PDA

View Full Version : A/B-C/D BOX bouwen



Johannes
7 maart 2006, 11:08
Net als velen van jullie speel ik live vaak met 2 gitaren in verschillende stemmingen. Om het wisselen tussen de gitaren zo soepel mogelijk te laten verlopen, ben ik een soort A/B switchertje aan het maken. Schakelbaar tussen input 1 en 2, én tussen output A en B.
Helaas ben ik niet zo handig (lees: kneus) in het verzinnen van schematjes, en op internet vind ik alleen schema's van simpele (enkelvoudige) A/B boxjes.

Mijn vraag: Heeft iemand hier een schematje liggen van een soortgelijke switcher, of misschien zin om onderstaande tekening in te vullen?

http://home.kabelfoon.nl/~vanheusd/ab-cd%2520box%5b2%5d.jpg

Speeddemon
7 maart 2006, 11:23
de AB schema's op internet moet je gewoon omdraaien voor de Inputs.

M.a.w., de 2 inputs worden A en B, en de output (wat origineel de input was) hiervan gaat naar de 2e switch als input. Verder, alle LED weerstanden moeten naar 9V en hun korte pootjes naar de schakelaars (als ze aan moeten gaan, moeten ze aan massa hangen) en alle massa's moeten aan elkaar.

Johannes
7 maart 2006, 15:17
Ik heb net 2 a/b schematjes achter elkaar gesoldeerd, zoals speeddemon aangaf. Even de ledjes enz achterwegen gelaten. Zonder behuizing, dus gewoon losse draadjes, en het werkt prima. Alleen wanneer ik één input gebruik, bromt het geheel wanneer ik de ongebruikte input selecteer.

Thnx Mr. Speeddemon, ik heb er wel vertouwen in! :D

vasnd
7 maart 2006, 16:16
je kan miss iets doen met een stereo jack ofzo dat ie ook alleen switcht als er een kabel inzit, miss helpt dit tegen brom

Johannes
7 maart 2006, 16:41
je kan miss iets doen met een stereo jack ofzo dat ie ook alleen switcht als er een kabel inzit, miss helpt dit tegen brom


Zoiets had ik ook in gedachten, ik moet alleen ff uitvogelen hoe dat werkt.


Even een andere vraag: Is het nodig om de LED's te voorzien van een weerstandje?? Ik zie dat heel regelmatig bij schema's van pedaaltjes.
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/ab.pdf

aad
7 maart 2006, 16:50
Ik heb net 2 a/b schematjes achter elkaar gesoldeerd, zoals speeddemon aangaf. Even de ledjes enz achterwegen gelaten. Zonder behuizing, dus gewoon losse draadjes, en het werkt prima. Alleen wanneer ik één input gebruik, bromt het geheel wanneer ik de ongebruikte input selecteer.

Thnx Mr. Speeddemon, ik heb er wel vertouwen in! :D

Dat is logisch, omdat die dan "open" hangt.

guitartheo
7 maart 2006, 16:52
Zoiets had ik ook in gedachten, ik moet alleen ff uitvogelen hoe dat werkt.


Even een andere vraag: Is het nodig om de LED's te voorzien van een weerstandje?? Ik zie dat heel regelmatig bij schema's van pedaaltjes.
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/ab.pdf


Ja .op deze site kun je makkelijk zien welke waarde http://led.linear1.org/1led.wiz
Ik mis trouwens een output jack op je tekening het is toch voor twee gitaren en twee versterkers ?

Johannes
7 maart 2006, 17:14
Het is om te schakelen tussen 2 gitaren, naar één amp, met als extratje een silent-tune optie.

Die link is inderdaad een normale a/b switch.

chocorookie
7 maart 2006, 17:15
Het duits genaamde bedrijf met de grote C heeft ook led's waarbij je geen weerstand nodig hebt. Misschien makkelijker in de kleine ruimte.
Choc

Speeddemon
7 maart 2006, 18:35
Ik heb net 2 a/b schematjes achter elkaar gesoldeerd, zoals speeddemon aangaf. Even de ledjes enz achterwegen gelaten. Zonder behuizing, dus gewoon losse draadjes, en het werkt prima. Alleen wanneer ik één input gebruik, bromt het geheel wanneer ik de ongebruikte input selecteer.

Thnx Mr. Speeddemon, ik heb er wel vertouwen in! :D
no problem.

Wat je LED weerstanden betreft, ja die heb je nodig.
minimaal 330 Ohm, maar gangbaar is 560-1k voor groene LEDs, 1k-2k5 voor rode LEDs en 2k2-4k7 voor blauwe LEDs.

Als je die weerstanden niet gebruikt, doen de LEDs 't maar heel even en fikken ze door (ze willen nl. rond de 2-3V zien, niet 9V!)

Wat je brom betreft, gebruik een inputjack met schakelcontact, waarbij het schakelcontact aan massa hangt. Dus zodra er geen jack meer inzit, maakt de 'lip' van de 'Tip' contact met het schakelcontact, wat aan massa hangt.

aad
7 maart 2006, 18:52
no problem.

Wat je LED weerstanden betreft, ja die heb je nodig.
minimaal 330 Ohm, maar gangbaar is 560-1k voor groene LEDs, 1k-2k5 voor rode LEDs en 2k2-4k7 voor blauwe LEDs.

Als je die weerstanden niet gebruikt, doen de LEDs 't maar heel even en fikken ze door (ze willen nl. rond de 2-3V zien, niet 9V!)

