PDA

View Full Version : Nieuwe amp...5150



Stitch
7 maart 2006, 09:18
Yeah, instant metal mayhem!

Na de meeting was ik behoorlijk onder de indruk geraakt van de diverse buizen versterkers, waaronder die 5150 kloon van geronimo. Dus na de meeting ontzettend veel gas voor een fatsoenlijke versterker. Vrij snel na de meeting stond er een 5150 combo te koop op marktplaats... dus ik uittesten en kon em voor een mooi prijsje meenemen! Heb ook een goede deal gehad met mijn 1960 4x12 plus 8008 poweramp en heb er zelfs nog wat geld aan overgehouden!

Het is echt een monster van een versterker. Zowel het gewicht als het geluid. Clean heb ik niet nodig voor mijn band, dus voor de slagpartijen gebruik ik het rythem kanaal en voor de solo's het lead kanaal (logisch toch). Echt een geluidje waar ik naar opzoek was. Alleen zaten de buizen er al anderhalf tot 2 jaar in, dus die moet ik misschien binnenkort eens gaan vervangen. Ik heb alleen nog geen referentie geluid dus ik weet niet of het die investering wel waard is... Ook in de toekomst misschien eens experimenteren met andere speakers. Maar ik wil gewoon eerst een goede indruk krijgen van het geluid zoals het nu is.

Voor thuis als ik wat cleane of crunch tones nodig heb prik ik mijn PodXT in de effects return. Ik heb het nog maar ff uitgeprobeerd maar ik moet zeggen dat klinkt toch heel behoorlijk! Ben er voorlopig wel heel content mee!

http://home.student.utwente.nl/r.j.b.pieper/gitaarnet/5150.jpg

Dick Wolkendeck
7 maart 2006, 09:26
:rockon: Gefeliciteerd!

Scali
7 maart 2006, 09:33
Alleen zaten de buizen er al anderhalf tot 2 jaar in, dus die moet ik misschien binnenkort eens gaan vervangen. Ik heb alleen nog geen referentie geluid dus ik weet niet of het die investering wel waard is... Ook in de toekomst misschien eens experimenteren met andere speakers. Maar ik wil gewoon eerst een goede indruk krijgen van het geluid zoals het nu is.

Ja precies. Zolang het geluid jou nog bevalt, hoef je ze niet te gaan vervangen.
Er zijn zelfs gitaristen die juist oude versleten buizen prefereren boven nieuwe.
Pas als je het idee hebt van 'ik mis toch nog iets', zou je het kunnen overwegen.

Ik blijf het wel grappig vinden, al die 'zware jongens' die met de 5150 van Eddie spelen, terwijl Eddie zelf eigenlijk helemaal niet zo'n zware jongen is.
En grappig genoeg vond Eddie die 5150 zelf ook niet zo fijn.
Dus dat geeft mij het idee dat de 5150 in principe totaal mislukt is qua signature-model, maar dat er 'bij toeval' geweldige sounds uitkomen voor hele andere gitaristen.
Soort moderne variant van de Fender Bassman... die was ook mislukt als basversterker, maar als gitaarversterker doet ie het geweldig :)

Bins
7 maart 2006, 09:57
Gefeliciteerd! Mijn collega in de band heeft een 5150 top, beest van een ding! Werkt ook goed icm de emg's. Beetje jammer dat je hem met 2 man moet tillen :) (Nou ja, kan wel in je eentje, maar is incl flightcase zo godsgruwelijk zwaar. Ik kan me niet eens voorstellen hoe zwaar die combo moet zijn)

Wabbie
7 maart 2006, 10:24
heuj Rich, keertje testen tegen mijn powertone en Toby's laney? Ben wel benieuwd hoe dat bakbeest van je klinkt :D

almarvk
7 maart 2006, 10:35
Feli! Goede combinatie met zo'n gave ESP met EMG's & 5150!

