aan bij tnijland. Rover kanaal 2 is bij mij ook veruit favoriet. Ik vind persoonlijk van de 4 kanalen kanaal 3 het minst goed van de Rover en 2 het beste.

Maar hoe werkt het combineren van de kanalen? Een kameraad van mij speelt met de rover en toen heb ik de versterker eens bekeken en beluisterd maar ik wist niet over het combineren van de kanalen... Hij wist het wel, niet gezegd natuurlijk, maar hij gebruikt die niet...
Het 3de kanaal klinkt idd minder dan het 2de maar het is meer een british mode heb ik het gevoel en de rover is niet zozeer van clean (1) naar zwaar (4) ingedeeld.. Ik ben namelijk wel eens benieuwd wat je krijgt als je bijvoorbeeld kanaal 1 en 3 combineert of 2 en 3...

Ik vond de Rover erg lekker klinken voor een preamp! De CAE 3 + of SE heb ik nooit geprobeerd, ben ik wel eens benieuwd naar!

Chiel
10 maart 2006, 13:09
Kanalen combineer je door kanaal 1 en 2 gelijktijdig in te drukken. (A + B). Hetzelfde kun je doen voor kanaal 1 en 3 en kanaal 2 en 3. Meer combies zijn er niet. In feite klinkt het dan alsof je twee preamps in één eindtrap stopt. Wel lekker, maar voor mij was het eigenlijk nooit echt bruikbaar. Gebruikte enkel A + B als leadgeluid voor het cleane kanaal. (twee preamp selecties gaat ook meteen een paar dB harder).

Persoonlijk vond ik kanaal 3 niet echt goed. Stond niet in verhouding met de andere kanalen van de Rover. Kanaal 1 is echt een super clean. Ik heb ooit een oude Fender Bassman op de kop getikt en die klinkt (op een Bagend) bijna identiek aan kanaal 1 van de Rover (op een VHT2/50/2 en een Bagend). Super!

Kanaal 2 kun je uren op lopen spelen, maar vond ik slechts in één bepaalde stand echt lekker klinken. Het 2de kanaal van mijn CAE 3+ SE is wat dat betreft veelzijdiger en reageert veel beter op de volumepot van mijn gitaar.

Kanaal 4 vond ik erg lekker, maar miste een beetje de bite ervan. Veel mids en weinig hoog imo. De Soldano SP77 die ik destijds erbij had vond ik stiekem een veel lekkerder lead geluid hebben.

Wat betreft die eindtrap, ik heb er een boel uitgetest en de VHT2/50/2 was meteen favoriet. Die Rocktrons ben ik nooit tegen gekomen. Wel jammer. Maar goed je kunt niet alles hebben... toch?

BeeJee
10 maart 2006, 14:23
Chiel, je vergeet de mogelijkheid van A+B+C, dat kan ook nog. Gaat erg hard overigens :seriousf:

tnijland
10 maart 2006, 19:21
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de CAE3+ en de SE in een directe vergelijking met elkaar klinken. Destijds (1 jaar geleden) vond ik de 3+ veel beter klinken maar ik moet wel toegeven dat deze 1e over mijn eigen setje (Gmajor + Mesa 295 + 4x12") ging en dat het uitproberen van de 3+SE over een Bogner 1x12" Shiva moest in een woonkamer in de volgebouwde woonwijk...

De kritiek die ik had op beide preamps was dat de kanalen erg veel qua klankleur op elkaar leken. De kritiek op de 3+SE was dat het 2e kanaal een beetje te veel gain had t.o.v. de 3+ (minder mooi doseerbaar dus). Wel vond ik het cleane kanaal bij beide preamps heel erg goed (michael landeau). Het 2e kanaal van de 3+ vond ik ook een waanzinnig mooie slag en lead sound hebben. Misschien is de 3+SE elektronisch wel goed te modificeren tot een wat rustiger preamp (voor jong belegen muzikanten). Als dat zo is, wil ik wel een keertje zo'n ding hebben....

zijn er meer mensen die beide preamps goed met elkaar hebben vergeleken?

srv-man
10 maart 2006, 23:10
Ik heb de Rover zelf ook gehad, en ook een CAE3+SE, voordat ik een CAE3+ op de kop tikte.

