PDA

View Full Version : Alesis HD24



Solidkick
7 maart 2006, 19:02
Geachte lezers,

Enige tijd geleden heb ik mijn thuisstudio ingeruild voor een prima plek in een oude melkfabriek. Na maanden ploeteren met gips, cls, osb, rockwool & geluidsisolerende materialen etc. is de "recording room" eindelijk klaar.
De regieruimte volgt over een maand of wat.

In de tussentijd ook een mooi tafeltje aangeschaft (Tascam M3500) en een aardige selectie mics (421's, M88's, SM57's und so weiter).
Nu nog een recorder........

Hoewel ik het liefst een mooi Studer of Ampex zou aanschaffen is dat in deze fase niet erg praktisch. De leercurve lijkt me nogal stijl en na al het verbouwingswerk wil ik nu gewoon spelen & opnemen ipv koppen stellen etc.
Aangezien ik het plak & knipwerk in de comp wil doen is een digitale recorder het meest voor de hand liggende.

Derhalve ben ik op zoek naar een dedicated digitale recorder.
Een profi audio interfce naar mijn comp zie ik niet zo zitten ivm crashes & gebruiksgemak.
Mijn oog viel op de Alesis HD24, goede recensies & inmiddels flink in prijs gezakt. Via Firewire (of trage ftp) kunnen de files naar mijn comp gespooled worden voor verdere bewerking.

Ik ken echter niemand die een dergelijk apparaat bezit & gebruikt.
Lang verhaal kort:
- Wie beschikt over een HD24 en kan/wil wat ervaring delen
- Aanbevelingswaardige alternatieven wellicht?

Thanks & \m/

harrie-beton
7 maart 2006, 19:29
Derhalve ben ik op zoek naar een dedicated digitale recorder.
Een profi audio interfce naar mijn comp zie ik niet zo zitten ivm crashes & gebruiksgemak.



Heb je computerfobie?
Een profi interface bijvoorbeeld 16 sporen is 680 euro aangesloten op je computer.
Het gebruiksgemakt is geweldig en het mixen is heerlijk, je kunt elke setting bewaren en goedkoop vele projecten beheren.. Geen outboard nodig!
Je mag wel eens bij mij in Groningen kijken maar ik heb maar 8 sporen.

bert k
7 maart 2006, 19:32
Ja, ik ken hem! Stel je vragen vooral aan forumlid Frits van Mourik, die heeft er eentje in zijn studio staan. Ik heb er regelmatig opgenomen, en de Alesis is wel een prima doos. Voordelen: niet duur, maakt gebruik van gewone IDE harddisks en een zeer fijne geluidskwaliteit.

Sampletje: www.sleepwalkers.nl/MP3/neverland.mp3 (http://www.sleepwalkers.nl/MP3/neverland.mp3) Is MP3, dus zegt in feite niks... Wel allemaal akoestische instrumenten.

harrie-beton
7 maart 2006, 19:33
kijk aan, mogelijkheden zat

piezo
7 maart 2006, 20:35
Ja, ik ken hem! Stel je vragen vooral aan forumlid Frits van Mourik, die heeft er eentje in zijn studio staan. Ik heb er regelmatig opgenomen, en de Alesis is wel een prima doos. Voordelen: niet duur, maakt gebruik van gewone IDE harddisks en een zeer fijne geluidskwaliteit.


Kijk, daar hebben we wat aan. Ik zit al jáááren te twijfelen of ik niet zo'n ding zal aanschaffen. Ook omdat je op die Alesis voor minder sporen en 24/96 (of is het misschien zelfs 192?) kunt kiezen. Eigenlijk wil ik gewoon ouderwets warm analoog blijven :) maar via een vriendelijk klinkende analoge tafel naar een goede (convertors, resolutie), compacte en betaalbare digitale machine is misschien beter dan weer te gaan klooien met mijn verouderde en inmiddels defecte (en slechts 4-track (!)) tapemachine of zo'n alles-in-één paneel.
De intuitieve ouderwetse bediening van die Alesis spreekt me ook wel aan, hoewel ik toch echt geen "menuutjes-fobie" heb. En ik kan dan nog altijd de voordelen van een computer benutten.
Nu heb ik pasgeleden toevallig kennis gemaakt met Frits en zou nog een afspraak met hem maken voor iets anders, dus nu zal ik hem eens helemáál het hemd van het lijf vragen. :)

Mooi melodisch stukje trouwens, Bert en mooie warme zang. Blij dat tenminste nog iémand de ouderwetse liedjeskunst trouw blijft (geen geschikte bewonderende smiley gevonden :) ) Ik vind alleen de strijkers een beetje tè aanwezig en te dik ingemixt, mag ik dat ook zeggen?