Anders Destium
7 maart 2006, 10:39
Gefeliciteerd, 5150s heerschen :rockon: :cooler:

AART
7 maart 2006, 17:35
damn, idd, die dingen heersen 110%.

het is tot nu toe de amp die ik het langste gehad heb(8 maanden), en zeker op het laatst icm met emg's klonk het superbruut.

Stitch
7 maart 2006, 19:54
Thanks allen! Moest em wel met 2 mensen de trap op sjouwen maar dat was het wel waard :)


heuj Rich, keertje testen tegen mijn powertone en Toby's laney? Ben wel benieuwd hoe dat bakbeest van je klinkt :D


Doen we :rockon:

Anders Destium
7 maart 2006, 19:56
Hij is inderdaad gruwelijk lomp, bij mij staat hij ook op zolder en daar blijft hij voorlopig ;)

Wabbie
7 maart 2006, 20:04
Thanks allen! Moest em wel met 2 mensen de trap op sjouwen maar dat was het wel waard :)




Doen we :rockon:



hell yeah, dan gaan er alleen wel oordoppen in :)

Anders Destium
7 maart 2006, 20:07
Een 5150 is echt een heel ander beest dan een Powertone, dat kan ik je alvast vertellen! Extreem rauwe versus verfijnde techniek :rockon:

Wabbie
7 maart 2006, 20:13
Dat geloof ik graag. Nu speelt Stitch ook totaal andere muziek dan dat ik dat doe. Hardcore vs melodische rock, ESP eclipse vs fender jazzmaster, das idd rauw vs verfijnd :D

gorgasm
7 maart 2006, 21:33
goeie keus

crrrN
7 maart 2006, 22:15
Feli, ben zelf ook wel benieuwd naar het geluid van een 5150. Khoop dat Randall een keer een module gebaseerd op een 5150 gaat produceren.

Desalnietemin felicitaart.

Dick Wolkendeck
8 maart 2006, 09:11
Feli, ben zelf ook wel benieuwd naar het geluid van een 5150.


http://www.seraphique.com/mp3/anywhere.mp3

Luister maar. Hoop dat jullie het leuk vinden. Dit is op zich ook niet zo heavy, qua gitaargeluid. Een 5150 kan op zich nog veel lomper klinken. Ik probeerde een beetje bij de Eddie-sound te blijven.

De solo is overigens op een Groove Tubes trio voorversterker en een Engl eindtrap gespeeld.

arjanb01
8 maart 2006, 09:30
http://www.seraphique.com/mp3/anywhere.mp3

Luister maar. Hoop dat jullie het leuk vinden. Dit is op zich ook niet zo heavy, qua gitaargeluid. Een 5150 kan op zich nog veel lomper klinken. Ik probeerde een beetje bij de Eddie-sound te blijven.

De solo is overigens op een Groove Tubes trio voorversterker en een Engl eindtrap gespeeld.

klinkt lekker ja... maar tis idd het gewicht wat ik het grote minpunt vind van die 5150's. Hou het toch liever bij een kleiner combo.
Maar opname is oke verder ! Lekker gespeeld. :rockon:

Hell's Engl
8 maart 2006, 18:31
Gefeliciteerd met je 5150!!
Heb zelf altijd 'n 5150 top gehad, tot dat ie gejat werd....
Vind 't echt 'n vette amp!!
En ach... zwaar... Was er aan gewend, maar heb nu 'n Triamp... Die is pas zwaar....

MusicManMaestro
8 maart 2006, 18:52
En grappig genoeg vond Eddie die 5150 zelf ook niet zo fijn.
Dus dat geeft mij het idee dat de 5150 in principe totaal mislukt is qua signature-model, maar dat er 'bij toeval' geweldige sounds uitkomen voor hele andere gitaristen.


Hoe kom je hier bij eigenlijk ? , EvH heeft hier heel wat jaren op gespeeld en het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk dat hij dat deed terwijl hij de versterker "niet zo fijn vond"

marc_o
9 maart 2006, 10:11
Hoe kom je hier bij eigenlijk ? , EvH heeft hier heel wat jaren op gespeeld en het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk dat hij dat deed terwijl hij de versterker "niet zo fijn vond"


Lijkt me inderdaad weer eens een raar verhaal, maar die lees ik hier wel vaker.
Hij heeft juist op de como's het meest gespeeld.

