PDA

View Full Version : A.O.T. (algemeen overdrive topic)



gitarist17
7 maart 2006, 20:33
he,

in het andere topic hadden we het er al even over, maar nu dus een nieuw topic:

Als je een buizenversterker ( in mijn geval een Fender Hot Rod deluxe) lekker bluesy wil laten overdriven en er ook een lekker sologeluid uit halen, wat voor pedaal zouden jullie dan gebruiken? Vaak wordt de TS 9 / 808 gebruikt maar vinden de toonpuristen verkrachting van het buizengeluid doordat de overdive uit het pedaal komt en niet meer uit de versterker? Als jullie mochten kiezen zouden jullie dan voor;

-overdrive uit amp
-overdrive uit "normaal" pedaal
-overdrive buizenpedaal
-overdrive uit combinatie pedaal en versterker

gaan?

Ik ben hier best benieuwd naar aangezien ik eigenlijk altijd wel gedacht heb dat ik een Tubescreamer wilde hebben. Maar ik wil ook mijn buizengevoel houden. Overdrive voldoet in mijn geval wel uit de amp maar ik kan me voorstellen dat er veel mooiere overdrive's zijn.

Graag wil ik jullie meningen en eventueel suggesties. Dit topic is niet alleen voor mij maar voor iedereen, ik denk niet dat ik de enige ben die hier zijn twijfels over heeft.

groeten erice

Joey Handsome
7 maart 2006, 20:36
ik haal m'n overdrive uit pedalen, omdat ik over een Twin Reverb speel, en die krijg je niet zo heel gemakkelijk aan het oversturen

Dirk_Hendrik
7 maart 2006, 20:56
Ernice,

Ik heb de vrijheid genomen een vierde, IMHO niet te vergeten, optie aan toe te voegen. Verder ga ik met Joey mee. In sommige gevallen is het gemakkelijker om een pedaal te gebruiken omdat de versterker te lekker is om te laten staan, ondanks z'n gebreken. Ik repeteer nu met de combi van een Super Twin, inderdaad niet over z'n nek te krijgen, een Super Tube Screamer (ST-9) en een Tele. Niet te versmaden op standje scheur.

De Beer
7 maart 2006, 21:17
Ik zou voor een buis kiezen. waar die dan ook in zit.

Gemak-vs-budget heeft me doen kiezen alles uit 1 pre-amp te halen voor een diversitieit aan geluiden.
Hoe wel ik het in de band(s) niet gebruik, wil ik me thuis niet beperken tot wat er in de oefenruimte gebeurd.

Bij mij komt alles nu uit een Sans-amp(analoge tube modeler) gemak dient de mens.

(Van twinverb tot rectifier, pignose tot plexi, of hij dat acuraat doet kan me een worst wezen, die geluiden die ik eruit haal zijn voor mij prima. en vrijwel nooit de presets)
[/offtopic]

Les Paul
7 maart 2006, 21:21
Meestal gebruik ik wel een pedaaltje om de buizen van mijn Marshalls op hun flikker te geven. Ik stel de Marshall zo af dat hij net een klein beetje overstuurt als ik hard aan sla. Het pedaaltje zorgt voor de rest.

jpb
8 maart 2006, 09:37
Ik zou voor een buis kiezen. waar die dan ook in zit.

Gemak-vs-budget heeft me doen kiezen alles uit 1 pre-amp te halen voor een diversitieit aan geluiden.
Hoe wel ik het in de band(s) niet gebruik, wil ik me thuis niet beperken tot wat er in de oefenruimte gebeurd.

- Het lijkt me wèl belangrijk waar die buis van jou in zit. De reden dat de meeste top-OD's gewoon transistor zijn geeft al aan dat een buis niet per se beter is in een OD-pedaal.

- Wat bedoel je met "alles uit 1 pre-amp"??? Zit 'ie in je versterker, dan minimaal 2 (fender) en vaker meer (marshall, Mesa). Of uit een OD?? Dit vind ik een beetje vaag...

jpb
8 maart 2006, 09:43
he,

in het andere topic hadden we het er al even over, maar nu dus een nieuw topic:

Als je een buizenversterker ( in mijn geval een Fender Hot Rod deluxe) lekker bluesy wil laten overdriven en er ook een lekker sologeluid uit halen, wat voor pedaal zouden jullie dan gebruiken? Vaak wordt de TS 9 / 808 gebruikt maar vinden de toonpuristen verkrachting van het buizengeluid doordat de overdive uit het pedaal komt en niet meer uit de versterker? Als jullie mochten kiezen zouden jullie dan voor;

-overdrive uit amp
-overdrive uit "normaal" pedaal
-overdrive buizenpedaal
-overdrive uit combinatie pedaal en versterker

gaan?

Ik ben hier best benieuwd naar aangezien ik eigenlijk altijd wel gedacht heb dat ik een Tubescreamer wilde hebben. Maar ik wil ook mijn buizengevoel houden. Overdrive voldoet in mijn geval wel uit de amp maar ik kan me voorstellen dat er veel mooiere overdrive's zijn.

Graag wil ik jullie meningen en eventueel suggesties. Dit topic is niet alleen voor mij maar voor iedereen, ik denk niet dat ik de enige ben die hier zijn twijfels over heeft.

groeten erice
Op zich een heel goed idee om een soort FAQ te maken voor OD's. Ik zou dan, in overleg, nog flink wat uitbreiden, anders kan het verwarrend werken:
B.v.
- transparantie en clipping moeten eigenlijk los behandeld worden.
- Hoeveelheid gain in relatie tot boost.
- Asymetrische-clipping-verhaal van DH lijkt me ook belangrijk.
- nog meer?