CAE3+SE versus CAE3+: Cleane kanaal is identiek. Kanaal 2 van de 3+ heeft juist meer gain dan de SE. Als referentie voor de 3+ vind ik de CD Kingdom of Desire van Toto wel representatief, een brute, supervette sound met veel punch en ballen. Dit kanaal gebruikt Luke ook wel het meest. Met EMG's vind ik dit kanaal wel snel dichtlopen, trouwens.
Kanaal 3 van de SE heeft juist weer meer gain dan de 3+.
Bij de 3+ liggen kanaal 2 en 3 eigenlijk een beetje te dicht bij elkaar qua gain vind ik. De ideale CAE zou voor mij een 3+ zijn met de SE mod op het derde kanaal (en evt. de blackface mod en voltage of tranny mod)
Maar eigenlijk ben ik met mijn huidige 3+ best tevreden, hij klinkt gewoon heel erg goed. Heb hem wel eens vergeleken met een gemodde, was wel verschil, maar om nou te zeggen dat ik dat ook gelijk wilde, nee...

De Rover heb ik ook uitgebreid vergeleken:
Cleane kanaal is vrijwel gelijk aan de CAE.
Met kanaal 2 kon ik niet zo heel veel, gewoon niet mijn ding.
Kanaal 3 vond ik best lekker, beetje Marshall achtige crunch. Heeft overigens veel minder gain dan kanaal 2 van m'n CAE3+
Kanaal 4 scheurt lekker, maar is wel erg mid georienteerd. Ik miste hier de punch en druk in het laag
Qua punch, agressie en karakter leggen met name kanaal 3 en 4 het wat mij betreft af tegen de CAE3+(en ook tegen de SE), die qua gain ook wel veel verder gaan. Als je de toonregeling van de Rover heel extreem instelt kom je enigszins richting CAE, maar ik vind het geluidsbeeld dan niet coherent meer, zeg maar een beetje uit zijn verband gerukt (ja, hoe zeg je dat).

De Rocktron VV wordt niet meer gemaakt. En ja, de VHT 2502 was voor mij ook de heilige graal, totdat ik de VV tegenkwam.....

vinni
11 maart 2006, 11:38
Toch ben ik wel benieuwd hoe mijn preamps met een EL34 eindtrap zouden gaan klinken. Ik had destijds bijna de Traveller van Ernst erbij gekocht maar die was mij te groot en te zwaar (net als de Mesa 295 overigens).

Wordt de Rocktron VV nog steeds geleverd of wordt dat ook zo'n collectors item... Stoer ding trouwens!

Ik las nog een vraag over de Trio preamp. Deze zijn niet duur (ca 500 Euro) en klinken best goed. Wel heb ik thuis nog een Groobe Tubes Soul-O-75 EL34 klasse A en/of AB staan met twee van deze pre-amp kanalen (Clean & Scream). Clean is gewoon de perfecte Jazz sound (heel dik en veel headroom, niet te oversturen en dat zonder galm), Scream is zwaar vervormd, heel gecompressed en is goed als solo sound in te zetten. Wel zou ik een dergelijke preamp alleen in combinatie met een andere preamp willen hebben omdat het solo geluid te specifiek is. Helaas weet ik niet goed of die mooie jazz sound ook overeind blijft staan met een andere eindtrap en ben ik een beetje vergeten hoe het 2e kanaal (Mean) van de preamp klonk. Misschien heeft iemand anders deze info.


Heb zelf de Trio.....
Om nou te zeggen dat het Scream-kanaal zwaar vervormd is.....
Nee....niet echt.....Heb'm ook getest naast de Engl 570 en heb zelf een ENGL 530 gehad. Die zijn beter in de metal-regionen. Da's nou precies waarvoor ik gekozen heb voor die Trio. Wel heavy maar niet te.
Mijn favoriete geluid zit eigenlijk tussen vintage plexi en modern in.
De Trio voldoet uitstekend maar ben benieuwd naar die modulaire Egnater M4 preamp. Ook die nieuwe Kasha rockmod (dr schijnt al een gebruiker in NL te zijn) wil ik wel eens horen.
De Rover heb ik trouwens nog nooit gehoord/bespeeld.

Over eindbakken gesproken....
Heb zelf de VHT 2/50/2 met EL34 Svets Winged-C.
Heb'm gehoord met JJ EL34L's.....WOW!......
Gewoon een andere versterker. Om maar aan te geven dat je niet
1-2-3 kan zeggen....."Die Simulclass vind ik niet klinken".....
Heb dus nu hier JJ EL34L's en ook de nieuwe KT77's hier liggen.
Ik wacht eerst op mn nieuwe speakers voordat ik alles ga testen en biassen.