Nog een tip aan de topicstarter: Zet er geen andere speakers in maar leer de versterker goed kennen en werk met de resonanceknop, die is uiteindelijk erg bepalend voor je overall-sound en feel. Dijk van een versterker, heb 'm ook gehad en spijt van de verkoop, dus ik moet er ook weer eentje, al was het maar om m'n set met de EVH musicman weer compleet te krijgen...

Scali
9 maart 2006, 10:34
Het verhaal gaat dat hij z'n Marshall in de kast van de 5150 in had laten bouwen.
Verder zijn hij en Peavey niet bepaald goed uit elkaar gegaan. Mede daarom heet de 5150 dus nu geen 5150 meer.

Dick Wolkendeck
9 maart 2006, 10:44
Artiesten gaan wel vaker losjes om met endorsements... Als een vlinder van de ene bloem naar de andere. En dan soms roepen dat het niet goed was, of dat ze niet genoeg hun best deden. Blijft dat de 5150 op plenty albums en concerten te horen was, zeker toen zijn Marshall nog niet gereviseerd was (door Van Weelden, toch?).

Laat EVH maar weer eens een goed album maken, ik vond VH III niet best. Maar ik kocht hem toch, want ik ben fan.

On topic: de 5150 blijft goed, EVH sound zit er zeker in als je een beetje de juiste gitaar erbij zoekt: een open geluid, eerder een beetje die Fender felheid dan zo'n lompe grom. Luister maar eens naar naar VH I: op de 5150 moet je de gain hooguit op 2 zetten of de low gain input gebruiken. En de master op 10, de toonregelingen allemaal op 10... Maar zo gebruikt niemand hem, da's meer voor in Ahoy'.

Dick Wolkendeck
9 maart 2006, 10:47
Het verhaal gaat dat hij z'n Marshall in de kast van de 5150 in had laten bouwen.


Broodje aap volgens mij. Dat past toch niet eens, een Marshall heeft een hoger frame, de 5150 is wat platter. Meer de afmetingen van een Fender top. Zo'n afgeragde originele vintage Marshall ga je toch niet verzagen?

Scali
9 maart 2006, 10:51
Misschien heeft ie er wel een andere Marshall in gedaan.
Lekker belangrijk, is toch niet na te gaan.
Feit blijft dat Van Halen genoeg had van de Peavey 5150, en nu weer wat anders gebruikt.
Feit blijft ook dat die beukende metalgeluiden weinig te maken hebben met het geluid waar Van Halen de 5150 voor wilde gebruiken.

Wat mij betreft een beetje hetzelfde verhaal als de Peavey JSX. Het is toch een ander geluid dan waarmee de artiest zelf groot geworden is. En Peavey teert nu op de reputatie van die artiest en zijn geluid.
Ik hoop ook niet dat Satriani lang bij Peavey blijft, hij heeft weleens betere tone gehad, naar mijn mening.

Negative K3 fan
9 maart 2006, 12:41
Hoe kom je hier bij eigenlijk ? , EvH heeft hier heel wat jaren op gespeeld en het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk dat hij dat deed terwijl hij de versterker "niet zo fijn vond"

scaliu moet je ook niet zo serieus nemen :)

Geronimo
10 maart 2006, 15:21
Stitch goeie aankoop man! 5150 Rules. Daar ben ik inmiddels al weer 6 jaar geleden ofzo mee begonnen na te bouwen. Is alleen mislukt omdat ik de stomme fout heb gemaakt de printplaten te gaan kopieren. Klonk uiteindelijk naar dikke stront. Lag aan mij en niet aan het ontwerp want dat is gewoon bruut. Vette versterker, veel plezier ermee!

En Scali man wat ben ik blij dat je op vakantie bent man! Ik hoop dat je het naar je zin zult hebben want volgens mij had je dat hier niet echt! Tabee!

