PDA

View Full Version : omhoog onstemmen na tremelo gebruik



jaspie
6 maart 2006, 22:15
Zoals de titel al zegt heb ik het probleem dat al na een beetje tremelo gebruik me snaren ontstemmen(van me us strat), alleen omhoog ipv omlaag. Waar kan dit aan liggen en wat valt er aan te doen?

10Man
6 maart 2006, 22:29
hier is al eerder een topic over geweest; ik had dat probleem ook
bij mij kwam het omdat de snaren niet goed over de topkam gleden
je kunt met potlood de gleufjes van je topkam inkleuren of, nog beter, er een graphtech topkam in (laten) zetten

piezo
6 maart 2006, 22:30
Bedoel je dat na het gebruik van de vibrato (stomme Leo F.) naar beneden (duikvlucht) de toonhoogte van de snaar te hoog is? Dat is dan normaal. Je maakt namelijk "slack" in de wikkelingen om je mechaniek die vervolgens aan elkaar blijven hangen
Wat kun je er allemaal tegen doen:
- DUUR: de stringguides verwijderen en staggered mechanieken gaan gebruiken
- NOG DUURDER: idem, plus een rollernut laten installeren
- VIES: groeven in topkam smeren
- PUNKY: als je brug zwevend staat afgesteld kun je ook even heftig heen en weer naar boven benden
- VERSTANDIG: zo weinig mogelijk wikkelingen om je mechaniek doen, dan kan er minder "slack" op blijven hangen

Ik gebruik de laatste 2 manieren.

marter544
6 maart 2006, 22:40
Een locknut kan ook.

piezo
6 maart 2006, 22:46
Ja, maar dan moet je ook een Floyd Rose brug met fijnstemmers hebben.

jaspie
6 maart 2006, 23:44
hmm nou aan me topkam kan het niet liggen want die hoor ik niet knarsen op de manier waarop dat gebeurt als een snaar blijft hangen.
Mischien moet ik dat met die minder wikkelingen proberen. Toch blijf ik het apart vinden want bv mij E snaar gaat meer als een halve toon omhoog na 1 bend. Het valt me vooral op dat het voornamelijk me bassnaren zijn die het hebben.

iig bedankt