PDA

View Full Version : Versterker op Stand-by



jaymz74
30 oktober 2002, 16:12
Een simpel vraagje:
Mag een versterker die op Stand-by staat, onbelast zijn, m.a.w. mag je de speaker-kabel uit je versterker trekken wanneer hij op stand-by staat???

Phyrexian
30 oktober 2002, 16:16
Hmm,

goeie vraag,
nooit aan gedacht,

het lijkt me veilig om de verbinding tussen head en cab niet te verbreken wanneer je versterker aan staat, zelf al staat hij op standby,
maar ik kan me vergissen :smile:

wat ik wel doe is mijn gitaar uitpluggen wanneer ik op standby sta,
'stil van gitaar switchen' zeg maar... dit kan geen kwaad naar mijn inzien

Ibanez RuleZ
30 oktober 2002, 16:30
dat moet volgens mij kunnen, omdat (volgens mij) als een versterker op standby staat alleen de anode en kathode in de buis gloedend wordt gehouden op een minimale spanning. het is in principe alleen de buizen warm houden, zodat ze niet meer hoeven op te warmen als je weer gaat spelen.

corrigeer me als ik er naast zit, maar volgens mij is het wel OK.

harrald

Marshallover
30 oktober 2002, 16:31
Het kan wel, maar volgens de handleeding van mijn TSL 100 kun je beter de versterker op standby zetten, na 10 seconden uit en daarna pas snoeren gaan verwisselen.

Rectifier
30 oktober 2002, 16:45
Als je hem op standby zet, kun je wel horen als ie voor 100% op standby staat door nog even door te raggen op je gitaar.
Want hij neemt geleidelijk volume af en gaat meteen over op ruis.
Als ie op standby staat moet het wel kunnen.

Met kabels eruit trekken bedoelen ze denk ik met name de signaalkabels, want trek hem er maar eens uit met gain op 10 en volume ook.
Dan krijgt de speaker toch een klap.....

Tuurlijk moet je de speaker kabel er nooit uit halen als ie nog niet op standby staat.
Voor transistor maakt het niet zoveel uit, die kan het wel aan.

aadplagiaat
30 oktober 2002, 17:09
Als je een buizenversterker op stand-by zet wordt de hoogspanning van de eindtrap/voorversterker afgeschakeld. Dit houdt in dat er geen stroom meer door je eindbuizen en dus je eindtrafo kan lopen. Dit betekent dan weer dat je ongestraft de speakerverbinding kunt loshalen.

lars
3 november 2002, 15:31
kijk! een antwoord van iemand die weet waar ie over praat.

Phizer
7 november 2002, 17:59
aad rulez :razz:

MegaDrive
7 november 2002, 21:01
Plagiaat ook! :grin: :grin: