PDA

View Full Version : Potmeters



Orpheo
7 maart 2006, 21:50
Ik heb als onderdeel van een complete rewiring grap van de les paul, nieuwe pots erin gedaan. maar nu is t probleem dat een van de pots niet goed werkt, althans, denk ik;

ook al staat ie helemaal op stand 'dicht' dan laat ie nog stroom door. kan de pot kapot zijn, of heb ik t gewoon verkeerd gewired? wat me stug lijkt, omdat ik precies t schema van seymour duncan heb gebruikt.


offtopic: degenen die zeiden dat de LP er niet uit zag met die zwarte dimarzio's, die hadden gelijk :chicken: hij heeft weer de gouden hardware en pups, en de dimarzio's zitten in de strat (naar grote tevredenheid overigens! want daar klinken ze NOG beter in, en ik hoefde niet eens te frezen :D )

@ "bepaalde luitjes"

zie je wel dat ik rustig mijn fouten toegeef, en publique??

nielsduursma
7 maart 2006, 22:10
Ik heb als onderdeel van een complete rewiring grap van de les paul, nieuwe pots erin gedaan. maar nu is t probleem dat een van de pots niet goed werkt, althans, denk ik;

ook al staat ie helemaal op stand 'dicht' dan laat ie nog stroom door. kan de pot kapot zijn, of heb ik t gewoon verkeerd gewired? wat me stug lijkt, omdat ik precies t schema van seymour duncan heb gebruikt.


offtopic: degenen die zeiden dat de LP er niet uit zag met die zwarte dimarzio's, die hadden gelijk :chicken: hij heeft weer de gouden hardware en pups, en de dimarzio's zitten in de strat (naar grote tevredenheid overigens! want daar klinken ze NOG beter in, en ik hoefde niet eens te frezen :D )

@ "bepaalde luitjes"

zie je wel dat ik rustig mijn fouten toegeef, en publique??

mij heb je alleen horen zeggen dat die hardware en pu'ps er niet uitzagen...

maar als je het zeker wilt weten gooi je toch ff een van die oude potmeters erin?? of waren die ook al kapot, want anders kan je kijken of het aan je schema ligt of aan de pot zelf.

DarknessAwaits
7 maart 2006, 22:13
Ik denk dat je ze toch verkeerd hebt aangesloten hoor. Anders moet je ze even doormeten met een multimeter, compleet dicht moeten ze 500K zijn.

Trocar
7 maart 2006, 22:35
ook al staat ie helemaal op stand 'dicht' dan laat ie nog stroom door. kan de pot kapot zijn, of heb ik t gewoon verkeerd gewired? wat me stug lijkt, omdat ik precies t schema van seymour duncan heb gebruikt.


Heb ik ook gehad. Heel zacht signaal als volume dicht is. Was niet een schema-fout in mijn geval, met de oude pot geen probleem. Heb de oplossing nooit gevonden, ik dácht dat het misschien met het verloop van de pot te maken had (500K CTS log).
Ben benieuwd...

Antoon
7 maart 2006, 22:41
je hebt waarschijnlijk 1 van de 2 buitenste poten van de potmeter vergeten aan de aarde te leggen

Dirk W
7 maart 2006, 23:10
Zo klinkt het idd. Dan gooi je alleen 500k Ohm ertussen. Het is de bedoeling dat de ingang bij dicht gedraaide pot in verbinging staat met de aarde om ophoping (hoge voltage (voor een gitaar dan) en een heel klein signaal) te voorkomen.

Orpheo
7 maart 2006, 23:11
EDIT:

ik heb even de lp weer eens bekeken, en ik dacht dat de aarde op de bewuste potmeter goed zat....nou, nee dus. hij was los geraakt. dom, stom, noem t maar op. maar nu doet ie t weer als vanouds. de strat, daar moet ik EIGENLIJK ook nog naar kijken, want die ruist ook iets teveel, ondanks de humbuckers and stuff. daar zit denk ik ook iets niet 100%, maar dat is niet extreem storend.

vinni
7 maart 2006, 23:53
Dat die pots zo´n groot waardeverschil vertonen is niet exemplarisch!
Helaas wijkt de waarde maar al te vaak af.

Overigens 500K hoeft lang niet altijd!
Het is juist wel lachen om dr eens een 300 of 250 voor in de plaats te zetten.
Kan net zijn wat je zoekt.

Voor de beste pots, altans volgens de echte kenners, moet je bij RS Guitarworks zijn. Hun superpots moeten echt geweldig zijn.

Groet,
Vinni

Nickname
7 maart 2006, 23:56
Overigens 500K hoeft lang niet altijd!
Het is juist wel lachen om dr eens een 300 of 250 voor in de plaats te zetten.
Kan net zijn wat je zoekt.


Wat is daar het effect van?

vester86
8 maart 2006, 01:14
iets warmer geluid met name

Orpheo
8 maart 2006, 01:31
juist, een warmer geluid. en degenen die me een beetje kennen, en mijn queeste naar TONE, weten dat ik dat juist niet wil :D ik zit eraan te denken om ooit eens een 1Mega ohm pot in te knallen.

zx81
8 maart 2006, 07:30
Ik zit er ook over te denken om een 1meg pot te installeren, met 15 uF caps voor de (500K) tonepots. Dat moet het geluid lekker helder maken, met een milde treble-rolloff op de tonepots.
Als je een weerstand parallel aansluit op de volumepotmeter, dan kun je de waarde van de potmeter omlaag brengen, bijvoorbeeld van 1 meg naar 500 k. Of 750, of 300. Op deze manier kun je makkelijker en goedkoper (1 potmeter en een paar weerstandjes) op zoek naar de ideale waarde voor je gitaar en sound. Natuurlijk heb ik dit niet zelf bedacht; er staat waanzinnig veel informatie over les pauls op http://www.lespaulforum.com

guhlenn
8 maart 2006, 12:18
heb ook laatst van 500 naar 250 geswitch en gillend weer terug naar 500 laten zetten... man wat een ruk geluid vond ik dat :)

Lock en Load
8 maart 2006, 15:45
Ik heb nu 500K push/pull (Humbucker-Split selectie) voor beide SD's in mijn Viper. Maar van volume 0 tot 6 hoor je niets en van 6 tot 9 begint het volume terug te komen en van 9 tot 10 kun je spelen met het volume. Hoe kan ik dit oplossen? Komt het misschien doordat ik geen Tone meer heb?