De Beer
7 maart 2006, 21:05
Ik heb zelf meer ervaring met de Macky HD 24/96, en die is niets minder dan goed. Beeld scherm, toetsen bord en muis eraan en je hebt geen PC nodig erg makkelijk editten.
Cue's, loops. aanmaken etc etc. Handig voor punch in/out's

Helaas dicontinued, vast nogwel ergens 2e hands te vinden. Maar goed de support zal er ook niet beter op worden.

de alesis 1 keer mee gewerkt, lekker intuitief, net een ADAT.

ben benieuwd waar Mackie mee op de proppen komt ze zeggen ergens mee bezig te zijn. Mackies geweis zal dat dan nog wel even duren.

harrie-beton
7 maart 2006, 23:04
ik heb er zelf niet een maar ik zit erg te gassen op die mengtafels met firewire naar je pc.

Solidkick
8 maart 2006, 10:28
Gents,

Dank voor de reakties (& Bert voor het fijne deuntje).

Geen computerfobie maar wel de behoefte aan een simpele rec knop & verder geen gelul met keyboard & muis. Heb ik geen geduld voor als de Marshalls op 11 staan...

Ik zal Frits een PM sturen & vragen naar zijn bevindingen.

bert k
9 maart 2006, 23:16
Dank voor de complimenten voor het liedje.:) (Piezo, die violen zijn altviolen, en ik zocht bewust een warm, donker, stoffig geluid. Vond ik mooi...)


Over de Alesis: die is bij mijn weten 24 bits, 48.000 Hz. Dus geen 96000. Zou je een nadeel kunnen noemen, maar ik hoor het niet. Nadeel zou dan alleen in het tophoog hoorbaar moeten zijn. 24 bits is wel fijn; betere signaal/ruis verhouding, mijlen meer headroom.

piezo
10 maart 2006, 21:24
Ter info: Er is een uitbreidingskaart voor 96 kHz samplerate voor de Alesis.
En hoe gek het ook klinkt, een hogere samplerate kan juist meer warmte opleveren, omdat de schrille bijverschijnselen minder worden.

Frits van Mourik
12 maart 2006, 23:48
Met die uitbreidingskaart op 96k heb je nog maar 12 sporen tot je beschikking.

Daarbij komt, dat de samplerate van een recorder niet alleenzaligmakend is; het gaat om de hele keten; vanaf de akoestiek van je opnameruimte tot aan het merk CDR, waarop je je mix wegschrijft.
Daarin speelt je multitrack een zeer belangrijke, maar niet allesoverheersende rol. It all adds up...

Neem nou ProTools. Een b'tje systeem draait op 192k.
De onderscheidene audiofabrikanten overspoelen de markt met channel-strips om PT toch vooral maar "warm" te laten klinken... :)

Frits

harrie-beton
13 maart 2006, 09:40
Geen computerfobie maar wel de behoefte aan een simpele rec knop & verder geen gelul met keyboard & muis. Heb ik geen geduld voor als de Marshalls op 11 staan...









Dan is een gewone recorder prima, echter ik ben van mening dat het enorme gebruiksgemak en de lage kosten voor mij de keuze van een computer keuze nummer 1 maken.

Frits van Mourik
14 maart 2006, 23:55
Lage kosten: OK; gebruiksgemak: hmmm...
Als ik nu -zeg maar- de hihat wat meer wil laten sprankelen, dan grijp ik real time naar één, hooguit twee knoppies. Softwaregewijs moet je daar toch wat meer stappen voor nemen. En da's tijdens een mix maar 1 handelingetje uit 1000+...

JENEVERKAN tell...

Frits

Han S
15 maart 2006, 00:04
Lage kosten: OK; gebruiksgemak: hmmm...
Als ik nu -zeg maar- de hihat wat meer wil laten sprankelen, dan grijp ik real time naar één, hooguit twee knoppies. Softwaregewijs moet je daar toch wat meer stappen voor nemen. En da's tijdens een mix maar 1 handelingetje uit 1000+...

JENEVERKAN tell...

Frits

Daarom heeft Digidesign de ICON bedacht. :D

Frits van Mourik
15 maart 2006, 00:22
Daarom heeft Digidesign de ICON bedacht. :D

Tja, en wat krijg je dan?
Een peperdure,flitsend uitziende, maar redelijk onbegrijpelijke (lees: non-intuitieve) remote voor PT. Dùs!