Stitch
10 maart 2006, 21:38
Thanks! Hij klinkt ook duidelijk anders dan jou uiteindelijke ontwerp natuurlijk maar ben desalniettemin blij met het bakbeest :cooler:

tobykuipers
10 maart 2006, 21:49
Hij klinkt idd goed. Overigens vind ik het clean best clean eigenlijk. Aangezien ik altijd van die gruwelverhalen hoor had ik me op het ergste voorbereid. Maar dat had dus niet gehoeven.

Wabbie
10 maart 2006, 23:40
Hij klinkt idd goed. Overigens vind ik het clean best clean eigenlijk. Aangezien ik altijd van die gruwelverhalen hoor had ik me op het ergste voorbereid. Maar dat had dus niet gehoeven.


Hey Toby, dat duurde lang :P

Maar Toby, dat clean, beter of slechter dan de clean van jou Laney? Dan kan ik me er een voorstelling van maken namelijk.

BartT5R
23 maart 2006, 17:05
Welkom to 5150 mundo! :rockon:

Ik heb zowel de head als de combo gehad, en eerlijk, geef mij de combo maar.
OK met een deftig setje wielen eronder is ie bijna even groot als een 4x12, het geluid kan ook naast een 4x12 staan. never een combo gehad met zoveel ballen, met die ressonance control kan je echt een moddervet geluid halen uit de combo.
Ik vond vooral dat de combo opener klinkt als de head (die is trouwens al lang de deur uit), vooral het rythm kanaal heeft iets andere voicing en klinkt daarom voor mij vetter als het lead kanaal.

Het is ook echt de allereerste amp die ik heb gehad waar ik de gain op het lead kanaal beneden halfweg dien te houden, erboven is er gewoon veel te veel gain.

Al snap ik wel dat mensen zeggen dat de amp eigenlijk niet klinkt zoals Eddy op VH I, is ook normaal, het is geen gecranckte Marshall.

I love it to death.

Veel plezier ermee.

Stitch
26 maart 2006, 14:48
nog een vraag trouwens, wat is slechter voor je buizen, de hele dag je versterker op standby laten staan of alleen aanzetten wanneer je ook daadwerkelijk gaat spelen? Dit omdat ik nogal vaak maar even gitaarspeel ipv 1 keer lang.

EpiCenturiesAWAy
26 maart 2006, 15:46
Goede vraag! Zat ik ook mee!

vester86
26 maart 2006, 16:34
lijkt mij dat warm/koud/warm/koud op den duur echt niet goed is voor buizen, dan kun je beter ze gewoon aan laten staan (doe ik ook) en dan eventueel wat koelen met een ventilatortje ofzo, dan gaat het zeker goed

Dude
26 maart 2006, 19:07
Als jij je amp 2 keer per dag aan en uit zet en dr een kwartiertje / half uurtje op speelt kan je hem echt beter gewoon uitzetten ipv de hele dag aan laten staan "en met een ventilatortje koelen" :roll:


hoe kom je dr op...

vester86
26 maart 2006, 19:42
ik heb het niet over 2 x een kwartier, ik heb het over een hele dag (zeg van 's middags 13.00 tot 's avonds 22.00) en dan (zoals ik het begrijp) 10 minuten aan/10 minuten uit of iets dergelijks.

overigens wil je niet weten (en weet je kennelijk ook niet) hoe blij sommige electronica word van een klein beetje koeling...

BlackSun
26 maart 2006, 21:32
Aan laten staan en constant koelen is bij buizen idd beter Dude...
Het is wel onpraktisch om te doen, maar liever laat je ze 3 jaar achter elkaar aan staan dan dat je ze steeds aan en uitschakeld...

Orpheo
26 maart 2006, 21:43
als ik van mijzelf al weet 'vandaag ga ik heel veel spelen' laat ik de amps ook gewoon aanstaan. maar als ik t niet zeker weet, dan laat ik t maar. dan speel ik die dag maar onversterkt.

ik heb t dan idd over tijden van 1 tot 10 ofzo.