PDA

View Full Version : Zing / Teksten schrijven



mdb
7 maart 2006, 21:18
Heyo,

(ik geloof dat ik hier wel goed zit, muzikanten -> speeltechnieken & theorie)

Ik zit in een bandje alleen is het probleem dat niemand van ons teksten wilt / durft te schrijven. Heeft iemand tips? Hoe begin je? Waar haal je je informatie vandaan? Ik heb echt geen idee hoe ik moet beginnen met schrijven, muziek gaat me echter makkelijk af. De muziekstijl die we maken is punk/rock.

Thanks,

mdb.

Bram+
7 maart 2006, 21:23
punk? Neem als uitgangspunt 'neuk het systeem' en algehele ontevredenheid over de wereld en borduur daar op voort..

..maar serieus, teksten moeten gewoon vanzelf komen. Als je weet waar je ongeveer over wil schrijven gaat het makkelijker: ode aan je overleden oma, je nieuwe leuke vriendin, je ex-vriendin je bedrogen heeft, politiek, etc.

Het hoeft ook niet persé een verhaaltje zijn of netjes te rijmen, als er maar enig verband tussen de zinnen zit.

Herman
7 maart 2006, 21:34
Ik denk idd dat je een onderwerp moet gaan zoeken, en dan bij de muziek wat je bedacht hebt tekst proberen te schrijven...Want echt teksten LEREN schrijven kun je niet, je kunt het of je kunt het niet denk ik (hoewel je er wel beter in kan worden)

sregor
8 maart 2006, 00:33
Ik kan je vertellen hoe ik het doe, das alles.
Wij spelen met de band eerst ff wat oude nummertjes, dan gaan we improviseren of een uitgedacht stukje muziek spelen.
Wij zorgen altijd eerst dat de muziek staat, zodat daar alle aandacht naar toe kan gaan. tijdens het spelen van de coupletten of het refrein ga ik dan gewoon improviseren. Ik zorg dat ik de muziek op me in laat werken en ik een bepaalde gedachten en of flow te pakken krijg. Vaak rolt er dan een melodielijn uit die ik niet van te voren zo had kunnen bedenken.
Als dat eenmaal vast staat heb je een gevoel, je hebt een flow, en je hebt een melodielijn. het enige wat ik dan nog doe is woorden zoeken die passen en zorgen dat het blijft flowen. Suc6

PS stap ajb af van ex of politieke shit, zo afgezaagd IMO (tenzij het je raakt)
kijk gewoon om je heen. Zo heb ik laatst bv een nummer geschreven over mijn Pyjama's. omdat mij dat toen bezig hield. Er zijn zoveel meer onderwerpen....

hendrix_appendix
8 maart 2006, 13:27
HEt belangrijkste IMO bij het schrijven van een tekst is een pakkend refrein, helemaal bij punkrock. Als je een btje meerstemmig zingt met veel WOOHOOOHOOWOO enz. dan ben je al een heel eind.
En tsjah, qua teksten zou ik gewooon blijven bij dingen over relaties, sex, school en gewoon teksten over dat onderdrukt wordt door et systeem en zo;)

mdb
8 maart 2006, 14:51
Dang ik probeer het wel maar er komt gewoon geen woord uit. Kan iemand zijn teksten sturen / hier posten? Nee, ik ga het niet gebruiken maar wil geowon de opbouw zien en de zinnen. (liefst punk punk/rock stijl)

ixque
8 maart 2006, 16:17
Dang ik probeer het wel maar er komt gewoon geen woord uit. Kan iemand zijn teksten sturen / hier posten? Nee, ik ga het niet gebruiken maar wil geowon de opbouw zien en de zinnen. (liefst punk punk/rock stijl)

Zoek de tekst van jou favo punkrock nummers?

Soul Grinder
8 maart 2006, 19:35
Ik heb ook wel eens een tekst proberen te schrijven, maar op een of andere manier klinken mijn teksten me altijd knullig in de oren. Ik hou me maar gewoon bij gitaarspelen denk ik. Dat kan ik veel beter dan teksten schrijven.

paulusdeBKB
11 maart 2006, 16:32
Je eigen teksten klinken vaak knullig, dat heeft iedereen wel een beetje. Maar het is een beetje hetzelfde als jezelf terugzien op video of jezelf horen praten op een opname. Dan denk je ook 'Hé, klink ik zo? Zie ik er zo uit?'. Het beeld dat je van jezelf hebt en dat je dus ook van je eigen teksten hebt is geen maatstaf voor hoe het overkomt op andere mensen, dus gewoon je teksten en muziek laten horen aan de buitenwereld. Zij bepalen wel of iets goed is of niet.