Frits

bert k
15 maart 2006, 00:34
Ja, maar vast wel met heel veel lichtjes...:)

Han S
15 maart 2006, 01:02
Ja, maar vast wel met heel veel lichtjes...:)

Er zit een knopje op waarmee al die lichtjes als een razende gaan flikkeren en alle faders als een balletschooltje gaan dansen. Om de klant te imponeren maar een technicus zal het onzin vinden.

Ik heb er mee gewerkt, met ProTools HD en toen ik met het drumstel bezig was dacht ik, nou dat klinkt helemaal niet verkeerd. Maar met alles op de schijf was het geluid toch niet wat ik gewend ben, dus zo veel geld hoef je niet te investeren want je krijgt dat met CEP ook wel voor elkaar en zeker met Radar of soortgelijke spullen.

Maar het ziet er goed uit, het is net een mengtafel.

bert k
15 maart 2006, 09:50
Voor de duidelijkheid: het is net een mengtafel.


http://www.soundata.fi/valmistajat/digidesign/icon/IMG_5970.jpg

piezo
15 maart 2006, 11:23
Dus als ik het goed begrijp gebruiken we tegenwoordig computers met harddisks en ProTools voor een ultra lineair signaal en compactheid en dan omvangrijke hardware controllers en een rack met buizenprocessors om het gebruiksvriendelijk en muzikaal te maken. Als opa dàt toch eens had mogen meemaken.































Hij zou zich te bársten hebben gelachen! :D

Han S
15 maart 2006, 19:15
Wat ik nog altijd niet begrijp is waarom mensen denken dat buizen en analoge apparatuur warm zou klinken en digitale apparatuur kil.

Persoonlijk vind ik het geluid van een goed afgeregelde analoge tapemachine in combinatie met een goede kwaliteit analoge mengtafel natuurlijker dan de meeste digitale apparatuur en ik haal daar makkelijker een geluid uit met ruimte en dimensie, diepte als het ware.

Een buizen apparaat kan ook heel erg clean klinken. Het voordeel van digitaal op 24 bit 96 khz nivo is de enorme dynamiek, handclaps kunnen bijvoorbeeld genadeloos hard uit de speakers knallen. Het is alleen jammer dat er van die dynamiek op de gemiddelde CD productie weinig of niets over blijft.

Ik zie een toenemende tendens ontstaan in met name Amerika, waar technici muziek weer opnemen met bij voorkeur 16 sporen twee inch tapemachines en het dan in ProTools dumpen. Ook mixen ze het liefst vanuit PT met een analoge mengtafel.

Ook zie je dat het andersom gebeurt, dat ze alles digitaal doen om het op een tape te masteren, bij voorkeur 1/2 inch of 1 inch twee sporen.

Het is niet zo dat het een beter zou klinken dan het ander, het klinkt gewoon niet hetzelfde. ik vind tape natuurlijker klinken en het hoog is zijdezacht.
Hi end digitaal klinkt ook fantastisch, maar dan heb je het wel over peperdure spullen.

De grootste onzin is de racks vol met buizenprocessors, met venstertjes om vooral de buizen te zien gloeien, terwijl in sommige apparaten die buis geen enkele functie heeft en als je hem er uit trekt gaat het apparaat gewoon door.

Solidkick
3 mei 2006, 22:25
Gents,

Update:
Vorige week in een lokale studio de HD24 aan het werk gezien & gehoord.
Kwa sound kan ik er mee leven.
De arm buttons zijn inderdaad wat klein maar je kan er met je vinger "langsritsen" ;-)
Ik denk dat ik een 2e hands BRC op de kop probeer te tikken om er aan te knopen.
Extra HD'tje + slee zal ook wel op de bestellijst komen.... zucht....

bert k
4 mei 2006, 10:23
Die HD sleetjes moet je niet origineel kopen, dan zijn ze te duur. Er zit ergens in Rotterdam een zaak die het voor een kwart van de prijs doet. Ik kijk wel ff.

Solidkick
4 mei 2006, 12:51
Die HD sleetjes moet je niet origineel kopen, dan zijn ze te duur. Er zit ergens in Rotterdam een zaak die het voor een kwart van de prijs doet. Ik kijk wel ff.

Thanks Bert

Frits van Mourik
5 mei 2006, 01:42
Bert moet dat tòch aan mij vragen, dus spaar ik 'm de moeite.
Die gast heeft 't toch al zo druk.:)

Hiero:
Asia Computer Center (http://www.ilocal.nl/WebSearchServlet?ov1=8312&ov2=2078&ov3=2078&oav=1&ops=10&opn=1&osf=priority&oso=A&ors=-5423481802685965757&&ipn=10&#)

Brugwachter 10, 3034 KD Rotterdam

Succes,

Frits