Scali
8 maart 2006, 09:53
Ik haal het liefst alles uit m'n amp, maar helaas is me dat nog niet gelukt. Clean en crunch zijn prima naar m'n zin, maar het lead-kanaal heeft wat hulp nodig. Daar gebruik ik een treble booster voor, dus in principe komt er geen distortion uit een pedaal. Ik versterk het signaal alleen, en doe wat toonregeling, het vervormt pas in de pre-amp zelf. Dat vind ik de beste manier. Distortion hoort uit buizen te komen, dus als je een buizenamp hebt, moet je ook proberen om de distortion daaruit te halen, al dan niet met behulp van een boostertje en/of een eq. Als je houdt van distortion-op-distortion kun je natuurlijk ook een distortion-pedaaltje als booster gebruiken. Vind ik zelf niet zo mooi. Maar alles uit een pedaaltje... dan heb je ook geen buizenversterker nodig (geen buizenpreamp dan).

Ik zou een buizenpedaaltje alleen kopen voor een transistorversterker. Voor een buizenversterker vind ik het wat dubbelop. Buizenpedaaltjes zijn ook niet altijd even goed als een 'normale' preamp, omdat er in een normale preamp een betere voeding zit etc. De echt goede buizenpedaaltjes, zoals een Mesa V-Twin, Koch Pedaltone of H&K Tubeman, die zijn zo duur dat je misschien beter je amp kunt inruilen, en het geld bijleggen voor een nieuwe amp.
Tenminste, zo denk ik erover. Als recording pre-amp vind ik die pedaaltjes dan weer wel geschikt, maar als alleen 'stompbox' vind ik ze veel te duur.

almarvk
8 maart 2006, 09:56
Ik haal het uit m'n pedalen. Meestal een Rat en soms een OS-2 van Boss.

De oversturing die ik uit m'n buizenversterker kan halen vind ik zelf niet echt super geweldig en dan moet het ook op zeer hoog volume staan. Met een pedaaltje gaat het allemaal wat makkelijker.

gitarist17
8 maart 2006, 10:02
Op zich een heel goed idee om een soort FAQ te maken voor OD's. Ik zou dan, in overleg, nog flink wat uitbreiden, anders kan het verwarrend werken:
B.v.
- transparantie en clipping moeten eigenlijk los behandeld worden.
- Hoeveelheid gain in relatie tot boost.
- Asymetrische-clipping-verhaal van DH lijkt me ook belangrijk.
- nog meer?


heel goed idee!

ik wilde graag een nieuw onderwerp aanmaken en iedereen kan daar zijn visie op loslaten!

DUS ALLEN, GAAT UW GANG!

verder blijf posten

erice

fullorder
8 maart 2006, 10:09
Overdrive uit een amp vind ik het lekkerst, maar is zeer goed te benaderen door het juiste pedaal over 'cleane' buizenamp.
Mijn bassman klinkt heel erg lekker tussen standje 6 en 8, maar dat is gewoon te belachelijk hard voor de meeste situaties. In de oefenruimte staat hij op 3! M'n overdrive haal ik dan uit een OCD en dat is prima vertoeven in overdriveland ;)

Mitch
8 maart 2006, 10:55
De overdrive die standaard uit een Hot Rod komt is inderdaad zo brak dat de meeste overdrive pedalen daar de vloer mee aanvegen. En kijk vooral verder dan Tubescreamers ! Zeker het clean van een Hot Rod, dat vrij dik is, doe jer naar mijn gevoel niet zo'n plezier mee. Er zijn zoveel goede OD's tegenwoordig.

Anyway, de combinatie van amp overdrive + pedalen blijft het toch wel helemaal. Vooral met een goede (mosfet) clean boost: puik ! Dan hou je al je dynamiek, je volledige sound, meer gain doordat je de pre amp harder belast: ideaal !
Check anders ook eens het topic "Wat is je signature sound", dacht dat het bij Versterkers stond.

gitarist17
8 maart 2006, 15:22
in mijn geval is het clean kanaal van de hot rod hemel. Maar voor een mooie overdrive zou ik er dus gewoon een niet buizen pedaal voor kunnen zetten en zolang dat ding niet heel veel gain erdoor heen gooit blijft het buizen karakter behouden? wat zijn jullie ideale vormen van clean, overdrive en boost?

dus effecten - amp... Gitaar maakt nu niet heel veel uit denk ik, ik blijf toch bij de strat : )

erice

Scali
8 maart 2006, 15:37
Qua clean weet ik het niet... ik ben niet zo kieskeurig... als er maar weinig of geen vervorming is. Ik zet er meestal toch een chorus en reverb overheen.
Ik ben prima tevreden met het clean van m'n 6101. Hij kan m'n Les Paul goed aan (heb ik een Fender nog nooit horen doen), en kan zowel twangy/funky als donker jazzy klinken.
Voor overdrive is het voor mij de Marshall crunch. Ook dat doet m'n 6101 uitstekend. Ik gebruik meestal de wat fellere, heldere Plexi-achtige crunch. Maar de JTM45-crunch is op z'n tijd ook wel leuk.

Qua lead houd ik van de zingende distortion van een Mark IV. M'n Zoom 8080 heeft dat ongeveer in de karakteristieke 'lead'-distortion. Om dat ongeveer uit m'n 6101 te toveren, ben ik aan het experimenteren met een treble booster en verschillende buizen. Het is nog niet echt hetzelfde, maar op z'n eigen manier ook best mooi, en heel bruikbaar.
Het is vooral ook wennen, denk ik.