Wat je brom betreft, gebruik een inputjack met schakelcontact, waarbij het schakelcontact aan massa hangt. Dus zodra er geen jack meer inzit, maakt de 'lip' van de 'Tip' contact met het schakelcontact, wat aan massa hangt.

Bijna goed. Led's willen in de regel wat mili-amperes zien, niet te verwarren met spanning.
Normaal is zo'n 10mA, maar daar kun je mee spelen. Dit is mede afhankelijk van het aantal mili-candela (waarde voor lichtintensiteit) die de desbetreffende led geeft. Soms is 1mA al pijnlijk aan je ogen.
Beetje afregelen dus.
Wel is het zo dat over die led een vaste spanning gaat staan van meestal iets van 1,6V (rood) of 2,7V (groen). Zoals een zener dus.

Dus om een led op 10mA in te stellen zeg je:
V - Vled / I Dus bij 9volt wordt dat (9-1,6 =) 7,4V/0,01 = 740ohm

piezo
7 maart 2006, 19:11
Leuk en nuttig dat dit aan nu de orde komt. Ik had net vanmorgen op mijn lijstje gezet het daarvoor bedoelde kastje nu eens één te gaan af maken. De voetschakelaars (+ 2 x werkende momentary UP en DOWN voor mijn gitaarsynth) zaten er al wèl op, maar ik ga die toch maar eens vervangen door 3PDT en er LEDS bijzetten.
Vragen:
- Waar kan ik goede 3PDT voetschakelaars kopen/bestellen?
- Waar kan ik een geschikt, maar niet te bewerkelijk/uitgebreid tekenprogammaatje downloaden om schema's te tekenen. Ik doe dat nu met de hand, paint of een ongeschikt programma. Ik heb wel autocad 2000 (geen hands on ervaring trouwwens) maar krijg dat nog niet opgestart en het is bovendien veel te uitgebreid voor het meeste wat ik doe, zeker als ik het ook nog allemaal moet leren gebruiken.

hadv
7 maart 2006, 21:25
je kunt Eagle proberen
ik gebruik ExpressSCH en ExpressPCB, ben ik best happy mee

Johannes
7 maart 2006, 22:56
Ik heb:
2 blauwe leds van 2000 mcd
1 groene led van 2mA
1 rode led van 2mA

Als ik morgen naar de elektro-boer op de hoek ga, dan vraag ik om.....?¿ :P

Oja, voor scherpgeprijsde onderdelen (en goeie snelle service) http://www.banzaieffects.com/home.php

Speeddemon
8 maart 2006, 02:27
Ik heb:
2 blauwe leds van 2000 mcd
1 groene led van 2mA
1 rode led van 2mA

Als ik morgen naar de elektro-boer op de hoek ga, dan vraag ik om.....?¿ :P

Oja, voor scherpgeprijsde onderdelen (en goeie snelle service)
normaal zou ik +1 zeggen, maar m'n laatste 2 (toch aardig ruime) bestellingen zijn echt langzaam gegaan bij Banzai.

Pas na 3 weken verzonden.

www.musikding.de (]http://www.banzaieffects.com/home.php[/url) is een stuk sneller. Meestal net iets duurder, maar niet in alles.

En als je 't echt snel wilt en je hebt Mijn Postbank.nl
is er [url]www.newtone-online.nl

dan heb je 't binnen hooguit 2 dagen.

aad
8 maart 2006, 11:02
Ik heb:
2 blauwe leds van 2000 mcd
1 groene led van 2mA
1 rode led van 2mA

Als ik morgen naar de elektro-boer op de hoek ga, dan vraag ik om.....?¿ :P

Oja, voor scherpgeprijsde onderdelen (en goeie snelle service) http://www.banzaieffects.com/home.php

Gaat deze vraag over de waardes van de weerstanden die je moet nemen?
Dan ben je niet volledig in de opgegeven specs.
Maar uitgaande van de (hoge) lichtopbrengst van de blauwe Led's zou ik die op bijv 5mA zetten en de groene en rode elk op 10mA (om maar ergens te beginnen).

Nu moet je met een multimeter eigenlijk de spanningsval over de LED's gaan meten. Die over de rode en groene zijn min of meer bekend dus, resp. 1,6 en 2,7 volt. De blauwe die weet ik niet. (ik heb geen blauwe led's ;)).
Dan moet je nog weten wat de spanning is die je op de led+weerstand gaat zetten. Daarna is het simpel met het formuletje uit te rekenen wat de weerstand moet worden. Normaal is dat je niet goed uitkomt in de E12 reeks (de gewone weerstanden) dan moet je naar boven of beneden afronden. In mijn eerdere voorbeeld is bijv 740ohm niet een E12 waarde. Dat wordt dus 680ohm of 820ohm. Wel zou je naar 1% weerstanden kunnen gaan (E96 reeks). Daar vind je dan 732 of 750ohm. Heel netjes dus.

Maar dan nog is het een kwestie van smaak of je juist heel felle LED's wilt of wat rustiger. Dan zul je eerst naar dit resultaat moeten kijken (en de onderlinge balans vinden zodat ze allemaal even fel lijken).

*tip, als je een diodeteststand op je multimeter hebt gaan led's over het algemeen al iets branden als je ze in doorlaat meet. Tijdens die test kun je eigenlijk al iets zeggen van de lichtsterkte van zo'n led. Als blauw bijv. duidelijker oplicht dan rood kun je die blauwe dus minder stroom gaan geven in verhouding tot rood.

Johannes
8 maart 2006, 12:10
Superbedankt aad, hier kan ik echt mee aan de slag :)!