PDA

View Full Version : Vraag over koolstof en glasvezel



Daniël_san
6 maart 2006, 21:15
Hallo,

Ik had gitaarles, en mijn leraar begint over zo licht mogelijke gitaren. (hij heeft rugklachten dus vandaar) Toen begon hij over kunststof. Nu is mijn vragen:
Zijn er Koolstof of Glasvezel gitaren?
Hoe klinken die?

Ik heb al wel gevonden dat er koolstof/fiber halzen voor bassen worden gemaakt. (modulus) Maar gitaren vind ik niets over.....

robert-gitarist
6 maart 2006, 21:24
Glasvezel?dat is echt niet licht hoor ;) Ik heb een strat van fiberglas en til me er een breuk aan...paar nummers en zo gauw mogelijk me Jackson pakken.Ding weegt een vermogen.Maare kunststof gitaren bestaan ja weet zo gauw geen merk te noemen maar weer zeker dat ze bestaan...dr is een merk maar ben de naam ff kwijt :stop:

spanky_franky
6 maart 2006, 21:25
Er is zo`n italiaans merk dat kunststof gitaren maakt als ik me niet vergis...lekker nuttig.. maar toch..

marter544
6 maart 2006, 21:29
Die steinberger koploze dingen? Lijken me niet zwaar iig.

VooDoo
6 maart 2006, 21:41
dr was toch ook iets van
Reverend ofzo als ik me niet vergis?

piezo
6 maart 2006, 21:43
Vox Humana maakt koolstofvezel gitaren, ook met bubbels erin. Naam ervan (is licentiebouw) is me even ontschoten. Niet goedkoop, en populair zijn ze nooit geworden.
Vox Humana maakt trouwens ook akoestische gitaren met bodies van "molded" koolstofvezel met fineer, zonder ribben erin. Heb er even wat bespeeld in de experimentele fase. Eén of twee daarvan waren echt heel goed van klank.

marc_o
6 maart 2006, 21:46
Parker Fly Deluxe en Catalyst maken kunststof gitaren (in het geval van Catalyst maakte, want die zijn dacht ik gestopt)

waayer
6 maart 2006, 21:48
Parker Fly Deluxe en Catalyst maken kunststof gitaren (in het geval van Catalyst maakte, want die zijn dacht ik gestopt)


Ja volgens mij ook,was die Catalist niet in samenwerking met Akkerman?

piezo
6 maart 2006, 21:50
Ik kan me vergissen, maar die licentiebouw van Vox Humana was dacht ik Catalyst. Weet niet of ze het nog doen.
De samenwerking met Akkerman was voor één model, de Jakkerman. Meer een geval van wéér een gratis gitaar, waar je een paar keer een demonstratie voor geeft.

drap
6 maart 2006, 21:53
Dean heeft ook een gitaar van glasfiber. Erg mooi ding qua uiterlijk. Dave Grohl van de Foo Fighters heeft 'm ook nog een tijd gebruikt bij live optredens, dus scheuren wil dat ding ook wel

casper innosence
6 maart 2006, 22:31
bc rich heeft ook n aantal kunstof modellen...

idno
7 maart 2006, 09:50
Yamaha heeft ook een lichte gitaar de RGX A2. die maakt gebruikt van de A.I.R. technologie. wat dat is zou ik niet weten, maar t schijnt een lichte gitaar op te leveren. Hij ziet er iig lekker uit.

de EDR serie van Ibanez is gemaakt van Ergodyne, een of andere plastic variant ofzo.

Squier4ever
7 maart 2006, 10:50
Italia maakt kunststof hollow- of semihollowbodies

bert k
7 maart 2006, 10:57
CA gitaren van koolstofvezel.

http://www.shorelinemusic.com/images/ca_bp.jpg

Rick trodat
7 maart 2006, 11:01
en mijn leraar begint over zo licht mogelijke gitaren. (hij heeft rugklachten dus vandaar

Hey Daniël, heet die leraar toevallig Carlos van z'n voornaam?