Groet,
Vinni

tnijland
11 maart 2006, 22:28
Nou met dat zwaar vervormde Groove Tubes Scream kanaal bedoel ik eigenlijk niet zo'n rectifier-achtig geluid maar meer een over-compressed lead geluid. Het klinkt ook best wel lekker en speelt erg goed solo maar is ook wel weer een typisch geluid. Moeilijk te omschrijven.... Afijn, GT heeft gwoon mooi spul dus wat dat betreft vindt ik het een geweldige preamp al was het alleen maar dat hij zich onderscheidt van alle andere preamps in een softere blues/rock style.

Zo zie je maar weer, 19" guitar preamps, daar raak je nooit over uitgepraat. Toch denk ik dat ik de haat-liefde verhouding met mijn Triaxis nog maar even in stand houd.

Ik moet wel toegeven dat ik die modelling preamps wel een beetje benijd. Ze klinken best redelijk en the sky is the limit qua mogelijkheden en veelzijdigheid zonder dat het zo veel geld kost. Als je kijkt naar de website van Line6 dan moet ik zeggen dat ze wel aan de weg timmeren. Ook over die Variax 700 gitaar van hun zit ik ook steeds vaker na te denken. 22 gitaar modellen waarvan de mp3 samples toch echt niet slecht klinken. Mooi hoor.. Toch denk ik dat een "echte" Gibson (Les Paul of ES-335:), Fender Stratocaster of Ibanez (Steve Vai:) gitaar nog steeds het "puurst" klinkt over een optimale buizen setup.

Analie-G
12 maart 2006, 23:04
Beetje overbodige test... De CAE3+ is de beste... maar dat wisten we toch allang? :)

Het enige wat ik jammer vind (van de gitaristen die ik heb gehoord met de CAE) dat men altijd zo Lukather achtig gaat klinken.......tenzij het natuurlijk je bedoeling is...

ieme
12 maart 2006, 23:07
Het enige wat ik jammer vind (van de gitaristen die ik heb gehoord met de CAE) dat men altijd zo Lukather achtig gaat klinken.......tenzij het natuurlijk je bedoeling is...

Rob winter gebruikte hem, zeker niet Luke achtig! Issi van dit forum (bert bessems) heeft hem ook, misschien dat hij een mening kan geven...

Echter, ik denk dat dat luke achtige wel kan komen omdat het 9 van de 10 keer CAE, g-force, VHT eindtrap is....


dus dan klink je al snel zo maar ja om je nou te schamen voor luke zn sound.... denk dat je beter als luke kan klinken dan bijvoorbeeld metallica!

Analie-G
12 maart 2006, 23:11
Rob winter gebruikte hem, zeker niet Luke achtig! Issi van dit forum (bert bessems) heeft hem ook, misschien dat hij een mening kan geven...

Echter, ik denk dat dat luke achtige wel kan komen omdat het 9 van de 10 keer CAE, g-force, VHT eindtrap is....


dus dan klink je al snel zo maar ja om je nou te schamen voor luke zn sound.... denk dat je beter als luke kan klinken dan bijvoorbeeld metallica!

Oh maar The Black Album van Metallica heeft verrekte lekkere gitaarsounds qua begeleiding !!!
Solo's zijn natuurlijk stukken minder hihihih....

ieme
12 maart 2006, 23:12
Oh maar The Black Album van Metallica heeft verrekte lekkere gitaarsounds qua begeleiding !!!
Solo's zijn natuurlijk stukken minder hihihih....

bedoel meer de huidige livesounds...

Rectifier
13 maart 2006, 01:36
Het enige wat ik jammer vind (van de gitaristen die ik heb gehoord met de CAE) dat men altijd zo Lukather achtig gaat klinken.......tenzij het natuurlijk je bedoeling is...

Ey Anaal ie Gee (spot) :p

Je moet toch weten dat geluid uit je vingers (rectum) :D komt.... ;)

Ik heb een Luke, VHT, G-force. Alleen de CAE ontbreekt.
En ik klink helemaal nergens naar whahahaha.
't lijkt nu net of ik zo'n geweldige fan van hem ben maar de Luke is maar een stuk gereedschap die bij mij aansluit en niet omdat ik in een Toto coverband zit.
Met m'n Engl pre-amp kan ik wel zo klinken als Luke maar ja, als je een vette plexi, Soldano SLO of Boogie hebt, een stel EMG's, een goeie stereo delay en wat chorus op je sound set dan kom je toch ook al een heel eind in de richting van zijn sound.

matto
13 maart 2006, 10:38
Ik vroeg John Suhr of hij ook Shure mic's gebruikte.... Sure zei ie... :D

waarom?