PDA

View Full Version : TS-09 zonder buizen versterker



erikvdh
7 maart 2006, 13:24
Hey gitaristen,

Kan je een TS-09 ook gebruiken als drive/distortion pedaal op een niet buizen versterker? of doet zo'n ding alleen zn werk met een buizenversterker?

Groet, Erik.

robert-gitarist
7 maart 2006, 13:33
Hij is niet alleen voor buizentop hoor..maar het is een tubescreamer en het woord zegt het al,buizenschreeuwer ;) Het effect komt gewoon iets beter tot zijn recht op een buizenversterker maar doet ook prima op een solid state bak ;) maar klinkt ietsjes anders

strat58
7 maart 2006, 13:38
Nou volgens mij gaat dat prima, een TS9 simuleert een overstuurde buizenbak.
Zelf heb ik eens een Dynacord combo gehoord in een winkel met een TS9 er tussen en ik dacht dat het een buizen amp was, nee het was transistor.
Ik heb een 30 watt Marshall transistor versterker uit de jaren 70 waar ik bijna altijd op speel en daar zet ik gewoon een TS9 op of een Fuzz Face en dat klinkt perfect. Om thuis mijn buizenbakken aan te sluiten heb ik geen zin, soms laat ik ze wel eens aanstaan op standby :( ben benieuwd naar mijn stroomrekening. Vorig jaar heeft een Marshall Bluesbreaker anderhalve dag aangestaan op standby. Trouwens kan dat kwaad voor de buizen alleen standby ?
Dus IMHO kan het prima.
Peace Strat58

Toon123
7 maart 2006, 13:41
Dat klopt, een tubescreamer doet het op elke versterker goed.

Toon

Speeddemon
7 maart 2006, 13:44
Nou volgens mij gaat dat prima, een TS9 simuleert een overstuurde buizenbak..
Peace Strat58
Dat klopt niet. Al was 't maar om de doodsimpele reden dat
a) de vervorming in een TS9 symmetrisch is, terwijl het type vervorming dat het dichtst bij een buizen-vervorming komt, a-symmetrisch is (dus de Boss SD-1 en OD-3 zijn wat dat betreft meer 'buis-achtig')
b) de vervorming wordt opgewekt door een IC met diodes, terwijl de vervorming opgewekt door transistors (met name FETs en MOSFETs) veel meer reageert als een buizenbak.

Als je een goedkoop stand-alone overdrive pedaal zoekt dat een beetje buizensound op een cleane transistorbak kan douwen, dan zijn de beste opties de Boss OD-3 en de moeilijk te vinden Zoom PD-01 Power Drive.

Toon123
7 maart 2006, 13:59
Hey,

Wikipedia: The pedal can be used on solid-state amps to try to mimic the sound of a vintage tube amp, and it can also be used to compliment the sound of a tube amp. (http://en.wikipedia.org/wiki/Ibanez_Tube_Screamer)

Het antwoord op de vraag: Kan je een TS-09 ook gebruiken als drive/distortion pedaal op een niet buizen versterker? is dus Ja.

Echter speedy heeft gelijk, er zijn misschien andere pedalen die het beter doen op een transistor amp.

Toon

erikvdh
7 maart 2006, 14:10
hey, cool bedankt voor alle reacties!
Ik ben weer wat wijzer geworden

Erik

Scali
7 maart 2006, 14:20
Ja, de tubescreamer is vooral bekend geworden om z'n effect als booster op een buizenversterker, en niet om z'n eigen distortion.
Als je een echt buizengeluid uit een transistorversterker wilt hebben, adviseer ik om een buizen-preamp te gebruiken, zoals bv een H&K Tubeman of Koch Pedaltone.
Helaas zijn die wel erg duur.
Verder vind ik de Marshall ShredMaster ook erg goed... die wordt niet meer gemaakt helaas, maar hij heeft wel een opvolger, de JackHammer.

gitarist17
7 maart 2006, 15:18
en als je nou je buizen amp flink wil boosten, doet de tubescreamer dan ook het buizengeluid "veranderen" in een meer naar transistor neigend geluid?

erice

Scali
7 maart 2006, 15:25
Ja, daar loopt een beetje een discussie over, in Werkbank: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=70967

Als je de TS-9 als booster gebruikt, dus de gain laag, en het level hoog, dan komt de oversturing van je buizen zelf... punt van discussie is dus of je dit soort oversturing ook met alleen buizen zou kunnen krijgen... want zo niet, is het dan niet een soort 'transistor-geluid'?
Als je de TS-9 vooral als distortion gebruikt, dus gain hoog en level laag, dan krijg je wel een 'transistor-geluid' ja.
En natuurlijk kun je beiden ook naar smaak combineren.