(Was niet jouw vraag, maarja)

guhlenn
7 maart 2006, 11:10
nee hoor catalyst is nog gewoon "in business"

Nickname
7 maart 2006, 11:16
kijk eens naar de ibanez ergodyne :)

bert k
7 maart 2006, 11:32
O ja, niet van koolstof en glasvezel maar van hardboard en vezelplaat: Danelectro! Superlichte gitaren zijn het, en ze klinken helemaal niet gek.

zx81
7 maart 2006, 11:35
Heb altijd al rugklachten gehad. Vorig jaar heb ik een les paul gekocht, en sindsdien oefen ik dus mijn nek- en rugspieren tijdens het spelen. :cooler:
Mijn fysiotherapeut was hier erg over te spreken. Hij vertelde me dat de nieuwste inzichten er juist van uitgaan dat een bepaalde mate van belasting goed is, terwijl men vroeger dacht dat ontzien het beste was. Ik heb sinds de les paul veel minder last van mijn rug. Maar wel meer spierpijn... :gitarist:
Misschien heeft je leraar hier iets aan, hij kan het beste e.e.a. met een goede muzikantfysiotherapeut bespreken.

telecastermaster
7 maart 2006, 11:49
en mijn leraar begint over zo licht mogelijke gitaren. .....

http://www.hughferguson.net/img/hugh_steinberger.jpg

Globetrotter
7 maart 2006, 11:55
Ovation gitaren hebben ook kunststof body hé... misschien hebben ze ook wel iets electrisch? Anderzijds zijn der genoeg conventionele houten gitaren die niet al te zwaar zijn, bv. een goede holowbody of archtop weegt ook al een pak minder dan de meeste solidbody's. Of een strat weegt ook al wat pondjes minder dan bv. een Les Paul.
Cheers,

Bart

Luke-wannabe
7 maart 2006, 12:32
Die Fender Aerodyne gitaren worden in ieder geval niet van hout gemaakt...

De Beer
7 maart 2006, 12:34
O ja, niet van koolstof en glasvezel maar van hardboard en vezelplaat: Danelectro! Superlichte gitaren zijn het, en ze klinken helemaal niet gek.+1

doen het ook goed onder de bassisten met rugklachten.

Wormaap
7 maart 2006, 13:05
Parker heeft wat erg lichte gitaren. De Ibanez S-serie is ook niet dat je zegt zwaar ofzo. Genoeg lichte gitaren te vinden zonder dat je kunststof hóeft te gebruiken :)

Daniël_san
7 maart 2006, 17:10
Hey Daniël, heet die leraar toevallig Carlos van z'n voornaam?

(Was niet jouw vraag, maarja)

Nee, hij heet Evert.

Daniël_san
7 maart 2006, 17:15
Het was dus niet zozeer dat lichte gitaren alleen van kunstof waren. Maar het was meer of ze zowiezo werden gemaakt. Maar ik ga er eens even naar kijken dan. En, ik heb nu een gitaar gevonden die niet bepaald zwaar is. Een Brian Moore, van grafiet. Weegt 2,25 kg :)

Kevin-D
7 maart 2006, 17:20
Parker heeft wat erg lichte gitaren. De Ibanez S-serie is ook niet dat je zegt zwaar ofzo. Genoeg lichte gitaren te vinden zonder dat je kunststof hóeft te gebruiken :)

De Ibanez S470 die ik probeerde was extreem zwaar voor zo'n gitaartje... Níet m'n les paul, maar kwam in de buurt :S

hadv
7 maart 2006, 21:16
er bestaat ook nog zoiets als de Bond-gitaar. die zie je af en toe 2e hands voor zeer uiteenlopende prijzen (500-1500). carbonfibre, maar niet echt superlicht. ik vond de neck errug goed, zitten nl geen frets op maar een soort van zaagtand die behoorlijk snel speelt.

vinni
7 maart 2006, 22:57
Heb zelf een tijdje de Parker Nitefly gehad.
Heerlijk licht maar voelde uitstekende aan!.
Heb nu een iets zwaardere gitaar. Een Heritage H535.
Voel ik toch wel behoorlijk.

Dr komt overigens nog een zwaardere gitaar aan!
Just wait and see.....

Vinni

BLOK182
8 maart 2006, 11:13
Een Afri-Can, die wegen echt geen hol:-) Leeg blik met een stok derin, that's it:-)

marc_o
8 maart 2006, 11:38
Of neem een witte gitaar....wit is lichter dan zwart....


Of lichtblauw.....kan ook. Voor de rest zal het niet veel uitmaken, als je een strat al te zwaar vindt, heb je wel andere problemen aan je hoofd, denk ik, zal niet in dat halve kilootje zitten.